סיפורי אלף יום ויום #8 / עיניים - סיפור קורונה

Angular

משתמש סופר מקצוען
עיניים / סיפור קורונה

א.
לך לעבודה, אמרה שוהן ברגע של שפיות או שיגעון (כבר עידן שאינו מבדיל ביניהם). הוא הלך. הלך, כלומר, הלך ממש. לא הייתה רכבת ולא אוטובוסים ותחנות הדלק היו ריקות אז גם רכב לא היה. צעד על מדרכות עיר-רפאים, מאוירת ממוחו הקודח של סופר מדע-בדיוני.
נעליו נקשו בחלל הדחוס, מסריח מאלכוהול ומפחד. רוחות רפאים מכוסות אף ופה ריחפו לצדו בדממה, וחייזרים עטופי בגדים לבנים ואפודות צהובות השקיפו עליהם, שוחרי רע, מבעד לפלסטיק אטום.
חייזר הסיט את מבטו. עיניו, עכורות מאחורי מסכה, נפגשו בעיניו של שִי.
היו אלו עיניו של צֶ'ן כשצרח, מתפתל בידיו. מבועת מהדמות הלבנה חסרת הפנים הוא זעק נואשות לשי ולשוהן. שִי זעק חזרה, התחנן ובכה וצעק והפלסטיק האטום חסם את קולו. הוא השתולל, חייזרים נוספים התקרבו ואחזו בו בכח אלים. היו אלו רופאים או אולי שוטרי רחוב; ייתכן שהיכה אותם, ייתכן שניסה לקרוע את חליפת-המגן; לא ידע דבר מלבד אותו בכי של צֶ'ן שהטריף את ישותו.

כשנעמד, מתנשף ורועד, היה מכוסה בחומר חיטוי מצחין, מסכת הפנים מונחת במעוקם על סנטרו ודם מזרזף מרקתו, היכן שחבט באקדח מודד-חום. נגרר אל המשרד ועיניו של צֶ'ן נעוצות בעורפו; צמרמורת עברה בו.
נאחז באדם שנקרה בדרכו וזה הדף אותו במבט מוזר. בטח חושב אותו למשוגע, אבל הוא שפוי לגמרי. זה רק צֶ'ן שבוכה, כלוא בבידוד ואף אחד לא יכול לחבק אותו. וכולם עומדים רחוק ואולי הוא רעב ואולי הוא צמא ואף אחד לא שומע, והעיניים שלו משתוללות בו בפנים.

ב.
באותו ערב תכננו לחגוג את סיום הסטאז' של שוהן. אפילו שקלו בסתר (אמא של שוהן הייתה הורגת אותם על הבזבוז) לצאת למסעדה זולה. בסוף לא יצאו לשום מקום, מלבד ריצה חפוזה לקניית מסכות-פנים.
ושניהם התרגזו כי עד שתכננו. ושוהן הקיפה ביומן יום שני של שבוע הבא ואמרה, את היום הזה אף וירוס לא מזיז לנו, ושִי הנהן בנאמנות.
באותו יום התהפך העולם, הם פשוט לא ידעו על כך. בשונה מהמקובל לחשוב, צליל של עולם כאשר הוא מתהפך הינו שקט להפליא, כמו שריקת ירייה; עוברת שניה ארוכה של דממה עד שהכל קורס אל תוך עצמו.

הגיעו שמועות ואיש לא רצה להאמין להן. שריר ישן החל להימתח, מגרד את הכאב שבהכנה לזוועה. כשהתפרץ הסארס במחוז היה שִי נער צעיר; בזיכרונו עמד ריחה החמוץ של הדאגה.
ובבקרים היה נאבק להלביש לצֶ'ן מסכת-פנים גדולה ממידותיו וזיעה מטפטפת בעורפו. מגלה שמתחת לדאגה שהכיר ישנה עוד דאגה, עומקה מהחזה עד לחור כלשהו מתחת לסרעפת, ושהיא מותחת עד לקצה את מיתר האבהות הטרי שבלב, מכבידה על הנשימה.


"אני לא אלך למסעדה הזאת לעולם".
זה היה ערב של הודעות מזוויעות בשרשרת ותחושה של סוף העולם. שוהן בכתה.
מבטיחה, היא אמרה. מבטיחה שאני לא. ואני לא אבקש שום מותרות ואני אשמח על כל דבר, רק שהסיוט הזה ייגמר כבר.
בעיניה היו דמעות תשישות. היא אמרה, אני רק רוצה ללכת לישון ולדעת שהכל הסתיים ואין את הדבר הזה יותר ואף אחד לא יתקשר פתאום להודיע שאתה או אמא שלי או – או צֶ'ן הוא – –

ושִי אמר לה, מה הקשר מותרות ונשים לצֶ'ן מסכה והוא יהיה בסדר. אבל בלב נשבע שבאמת, הוא לא ילך לאף מסעדה, אפילו זולה, ואולי גם יעיף מהבית את המחצלת היפה שקנו. הביט בצֶ'ן וגוש בטון מוחץ לו את דרכי הנשימה, המיתר בליבו נמתח עוד מעט.

ג.
נכנס לבניין. עובדים חולפים על פניו, פניהם מעוותים; בגולגולותיהם צמחו עיני התינוק של צ'ן, צמחו וצמחו עד שהתגלגלו מחוריהן והתנפלו על שי. אנשים הסיטו מבט מרחם כשתחינת העיניים חבטה בבטנו.
על שולחנו נצברו חבילות לערימה, עדות לזמן שנעדר. בקצה השולחן היה מונח דף מקופל.

באותו יום התיישב כרגיל על יד שולחנו (אז עוד היה מסודר) ובהתאם לנהלים כיבה את הסלולרי. שוהן ניסתה להתקשר עשרות פעמים עד שהעבירה אליו את הידיעה בדף מקופל, תמים למראה. מאז ידע; קיים סוד אפל בדפים מקופלים, במיוחד בתמימים שבהם.

פתח את הדף המקופל (למה הוא פותח?) והזיעה בידיו הכתימה את הנייר.
"מר לי שי", נכתב בו, "הננו להודיעך כי בתקופה האחרונה התקבלו מספר תלונות הקשורות למשלוחים תחת אחריותך. בהתאם לנהלים, לא תקבל בונוס בסוף חודש, וכן תועמד לתקופת אזהרה".
מהודקים לדף היו עוד דפים מקופלים. פתח את הראשון.
היה זה מכתב של אישה מהמזרח התיכון. היא כתבה, הזמנתי לפני המון חודשים. כל כך תכננתי מראש, עכשיו למרות הכל מגיע החג, ולבן שלי אין תחפושת.
חתמה: מצפה לפיצוי הולם.
שי הרים את עיניו.

חבריו לעבודה עבדו סביבו, מכוסי אף ופה. כמה מהם איבדו קרובים, כמה נעדרו. כמה לעולם לא יחזרו עוד. קרביו התפתלו. ניסה לעצור בעצמו ונכשל; צחוק מלגלג, מטורף, פרץ ממנו בהיסטריה, מטיז רוק מריר.
אנשים הביטו בבעתה. חלקם, נאמנים, ניסו להושיבו. מפוחדים מצחוקו ומהנהר שבעיר (הטיפשים) הם רצו אחריו. הוא היה זריז מהם. פרץ את דלת הבניין ויצא לאוויר הקר.
רץ, תולש את כיסוי-הפה. צחוקו מהדהד ברחוב השומם.
התפרץ לבית החולים. צרחות השומרים והאחיות כאילו שותקו באזניו. בן-אנוש יחידי רדוף בעדר חייזרים לבנים, הוא זינק אל החדר המבודד.

החדר היה גדול וריק, עריסה קטנה עמדה בפינתו. בה, נושם בכבדות דרך צינורות וחוטים, שכב צֶ'ן.
שִי התקרב. מוחו, במפתיע, מצטלל. הושיט יד בינות לחוטים והניף את בנו אל חיקו.
צֶ'ן הסיט את ראשו קלושות, עיניו המזוגגות מחום נתקלו בעיניו של שִי. זיק מזהה ניצת בהן.
שִי בכה, מוחץ את צֶ'ן בחיבוקו. נשם את חמיצות הזיעה ולחיו התחככה בשיער השחור הרטוב.
תשישות של שבוע הכתה בו. האדרנלין התנדף מדמו, כמו לאחר מלחמה. הוא החליק בגבו אל הקיר, עיניו ומצחו נצמדים לריסיו הרטובים של צ'ן.

על מיטת-שדה בקצה החדר, ערימה לבנה נעה בשינה טרופה.
כשהוא צף בערפל עייפות נסוך-שלווה, ניסה שי לקרוא לשוהן. סוף סוף תוכל לישון ברוגע.

לשניהם אינה צריכה לדאוג יותר.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"אדם קורא בבוקר בעתון על איזה אסון מחריד ר"ל וממשיך בשקט לשתות את הקפה שלו, כי הדבר אינו נוגע אליו כלל ואינו אומר לו כלום... ומה נעשה, טמטום הלב שולט עלינו ואיננו מתרגשים, ואיננו מגיבים כלל חוץ מכמה מילים של הפתעה והתפעלות מהשפה ולחוץ".
[הרב ש. וולבה, עלי שור (ב), קצ"ה-קצ"ו]

אז הערות על הכתיבה (פורום כתיבה וזה).
זה היה סיפור קשה לכתיבה. קשה מאד, הייתי אומרת.
אפשרי לכתוב על מצבים ואירועים שלא חווית, קשה עד בלתי אפשרי לכתוב על מנעד רגשות שלא חווית, והשם יעזור שלעולם לא נחווה.
שכתבתי ושכתבתי עד שהתוצאה הייתה סבירה בעיני, קיצצתי חתיכות כדי להוריד מהאורך. עכשיו נשארתי עם החשש שאולי הסיפור כבר לא מובן מרוב שכתובים ומחיקות. תוכלו לומר לעצמכם, הנה עוד אומנות פוסטמודרנית שאף אחד לא אמור להבין, ולהמשיך הלאה. אני, כרגיל, אשמח אם תכתבו כדי שאקח לתשומת לב בפעם הבאה.

ואי אפשר בלי לגעת קצת בתוכן -
אז שאלה אותי מישהי אם ראיתי את הסרטון של האב הסיני שלא יכול לגשת לבנו החולה.
ואז חשבתי לעצמי, לא. לא-לא-לא. פיספסנו כאן משהו, ובגדול.

ואני בעד הומור במצבי-משבר, באמת. ואולי אני כל כך כבדה עד שהמשקל יתריע על מטען יתר.
אבל עדיין, מן הראוי, בעיני, שנזכור כי מאחורי כל סרטון כזה יש תינוק, חולה, ואין לו תרופה, ואבא שלו לא יכול לחבק אותו. ומאחורי כל מם של "עוד מעט יישארו רק שני סינים עם כינור גדול", ישנו בן-אנוש, שבוכה על קרוב שאבד.

ושלא נדע, לעולם, צער.

תודה שקראתם,
אשמח לביקורת.



 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
נשבר לי הלב.
(אגב, לא ראיתי את הסרטון המדובר.)
השמות קצת מבלבלים בהתחלה אבל זה מה יש.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
משום מה, פחות התחברתי מהקודמים.
אולי באמת בגלל חוסר הבהירות. (אע"פ שכל הזמן אחזתי ראש).
אולי בגלל דברי הרב וולבה...
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
תודה. חבל שאי אפשר לערוך....

השמות קצת מבלבלים בהתחלה אבל זה מה יש.
יש עוד דברים. יכולתי לבחור יאנג, נגיד. או צ'אנג. אבל זה היה נשמע לי כל כך קלישאתי, שהעדפתי את הבלבול. לא בטוח שזאת בחירה נכונה. מצד שני, אין וודאות שצ'אנג יהיה פחות מבלבל...
תודה!

משום מה, פחות התחברתי מהקודמים.
יש משהו גם לטעמי.
כמו שכתבתי, זה היה סיפור קשה לכתיבה. מן סיפור כזה שיש רעיון בראש ומניחים את הידיים על המקלדת ובעצם לא ברור באיזו מילה להתחיל. היו כמה דברים שהקשו על הכתיבה:
הסיפור הוא לא זרם-תודעה, ולכן העמימות לאו דווקא היטיבה אתו.

הבעיה הנוספת היא שמדובר בסיפור עצוב, לכל הדעות. וכשרוצים לספר סיפור עצוב אפשר לעשות את זה בדרך הקלה, למצוץ וללעוס את הכאב עד לעצם, לדוש בו עד שנפטרים מהצורך לספר מה קרה. אם רוצים לספר בפשטות את הכאב כפי שהתרחש - טוב, זה כבר ממש מסובך. אני מקווה שניכר שניסיתי, לפחות, ללכת על הדרך השניה, גם אם נכשלתי בה.

והבעיה האחרונה היא חוסר ההיכרות עם הרגשות המתוארים, ישתבח שמו. לכן הקטע שדווקא כן התחברתי אליו היה פרק ב'. נכון שאני לא מכירה קורונה ולא גרה בסין, אבל כולנו מכירים את העצבנות על לידה מוקדמת שקצת הרסה חתונה, עד שחודרת התובנה שהסיפור כאן הרבה יותר מסובך מחתונה שאיזו גיסה לא תהיה בה. ואני לפחות גם מכירה את ההרגשה של אני-לא-אהנה-יותר-בחיים-רק-שהכל-יהיה-בסדר. אז זה, לפחות בעיני, זרם. השאר פחות.

אולי באמת בגלל חוסר הבהירות.
אני אשמח לשמוע - איזה חלק לא היה ברור מספיק?
אולי בגלל דברי הרב וולבה...
כן, חשבתי על זה וקצת התחרטתי שהוספתי. גם לא קשור לספרות וגם קצת מטיפני. אם הייתה לי אפשרות לערוך, זה היה הדבר הראשון שהייתי עורכת. (טוב, אולי קודם את ה"מתיז"...)
תודה רבה!
 
נערך לאחרונה ב:

Angular

משתמש סופר מקצוען
שתי הערות נוספות נכונות מאד שקיבלתי בפרטי והחלטתי לשתף כאן -

הקטע של המכתב מהמזרח התיכון נראה מודבק - ובכן, האמת שזאת הייתה נקודת המוצא של הסיפור, או חצי ממנה לפחות, לכן אפילו לא חלמתי לעזוב אותה. הההערה הזאת זה האירה את עיני: רגע, זה באמת מרגיש מודבק!
לא בדקתי לעומק, אבל ממבט ראשוני אולי הייתי מוותרת על שלוש השורות האלו וזהו.

החדר הגדול והריק של צ'ן לא נכון עובדתית -
הגיוני מאד שלא. הייתי צריכה להדגיש - גדול יחסית למיטה הקטנה, או משהו כזה.

תודה לכל מי שהעיר ופרגן בפרטי, זה נותר הרבה, באמת.

טוב, האמת שגם תכננתי לקחת את הסיפור ולהוריד ממנו, בשביל האתגר, את כל מילות התואר, הרוע הספרותי בהתגלמותו :)
אם יהיה לי זמן אני אעלה את זה לכאן, להתייעצות.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אני אשמח לשמוע - איזה חלק לא היה ברור מספיק?
כשכותבים דימויים, צריך להבהיר שהם דימויים.
כך למשל:
צעד על מדרכות עיר-רפאים, מאוירת ממוחו הקודח של סופר מדע-בדיוני.
'שנראית כאילו מאויירת'.
נעליו נקשו בחלל הדחוס, מסריח מאלכוהול ומפחד.
למה החלל דחוס? ומי מסריח, החלל או הוא בעצמו?
וחייזרים עטופי בגדים לבנים ואפודות צהובות
חייזרים? באמת? לא ידעתי שהם באו לביקור. אפשר לכתוב שאנשים דמויי חייזרים, או משהו דומה.
השקיפו עליהם, שוחרי רע, מבעד לפלסטיק אטום.
למה שוחרי רע? אחרי הכל הם עושים את תפקידם נאמנה, לדאוג לבריאות הציבור.
היו אלו עיניו של צֶ'ן כשצרח, מתפתל בידיו.
לא ברור מי זה צ'ן. מההמשך אפשר להבין שמדובר בבנו. מתפתל בידיו של מי?
הוא השתולל, חייזרים נוספים התקרבו ואחזו בו בכח אלים.
מי השתולל? צ'ן או שוהן? 'כח אלים' הוא לא מטבע לשון מובנת.
היכן שחבט באקדח מודד-חום.
מי חבט?
אפילו שקלו בסתר (אמא של שוהן הייתה הורגת אותם על הבזבוז)
הסוגריים מוציאות משטף הקריאה, והן מיותרות לגמרי.
ושניהם התרגזו כי עד שתכננו.
משפט לא סגור על עצמו.
ושוהן הקיפה ביומן יום שני של שבוע הבא
את יום שני.
בשונה מהמקובל לחשוב, צליל של עולם כאשר הוא מתהפך הינו שקט להפליא, כמו שריקת ירייה; עוברת שניה ארוכה של דממה עד שהכל קורס אל תוך עצמו.
שריקת יריה אינה שקטה להפליא, והעולם לא מתהפך בשנייה אחת. אולי הוא מתחיל להזדעזע בשניה אחת.
שריר ישן החל להימתח, מגרד את הכאב שבהכנה לזוועה.
משפט לא ברור.
ושִי אמר לה, מה הקשר מותרות ונשים לצֶ'ן מסכה והוא יהיה בסדר. אבל בלב נשבע שבאמת, הוא לא ילך לאף מסעדה, אפילו זולה, ואולי גם יעיף מהבית את המחצלת היפה שקנו.
מה הקשר להעיף מהבית את המחצלת?
"אני לא אלך למסעדה הזאת לעולם".
איזו מסעדה, ולמה דווקא היא?
, פניהם מעוותים; בגולגולותיהם צמחו עיני התינוק של צ'ן, צמחו וצמחו עד שהתגלגלו מחוריהן והתנפלו על שי.
אם הכוונה שכך הוא דמיין, יש לכתוב זאת.
שוהן ניסתה להתקשר עשרות פעמים עד שהעבירה אליו את הידיעה בדף מקופל, תמים למראה. מאז ידע; קיים סוד אפל בדפים מקופלים, במיוחד בתמימים שבהם.
איזו ידיעה? ולמה דווקא על ידי שוהן?
"מר לי שי", נכתב בו, "הננו להודיעך כי בתקופה האחרונה התקבלו מספר תלונות הקשורות למשלוחים תחת אחריותך. בהתאם לנהלים, לא תקבל בונוס בסוף חודש, וכן תועמד לתקופת אזהרה".
מהודקים לדף היו עוד דפים מקופלים. פתח את הראשון.
היה זה מכתב של אישה מהמזרח התיכון. היא כתבה, הזמנתי לפני המון חודשים. כל כך תכננתי מראש, עכשיו למרות הכל מגיע החג, ולבן שלי אין תחפושת.
חתמה: מצפה לפיצוי הולם.
סדר הזמנים לא ברור. אם מדובר מיד לאחר התפרצות המחלה, איך בדיוק עברו 'המון חודשים'? וצריך להסביר איכשהו שמדובר לאחר כמה חודשים.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
כשכותבים דימויים, צריך להבהיר שהם דימויים.
כך למשל:

'שנראית כאילו מאויירת'.

למה החלל דחוס? ומי מסריח, החלל או הוא בעצמו?

חייזרים? באמת? לא ידעתי שהם באו לביקור. אפשר לכתוב שאנשים דמויי חייזרים, או משהו דומה.

למה שוחרי רע? אחרי הכל הם עושים את תפקידם נאמנה, לדאוג לבריאות הציבור.

לא ברור מי זה צ'ן. מההמשך אפשר להבין שמדובר בבנו. מתפתל בידיו של מי?

מי השתולל? צ'ן או שוהן? 'כח אלים' הוא לא מטבע לשון מובנת.

מי חבט?

הסוגריים מוציאות משטף הקריאה, והן מיותרות לגמרי.

משפט לא סגור על עצמו.

את יום שני.

שריקת יריה אינה שקטה להפליא, והעולם לא מתהפך בשנייה אחת. אולי הוא מתחיל להזדעזע בשניה אחת.

משפט לא ברור.

מה הקשר להעיף מהבית את המחצלת?

איזו מסעדה, ולמה דווקא היא?

אם הכוונה שכך הוא דמיין, יש לכתוב זאת.

איזו ידיעה? ולמה דווקא על ידי שוהן?

סדר הזמנים לא ברור. אם מדובר מיד לאחר התפרצות המחלה, איך בדיוק עברו 'המון חודשים'? וצריך להסביר איכשהו שמדובר לאחר כמה חודשים.
השקעת!
מזכיר לי לפחות חצי מהדברים שעברו לי בראש בעת הקריאה וכנראה שכחתי מהם כשהגעתי לסוף העצוב...
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
וואו, תודה!
קודם כל, יותר מובן לי מה לתקן כדי להבהיר את הסיפור, ותודה על זה.

'שנראית כאילו מאויירת'.

למה החלל דחוס? ומי מסריח, החלל או הוא בעצמו?

חייזרים? באמת? לא ידעתי שהם באו לביקור. אפשר לכתוב שאנשים דמויי חייזרים, או משהו דומה.

למה שוחרי רע? אחרי הכל הם עושים את תפקידם נאמנה, לדאוג לבריאות הציבור.
אם הכוונה שכך הוא דמיין, יש לכתוב זאת.
הדברים מתוארים ממבטו של שי. לכן לא כל דבר צריך להיות ממש מעוגן במציאות, זאת פרשנות.
לא היה מובן שכשכתוב "חייזרים" הכוונה היא אותם שוטרי הרחוב העטופים בחליפות-מגן?

לא ברור מי זה צ'ן. מההמשך אפשר להבין שמדובר בבנו.
אם זה מובן מההמשך, בעיני טוב כך. לא חייבים להבין הכל על ההתחלה.

מתפתל בידיו של מי?
מי השתולל? צ'ן או שוהן? 'כח אלים' הוא לא מטבע לשון מובנת.
מי חבט?
שי.
אלו משפטים שאכן צריך לתקן ולהבהיר.
משפט לא סגור על עצמו.
את יום שני.
כנ"ל.
הסוגריים מוציאות משטף הקריאה, והן מיותרות לגמרי.
התלבטתי, במיוחד לאור ההערות מהסיפור הקודם. היה לי חשוב לאפיין אותם כך - אנשי מעמד ביניים נמוך. ייתכן שצריך להוציא את המשפט מהסוגריים, אם כי אני לא סגורה על עצמי איך כן להכניס אותו.

שריקת יריה אינה שקטה להפליא, והעולם לא מתהפך בשנייה אחת. אולי הוא מתחיל להזדעזע בשניה אחת.
השריקה היא שקטה. ולא כתוב שהעולם מתהפך בשנייה, אלא שיש רגע של דממה עד שדברים מתחילים לקרוס.
(התמונה שהייתי לי בראש היא קריסתם של בנייני התאומים).
מה הקשר להעיף מהבית את המחצלת?
איזו מסעדה, ולמה דווקא היא?
המסעדה בתחילת הקטע, שהתפרצות הנגיף ביטלה את היציאה אליה.
להעיף את המחצלת זאת עוד הבטחה נואשת של אני-אהיה-סגפן-ולא-אחטא-לעולם רק שזה ייגמר כבר.
איזו ידיעה? ולמה דווקא על ידי שוהן?
בשונה משאר המשפטים - אם זה לא ברור זאת כבר בעיה מהותית בסיפור.
הידיעה על בנו שחולה. למה לא בידי שוהן? הוא בעבודה.
אני אחשוב איך להבהיר את זה.
סדר הזמנים לא ברור. אם מדובר מיד לאחר התפרצות המחלה, איך בדיוק עברו 'המון חודשים'? וצריך להסביר איכשהו שמדובר לאחר כמה חודשים.
גם בזמנים הטובים ביותר משלוחים מסין לוקחים מספר חודשים. וודאי שהכל התעכב יותר בגלל הנגיף.
גם כאן, אם מובן שהכל קורה באותו יום זאת אכן בעיה עיקרית בסיפור. אמנם לא התכוונתי למספר חודשים, אבל שבועות בהחלט.

תודה!!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אולי בגלל דברי הרב וולבה...
כן, חשבתי על זה וקצת התחרטתי שהוספתי. גם לא קשור לספרות וגם קצת מטיפני. אם הייתה לי אפשרות לערוך, זה היה הדבר הראשון שהייתי עורכת.
לא הובנתי.
כוונתי היתה שמא פחות התחברתי לסיפור, בגלל שהוא כאב של מישהו רחוק... וכדברי הרב וולבה.
דווקא לא הרגשתי מוטף.
הקטע של המכתב מהמזרח התיכון נראה מודבק - ובכן, האמת שזאת הייתה נקודת המוצא של הסיפור, או חצי ממנה לפחות, לכן אפילו לא חלמתי לעזוב אותה. הההערה הזאת זה האירה את עיני: רגע, זה באמת מרגיש מודבק!
לא בדקתי לעומק, אבל ממבט ראשוני אולי הייתי מוותרת על שלושת השורות האלו וזהו.
אכן מודבק, גם אם הוא נותן ההשראה. ה'נפילה' מתקבלת בהבנה אך בחוסר סלחנות :)
ואם כבר - אני לא מתאפק: שלש השורות.
כשכותבים דימויים, צריך להבהיר שהם דימויים.
כך למשל:

'שנראית כאילו מאויירת'.

למה החלל דחוס? ומי מסריח, החלל או הוא בעצמו?

חייזרים? באמת? לא ידעתי שהם באו לביקור. אפשר לכתוב שאנשים דמויי חייזרים, או משהו דומה.

למה שוחרי רע? אחרי הכל הם עושים את תפקידם נאמנה, לדאוג לבריאות הציבור.

לא ברור מי זה צ'ן. מההמשך אפשר להבין שמדובר בבנו. מתפתל בידיו של מי?

מי השתולל? צ'ן או שוהן? 'כח אלים' הוא לא מטבע לשון מובנת.

מי חבט?

הסוגריים מוציאות משטף הקריאה, והן מיותרות לגמרי.

משפט לא סגור על עצמו.

את יום שני.

שריקת יריה אינה שקטה להפליא, והעולם לא מתהפך בשנייה אחת. אולי הוא מתחיל להזדעזע בשניה אחת.

משפט לא ברור.

מה הקשר להעיף מהבית את המחצלת?

איזו מסעדה, ולמה דווקא היא?

אם הכוונה שכך הוא דמיין, יש לכתוב זאת.

איזו ידיעה? ולמה דווקא על ידי שוהן?

סדר הזמנים לא ברור. אם מדובר מיד לאחר התפרצות המחלה, איך בדיוק עברו 'המון חודשים'? וצריך להסביר איכשהו שמדובר לאחר כמה חודשים.
מסכים. אם כי זהו חבל דק שבקלות אפשר להרוס את הסיפור על ידי הגדרת ה'דימויים'.
לעניין המשפטים הלא בהירים מספיק - זה כתוב בעברית, אבל חשבו את זה בסינית...
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
אני לא מתאפק: שלש השורות.
תוקן, ותודה.
ה'נפילה' מתקבלת בהבנה אך בחוסר סלחנות
זה הדבר המדהים בלפרסם כאן, אי אפשר לערוך.
ככה לומדים לא לעשות טעויות.
אם כי זהו חבל דק שבקלות אפשר להרוס את הסיפור על ידי הגדרת ה'דימויים'.
זה העניין.
אם זה ממש לא מובן אני אחשוב איך אפשר לנסות לתקן.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לעניין המשפטים הלא בהירים מספיק - זה כתוב בעברית, אבל חשבו את זה בסינית...
לא מצליח להבין את המשפט הזה.
אני מניח שאנשים שמתבטאים בסינית, משתדלים להיות מובנים לסביבתם לא פחות מאשר אלו שמתבטאים בעברית.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הידיעה על בנו שחולה. למה לא בידי שוהן? הוא בעבודה.
הוא כבר ראה אותו חולה, לא? הוא ראה איך הם גוררים אותו.
זה היה נשמע כאילו מדובר בפתק של הפיטורין.
על שולחנו נצברו חבילות לערימה, עדות לזמן שנעדר. בקצה השולחן היה מונח דף מקופל.

באותו יום התיישב כרגיל על יד שולחנו (אז עוד היה מסודר) ובהתאם לנהלים כיבה את הסלולרי. שוהן ניסתה להתקשר עשרות פעמים עד שהעבירה אליו את הידיעה בדף מקופל, תמים למראה. מאז ידע; קיים סוד אפל בדפים מקופלים, במיוחד בתמימים שבהם.

פתח את הדף המקופל (למה הוא פותח?) והזיעה בידיו הכתימה את הנייר.
"מר לי שי", נכתב בו, "הננו להודיעך כי בתקופה האחרונה התקבלו מספר תלונות הקשורות למשלוחים תחת אחריותך. בהתאם לנהלים, לא תקבל בונוס בסוף חודש, וכן תועמד לתקופת אזהרה".
 

java

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
אאוצ'
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עוצמתי
מכניס לאוירה, לחשוב על הכאב הפרטי של כל אחד.

מסכימה עם הביקורת שבתגובות מעלי
הייתי צריכה לקרוא שוב ולהתעכב על כמה משפטים כדי להבין אותם
כמדומני ש @yonatanr ציין את הכל...

האם היתה משמעות לבחירה של הרקע הזה דוקא או שבגלל הרקע והמחשבות שעלו בעקבות המגפה הזאת?
כלומר, למה בחרת לכתוב דוקא על הכאב של סיני, ולא על משהו שיותר קרוב אלינו ועם זאת לא שמים לב לכאב?
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
הוא כבר ראה אותו חולה, לא? הוא ראה איך הם גוררים אותו.
זה היה נשמע כאילו מדובר בפתק של הפיטורין.
טוב, זאת כנראה הייתה באמת הליכה על חבל מידי דק.
הזמנים מבולבלים בסיפור - בכוונה תחילה. קטע א' - בהווה, קטע ב' - מספר שבועות לפני כן, קטע ג' - חזרה להווה, עם פלשבק אחד - הקטע הזה:
באותו יום התיישב כרגיל על יד שולחנו (אז עוד היה מסודר) ובהתאם לנהלים כיבה את הסלולרי. שוהן ניסתה להתקשר עשרות פעמים עד שהעבירה אליו את הידיעה בדף מקופל, תמים למראה. מאז ידע; קיים סוד אפל בדפים מקופלים, במיוחד בתמימים שבהם.
פלשבק לשבוע לפני כן - אז קיבל את ההודעה על בנו החולה. לפניו ואחריו זה תיאור ההווה, שם אכן המכתב הוא מכתב אזהרה ממנהליו.
שקלתי אם לכתוב משהו כמו "באותו יום בו זה קרה". כך גם בתחילת קטע ב' - לכתוב "בערב בו הכל התחיל", או משהו כזה. לא אהבתי ואני עדיין לא אוהבת, אז החלטתי לנסות ולראות אם זה יהיה מובן גם כך - המשפטים "אז עוד היה מסודר", "מאז ידע" - אמורים היו לעזור להבנה. כנראה הייתי צריכה למצוא עוד דרכים להדגיש את העניין.
אשמח לדעת אם מי מהקוראים כן הבין.
תודה.

הייתי צריכה לקרוא שוב ולהתעכב על כמה משפטים כדי להבין אותם
האמת שזה בסדר, בעיני (מקווה שגם בעינייך?), יש יתרונות לקריאה שמתחילה מהבטן ולא מהראש. זאת כל עוד מהלך הסיפור מובן.
לכן גם פחות מפריע לי, ואולי אפילו קצת בכוונה תחילה, אם בקטע הראשון לא לגמרי ברור מי זה מי ומתי זה קרה ולמה ומה הולך כאן. הערבוב הזה הוא כניסה לתחושותיה של הדמות (שי).
אבל - אם עד סוף הסיפור מהלך הזמנים לא היה מובן, זה כבר הרבה יותר בעייתי לטעמי.
אשמח לשמוע איך הרגשת לגבי הנקודה הזאת.
תודה!

למה בחרת לכתוב דוקא על הכאב של סיני, ולא על משהו שיותר קרוב אלינו ועם זאת לא שמים לב לכאב?
אי אפשר גם וגם? או אופציה שלישית בכלל?
 
נערך לאחרונה ב:

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
האמת שזה בסדר, בעיני (מקווה שגם בעינייך?), יש יתרונות לקריאה שמתחילה מהבטן ולא מהראש. זאת כל עוד מהלך הסיפור מובן.
כאן זה לא היה זה.
קראתי ולא הבנתי מה אני קוראת, אבל המשכתי כי אולי אבין בהמשך.
אחרי שהיה לי את כל הקטע יכלתי לחזור על המשפטים שלא הבנתי בפעם הראשונה ולפענח אותם. וגם אחר כך היו כמה שלא הייתי בטוחה שהבנתי נכונה.

אי אפשר גם וגם? או אופציה שלישית בכלל?
אפשר...
זו היתה שאלה מתעניינת.
יש כל כך הרבה צרות וטרגדיות קרובות אלינו, וכמות האנרגיה והרגש מוגבלת, שקשה לי להתעמק בכאב הפרטי של גוי אחד רחוק.
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
כאן זה לא היה זה.
לוקחת לתשומת לב.
זו היתה שאלה מתעניינת.
יש כל כך הרבה צרות וטרגדיות קרובות אלינו, וכמות האנרגיה והרגש מוגבלת, שקשה לי להתעמק בכאב הפרטי של גוי אחד רחוק.
היא הובנה כך. מקווה שגם השאלה שלי לא הובנה אחרת.
אפשר לכתוב גם סיפורים קרובים אלינו וגם רחוקים, וגם לא כואבים בכלל (שזה יותר טוב מטוב).
לי אישית מוסיף לפעמים לצאת מעצמי ולא להישאר בבועה הקבועה, אבל זה באמת עניין של טעם.
תודה!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
יש כל כך הרבה צרות וטרגדיות קרובות אלינו, וכמות האנרגיה והרגש מוגבלת, שקשה לי להתעמק בכאב הפרטי של גוי אחד רחוק.
איך שאני הבנתי - ואולי זו היתה הכוונה של @Angular ואולי לא.
בכל אופן - הסיפור חיבר אותי למספר רגשות ותופעות שקורים לנו. והן רגשות אוניברסליים. לא משנה אם הכאב הוא גדול או קטן רחוק או קרוב.
א. רגש של הורות.
וואו, איך אפשר בכלל להעביר את זה במילים?!
פעם שאלתי את עצמי האם אני מוכן לסבול כאב רק בשביל מישהו אחר. כלומר, בלי שום תועלת עקיפה. בכלל. שאף אחד לא ידע מזה. לעולם. בלי שום הכרת תודה וכו' במחנה עבודת כפייה, בעבודת פרך, בעינויים וכו' (עופו על חידוד והעצמת השאלה).
המקום היחיד שיכולתי לחשוב עליו, היה בשביל הילדים שלי. אני מוכן לסבול הכל למענם. ה-כ-ל.
טוב - חפרתי.
ב. המחסום שאנחנו יוצרים לעצמנו כשאנחנו נחשפים לאסונות/קשיים של אחרים.
זה בא ממקום של התגוננות - לא לפגוע בבטן הרכה שלנו. וחבל.
כי בסופו של דבר זה מחסום רגשי.
שתי חפירות וסיימתי -
פעם עמדתי בשטיבלאך ליד איש חסד עצום בסדר גודל... ואז, עבר שם בעל מום. אחד כזה שכבר התרגל לבעיה שלו, הוא זורם איתה והחיים שלו רצים כבר הלאה. לא משהו שאפשר עם כסף/עסקנות/קשרים לשנות. ובקיצור, לא משהו שהרב X יכול להועיל בו.
ואז הוא - האיש שנחשף לכל כך הרבה צרות וקשיים - הסתכל עליו. התבונן. והתחיל לדבר בלחש לעצמו - 'איזה מסכן... אחחח... איזה חיים אומללים... כמה סבל...איך אפשר לחיות ככה...'
למדתי ממנו אז יסוד עצום לחיים - אין קשר בין מה שאנחנו יכולים לעשות, לבין זה שהלב שלנו צריך להישאר פתוח כדי להרגיש את השני.
השנורר 'המאה ואחד' להיום אוסף כסף כי - כמה ייחודי ומפתיע! הוא מחתן!
ואני נותן לו כולה שקל בודד.
אבל רגע, למה לא לחשוב עליו? - הוא מ-ח-ת-ן!! ים של כספים! מאיפה האברך הזה יביא את זה?! מאיפה?!
לעזור לו? - באמת שאין לי איך! אבל אפשר וכדאי לפתוח את הלב, לחשוב עליו רגע.
ואז אפשר גם לפלוט בשקט בשקט תפילה קטנה של ילד שמבקש מאבא שלו - 'אבא שבשמים, בבקשה ממך תעזור לנעבעך הזה. תוריד לו טיפה מהדאגות והלחץ. אני לא יודע איך, אבל אתה ודאי תסתדר בלי העצות שלי...'.
החפירה השניה היא, שלפעמים אני רואה אנשים קוראים עלוני התרמה כ-בילוי פנאי! עד שהחזן יתחיל בחזרת הש"ץ. משעממם להם לבינתיים, אז הם קוראים על הטרגדיה הנוכחית. ואני מתפוצץץץץץץץץץץץץץץץ.
רבונו של עולם!!! זה צרות אמיתיות של אנשים! יש אנשים שסובלים מאחורי המילים האלו!! ככה אתה מעביר את הזמן?!
וזה נכון גם לקורונה של הסינים. וזה נכון לילד שנפל ברחוב והסוכריה שלו התלכלכה בחול.
להרגיש - לא מעבר לזה. רק להרגיש.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ת'

קסט תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ יְהוָה כִּדְבָרְךָ הֲבִינֵנִי:קע תָּבוֹא תְּחִנָּתִי לְפָנֶיךָ כְּאִמְרָתְךָ הַצִּילֵנִי:קעא תַּבַּעְנָה שְׂפָתַי תְּהִלָּה כִּי תְלַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:קעב תַּעַן לְשׁוֹנִי אִמְרָתֶךָ כִּי כָל מִצְוֹתֶיךָ צֶּדֶק:קעג תְּהִי יָדְךָ לְעָזְרֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ בָחָרְתִּי:קעד תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ יְהוָה וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קעה תְּחִי נַפְשִׁי וּתְהַלְלֶךָּ וּמִשְׁפָּטֶךָ יַעֲזְרֻנִי:קעו תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה