סיפורים פיקנטיים על מרן ראש הישיבה זצוק"ל

מלאך טוב

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
שפתותיו דובבות בקבר

הגמ' אומרת שלומדים מתורתו של הנפטר אזי שפתותיו דובבות בקבר.
פעם נשאל האם כשמפעילים בטייפ שיעור של אדם שנפטר, האם שפתותיו דובבות בקבר, וענה, לא יודע אף פעם לא בדקתי את זה...

~~~

כישרון מדבק?!

אבא אחד ניגש אליו להתייעץ אם לשלוח את בנו לישיבה מסויימת.
"למה אתה רוצה שהוא ילך לישיבה הזו"? שאל רבינו.
"כי יש שם הרבה בעלי כשרונות" ענה האב.
"וכי סבור אתה שכשרון זה דבר מדבק?" תמה רבינו.

~~~

"אתה לא צריך להתחתן!"

הייתי אברך בישיבה מפורסמת, והיה לי חבר טוב בישיבה שהיה בקי ומדקדק מאוד בהלכה, וכשהגיע לגיל 20 הוא חשב שהוא מוכרח להתחתן, כי ככה כתוב , לא שהוא היה כשיר לכך ורצה בטבעיות להתחתן, אלא הרגיש שהוא עושה טובה, כי זה מה שצריך. (לא יודע למה לא התעורר לו הענין כבר בגיל 18). הוא ממש לא היה כשיר לנישואין כי הוא היה מאוד מרובע וטיפוס קצת נוקשה, אפילו שהיו בו גם הרבה מאוד מעלות. אמרתי לו בא נשאל את ר' אהרן לייב. (במאמר המוסגר- הוא כבר מהדור שלא רגילים לשאול דברים לפני 9 שנים- תשס''ט) וקצת התפלא, מה אני ילך לשאול...? מה אני יגיד לו...וכן על זה הדרך. פשוט לא עלתה על דעתו שהולכים ושואלים, אפילו שלבית הוראה רגיל היה ללכת ולברר דברי הלכה. אבל לגשת לגדול הדור?! אבל זה עוד נושא). ניגשנו אחרי מעריב, והבחור שאל אם הוא צריך להתחתן, ר' אהרן לייב שאל אותו למה לא? הבחור ענה שהוא רוצה ללמוד ושהוא מנצל את זמנו כראוי. אז ר' אהרן לייב אמר לו שהוא לא צריך להתחתן. 'עד מתי' שאל הבחור, ור' אהרן לייב בשיא הטבעיות אומר לו 'אף פעם...כמו בן עזאי...', אז הבחור קפץ ושאל בטון לחוץ 'מה, אני לא יתחתן אף פעם'? ואז ר' אהרן לייב ענה בחיוך 'אה, אתה רוצה להתחתן? אה, אז אולי בגיל 23 זה טוב'!
מה שקרה כאן לפי איך שהבנתי את זה באותו הרגע, שר' אהרן לייב הרגיש שהבחור 'עושה טובות' כשהוא בא להתחתן. והוא פשוט הוציא מהבחור את הרצון וההבנה שהוא רוצה להתחתן. וכמה שזה היה חשוב לבחור ההבנה הברורה הזאת! זה השפיע לו אחר כך על כל מהלך ההבנה בחייו.
אחרי שנתיים וחצי כשהוא כן התחיל שידוכים הוא הבין שהוא רוצה להתחתן ולא עושה טובה לאף אחד, כי הרי כך כתוב בתורה. אני שהכרתי אותו ידעתי שאם יתחתן מתוך הבנה כזאת, לא יצליח לחיות נורמלי. כיה הוא היה כזה מרובע ונוקשה, וביחד עם דקדוק ההלכה, שכל כך התאימה לאופיו הוא היה יכול להרוס את חייו כך. ורבינו פשוט הפך לו את הראש בתשובה אחת. 'אתה לא צריך להתחתן. אף פעם...'.
בעל פה הייתי יכול לספר את זה בשתי משפטים עם הניגון איך שהוא אמר לו את זה. בכתב זה נהיה כזה ארוך. לא יודע למה...

~~~

שלא לשמה...

סיפרו ששאל את אחד מראשי רשתות הכוללים כמה ממעשיו הם לשם שמים, והראש כולל ענה לו חמש אחוז.
אז ר' אהרן לייב אמר לו 'חבל, אם היית עושה הכל שלא לשמה, היית פותח עוד כולל'...

~~~

המבדיל בין סרט לסרט

אברך אחד קיבל מכתב מהתלמוד תורה, שבגלל שהבן שלו הולך עם כיפה בלי סרט מסביב, על כן הם מבקשים שיחליף תלמוד תורה.
האברך נסער מאד, קנה שתי כיפות אחד בלי סרט ואחד עם, ונסע לר' שטיינמאן. נכנס אליו, הניח את שתי הכיפות על השלחן, ושאל את ר' שטיינמאן אם הוא רואה הבדל בין הכיפות. עונה לו ר' שטיינמאן שלא.
אומר לו האברך, דע לך, שיש שרוצים להעיף את הבן שלי על שהוא לא לובש את הכיפה הנכונה. שואל אותו ר' שטיינמאן, ואתה רואה הבדל? עונה לו האברך, לא! אז אמר לו ר' שטיינמאן, אם אתה לא רואה הבדל, אז שילבש את הכיפה שהבית ספר מעדיף, הרי גם ככה אין הבדל ביניהם!

~~~

אחד מני אלף

ידוע הסיפור על אחד מגדולי מחזיקי התורה שבדור שנכנס לרבינו ושיבחו אותו שהוא מחזיק אלפי אברכים ועוד הוסיפו שמחצית מהכנסותיו נותן להחזקת תורה. הגיב מרן זצ"ל בחיוך "לא ידעתי שאדם אחד צריך לחיות כמו אלף אברכים".
(כמובן הכיר בו שלא יפגע מזה, ובאמת הוסיף הוא עוד תרומה על תרומתיו)

~~~

איפכא מסתברא

שמעתי מת"ח מופלג אחד ששנים רבות לא זכה להפקד בזש"ק, שאחר יותר מ10 שנים מנישואיו ואחר שכבר עשה טיפולים רבים (הוא וזוגתו), אמרו לו הרופאים שהם קרובים למיצוי אפשרויות הטיפול, ונותרו להם עוד 3 אפשרויות שלא ניסו, שלאחת יש %10 הצלחה, לשנית פחות, ולשלישית עוד פחות, והם ממליצים לעשות הטיפולים לפי הסדר הזה של היותר סיכוי קודם.
אותו ת"ח נכנס למרן זיע"א, ומרן אמר לו, ואני חושב ההיפך, שתתחיל בטיפול שלדברי הרופאים יש בו הסיכוי הנמוך ביותר, וביאר דבריו, הרי הרופאים מטפלים שנים רבות ולא הצליחו, ז"א שיש להם גישה ודיאגנוזה שגויה לבעיה, ולכן אני סבור שצריך לחשוב 'בראש אחר', ותעשה את הטיפול שהם חושבים לפחות מוצלח.
אותו ת"ח עשה כדבריו ואחר זמן קצר נפקד בזש"ק.

~~~

קונץ

ישנה הסרטה של הגראי''ל עם הרב וייסבורד מיששכר באהליך שהביא כמה גבירים לגראי''ל, והוא דיבר איתם על נתינת צדקה, והגביר שאל אותו איך עושים את זה למעשה, אז הגראי''ל צחק ואמר לו 'פשוט מכניסים את היד לכיס, ונותנים... העשירים לא מכירים את הקונץ הזה?'...

~~~

קסדה מול כובע

סיפר לי אמש יהודי שהינו קרוב משפחה של הר"ר יוסף וליס הי"ו יו"ר "ערכים":
אירע שרבינו הגראי"ל ביקש מהרב וליס שיעלה לביתו. הרב וליס שלא היה מוכן לכך מראש הגיע אליו מן הדרכים כשהוא רכוב על אופנועו, ועם היכנסו להגראי"ל התנצל על כך שאינו לבוש בצורה מכובדת ותחת להיות חבוש במגבעתו הינו מגיע כשקסדת האופנוע בידיו..
אבל ר' אהרן לייב אמר לו: "ר' יוסף, טובה בעיניי הקסדה שלך יותר מהרבה כובעי לבד של אחרים"...

(פרנקל תאומים)

~~~

"גאווה!"

פעם הייתי בביתו בכנס יסוד של ישיבה חשובה ושאל אותו אחד מבני ביתו שהיות שהישיבה הצליחה מאוד הוא מבקש עצה בשביל הבחורים להינצל מגאוה.
ענה לו בחיוך והלא אם יתגאו מה יצא מהם? אז מה יש להתגאות?

~~~

קנאה על מה?!

אירע שיהודי עשיר נכנס למעונו וביקש להתייעץ- היות שהוא מחזיק ברכב יקר, האם עליו לחשוש מפני עין הרע עקב קנאתם של הבריות...
רבינו הגראי"ל (שכנראה חש בקורטוב של גאוות ממון בנימת דבריו של השואל) השיב לו בשאלה: את הש"ס אתה כבר יודע?
והעשיר ענה: לא, לא זכיתי. ואולי מחצית מן הש"ס אתה יודע? והעשיר: מחצית מן הש"ס? הלוואי.. לא זכיתי. אז אולי לפחות מסכת אחת מן הש"ס שגורה על לשונך? והעשיר: לצערי, אפי' מסכת אחת של משניות אינני יודע...
אם כך, אמר לו הגראי"ל בחדות: מדוע אתה מודאג? במה יש לקנא בך?

~~~

בין הכולל לבית

לפני כמה שנים התייעצתי איתו בנוגע לקנית דירה בעיר שאיננה מוגדרת שומרי תו"מ, בתוך הדברים הוא שאל אותי על המצב בכולל, והסברתי לו שב"ה לומדים טוב ויש עבודה מסודרת לאשה, אז הוא השיב לי 'כן כן בכולל לומדים טוב, השאלה היא מה קורה מהרגע שיוצאים מהכולל עד שמגיעים לבית' למעשה מחמת מורכבות השאלה הוא לא ענה לי בצורה חדה, אבל זה היה לי למוסר שאם אכן אקנה דירה (וכן היה) אזכור זאת כל יום.

~~~

תשבי יתרץ???

במוצאי חג ראשון של פסח נכנס למעונו יהודי מבוגר בעל זקן לבן עבות, ספק תמהוני ספק מקובל, והוא דורש במפגיע לפגוש את מרן זצ"ל, הנכדים ראו אותו ואת גופו החסון וחששו הימנו. אך הלה טען בחוזקה כי הוא "אליהו הנביא" לא פחות ולא יותר.
פחדם מבעלי הדמיונות מהסוג הזה גבר עוד יותר והיסו אותו לבלי ליתן לו להיכנס.
כששמע הגראי"ל את הרחש-בחש בחוץ, והבין שמדובר ביהודי שטוען שהוא אליהו, ביקש להכניסו במהרה בפנים החדר.
מרן פנה אליו ואמר לו מה בפיך, הלה החל למלמל משהו על ענייני משיח כמובן. פנה אליו ואמר לו מרן - האתה זה אליהו הנביא? אם כן התכבד נא כי שמח אני בך מאד... ראשונה ארצה לדעת שאלה שהנני מחפש את פתרונה למעלה מתשעים שנה - "חצי קב בשתי אמות מהו""? אנא תאמר לי את התשובה שנכסוף נכספתי אליה... אם אליהו אתה תרץ נא לי! ויש לי עוד קושיות ואיבעיות... הלה שנבוך קיפל את עצמו וברח מיד מן הבית ופרח לו
איש האמת....

~~~

למדת אצלי?

פנה אליו אברך, באמרו - 'הראש-ישיבה'...
תמה הגראי''ל -'אתה למדת אצלי'?

~~~

כבוד (או) שבת...

פעם ניסה אחד לרתום אותו לאיזה מאבק ציבורי בנוגע לשבת, הנ"ל דיבר בעוז על כבוד השבת וכו' וכו', כמובן שעמד מאחורי זה אינטרס עסקי ודי לחכימא...
מרן ז"ל הרים את עניו ושאל אותו בשקט, האם יש לך גנרטור בבית בשבת..... הנ"ל נאלם דום.

~~~

מנויים

דיברו איתו פעם על קריאה לעשות מנוי לאיזה עיתון.
שאל: "מנויים? מה זה, קרבן פסח?"...

~~~

אדרבה!

בא' מהספרים ראיתי ששאלוהו בג' שבועות לגבי תיקון ברכב אם כדאי לדחות התיקון אחר הג' שבועות, וענה שודאי לתקן מה שיותר מהר כיון שיבימים אלו הרי מסוכן לנסוע עם זה.

~~~

עישון, מתי?

בפי העם נפוץ הסיפור שבא פעם א' להתייעץ עם מרן מה לעשות על כך שבנו מעשן, ומיד שאלו רבינו "מה, בשבת????"...

~~~

מה היה קורה לריב"ז

לאחרונה הייתי נוכח במסיבת סיום שבה נאם ראש מתיבתא חשובה בלייקווד. הלה מסר שלפני איזה שנים נתבצר אצלו קבוצה של תלמידים מצויינים במיוחד, והוא יזם ליצור עבורם חבורה נפרדה שתאפשר להם לסיים כל הש"ס ע"פ תכנית מיוחדת בהתאם לכשרונותיהם, אבל לפני שעשה מעשה הלך להתייעץ עם הגראי"ל זצ"ל. להפתעתו ענה לו המנוח "בא נחשוב מה היה קורה לר' יוחנן בן זכאי אילו היה גם הלל הזקן נוהג כן"? כמובן, תיכף ומיד בוטלה התכנית.

~~~

עבור נזיד עדשים

שמעתי שאחרי שהוא נוכח בכינוס של גביר אחד שעשה מסיבה על כך שהוא תרם פרוייקט לעולם התורה ובכנס פיארו ושבחו את הנדיב וכו אז הוא אמר משהוא כזה מפי השמועה כמה חבל]או שוטה[ שהאיש מכר את העולם הבא שלו בעבור נזיד עדשים של קרטוב כבוד..

~~~

התלהבות

פעם נכנס בחור לפני שסגר את השידוך ואמר לו שב"ה הכל נראה לו טוב אבל הוא מתפלא על עצמו למה אין לו התלהבות.. אז הוא ענה לו התלהבות צריך רק במעשה מצוה..!

(עובדיה חן)

~~~

"בכל בית יהודי"

פעם בא אליו יהודי וקבל בפניו על זמר אחד שמופיע במעורב והדיסקים שלו נמצאים בכל בית יהודי.
העיר לו רבינו: 'אצלי בבית אין'...

~~~

תקלת הצדיק

אחד מצדיקי הדור כתב מכתב באיזה עניין ציבורי כנגד דעתו של מרן זצ"ל, כשהקריאו בפניו את המכתב, רבינו אומר לעצמו 'איי, הוא צדיק, איי, הוא צדיק'.
כשגמרו אמר להם: 'הוא צדיק, הוא צדיק, אין תקלה יוצאת מתחת ידו, שום השפעה לא תהיה למכתב הזה'...

~~~

מפלגת טוב

על מפלגת 'טוב':
יש הרבה יהודים טובים שלא מקפידים על מים אחרונים, נו. אבל מפלגה של 'לא למים אחרונים'?! זה כבר לא!

~~~

דיאלוג בבית העלמין העתיק

נכנס אליו ראש כולל אחד (שאני מכירו ואינו מן המפורסמים), ותאר לו באופן קלישאתי ונמלץ את ביקורו בבית החיים בצפת, ובתוך דבריו: 'והשתטחתי על קברו של הבית-יוסף, ואמרתי לו, אתה הבית-יוסף, הרי לומדים בכולל את הספרים שלך, תעמוד בשמים ותתפלל עלינו וכו' וכו'' ורבינו, שדעתו על קלישאות ו"ארועים רבי רושם" ידועה, מלחש כנגדו: ומה הב"י ענה לך?...

~~~

ה'מסובב'

נכנס אליו אחד מגדו"י ותוך כדי הביקור הציג בפניו את נכדו-משב"קו.
רבינו פונה לנכד ושואל אותו 'גם עליך אומרים שאתה 'מסובב' את סבא שלך?'...

~~~

אינטרנט, ברפת...

כשבאו עסקנים ורצו שיחתום שאסור להכניס אינטרנט לבית בשום פנים ואופן, ענה להם 'אז איפה אתם רוצים שיחזיקו, ברפת'?

~~~

כבוד של אמת

הגיע אליו יהודי חסידי ושאל אם להחליף משרה של מג''ש בישיב"ק למגי''ש בישי''ג. בין השיקולים הוא מנה את ענין הכבוד להיות ר''מ בישי''ג.
רבינו ענה לו מה שענה ואח''כ קם וליווהו עד הדלת!
אח''כ שאולוהו על מה ולמה? אמר במתק לשונו: כל יום עומדים פה אנשים ומסבירים כל מיני הסברים, ובאמת הם מתכוונים לכבוד. סוף סוף בא יהודי ואמר בדיוק את מה שהוא חושב בלי רמאות, וראוי ע''כ לכבדו!

~~~

טשולנט...

באחד ממוצאי השבתות דיבר איתו מישהו על ההלכה שאם נכבתה האש בשבת והצטנן התבשיל לגמרי, אז בשעת הדחק יש להתיר להעביר לאש אחרת.
שאל אותו אחד, האם כשלא יהיה טשולנט בשבת נחשב שעת הדחק...
רבינו חייך מאוד ואמר לו 'אתה צודק, יש באמת כאלו שבלי טשולנט הלך להם כל השבת...' (והוסיף: בשבילי זה לא שעת הדחק. לא אכפת לי אם יאכלו כך או כך...)

~~~

אברכים וגבירים

מעשה שנכנס אליו גביר גדול שהיה תורם הרבה כסף לכוללים . ואמר לו שהוא מוכן ושמח לתרום כסף לאברכים אבל הוא לא מבין בשביל מה צריך שיהיו בעם ישראל כל כך הרבה אברכי כולל . השיב לו הרב שטיינמן שהוא דוקא חושב בשביל מה צריך שיהיו כל כך הרבה גבירים אפשר להסתדר בהרבה פחות....

~~~

יוהרא!!!!

שמעתי מכלי ראשון - אחד מהת"ח שהיה מקורב מאוד לרבינו זיע"א שהיה עד למעשה דלהלן:
פ"א נכנס איליו א' וסיפר כי בנו 'בעל-כישרע'ן' גדול מאוד, והנהלת החיידר ממליצים להקפיצו כיתה, רבינו התחמק שוב ושוב מלענות לו, אך הלה לא פסק מלנדנד, ניכר היה עליו שהוא ממתין לקבל תשובה חיובית ממרן זיע"א, אך לשווא, מרן סירב לפסוק את פסוקו והלה יצא בפחי נפש.
סיבב מסובב כל הסיבות, וזמן קט לאחר צאת האיש הנ"ל, בא אדם אחר, ושאלה הפוכה בפיו: הנהלת החיידר טוענים כי בנו חלש בלימודים ויש להשאירו כיתה לשנה נוספת, אך הוא חושש מאוד שבנו ישבר מכך, רבינו זיע"א החל לשכנעו שאדרבה ואדרבה זה רק יועיל לילד, וחיזק וחישל טובא את רוחו של האב להסכים לדברי הנהלת החיידר.
לאחר צאת האב השני הנ"ל, פנה מרן זיע"א לסובבים ושאל: ראיתם מה היה פה?
הסובבים שלא ירדו לעומק כוונתו החלו לגמגם, ורבינו הסביר: האבא השני נורא נורא חשש, כי חס ושלום יתכן ובנו ישבר רגשית מלהשאר כיתה, אבל מדוע האב הראשון לא חשש שבנו יכשל בגאווה ויוהרה לקפוץ כיתה?

~~~

תתקין מזגן לאשתך!!

ידידי נכנס למרן ז"ל ושאלתו בפיו:
הוא גר במודיעין עילית (מקום די חם), ואשתו רוצה לקנות מזגן. דא עקא, הוא חי תמיד בחשבון מדויק ואין לו רזרבות בשביל מזגן, ואף שאם יקנה בתשלומים וכדו' הוא יצליח לעמוד בהוצאה הזאת, אבל מ"מ יצטרך לפרוץ את המסגרת הרגילה שלו.
הגראי"ל היסה אותו מיד: מה אתה עושה במשך כל היום? "אברך כולל" ענה ידידי. ובכולל יש לכם מזגן? שאל הגראי"ל, "כן", "אז תחזור הביתה ותתקין מזגן גם לאשתך" פסק הגראי"ל בנחרצות.

~~~

אל הר מירון

סיפור ששמעתי מו"ר הרב פייבלזון.
לפני ל"ג בעומר ניגש מאירקה הצעיר אל הרב שטיינמן ואמר שהוא מעוניין ליסוע למירון. (כילד צפתי היו לו הרבה חוויות משם).
הרב שטיינמן הביט בו ושאל 'מאירקה, אתה צריך חופש?'
'דווקא לא' ענה הנער, 'אני אשאל את הרב שאלה 'איפה הרב מתפלל בשמחת תורה?'
הרב שטיינמן נקב בשם של בית כנסת והנער שאל 'וכמה מתפללים יש שם?'
'בערך 300 ' ענה הרב
'כמה זמן שרים אצלכם "ברוך אלוקינו שבראנו לכבודו"?'
'עשרים דקות בערך' ענה שוב הרב
'וזה מרגש?' שאל הנער,
'מאד' ענה הרב,
'הרב, במירון יש חמשת אלפים איש ששרים במשך שעה וחצי "אמר רבי עקיבא"
'מאירקה , אני רוצה שתיסע למירון' אמר הרב עכשיו לנער.
'אבל המשגיח לא מרשה'
'דבר ראשון-אמר הרב- כנראה שהוא לא ישים לב. ואם הוא ישים לב תתן לו את הפתק הזה'
הרב שטיינמן הוציא עט מכיסו ורשם 'ביקשתי מהבחור אליהו מאיר פייבלזון ליסוע למירון בל"ג בעומר. א.ל.שטיינמן'

~~~

מי ניצח?

שמעתי שפעם בשעת השיעור בישי"ק שני בחורים שירטטו קו באמצע השולחן שלהם, ומדי פעם דחפו אחד את השני אם הוא עבר מעבר לקו.
אחרי השיעור, כשעברו ליד הגראי"ל בדרכם החוצה, הוא שאל אותם בשקט "מי ניצח"?

~~~

הספר הסודי

לפני כמה שנים היה לי חברותא, בחור, ששאלו באיזה ספר מוסר יש לו ללמוד, והוא ענה, אתה חושב שאגיד לך ספר הסודי שמועיל? אין סודות, היצר הרע כבר יודע כל ספרי המוסר, רק צריך לעבוד על עצמך ללחום עם יצה"ר.

~~~

גם כסף וגם זמן?

נכנס אליו בחור צעיר וביקש אישור לנסוע למירון בל"ג בעומר, ואמר לו שאחותו כבר קנתה לו כרטיס נסיעה. אמר לו הגראי"ל: הבה נחשוב בהגיון, את הכסף כבר הפסדת, עכשיו אתה רוצה להפסיד גם את הזמן...

~~~

הכל יודעים

מעשה ונכנס אליו אדם ממובילי המערכה בענין התכלת וניסה לשכנעו להטיל פתיל תכלת בטליתו. הגראי"ל התחמק ואמר שמאחר והרבה אנשים מסתכלים עליו ויבואו לעשות כמותו הוא מעדיף להמנע מכך.
אמר לו אותו האדם: "אז שהראש ישיבה ישים את זה מתחת הבגדים ואף אחד לא יראה."
השיב לו הגראי"ל: "מאיפה אתה יודע שאין לי עכשיו תכלת מתחת הבגדים?"
- "טוב, את זה כולם יודעים." ענה.
- "גם את זה כולם ידעו..." השיב הגראי"ל ונסתתמו מילותיו של השואל.

~~~

כבוד!

שמעתי מאדם חשוב פ"א הייתי אצל מרן זי"ע אחרי קבלת קהל של מאות אנשים (בזמן הרישום לישיה"ג) ואמר בהליכתו לחדרו שכל מאות האנשים שאלו שאלה אחת
ותמהתי כולם אותו שאלה? הייתכן?
אמר לי כן כבוד!

~~~

מניין לך?

לפני 3 שנים, כשהרופא המליץ לו אודות התזונה המתאימה לגילו, מה עליו להוסיף ומה עליו לגרוע, תוך שאומר לו כי בגיל 101 צריך כך וכך חומרים לגוף וכו' וכו', אמר לו הגראי"ל: על פי איזה ניסיון אתה קובע מה ראוי לבן אדם בגיל 101 ,אתה היית פעם בגילי? היו לך עוד קליינטים כאלה?

~~~

ומה עם האבא?

(שמעתי מבעל המעשה בדרך להלוויה)
נכנס אצלו אברך עם בנו הבר מצווה לקבלת ברכה, וביקש שהראש-ישיבה יברך את הבחור שיזכה להיות ת"ח.
לאחר שהתברך הבן, העיר נכד מרן שנכח בחדר: שהראש-ישיבה יברך גם את אבי הבחור במזל טוב.
הגיב מרן מיניה וביה: האבא לא צריך ברכה להיות ת"ח?

~~~

עם הכיסא

מנהל סמינר נכנס עם שאלה בקשר לאחת הבנות. מה לעשות, הגראי"ל ענה הפוך ממה שההוא חשב, ניסה לשאול את אותה שאלה מכיוון אחר -ונענה בשתיקה רועמת. 'הראש-ישיבה, איך-איך אני יכול לקום מהכיסא בלי לקבל תשובה' - 'אתה יכול לקחת את הכיסא אתך'..

~~~

בין התאוות

שמעתי על אברך שבא להתייעץ עמו אם להיות ש"ץ בימים נוראים בבית הכנסת של אברכים בו הוא מתפלל, או להענות להצעה לילך להתפלל בבית הכנסת של בע"ב פשוטים ברמת גן, עם משכורת של 10,000 ₪. ענה לו הגראי"ל: מה אתה רוצה שאענה לך על כזאת שאלה, איזו תאוה להעדיף, תאוות הממון או תאוות הכבוד....????
ופני האברך חפו...

~~~

נכנס אל רבינו מישהו שפעל נגדו ופגע בכבודו וביקש מחילה. (היו רבים כאלו שבאו מידי שבוע, ויותר רבים שלא באו). ורבינו השיב לו כדרכו כי מעולם לא הקפיד עליו, ואדרבה עשה לו טובה, וכמוש"כ מהרח"ו בשערי קדושה וכו'. כשיצא ההוא ועמד על מפתן הדלת קרא לו רבינו שוב ואמר לו, אע"פ שאמרתי לך שטובה לאדם לקבל בזיונות, אל תעשה טובה זו לאנשים אחרים.

~~~

מחצית ומחצית

סח רבינו לנכדו אחר קבלת קהל, מחצית מהאנשים שבאו שברו את ליבי מגודל צרותיהם, ומחציתם השני דכאו את רוחי מקטנות השטויות שמוחם עסוק בהם, צריך להפגיש את המחצית השניה עם המחצית הראשונה, כדי שיקבלו הסתכלות נכונה על החיים.

~~~

מפתחות הרכב?

מספרים שאחד העסקנים שגם החזיק כולל הגיע אליו בטענה שהוא כבר לא יכול יותר, והניח את המפתחות על השולחן, רבנו זצקו"ל שאל אותו האם מפתחות הרכב גם בצרור שעל השולחן.

.
 

הסכת ושמע

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
מעשה בתלמוד תורה
נכנס אליו אדם ואמר לו שהוא רוצה לפתוח תלמוד תורה באזור מסויים
שאל אותו מרן זיע"א: החסרים שם תלמדי תורה
ענה לו האיש: לא, אבל יש מזה הרבה כסף,
ענה לו מרן זיע"א: לך תפתח וה' יהא בעזרך ותצליח,

כשיצא שאלו אותו הנכדים מה שונה הוא מאחרים שבאו?
ענה להם מרן זיע"א: האחרים שהגיעו אלי התחילו לשקר בצורה כזו ואחרת שיש אבל לא מספיק לומדים וכו' מהם אני מפחד הוא שמגיע ואומר את האמת אני יודע שיביא אנשי חינוך מתאימים ובאמת ידאג שהת"ת יצליח,
 

מור100

משתמש מקצוען
הכל טוב ויפה. כנראה שהאשכול גם יצבור מאות תגובות.

ורק נשאר לשאול: האם ריכוז האנקדוטות החריפות והמשעשעות הללו, לא מציירות ציור לא הוגן ומכבד לדמותו של מרן זצוק"ל?

כשמביטים על התמונה כולה, שבתוך חיי פרישות נוראיים, ועמל תורה לא נתפס, הוא גם ידע לשתול תשובות חריפות ופיקנטיות - זה בסדר. אבל ריכוז הפיקנטריה בתמצית ע"ג אשכול, עלול להציג תמונה מעוותת על האדם הענק הזה, שזכינו להינות מאותה שמש שגם האירה מעל ראשו.

עוד עלול מישהו להדפיס את האשכול, ולשלוח במיילים תחת הכותרת (וסליחה על הגועל): חובה לקרוא! משעשע ומדהים! העקיצות החריפות של הגראי"ל!

וכדי בזיון וקצף! (מהירי המחשבה שבינינו גם מבינים לבד, שחומרים אלו עלולים להגיע לידיים זדוניות ומעוותות (ניתן לקרוא בשני פנים), וכאלו, לצערנו הנורא, לא חסר).
 

שרית ו

משתמש מקצוען
הכל טוב ויפה. כנראה שהאשכול גם יצבור מאות תגובות.

ורק נשאר לשאול: האם ריכוז האנקדוטות החריפות והמשעשעות הללו, לא מציירות ציור לא הוגן ומכבד לדמותו של מרן זצוק"ל?

כשמביטים על התמונה כולה, שבתוך חיי פרישות נוראיים, ועמל תורה לא נתפס, הוא גם ידע לשתול תשובות חריפות ופיקנטיות - זה בסדר. אבל ריכוז הפיקנטריה בתמצית ע"ג אשכול, עלול להציג תמונה מעוותת על האדם הענק הזה, שזכינו להינות מאותה שמש שגם האירה מעל ראשו.

עוד עלול מישהו להדפיס את האשכול, ולשלוח במיילים תחת הכותרת (וסליחה על הגועל): חובה לקרוא! משעשע ומדהים! העקיצות החריפות של הגראי"ל!

וכדי בזיון וקצף! (מהירי המחשבה שבינינו גם מבינים לבד, שחומרים אלו עלולים להגיע לידיים זדוניות ומעוותות (ניתן לקרוא בשני פנים), וכאלו, לצערנו הנורא, לא חסר).

א. חבל שאת נותנת רעיונות...
ב. מי שכ"כ רוצה לעוות את המציאות יעשה זאת גם בלי הסיפורים הנ"ל.
ג. מודה, גם לי צרם המילה "פיקנטיים" אבל אחרי שקראתי את הסיפורים הנ"ל כלום כבר לא מפריע.
 

לא אני

משתמש מקצוען
הכל טוב ויפה. כנראה שהאשכול גם יצבור מאות תגובות.

ורק נשאר לשאול: האם ריכוז האנקדוטות החריפות והמשעשעות הללו, לא מציירות ציור לא הוגן ומכבד לדמותו של מרן זצוק"ל?

כשמביטים על התמונה כולה, שבתוך חיי פרישות נוראיים, ועמל תורה לא נתפס, הוא גם ידע לשתול תשובות חריפות ופיקנטיות - זה בסדר. אבל ריכוז הפיקנטריה בתמצית ע"ג אשכול, עלול להציג תמונה מעוותת על האדם הענק הזה, שזכינו להינות מאותה שמש שגם האירה מעל ראשו.

עוד עלול מישהו להדפיס את האשכול, ולשלוח במיילים תחת הכותרת (וסליחה על הגועל): חובה לקרוא! משעשע ומדהים! העקיצות החריפות של הגראי"ל!

וכדי בזיון וקצף! (מהירי המחשבה שבינינו גם מבינים לבד, שחומרים אלו עלולים להגיע לידיים זדוניות ומעוותות (ניתן לקרוא בשני פנים), וכאלו, לצערנו הנורא, לא חסר).
כל מילה.
לא דמותו היא המצטיירת מהמקבץ הזה.
גם, אם כל הסיפורים נכונים ויציבים, המקבץ הזה מצייר איש אחר.
על הרבה אנשים ניתן לספר ולכתוב.
ולו הכותרת לא היתה "הרב שטיינמן" - הייתי אומרת: איש נחמד. מאד אמיתי וכן. יפה.
לא הקדושה המושלמת, השאיפה להיות עבד ה' ("מרכבה לשכינה"), לא הענווה הקיצונית ויוצאת הדופן שחברות צוות חילוניות באו נפעמות לברר "האם זה באמת".
לא אהבת התורה והשקידה האינסופית.
לא הסגפנות ווהתנזרות מכל תאוות העולם, וסירוב עיקש לשעבוד וכניעה להם.
לא הנעימות שבה קיבל כל יהודי, הרחימאית כל כך.
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
כל מילה.
לא דמותו היא המצטיירת מהמקבץ הזה.
גם, אם כל הסיפורים נכונים ויציבים, המקבץ הזה מצייר איש אחר.
על הרבה אנשים ניתן לספר ולכתוב.
ולו הכותרת לא היתה "הרב שטיינמן" - הייתי אומרת: איש נחמד. מאד אמיתי וכן. יפה.
לא הקדושה המושלמת, השאיפה להיות עבד ה' ("מרכבה לשכינה"), לא הענווה הקיצונית ויוצאת הדופן שחברות צוות חילוניות באו נפעמות לברר "האם זה באמת".
לא אהבת התורה והשקידה האינסופית.
לא הסגפנות ווהתנזרות מכל תאוות העולם, וסירוב עיקש לשעבוד וכניעה להם.
לא הנעימות שבה קיבל כל יהודי, הרחימאית כל כך.
זה דרכו של יצר הרע, שלא יכול לסבול את הכמויות האדירות הבלתי נתפסות של החיזוק שהתקבל מקריאת ושמיעת הדברים על דמותו הנשגבה של מרן זיע"א, ולכן דואג להפוך את זה לפיקנטריה. זה נכון שמרן היה חכימא דיהודאי (לשונו של מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל) ולכן מעשים כאלו קרו אצלו והרבה, אבל הסיפורים האלו עלולים להנציח את דמותו בזכרונינו כאיש מפולפל שידע לדחוף עקיצות במקום ובזמן הנכון רח"ל.
 

מלאך טוב

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
הבהרה:
אני רואה שיש כאן ניקים שלא אהבו את הכותרת, או שראו במהות האשכול פגיעה בכבודו של מרן זצוק"ל, וח"ו שיעלה תחת ידי תקלה כזאת, א"כ אני ימחק את האשכול.
הדברים שהבאתי התפרסמו בפורום אוצר החכמה, ורצו בוואצפים, ולא שמענו אליהם שום תגובה שלילית.

כידוע, כמעט בכל סיפור ששומעים תשובה שענה הגראי''ל לאנשים טמון איזה משהו מקורי, איזה דבר הפוך, משהו מפתיע.
המון פעמים אחרת ממה שהיינו חושבים במושכל ראשון.
אבל אלו דברים שאחרי ששומעים, מיד עולה ההבנה של הבהירות של רבינו, איך שתפס את עצם הלוז של כל ענין.

כמו הסיפור שכל כך התפרסם שהרופא אמר לו שהוא חי בנס והגראי''ל מיד ענה לו 'גם אתה'!
זה משפט אחד שמשנה תפיסה!

- כל מי שחי קרוב אליו מאד נהנה מהסיפורים האלו, ומהדברי חכמה ושנינות שהיו שגורים על לשונו אף אחד לא חושב לרגע שזוהי גדלותו אבל אנחנו הקטנים שרואים את קצה הסולם שמוצב ארצה מסתכלים עליו מזווית נוספת.
 

מור100

משתמש מקצוען
@מלאך טוב,

איש איננו חושב שזו גדלותו. ההערה שנכתבה לעיל באה רק להזהיר, שלא כדאי לאסוף ולתמצת רק פיקנטריה, ולתת פוקוס עליה בצורה פרטנית. כאשר שומעים, לדוגמא, הספד מעורר, עם סיפורי הוד על גדלותו, ענותנתו, קדושתו - ובתוך זה מכניסים מעט מהשנינויות (שאגב גם הן, כולן, מלמדות על ראש מוצב בשמים!), זה נפלא וטוב.

באתי רק לעורר על הליקוט המתומצת.

וזה שאלו הדברים שרצים בוואצפים - ובכן, מה רצינו, שבוואצפים יעבירו מערכות מ"אילת השחר"?

ולו נטפרי היה מאשר לפתוח את פורום אוצה"ח, ההערה הזו היתה עולה גם שם.
 

אמא שלו!!!!!

משתמש צעיר
אצלי - אישה פשוטה, הסיפורים האלו מעלים את קרנו בעיני פי כמה וכמה....
האנקדוטות הקטנות והמאירות הללו גורמות לי כל כך להעריך את האדם הענק בענקים הזה שידע לרדת מרום גובהו - כל אחד לרמתו....

לצערי אני לא מבינה בהתמדה 24/7, איילת השחר, וכד' ....

ותתפלאו- אבל יש כאלו שכשהן שומעות על הענווה האדירה/ הקדושה וכו' אוטומטית עוברת מחשבה בלתי רצונית: 'זה דור אחר, זה לא בשבילי.... הוא ענק אבל לא בעניין'....
וה' ישמור, אני באה רק לשבר את האוזן ולהוציא מחשבות שאולי עוברות לכל אחד לפעמים, ולא חלילה וחס לדבר על ענק שבענקים זיע"א...

לכן- טוב עשו לדעתי שהעלו על הכתב סיפורים מפעימים שמגלים לנו-נשים פשוטות, שרבנים הם אנשים מביני ענין, שנונים ופקחים.... ולא "רק" מתנועעים על הספר ולא מתייחסים לאישה שלהם וכד'....
ואוסיף שוב- אני מעריצה של הרב שטיינמן זצ"ל, מחזיקה מתורתו וגדלותו מאד!!!!!!!!

מוכנה להסביר שוב אם לא הובנתי.
 
נערך לאחרונה ב:

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
הסיפורים הללו אינם דיברי פיקנטריה וכדו'.
חלילה וחס.
-
ידועים דברי רבותינו:
סיפורים על גדולי ישראל מועילים לאדם כלימוד מוסר.
הם מיישרים את השכל, ומלמדים אותנו דעת תורה אמיתית.
אם הם נאמרו בשנינות ובנעימות, זהו עוד לימוד!
כי גם את הדברים הקשים ביותר אפשר להעביר בנועם.

מוסיפה דוגמא אחת מתוך הרבה.
סיפרה לי קרובה, שהוריה רכשו לה דירה באחיסמך - בקבוצת רוטשילד.
במשך כל השנים תכננה תוכניות שונות לגבי שידרוג הדירה.
בריצוף בדלתות וכו' וכו'.
בשעה טובה ומוצלחת עכשיו היא קיבלה הודעה לבוא לבחור ריצוף, קרמיקות ועוד.
משהו קרה לה.
וכך היא אמרה לי:
"אחרי שאני שומעת את כל הסיפורים, ורואה את המראות. אני מתביישת לשדרג ולקחת עוד משכנתא לריצוף יותר חדיש ומיוחד. אני הולכת לבחור מתוך הסטנדרט, ולא מוסיפה כלום מעבר. גם הסטנדרט מיוחד ויפה."
לכל סיפור יש כתובת, ואולי יש סיפור שלא נגע לנו, אבל עשה מהפך בליבו של אחר.
 
נערך לאחרונה ב:

well

משתמש פעיל
פעם בא אליו בחור בשאלה שאמו לוחצת עליו ללבוש סוודר בחורף מחשש לבריאותו והוא לא מעוניין בכך , האם יש כאן שאלה של כיבוד אם או שהוא לא מחוייב לשמוע לה בנושאים כאלו.
ענה לו הגראי"ל : "תפסיק לעשן!" (הוא הבין שמסתמא הבחור לא הגיע עד אליו בשביל לשאול אותו שאלה על סוודר ומונח כאן משהו אחר).
 

nhfk

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
עיצוב ואדריכלות פנים
התרגשתי, תחזק ידכם.
 

הסכת ושמע

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
ורק נשאר לשאול: האם ריכוז האנקדוטות החריפות והמשעשעות הללו, לא מציירות ציור לא הוגן ומכבד לדמותו של מרן זצוק"ל?
אפשר לאזן את זה ע"י סיפורים שונים


בחינת התלמידים
(שמעתי מפי המלמד, סיפור שהתרחש לפני כ-3 שנים)​
כידוע לכל מרן זיע"א היה בוחן את התלמידים של כל מיני חדרים
פעם אחת הגיעו אליו כיתה שלמה והוא היה המטבח בלי חליפה,
והנכד הלך והביא את החליפה,
ומרן זיע"א התחיל להלביש וזה לקח הרבה זמן
המלמד אמר לנכד של מרן זיע"א, שהראש ישיבה יכול לצאת בלי החליפה, היות וחבל על הזמן של ה'ביטול תורה',
ומרן זיע"א שמע את זה ואמר לו,
לא, לא, איני יכול לצאת לבחון תלמידים בלי כובע וחליפה,
הם מתכוננים למבחן הזה הרבה, וזה תינוקות של בית רבן וצריך לכבד אותם,

לאחמ"כ הנכד אמר למלמד,
שאף פעם הוא לא ראה את ה'ראש ישיבה' בוחן תלמידים בלי כובע וחליפה
 

לרעהו

משתמש מקצוען
הגיע אל מרן זיע"א יהודי רציני ואמר לו שהוא רוצה לפתוח ישיבה גדולה לרציניים בלבד, שאל אותו מרן ז"ל מה זה רציניים, ענה לו רק בנים של אברכים, אמר לו מרן כבר יש כזו ישיבה, מה אתה מחדש, הסתכל עליו אותו יהודי ותמה איפה יש כזו ישיבה, ענה לו מרן ישיבת רש"י של הרב מילצקי....יש שם הרבה בנים של אברכים...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  21  פעמים

לוח מודעות

למעלה