סימפטומים של קשיים בקשב וריכוז

מרחבית

משתמש מקצוען
קראתי קצת על בעיות קשב וריכוז והופעתי לגלות שיש כנראה תופעות לא מעטות שמקורן בקשיים בקשב וריכוז, אך לא ממש מקשרים ביניהם.
יש היום מודעות די גבוהה לנושא, עדיין נראה שרב הנסתר ...
אם נראה ילד קופצני, אימפולסיבי, לא מסוגל לשבת - נגיד כולנו: אה, בעיית קש''ר. (גם כשזה לא יהיה נכון ...)
את הילדים בעלי קשיים בקשב וריכוז שאינם היפראקטיביים מזהים פחות, הגם שהמודעות כיום גדולה יותר גם בחלק הזה.
עדיין יש תופעות שונות, שפחות מוכרות.
האם יצא לכם לראות? לדעת? לגלות? לקשר?
בואו נשאיר את נושא הריטאלין מחוץ לאשכול הזה. דובר עליו די והותר.
המטרה כאן להציף תופעות פחות ידועות, שיכולות להוות סימפטומים לבעיית קשב וריכוז.
 

imagine

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
· הפרעת קשב והיפראקטיביות כוללת שני מרכיבים עיקריים:

1. היסח הדעת (קשב)

2. היפראקטיביות ואימפולסיביות.

· מרכיב היסח הדעת ומרכיב ההיפראקטיביות צריכים להימשך לפחות 6 חודשים ברמה שאינה תואמת את הגיל ומפריעה לתפקוד. צריכים להופיע 6 סימפטומים או יותר מהרשימה של כל מרכיב. זה לא משהו חד פעמי שאתמול הייתי עייפה ולכן לא הייתי מרוכזת... זה צריך להיות משהו עקבי, שאינו תואם את הגיל ומפריע לתפקוד - תמיד השאלה היא כמה זה מפריע לתפקוד, כי אם זה לא מפריע אז לא חשוב איך קוראים לזה... זה צריך להפריע לתפקוד כדי שנעשה עם זה משהו.

היסח הדעת: (צריכים להופיע לפחות 6 פריטים מהרשימה הזו.)

· קושי בתשומת לב לפרטים. לדוג': במטלה התבקשו לתת 6 דוג' והם נתנו רק 4, או: לא שמו לב שיש בתרגיל - ולא +...

· קושי בשמירה על קשב בפעילות מובנית. פעילות מובנית הכוונה היא לפעילות לא כמו מחשב וטלוויזיה, אלא משהו כמו משחק קופסה, כמו מונופול, פאזלים - משהו שדורש חשיבה, ריכוז ומעקב אחר פעולות.

· נראה לא מקשיב כאשר פונים אליו ישירות. הם לא עושים את זה בכוונה, אלא הם כ"כ שקועים במשהו עד שהם לא שמים לב שפונים אליהם...

· קושי לעקוב אחר הוראות. למשל אומרים לו: לך תביא את המטריה, המעיל, הנעליים והתיק, והוא חוזר רק עם התיק / לא חוזר בכלל כי ראה משהו מעניין / חוזר ושואל: אמא, מה ביקשת?... ילד בן 8 אמור להיות מסוגל לרצף של 5 הוראות.

· קושי בארגון. ארגון זה חלק מהפרעת קשב, זה יכול לבוא לידי ביטוי בכל מיני אופנים: התיק מפוזר מאד / החדר מבולגן... זה גם קושי להתארגן ולהתחיל משימה, להגיע בזמן - דבר שמאד קשה להם... ארגון, זיכרון וקשב = זה קשור יחד.

· הימנעות ממשימות הדורשות מאמץ מחשבתי רב. הימנעות זה אחד מהדברים הבעייתיים מאד בחיים, כי אתה לא יכול להוכיח לעצמך שאתה מסוגל. הם נמנעים מזה כי זה קשה להם ועדיף להם מראש לא להיכנס לזה בכלל...

· איבוד חפצים. שזה כולל איבוד ציוד הלימודים - כמו הקלמר וכו'.. או: פלאפונים, מפתחות...

· מוסחות מגירויים. הילד, נניח, יושב בכיתה ופתאום נורא חשוב לו הקלמר של הילדה שיושבת בקצה השני, והוא יקום פתאום באמצע וילך לשם... או: פתאום מה שקורה בחוץ זה מאד חשוב... או שהוא עסוק מאד במחשבה פנימית...

· שכחה של פעילויות יום-יומיות. שוכחים לאכול, לצחצח שיניים... לזכור שיש חוג שאני אוהב / מסיבה שחיכיתי...

היפראקטיביות ואימפולסיביות: (צריכים להופיע לפחות 6 פריטים מהרשימה הזו.)

· תנועתיות יתר. ילדים שהם כל הזמן בתזוזה... זה יכול להיות ברצף של דרגות חומרה ותמיד יש תחושה של חוסר שקט.

· קושי לשבת במקום. יש כאלו שיתנדנדו קדימה ואחורה, או לצדדים...

· קופץ ומטפס במצבים לא מתאימים. הולך ברחוב, יש איזה עץ, פתאום הוא מטפס עליו...

· קושי בעיסוק במשחק או תחביב בשקט ובהנאה. אפילו דבר שהם באמת מאד אוהבים, קשה להם לשבת בשקט... למשל, יראו טלוויזיה על הראש...

· נראה כ"מונע על ידי מנוע". כל הזמן בתנועה ובפעולה... כשזה לא תואם גיל...

· פטפטן. לא מפסיקים לרגע לדבר... בחזרתיות... יחד עם זאת, כשהדיבור צריך להיות מסודר או מאורגן אז זה יתחיל להיות מקוטע, שם הם נתקעים...

· עונה לפני שהסתיימה השאלה. אימפולסיביות = זמן קצר בין המחשבה לדיבור או למעשה, אנחנו אמורים קודם לחשוב ואז לעשות או לדבר. מה קורה אצל אנשים אימפולסיביים? הם קודם עושים, ואחר כך (במקרה הטוב) הם חושבים...

· קושי לחכות בתור. הם חייבים להיות הראשונים... לדוג': בכביש, בתור: "אני רק שאלה...", וכו'.

· נכנס לדברי אחרים ומפריע לפעילותם. הם צריכים את הדברים כאן, מיד ועכשיו...

סוגים של הפרעת קשב והיפראקטיביות:

· קיימות 3 קבוצות בתוך הפרעת הקשב וההיפראקטיביות:

1. הקבוצה המשולבת: ילדים שיאובחנו בקבוצה זו יהיו להם 6 סימפטומים או יותר במרכיב של היסח הדעת ו - 6 סימפטומים או יותר ברכיב של היפראקטיביות ואימפולסיביות. זו הקבוצה הכי גדולה, 75%.

2. קבוצת חוסר קשב בלבד: 6 סימפטומים או יותר במרכיב של היסח הדעת ללא היפראקטיביות ואימפולסיביות.
הם רחפנים, שקטים, לא מפריעים, יותר קשה לזהות אותם כי אין בעיה התנהגותית אבל עדיין מאד קשה להם בלמידה כי הם מרחפים, שוכחים, "אסטרונאוטים"... בערך 20%.

3. קבוצת ההיפראקטיביות והאימפולסיביות: 6 סימפטומים או יותר במרכיב של היפראקטיביות ואימפולסיביות ללא היסח הדעת. כשהם באמת צריכים להתרכז במשהו, הם יגייסו את עצמם ויצליחו בכך, אך הם כל הזמן בחוסר שקט. זה מופיע יותר בגיל קטן, ככל שגדלים זה מתחיל להיות משולב. אחוזים בודדים הם רק אימפולסיביים.
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
לפני תקופה הייתה כתבה מצוינת במבשר על הנושא. אם אני אמצא אותה אעלה בלי נדר.
 

יום אביב

משתמש מקצוען
האם ייתכן שילד שלא סובל מהיפראקטיביות ולא מחולמנות, אך סובל מקושי בתפקודים ניהוליים (ארגון זמנים/קשיים חברתיים/הסקת מסקנות) ואימפולסיביות- הוא גם שייך ללקויי קשב?
 

imagine

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
טוב, לפי הנתונים האלו הגעתי למסקנה בלתי נמנעת, שכל יושבי הפלנטה הזו סובלים מהפרעות קשב וריכוז.
תזכרי שצריכים להופיע לפחות 6 סימפטומים (!!!) מכל רשימה בשביל להיות מאובחנים רשמית.
אם יש לך רק 5, זה לא נחשב... הפסדת:p
 

מרחבית

משתמש מקצוען
תודה על המידע!
האם יש כאן רעבעס, מורים, מורות, הורים, שיש להם ניסיון עם קשיים וסימפטומים פחות ידועים?
איך זה נראה בשטח? מה עזר/לא עזר?
 

שרי1

משתמש חדש
אני אישה בת 25 +
לפעמים בעלי מספר לי משהו ,ורק לקראת המשפט האחרון בסיפור ,שמה לב שלא הקשבתי בכלל ,אבל כל הסיפור הנהנתי בראש שאני 'יענו' מבינה על מה דיבר או מה סיפר.
או שאני ברחוב הולכת עם חברה ואני מספרת לה משהו ,פתאום רואה משהו מעניין ,ואני שוכחת על מה דיברתי :(
יצא לי לחשוב אולי אני סובלת מהפרעת קשב וריכוז
איך אני בודקת את זה ?
והאם זה יכול להפריע לאישה לגדל ילדים?
 

תמי פ

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ואם זה רק 5 סימפטומים ממה אז סובלים? גם 5 מפריעים על ההתנהלות בחיים
 

מרחבית

משתמש מקצוען
האם ייתכן שילד שלא סובל מהיפראקטיביות ולא מחולמנות, אך סובל מקושי בתפקודים ניהוליים (ארגון זמנים/קשיים חברתיים/הסקת מסקנות) ואימפולסיביות- הוא גם שייך ללקויי קשב?

אני אישה בת 25 +
לפעמים בעלי מספר לי משהו ,ורק לקראת המשפט האחרון בסיפור ,שמה לב שלא הקשבתי בכלל ,אבל כל הסיפור הנהנתי בראש שאני 'יענו' מבינה על מה דיבר או מה סיפר.
או שאני ברחוב הולכת עם חברה ואני מספרת לה משהו ,פתאום רואה משהו מעניין ,ואני שוכחת על מה דיברתי :(
יצא לי לחשוב אולי אני סובלת מהפרעת קשב וריכוז
איך אני בודקת את זה ?
והאם זה יכול להפריע לאישה לגדל ילדים?

אשמח גם אני לתשובות על שאלות מהסוג הזה.
ההגדרה הרשמית פחות חשובה. אלא אלו תופעות קשורות לקשב וריכוז גם אם אין את כל הסימפטומים הנדרשים להגדרה.
 

בינה

משתמש מקצוען
אשמח גם אני לתשובות על שאלות מהסוג הזה.
ההגדרה הרשמית פחות חשובה. אלא אלו תופעות קשורות לקשב וריכוז גם אם אין את כל הסימפטומים הנדרשים להגדרה.

התייעצתי עם רופא נוירולג אם אני נחשבת עם הפרעת קש"ב כי הרבה פעמים אנשים אמרו לי בצחוק שיש לי בעיה של קש"ב.
והוא אמר לי שאם בתור אמא/ אישה אני מרגישה שזה לא מפריע לי להתנהלות תקינה, אין צורך לטפל תרופתית.
 

רוח סערה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
קופצת על האשכול.
מישהו יודע לקשר בין תוצאות של מבחן מוקסו לבין סימפטומים בחיים עצמם?
אחת הבנות שלי מפוזרת להחריד, מאבדת ושוכחת חפצים, תאריכים, לא עומדת במטלות, מבולגנת, שוכחת תאריכים, אירועים, לא מסוגלת לעשות שיעורי בית או ללמוד למבחנים מעבר לכמה דקות ועוד סימפטומים דומים.
במבחן מוקסו המדדים שלה היו די נמוכים בהתחלה, ואחרי שלקחה את התרופה (פותחת האשכול ביקשה לא להזכר כאן, אז בקטנה.) באמת ניכרו שיפורים. אבל- דווקא בקשב, ששם חשבתי שנקודת התורפה שלה- היה לה את הציון המקסימלי גם לפני לקיחת התרופה.
לכן עניין אותי מאוד מה המדדים מספרים לנו במבחן הזה.
אשמח לתשובה ממי שיודע.
 

רוח סערה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
ועוד שאלה שחשוב היה לי מאוד לשאול לגבי אותה בת.
המליצו לי לתת לה את אותה התרופה.
יועצת בית הספר חשבה שיתכן וזה יפתור לה את בעיות הפיזור וחוסר ארגון.
ואכן, היא לוקחת בשעות בית הספר, וזה אכן עוזר לה מינורית בריכוז בתפילה, וגם קצת בהשתתפות בשיעורים.
אבל, בשעות שהיא בבית, גם אם אני נותנת לה (אני מתלבטת עדיין אם זה נכון לתת לה בכל שעות הערות, הרי הבעיה שלה היא לא כזאת נוראה שאני אתן לה מסביב לשעון תרופה שנויה במחלוקת כזו.) היא בדרך כלל משתמטת ממטלות קשות, ועדיין לא מאוד מתחשק לה לעשות ש.ב. וללמוד למבחנים. היא מעדיפה לעשות חיים ולא לסדר את החדר, וזה מובן וטבעי, בעיקר לאור ההרגלים שלה במשך שנים ללא לקיחת התרופה.
בשעות שלפני השינה השפעת התרופה כבר פגה (ולא נותנים שוב, כי התרופה מעוררת), וממילא ההתנהלות שלה מאוד מסורבלת ואיטית (מקלחות, צחצוח שיניים, סידור מערכת, כניסה למיטה בזמן וכד').
ובשעות הבוקר, שגם שם יש המון התארגנות- התרופה עדיין לא משפיעה.
יוצא, שבזמנים הכי קשים אצל ילד שסובל מחוסר ארגון ופיזור, אין לו פתרון.
יש למישהי עצה מה עושים?
 

שירונת

משתמש מקצוען
אני אישה בת 25 +
לפעמים בעלי מספר לי משהו ,ורק לקראת המשפט האחרון בסיפור ,שמה לב שלא הקשבתי בכלל ,אבל כל הסיפור הנהנתי בראש שאני 'יענו' מבינה על מה דיבר או מה סיפר.
או שאני ברחוב הולכת עם חברה ואני מספרת לה משהו ,פתאום רואה משהו מעניין ,ואני שוכחת על מה דיברתי :(
יצא לי לחשוב אולי אני סובלת מהפרעת קשב וריכוז
איך אני בודקת את זה ?
והאם זה יכול להפריע לאישה לגדל ילדים?
גם אם את אכן סובלת מהפרעת קש"ר- אסור לקחת את התרופה בהריון והנקה...
 

rivkic

App.Up.Go! -פיתוח תוכנות / אתרים מורכבים / קורסים
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
D I G I T A L

פנינה 99

משתמש סופר מקצוען
ועוד שאלה שחשוב היה לי מאוד לשאול לגבי אותה בת.
המליצו לי לתת לה את אותה התרופה.
יועצת בית הספר חשבה שיתכן וזה יפתור לה את בעיות הפיזור וחוסר ארגון.
ואכן, היא לוקחת בשעות בית הספר, וזה אכן עוזר לה מינורית בריכוז בתפילה, וגם קצת בהשתתפות בשיעורים.
אבל, בשעות שהיא בבית, גם אם אני נותנת לה (אני מתלבטת עדיין אם זה נכון לתת לה בכל שעות הערות, הרי הבעיה שלה היא לא כזאת נוראה שאני אתן לה מסביב לשעון תרופה שנויה במחלוקת כזו.) היא בדרך כלל משתמטת ממטלות קשות, ועדיין לא מאוד מתחשק לה לעשות ש.ב. וללמוד למבחנים. היא מעדיפה לעשות חיים ולא לסדר את החדר, וזה מובן וטבעי, בעיקר לאור ההרגלים שלה במשך שנים ללא לקיחת התרופה.
בשעות שלפני השינה השפעת התרופה כבר פגה (ולא נותנים שוב, כי התרופה מעוררת), וממילא ההתנהלות שלה מאוד מסורבלת ואיטית (מקלחות, צחצוח שיניים, סידור מערכת, כניסה למיטה בזמן וכד').
ובשעות הבוקר, שגם שם יש המון התארגנות- התרופה עדיין לא משפיעה.
יוצא, שבזמנים הכי קשים אצל ילד שסובל מחוסר ארגון ופיזור, אין לו פתרון.
יש למישהי עצה מה עושים?
בעיות ההתארגנות מהוים חלק מבעית הקשב והריכוז אך אינם נפתרים רק בלקיחת התרופה.
התרופה יוצרת מרחב לעבודה ולאימון בתפקודים הניהוליים,כך שהילד בהשפעת התרופה כשיר לקלוט מסרים ולהתאמן עליהם ביתר קלות.
נתינת תרופה ללא סיוע מסיבי בהקנית הרגלים ואימון בהם לא תסיע בשלמות
 

קולות חדשים

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
קופצת על האשכול.
מישהו יודע לקשר בין תוצאות של מבחן מוקסו לבין סימפטומים בחיים עצמם?
אחת הבנות שלי מפוזרת להחריד, מאבדת ושוכחת חפצים, תאריכים, לא עומדת במטלות, מבולגנת, שוכחת תאריכים, אירועים, לא מסוגלת לעשות שיעורי בית או ללמוד למבחנים מעבר לכמה דקות ועוד סימפטומים דומים.
במבחן מוקסו המדדים שלה היו די נמוכים בהתחלה, ואחרי שלקחה את התרופה (פותחת האשכול ביקשה לא להזכר כאן, אז בקטנה.) באמת ניכרו שיפורים. אבל- דווקא בקשב, ששם חשבתי שנקודת התורפה שלה- היה לה את הציון המקסימלי גם לפני לקיחת התרופה.
לכן עניין אותי מאוד מה המדדים מספרים לנו במבחן הזה.
אשמח לתשובה ממי שיודע.
מבחן מוקסו בוחן יכולות קוגניטיביות הקשורות לקשב, תחת סביבות שונות, בהתאם לנורמת גיל ומגדר. זהו מבחן ביצועי, פשוט, ידידותי לשימוש, המבחן מדמה, לראשונה, את הסביבה הטבעית של הנבדק באמצעות שילוב הפרעות רקע ויזואליות וקוליות ומספק תוצאות ברורות ומידיות, המסייעות להתאים את הטיפול הטוב ביותר לנבדק.

ה- מבחן מוקסו בוחן ומגדיר את ביצועי הנבדק על-פי מרכיבי הפרעת הקשב: קשב, היפראקטיביות, אימפולסיביות ותזמון. הנבדק מקבל הערכת ADHDבאמצעות פרופיל קשב אישי מדויק, המציג את נקודות החוזק והחולשה שלו. הפרופיל האישי מאפשר לאיש המקצוע להבין טוב יותר את מקורות ההפרעה, להתאים את הטיפול הנכון ואף להעריך לאחר פרק זמן את אפקטיביות הטיפול.

יתרונות ה- מוקסו:

• מבחן מוקסו מסוגל לבחון בנפרד את כל אחד ממרכיבי ה-ADHD של המטופל: קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות.

• מבחן מוקסו מספק פרופיל ספציפי של חולשות וחזקות עבור כל אחד מהמטופלים. פרופיל זה מאפשר לאנשי מקצוע לקבל תמיכה רבת עוצמה ומדויקת לאבחנתם, המשפיעה ישירות על הטיפול העתידי במטופלים.

• מבחן מוקסו בוחן את ביצועי המטופל תחת תנאים סביבתיים שונים, הכוללים מגוון מסיחים (חזותיים ושמיעתיים), שפותחו כדי לדמות סביבת חיים רגילה ויומיומית. מסיחים אלה יכולים להשפיע בחיי היומיום על יכולת הקשב והביצוע של המטופל (לפגוע או לשפר את ביצועיו), ולכן חשוב מאד לזהותם.

• מבחן המספק פרופיל מלא ואישי של המטופל, המשווה את ביצועיו בעת ביצוע המשימה לאורך ציר זמן, תחת תנאים סביבתיים שונים, ובנוסף משווה את ביצועיו לטווח הנורמה (בכלל זה מגדר, גיל וסטטוס גיאוגרפי).


תוצאות מבחן המוקסו:



מדד הקשב

קשב הוא היכולת לאתר את הגירוי, להעריך אותו באופן נכון ולהגיב בצורה נכונהעל-פי דרישות המשימה בעיות בתחום של קשב, משקפות את חוסר יכולתו שלהנבדק לשים לב לסביבתו או לפרטים ספציפיים, כאשר הוא נדרש לעשות זאת.בעיני צופה מן הצד עלול אדם בלתי קשוב להיראות מעט בלתי ממוקד ומנותק.אנשים כאלו עלולים לסבול מקשיים במעקב אחר דברי המורים בכיתה, בהבנת הוראות מורכבות, במעקב אחר שינויים קטנים בסביבה, בהימנעות מטעויותחישוב ועוד.

מדד האימפולסיביות

אימפולסיביות היא הנטייה להגיב לפני ביצוע הערכה מלאה של המצב המצוי בפניך. אדם עם בעיית אימפולסיביות יפעל מבלי שלקח בחשבון את המצב הנתון או ההשלכות האפשרויות של מעשיו. התנהגות זו יכולה להתמיד למרות המודעות של האדם לבעייתיות הכרוכה בה ולהשלכות הבלתי רצויות שלה )חוסר יכולת של ויסות עצמי.( במקרים רבים אנשים אלו יפעילו מנגנוני בקרה לאחר התגובה הראשונית וינסו לתקן או להתאים אותה במידת האפשר. בעקבות זאת אנשים אימפולסיביים יכולים להראות תסכול רב וחרטה על מעשיהם, בעוד שאחרים עלולים לחשוב אותם למגושמים, פזיזים ואף לא אמינים.


מדד ההיפראקטיביות

היפראקטיביות היא קושי בוויסות יעיל של ההתנהגות ובהימנעות מפעולות בלתי הכרחיות או בלתי רצויות (תנועה, דיבור מופרז וכו'.) לאנשים עם בעיית היפראקטיביות ישנו צורך מתמיד בעיסוק בפעולות נוספות, פיזיות ו/או מילוליות. פעמים רבות אנשים אילו מעידים על עצמם, שהם מתפקדים יותר טוב כאשר הם עסוקים בדברים נוספים, כגון: "תיפוף" על השולחן, הזזת הרגליים או האזנה למוסיקה בזמן העבודה. היא יכולה להתבטא לא רק בתנועתיות יתר פיזית אלא גם במחשבות שלא נותנות מנוחה ורשה להפסיק לחשוב או להשקיט אותן.

מדד התזמון

תזמון הוא היכולת להגיב בצורה נכונה בזמן המוקצב עבור המשימה. אדם הסובלמבעיות תזמון עשוי להעריך את סביבתו בצורה נכונה, אבל יתקשה להגיבלשינויים בסביבה במסגרת הזמן הנדרש. במקרים אלו, עלולים להראות קשייםבביצוע מטלות, הדורשות תגובה מהירה ומידית ו/או קשיים בעמידה בלוחותזמנים. מטלות כאלו עשויות לכלול מענה על שאלות תחת לחץ זמן )על אףשהחומר כבר ידוע,( סיכום השיעורים בכיתה ועמידה בלוח זמנים . תזמון מאפייןמאוד קושי בפונקציות ניהוליות הבא לידי ביטוי בהתארגנות, קושי להתחיל משימהולסיים אותה עד הסוף במקרה זה יש ללמד את הילד אסטרטגיות ארגון כמו:ניהול יומן, חלוקת משימות לתת משימות וכד.' התזמון מאפיין לפעמים חוסרקשב. ילד עם קושי בתזמון עלול להראות כלא קשוב, משום שפספס את הקצבבמקרה כזה כדאי שהמורה ימתין מספר שניות לאחר שלימד משהו מורכב אושאל שאלה.

לסיכום; בעיות בתזמון יכולה להיות כתוצאה מהפרעת קשב, אבל חשוב לזכור שעיבוד איתי יכולה להיות גם סיבה לקשיים בתזמון וגם קשיים רגשים יכולים לפעמים לגרום לקשיים בתזמון.

האם הציון הממוחשב הוא זה שקובע?

חשוב להדגיש שאסור להסתמך על הציון הכללי כאשר מנתחים את תוצאות הבדיקה. הציון הכללי לא מציג את המורכבות והשוני של הנבדק האינדיבידואלי לאורך הבדיקה. לדוגמא, הציון יכול להיות מוטה כאשר מדובר באדם אינטליגנטי במיוחד, או חרדתי כך לדוגמא אדם שסובל מחרדה יכול לקבל ציון גבוה מכיוון ש"בזכות" החרדה שלו הוא לא פספס אף גירוי שהוא צריך להגיב לו (דבר המעיד על קשב רב), אך יחד עם זאת, יהיו לו גם לא מעט לחיצות סתמיות (דבר המעיד על אימפולסיביות), וכן אדם שסובל מכפייתיות לא יצליח במבחן עקב לחיצות סתמיות בגלל שפחד שאולי יפספס הלחיצה.

ולכן מבדק מוקסו משמש רק ככלי עזר במהלך ההערכה הקלינית. אבל תוצאות המבדק, בפני עצמן, ללא הערכת מומחה, אינן יכולות להעיד או לשלול הפרעת קשב.





מקור:http://www.moskowitz.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=1716505
 

מישהי אחת

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
ועוד שאלה שחשוב היה לי מאוד לשאול לגבי אותה בת.
המליצו לי לתת לה את אותה התרופה.
יועצת בית הספר חשבה שיתכן וזה יפתור לה את בעיות הפיזור וחוסר ארגון.
ואכן, היא לוקחת בשעות בית הספר, וזה אכן עוזר לה מינורית בריכוז בתפילה, וגם קצת בהשתתפות בשיעורים.
אבל, בשעות שהיא בבית, גם אם אני נותנת לה (אני מתלבטת עדיין אם זה נכון לתת לה בכל שעות הערות, הרי הבעיה שלה היא לא כזאת נוראה שאני אתן לה מסביב לשעון תרופה שנויה במחלוקת כזו.) היא בדרך כלל משתמטת ממטלות קשות, ועדיין לא מאוד מתחשק לה לעשות ש.ב. וללמוד למבחנים. היא מעדיפה לעשות חיים ולא לסדר את החדר, וזה מובן וטבעי, בעיקר לאור ההרגלים שלה במשך שנים ללא לקיחת התרופה.
בשעות שלפני השינה השפעת התרופה כבר פגה (ולא נותנים שוב, כי התרופה מעוררת), וממילא ההתנהלות שלה מאוד מסורבלת ואיטית (מקלחות, צחצוח שיניים, סידור מערכת, כניסה למיטה בזמן וכד').
ובשעות הבוקר, שגם שם יש המון התארגנות- התרופה עדיין לא משפיעה.
יוצא, שבזמנים הכי קשים אצל ילד שסובל מחוסר ארגון ופיזור, אין לו פתרון.
יש למישהי עצה מה עושים?
מזדהה איתך מאוד, אצלי אותו דבר , הילדה לוקחת את התרופה והמורה עידכנה אותי על שינוי משמעותי, אבל אני בבית לא מרגישה את זה בכלל, ההתארגנות בבוקר קשה לי מאוד, הילדה מתנהלת בצורה איטית מאאוד בדיוק כשאני בשיא הלחץ להוציא את כולם... הרבה פעמים יש לי נקיפות מצפון אולי באמת אני צריכה לקום מוקדם יותר כי הבת שלי כזאת, וכך אוכל להתנהל עם הילדה בקצב האיטי שלה בלי לחץ , וגם בערב בזמן שיעורי הבית קשה לי מאאאאוד, לוקח לה שעות לכתוב כי היא כל הזמן מוסחת,ניסיתי להפעיל לה טיימר אך זה לא עוזר,תמיד מצפצף לפני שמסיימת את השיעורי בית ואז אני מרחמת עליה כי היא באמת רוצה לגמור את השיעורי בית אך לא מצליחה לעמוד ביעדים...
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
ועוד שאלה שחשוב היה לי מאוד לשאול לגבי אותה בת.
המליצו לי לתת לה את אותה התרופה.
יועצת בית הספר חשבה שיתכן וזה יפתור לה את בעיות הפיזור וחוסר ארגון.
ואכן, היא לוקחת בשעות בית הספר, וזה אכן עוזר לה מינורית בריכוז בתפילה, וגם קצת בהשתתפות בשיעורים.
אבל, בשעות שהיא בבית, גם אם אני נותנת לה (אני מתלבטת עדיין אם זה נכון לתת לה בכל שעות הערות, הרי הבעיה שלה היא לא כזאת נוראה שאני אתן לה מסביב לשעון תרופה שנויה במחלוקת כזו.) היא בדרך כלל משתמטת ממטלות קשות, ועדיין לא מאוד מתחשק לה לעשות ש.ב. וללמוד למבחנים. היא מעדיפה לעשות חיים ולא לסדר את החדר, וזה מובן וטבעי, בעיקר לאור ההרגלים שלה במשך שנים ללא לקיחת התרופה.
בשעות שלפני השינה השפעת התרופה כבר פגה (ולא נותנים שוב, כי התרופה מעוררת), וממילא ההתנהלות שלה מאוד מסורבלת ואיטית (מקלחות, צחצוח שיניים, סידור מערכת, כניסה למיטה בזמן וכד').
ובשעות הבוקר, שגם שם יש המון התארגנות- התרופה עדיין לא משפיעה.
יוצא, שבזמנים הכי קשים אצל ילד שסובל מחוסר ארגון ופיזור, אין לו פתרון.
יש למישהי עצה מה עושים?
כמו שכתבת, יש לה הרגלים שרכשה עם השנים בעקבות הקשיים הראשוניים. ממליצה מאוד על ניתוח התנהגות לשיפור התפקוד והקניית הרגלים חדשים.

גילוי נאות: אני מנתחת התנהגות, ומאמינה מאוד בגישה הזו. אגב, ה-CDC,המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (משהו כמו משרד הבריאות האמריקאי), ממליץ על ניתוח התנהגות כטיפול קו ראשון בקשיי קשב וריכוז.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  18  פעמים

לוח מודעות

למעלה