סגירת מרכאות אחרי מרכאה בודדת או מראה מקום ממוסגר

הנושא בפורום 'עריכה תורנית' פורסם ע"י ספרא וסייפא, ‏29/7/19.

  1. ספרא וסייפא

    ספרא וסייפא משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏16/5/19
    הודעות:
    146
    תודות :
    204
    נקודות:
    49
    הסכיתו נא רבנים חשובים לשאלות עקרוניות בהם מתחבט אני זה עידן עידנים:

    א. איך נכון לסגור ציטוט המסתיים ב-ה', במרכאה בודדת נוספת או בזוג?
    לדוגמא: "...מן השדה אשר ברכו ה'".

    ב. ואיך נכון לסגור ציטוט המסתיים ב-וכו', במרכאה בודדת נוספת או בזוג, או שמא במרכאות לפני ה-וכו'?
    לדוגמא: "...והוא היה מתקן כל הדור בימיו" וכו'.

    ג. ומה דינו של ציטוט המסיים במראה מקום בסוגריים, איה מקום המרכאות, קודם המראה מקום או לאחריו?
    לדוגמא: "...ואז אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ וגו' (דברים ל, ד)".
     
    א טראכטער מודה על התגובה.
  2. מוישה

    מוישה Moderator מנהל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏2/1/12
    הודעות:
    994
    תודות :
    3,741
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה והפקת ספרים
    מיקום:
    ירושלים
    א. לא להתייחס לכך שיש מירכא צמודה למירכאות של ציטוט. מעמד מקצועי יידע גם למצוא גופן שמבדיל בין גרש בודד לבין מירכאות ציטוט. [לעשות רווח ביניהם, כמו שעושים שוטנשטיין, זאת בוודאי טעות].

    ב. עדיף להשים את המירכאות לפני וכו'. [פעם חקרנו מה גדר הוכו' והשווה ידות נדרים וכו' ודוק ואכמ"ל.]

    ג. קודם המראה מקום.
     
    מוריהלי, ספרא וסייפא ו-א טראכטער מודים על התגובה.
  3. ספרא וסייפא

    ספרא וסייפא משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏16/5/19
    הודעות:
    146
    תודות :
    204
    נקודות:
    49
    גם אם ה"וכו'" הוא חלק מדברי המחבר?
    דהיינו שהעורך לא קיצר דבריו.
     
  4. ספרא וסייפא

    ספרא וסייפא משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏16/5/19
    הודעות:
    146
    תודות :
    204
    נקודות:
    49
    גם אם מדובר באזכור רצף של פסוקים שונים, ואחרי כל פסוק יש מראה מקום, ורק האחרון אתרע מזלו לצאת מחוץ למחנה?
    וכנ"ל ב-וכו', רצף של ציטוטים בתוך פיסקא אחת מצוטטת, עם וכו' למכביר, ורק ה-וכו' האחרון ייצא אל מחוץ למרכאות?
     
  5. 2u2

    2u2 משתמש פעיל עריכה תורנית הפקות דפוס

    הצטרף:
    ‏3/3/14
    הודעות:
    114
    תודות :
    159
    נקודות:
    49
    עיסוק:
    עריכה וביקורת תורנית
    בעוז והדר הכלל הוא שגרשיים באים רק בראשי תיבות, הגרש הוא סימן הציטוט.
    גרש לפני וכו' או וגו' אחרי ה' יבוא גרש נוסף - ה''.
    הגרש יבוא לפני סוגריים.
     
    ספרא וסייפא מודה על התגובה.
  6. א טראכטער

    א טראכטער משתמש פעיל עריכה תורנית

    הצטרף:
    ‏21/3/18
    הודעות:
    220
    תודות :
    766
    נקודות:
    99
    עיסוק:
    בשדה הספר
    אז זה אמור להכנס פנימה, לתוך מרכאות הציטוט.
    ואגב, כמדומני שברבים מן הספרים התורניים ה'כבדים' לא משתמשים במרכאות כפולות לשם סימון ציטוטים, לא כך?
     
    ספרא וסייפא מודה על התגובה.
  7. מוישה

    מוישה Moderator מנהל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏2/1/12
    הודעות:
    994
    תודות :
    3,741
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה והפקת ספרים
    מיקום:
    ירושלים
    אכן במקרים כאלו המירכאות כוללות את הוכו' ויבואו אחריו. בגלל הבלבול עדיף להימנע מסיטואציות כאלו.
    כמובן שבמקרים אלו המירכאות יבואו אחרי הכל, וכנ"ל.
     
    ספרא וסייפא מודה על התגובה.
  8. ספרא וסייפא

    ספרא וסייפא משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏16/5/19
    הודעות:
    146
    תודות :
    204
    נקודות:
    49
    נכון.
    האם הם עושים כן גם בציטוטים ארוכים? פסקאות שלמות ורצופות?
     
  9. 2u2

    2u2 משתמש פעיל עריכה תורנית הפקות דפוס

    הצטרף:
    ‏3/3/14
    הודעות:
    114
    תודות :
    159
    נקודות:
    49
    עיסוק:
    עריכה וביקורת תורנית
    בדרך כלל פסקאות ארוכות לא יבואו עם גרש, רק פסוקים.
     
    ספרא וסייפא מודה על התגובה.
  10. ספרא וסייפא

    ספרא וסייפא משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏16/5/19
    הודעות:
    146
    תודות :
    204
    נקודות:
    49
    בספר תורני מלפני 70 שנה שאני עורך, החלטתי כמה החלטות מוזרות:

    ציטוטי פסוקים - במרכאות בודדות.
    ציטוטים מחז"ל - בפונט מיוחד בלי מרכאות.
    ציטוטים מהתקופה המאוחרת יותר - במרכאות כפולות. בעיקר מהטעם הנ"ל - ציטוטים ארוכים.

    מעניין אותי מה אומרים על זה.
     
  11. א טראכטער

    א טראכטער משתמש פעיל עריכה תורנית

    הצטרף:
    ‏21/3/18
    הודעות:
    220
    תודות :
    766
    נקודות:
    99
    עיסוק:
    בשדה הספר
    נדמה לי שלא משתמשים באופן גורף, וכל אחד יש לו את הטכניקות שלו איך לסמן ציטוטים (נקודתיים לפני, גרש בודד, וז"ל עכ"ל).
    פסקאות שלמות ורצופות בדר"כ יבואו עם כיתובים לפני ואחרי ('זה לשונו, כתב שם, ע"כ', ועוד עזה"ד).
    הסיבה לכך היא מסתמא שמרכאות נחשבות לדבר מודרני.
     
  12. א טראכטער

    א טראכטער משתמש פעיל עריכה תורנית

    הצטרף:
    ‏21/3/18
    הודעות:
    220
    תודות :
    766
    נקודות:
    99
    עיסוק:
    בשדה הספר
    אני מנסה להזכר אם ראיתי כזה דבר בעוד מקום חוץ מדברי תורתם של האדמו"רים לבית באבוב.
     
    ספרא וסייפא מודה על התגובה.
  13. ספרא וסייפא

    ספרא וסייפא משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏16/5/19
    הודעות:
    146
    תודות :
    204
    נקודות:
    49
    מעניין שבבאר החיים (בידרמן) הם עשו מרכאות כפולות על כל ציטוט.
    ספר מודרני? לא חושב. רק שזה לא ספר קדום.
     
  14. א טראכטער

    א טראכטער משתמש פעיל עריכה תורנית

    הצטרף:
    ‏21/3/18
    הודעות:
    220
    תודות :
    766
    נקודות:
    99
    עיסוק:
    בשדה הספר
    הוא לא ספר מודרני, אך העריכה בהחלט מודרנית. הוא בודאי לא נחשב אצלי מהספרים ה'כבדים' שהתכונתי אליהם.
    ובכל אופן זו השערה בעלמא, 'בויך סברא' בל"א.
     
    ספרא וסייפא מודה על התגובה.
  15. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    592
    תודות :
    3,076
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    בציטוטים ארוכים ההוראה היא שלא להקיף בגרשיים, אלא להתחיל - וזה לשונו: ולסיים ב-, עכ"ל.
     
  16. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    592
    תודות :
    3,076
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    בעוז והדר ההוראה היא שהגרש הוא לפני המראה מקום.
     
  17. אפכא מסתברא

    אפכא מסתברא משתמש סופר מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏28/5/09
    הודעות:
    6,765
    תודות :
    2,009
    נקודות:
    220
    עיסוק:
    כתיבה, ניקוד, עריכה
    מיקום:
    ירושלים
    זה גם מה שההגיון מורה (הרי מראה המקום אינו חלק מן הציטוט).
     
  18. ב.א.

    ב.א. משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏29/8/18
    הודעות:
    544
    תודות :
    2,649
    נקודות:
    149
    לא יודע למה, אבל גרש בודד בציטוט צורם לי.
    אני נוהג בדר"כ לשים גרש בודד ב-2 מקרים בלבד: 1. ציטוט בתוך ציטוט. 2. מושג (וגם זה לא תמיד, תלוי לפי העניין. הרי לא אשים גרש בודד בספר על שליחות, בכל פעם שאני כותב 'מצוה בו יותר מבשלוחו'... ובכלל לא נראה לי טוב לשים גרש בודד על מושג ידוע כשמדובר בספר תורני לציבור התורני. רק כשמדובר במושג לא ידוע (ולפעמים גם כשמדובר במושג שלגמרי לא קשור לעניין, למשל כשכותבים על ענייני גיטין, ופתאום מביאים את המושג של נ"ט בר נ"ט), או במושג ידוע בספר לא תורני, יש לשים גרש בודד).
     
  19. א טראכטער

    א טראכטער משתמש פעיל עריכה תורנית

    הצטרף:
    ‏21/3/18
    הודעות:
    220
    תודות :
    766
    נקודות:
    99
    עיסוק:
    בשדה הספר
    ראה למעלה שכך נוהגים רבים.
    מה אתה עושה בציטוט, מרכאות?
     
  20. ב.א.

    ב.א. משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏29/8/18
    הודעות:
    544
    תודות :
    2,649
    נקודות:
    149
    אני יודע שכך רבים נוהגים, וגם עוז והדר נוהגים כך. כתבתי שלי זה צורם.

    אכן, בציטוט אני עושה מרכאות כפולות.
    אמנם כפי שציינתי, בציטוט בתוך ציטוט אני עושה גרש בודד.
     
    א טראכטער מודה על התגובה.