סאטירה | עם הקומיקס | הרהורים בעקבות איורים

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פעם קראו להם ציירים.
אנשים שיודעים לשרטט את המציאות על הנייר. תכונה מדרגה ראשונה טרום עידן הצילום.

בחלוף השנים חלחלו אל התחום וכבשו אותו בהדרגה ציירי האמנות, בדרך כלל טיפוסים מפוקפקים בעלי מראה ברנשי, זיפים, ראסטות, עיניים מזוגגות, ביגוד מרושל ופולקלור שנוי במחלוקת. הללו הנחילו בעפרונותיהם ביטוי של דעות, דמיון ורגשות תחת ההגדרה שוברת השוויון ומשתיקת הביקורת - אמנות. לא אהבת? לא הבנת!
250px-Rembrandt_-_Self-Portrait_-_WGA19208.jpg
Pablo_picasso_1_%28cuadrado%29.jpg
220px-Vincent_van_Gogh_-_Self-portrait_with_grey_felt_hat_-_Google_Art_Project.jpg

פאבלו פיקאסו, ווינסטן וואן גוך, רמברנדט הרמנזון ואן ריין. מויקיפדיה. למצולמים ולמצוירים אין קשר לכתבה

בחלוף עוד שנים התקדם עולם הצילום והתייתר הצורך בציור לשם תיעוד היסטורי והעתקת דיוקנאות והאדמה הופקרה לחסדי האמנים ושוחריהם.

אלא שפינה אחת שפויה עוד נותרה והיא ציור מציאות לא מתועדת, ציורי עבר, אירועים שנמלטו מעין המצלמה או שלא התרחשו וכן תחום נוסף: ציורי אילוסטרציה - המחשה של טקסט סמוך בעזרת ציור.

ביום שבו האקדמיה שחררה לציבור את המילה העדכנית לאילוסטרציה: איור - מלשון הארה, עטו עליה הציירים בעלי המראה ההגון והפכו בן יום למאיירים. מדוע לא איירים, על משקל ציירים? כדי להתנתק ולשמור מרחק ביטחון מהמותג השלילי - צייר.

מאייר חכם אמר פעם: ציור זה לא מקצוע, ציור זה חוג. רק ילדים עוד אוחזים במכחול כציור לשם לציור.
sun-451441_640.jpg

ציור ילדים. (מחילה באם מדובר בציור אמנות ונשגבתי)

המאיירים שמטרת תפקידם המקורית הייתה לסייע לסופר בהמחשה ולעמוד לצידה של המילה הכתובה, כצפוי, קיבלו אצבע ופשטו על היד כולה. כך נוצרו ספרי הקומיקס שקמו והיו לאיום הגדול על הספרות הכתובה, בשלב הזה עדיין נעזרים המאיירים בבועות דיבור כתובות אך בעתיד גם הן תיכחדנה, מאיירים בכירים משתדלים לצמצם את השימוש בהן כבר היום.

בשנים האחרונות התפתח שבוע הספר שהופך לחודש הספר ככל שהמבצעים המשפילים שהוצעו בשבוע לא עלו יפה.
המאיירים שכבר מזה זמן עינם כלה בשבוע הזה ודורשים לשנות את שמו לשבוע הקומיקס, הפציעו אלינו עם שבוע חדש: שבוע האיור.

וכי מה איור זקוק לשבוע משלו? התשובה טמונה בהרשאות. במשך השבוע קיבלו המאיירים הרשאות לכלל הפורומים. הראה אותה ניצלו לפשיטה על הפורום שלנו כלוחמים שהסתננו לשטח מוצפן. לא ראינו אותם מגיבים במעצבים הגרפיים, בצלמות או בהדמיות ותלת מימד.

על מה כל האריכות הזו? כדי להצהיר ששבועות וחודשי איור לרוב לא ישנו את הגדרתנו כאומה: עם הספר ולא עם הקומיקס. המילה הכתובה תמשיך לזעוק בעוז ובחרצובות את עמדותיה המנוסחות בשורשיות ולא תחוס על קווים מאוירים, ודאי לא דיגיטליים.


הדברים נכתבו בהומור מתוך רוח שנחה עלי בהשראת המשפט: לפנים היינו עם הספר ועתה היינו לעם הארץ.
miika-laaksonen-nUL9aPgGvgM-unsplash.jpg
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
איזה יופי. איזה השקעה. ברכות.
חושבני שהגיעה השעה להציע את הפועל הבא: אַיַיר.
כי כפי שאדם המצייר מתקרא צַייר, כך הדעת נותנת שהאדם המאייר יכונה אַיַיר!

נ.ב. מבין השורות ההומוריסטיות, ניכר שהכותב מלין על כך שביום בהיר כל חברי הפורום הסמוך קיבלו הרשאה בפורום 'שלו', באופן חד סטרי, ולא בשאר פורום אחר, מה שגרם לו לחוש שהפורום שלו הופך למן מועדון לעניים.
חושבני שזו לא הייתה המטרה, אלא ההיפך, להפרות את שיתופי הפעולה. אמת שהפריע קצת לראות את הגישה החד סטרית, אך הכל בפרופרוציה, ומעל הכל:
אנחנו תמיד שמחים לראות פה פנים חדשות...
ואדרבה ואדרבה, שיבואו כולם!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה