אתגר נספח כללי לאתגר החודשי #2: ידיעת חדשות

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
@הנף מקלדת מרשים.
לט ידעתי שסדר א' מתחיל בתשע ברוב הכוללים.
טוב שראש הכולל אצלנו גם כן לא יודע...

זו הידיעה שהגיעה אלי ממקורות אמינים בדרך כלל.

החדשות פה שיש כוללים שהזיזו את השעה, מי שמראש לא נכנס לבוץ לא צריך לצאת ממנו.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
תזכורת: דדליין במוצ"ש הקרוב.
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה


ממליצה ממליצה למי שעדיין מתלבט... דורש השקעה אבל כיף אמיתי ומלמד הרבה, מפעיל יופי את החשיבה על הכתיבה... מוזמנים:giggle:
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה


יהדות בלב האיסלם
בראיון הזה נחשפתי לזווית חדשה בביטוי "חב"ד- כל הלב לכל אחד"... איך שהשליח הקדיש לי מזמנו לראיון המרתק, על אף שהוא לא מכיר אותי... תודתי נתונה לו. וכמובן להקב"ה על סייעתא דשמייא גלויה...
היה מרתק וכיף להכין את הכתבה. תודה @מ. י. פרצמן ו @ניהול קהילת כתיבה על ההזדמנות!
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה


בעקבות שיחה עם @מ. י. פרצמן , הבנתי שייתכן והכוונה היא לפורמט דיווחי ראשוני יותר. אז התאמתי את הראיון לפורמט הזה, וצירפתי באתגר עצמו. כאן אני מצרפת את הראיון המלא. (באתגר- אמור להישאר רק הפורמט השני).




יהדות בלב האיסלם

רחל - סיפור8 | ג' שבט התשפ"ב | 05.01.22

העולם היהודי כולו שפשף עיניים מול הפגישה ההיסטורית שהתרחשה לאחרונה בארמון המלכותי באנקרה, בירת טורקיה: רבנים ושליחים ממגוון מדינות האיסלם אורחו על ידי נשיא טורקיה ארדואן | הרב חיים הלל אזימוב, שליח חב"ד בצפון קפריסין, חשף בפנינו טפח מהפגישה המיוחדת, ואף שיתף על חיי שליחות מרתקים במדינה איסלמית | כל מה שלא ידענו על יהדות בעולם האיסלם, וגם: מהו האקט המפתיע איתו בחר הנשיא ארדואן לסיים את הפגישה?



קפריסין אולי מצטיירת כמדינה קלילה ותיירותית, אבל יש לה גם צד פחות מוכר: צפון קפריסין, טריטוריה נפרדת הנשלטת בידי השלטון הטורקי המוסלמי. בית חב"ד של הרב חיים הלל והרבנית דבורה לאה אזימוב פועל במדינה המוסלמית הקטנה מזה כארבע עשרה שנים, ומהווה בה את המרכז לחיים היהודיים בקהילה המונה כמה מאות אנשים, ואת הכתובת לכל תייר או איש עסקים יהודי. לפני כשבועיים הזדמנה לרב אזימוב חוויה בלתי שגרתית כאשר התארח בארמונו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, יחד עם חבריו הרבנים השותפים באיחוד הרבנים למדינות האיסלם. ביקשנו מהרב אזימוב לחלוק עמנו את רשמיו מהביקור המסקרן.



בהתחשב במערכת היחסים המורכבת בין הממשל הטורקי לישראל, עוררה הפגישה ההיסטורית עניין רב בעולם. כיצד התייחס הנשיא ארדואן למערכת היחסים בין העם היהודי לעם המוסלמי?

זו הייתה פגישה טובה ואוהדת מאד, והנשיא ביטא חיבה גדולה לעם היהודי. הוא דיבר על כך שבעצם היהודים והמוסלמים הם בני אב אחד - אברהם אבינו, ומכיוון שאנו אחים, עלינו להתייחס אחד לשני כאחים. הוא אמר כי העם היהודי רצוי מאד במדינות האיסלם.

איך התרשמת מהיחס של הנשיא כלפי הרבנים והשליחים?

הנשיא דיבר בחום רב ואמר כי יסייע לרבנים בחיזוק היהדות במדינות האיסלם, ובמהלך כל הפגישה נהג בכבוד רב כלפינו. הארוחה, למשל, הובאה לארמון על ידי קייטרינג שבהשגחה מהודרת, אך הנשיא ביקש שבפגישה הבאה יסדרו כך שיוכלו להכין את האוכל הכשר במטבח הארמון עצמו. הוא ביטא באופן ברור מאד את ההערכה שהוא חש כלפי רבני מדינות האיסלם.



WhatsApp Image 2022-01-05 at 11.06.56.jpeg


קרדיט: David I. Klein/JTA


מצילים את היהודי האחרון באפגניסטן

הפגישה ההיסטורית עם הנשיא ארדואן התקיימה ביוזמת איחוד רבני מדינות האיסלם, ארגון הגג של הרבנים והשליחים במדינות המוסלמיות, שמאז הקמתו בשנת תשע"ט מייצג את מאה אלף היהודים החיים במדינות אלו.

מדוע בעצם יש צורך בארגון גג לרבני מדינות האיסלם?

ארגון רבני מדינות האיסלם נועד לחזק את העשייה של הרבנים והשליחים על ידי חיזוק הדדי ושיתופי פעולה. ישנן מגוון של דילמות וסוגיות משותפות ואנחנו נעזרים אחד בשני. למשל, בתקופה האחרונה נפתחה סדרת שיעורים לרבנים במסגרת הארגון בנוגע לפסיקות הלכה על פי הפסיקה הספרדית. יש לנו גם מערך דוברות והסברה במגוון שפות, כולל כמובן ערבית ואנגלית. בנוסף, ישנן פעולות מורכבות שניתן לבצע במדינות המוסלמיות רק על ידי שיתוף פעולה הדוק בין רבני הארגון.

תוכל לתת דוגמא לשיתוף פעולה כזה?

למשל, יהודי שנקרעו לו רצועות התפילין בלוב לא יוכל לקבל משלוח של רצועות חדשות מישראל, ולכן הרצועות נשלחות לאיסטנבול, ומשם אנחנו שולחים אותן ללוב. אותו דבר גם בנוגע למצות לפני חג הפסח במדינות כמו איראן, שאליה אנחנו שולחים דרך אזבירג'ן או אוזבקיסטן. דוגמא נוספת התרחשה ממש לאחרונה, כאשר הטאליבן השתלט על אפגניסטן, והיה צורך דחוף להוציא משם את היהודי האחרון שעוד נותר במדינה כיוון שהוא היה במצב של סכנת חיים יום יומית. הארגון יצר קשר עם משרד החוץ בטורקיה, שיצר קשר עם אפגניסטן וכך הצלחנו להוציא אותו ממש ברגע האחרון.



ליהודי לא מתאים לתקן פנצ'ר

האם אתה חווה קושי כיהודי במדינה מוסלמית?

לא, ההפך. היחס כאן ליהודים מאד מכבד. המוסלמים הם אנשים דתיים - ודת מכבדת דת. אנחנו יכולים לקיים מצוות בפומבי והממשלות מבטאות את ההערכה כלפינו בגלוי. ישנם אפילו דברים שקל יותר לשמור כיום במדינה מוסלמית מאשר באירופה, כיוון שהמושגים שלהם קרובים יותר למושגים היהודיים. לדוגמא, הם יודעים היטב מה זו כשרות ומה זו ברית מילה, ובעוד שבאירופה מערימים קשיים על שחיטה כשרה - כאן זהו נושא מובן מאד במדינות האיסלם, כיוון שגם אצלם יש מושג של שחיטה כשרה.

האם ההבנה הזו באה לידי ביטוי גם במערכת היחסים היום יומית עם המקומיים המוסלמים?

וודאי. יש כאן סובלנות ומערכת יחסים טובה מאד בין המקומיים לקהילה היהודית. הטורקים רואים בעם היהודי עם חכם וכל החברות הגדולות כאן רוצות שיהיה להן יועץ יהודי. כאן קוראים ליהודי "חכם", ולרב הראשי של טורקיה הם קוראים "חכם באשי" - החכם הראשי. אספר לך סיפור קטן שימחיש את היחס של הטורקים - ביום הראשון לשליחות שלנו, כשנחתנו כאן כזוג צעיר, נתקענו באמצע הדרך משדה התעופה בגלל פנצ'ר בגלגל. כשניסיתי לתקן את הפנצ'ר ראו אותי זוג מקומיים ואמרו לי, "אתה חכם, לא מתאים שאתה תעשה את זה, שב ואנחנו נתקן." וכך באמת היה...



בית חב"ד בסיוע ארדואן

נחזור ברשותך לפגישה בארמונו של ארדואן: כיצד לדעתך השפיעה הפגישה על החיים היהודיים בארצות האיסלם?

אין ספק שלפגישה הזו ישנה השפעה גדולה מאד על התפיסה של החיים היהודיים בארצות האיסלם במישור הבינלאומי ובמדינות המוסלמיות עצמן. בעיניי היחס החם והמכבד של הנשיא מהווה גם דוגמא למנהיגים נוספים מהעולם המוסלמי.

האם לפגישה עם הנשיא הייתה השלכה ישירה גם בנוגע לבית חב"ד שלך?

למעשה - כן. בסיום האירוח הפתיע אותנו הנשיא בכך שביקש מכל רב להעלות צורך שקיים מקום רבנותו, על מנת שהוא יוכל לסייע. אני אכן ביקשתי דבר מה משמעותי מאד עבור הבית חב"ד, ועל אף שלא אוכל לפרט מהו עד שהתהליך המבורך יסתיים, אני יכול לומר כי הנשיא ארדואן דאג לטפל בו באופן מיידי והתוצאות כבר מתקיימות בשטח, ברוך השם.

האם לקחת משהו באופן אישי מהפגישה?

בהחלט. בפרשה באותו השבוע של הביקור מסופר על משה, שהקב"ה רוצה לשלחו לפרעה והוא שואל "מי אנוכי כי אלך על פרעה" - מי אני שאני חשוב לדבר עם מלכים. על כך עונה לו הקב"ה- "לך ואנוכי אהיה עם פיך" - אתה תלך ותהיה הצינור לרצון השם. בפגישה עם נשיא טורקיה והכבוד הרב שנהג כלפינו, ראיתי ממש עד כמה אנחנו רק השליחים - אנחנו לא הולכים עם הכוחות שלנו אלא עם הכוח של המשלח.

ולסיום - כיצד אתה רואה את העתיד של הבית חב"ד ושל הקהילה היהודית בצפון קפריסין?

אני רואה אותנו בירושלים עיר הקודש... כל יום אנחנו אומרים תפילת הדרך, כיוון שאנחנו יודעים שאנחנו רק בדרך - בקרוב ממש נהיה במקום האמיתי שלנו, בירושלים הבנויה, בגאולה האמיתית והשלימה יחד עם כל עם ישראל.





-
 
נערך לאחרונה ב:

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@אריה ארליך תודה על ההשקעה.
כנראה שיש לי עוד מה ללמוד.

לעניין האמינות של הידיעה:


 
נערך לאחרונה ב:

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
@אריה ארליך
תודה רבה על השיפוט!
שאלה אחת על זה:
את השאלה "את מי את מכירה שחיובי לשני הנגיפים", הייתי מתקן ל: "את מכירה מישהו שחיובי לשני הנגיפים"? שוב, תמיד עדיף לפשט, לא לסרבל.
למדתי בעבר שבראיון כדאי לשאול שאלות פתוחות, כאלה שיתנו למרואיין פתח להרחיב בתשובה.
לכאורה אם אני שואלת את המרואיינת "את מכירה מישהו שחיובי לשני הנגיפים?" - היא תענה "כן" או "לא" וזהו.
הניסוח השני, לעומת זאת, דוחף אותה לענות ביתר הרחבה. (אומנם היא יכולה לענות "אני מכירה את X ו-Y" ולעצור שם, אבל בכל זאת לדעתי זה עדיף מהאפשרות הראשונה.)
לא כך גם בראיון לעיתונות?
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
@אריה ארליך
תודה רבה על השיפוט!
שאלה אחת על זה:

למדתי בעבר שבראיון כדאי לשאול שאלות פתוחות, כאלה שיתנו למרואיין פתח להרחיב בתשובה.
לכאורה אם אני שואלת את המרואיינת "את מכירה מישהו שחיובי לשני הנגיפים?" - היא תענה "כן" או "לא" וזהו.
הניסוח השני, לעומת זאת, דוחף אותה לענות ביתר הרחבה. (אומנם היא יכולה לענות "אני מכירה את X ו-Y" ולעצור שם, אבל בכל זאת לדעתי זה עדיף מהאפשרות הראשונה.)
לא כך גם בראיון לעיתונות?
יש איך לשאול בראיון ויש איך לכתוב בעיתון.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
לא שכחנו. השיפוט מתעכב עקב שיבושים בלתי צפויים, בעז"ה נשוב ונעדכן בקרוב.
חוק פרוג מספר 3365:
ככל שדרישת הדד ליין באתגר תהיה יותר נחרצת, כך גדל הסיכוי שהשיפוט לא יעמוד בדד ליין...
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה

מרגש:giggle:
תודה רבה לשופטים היקרים, @אריה ארליך @הדס אפיק @סיוון רהב מאיר על ההשקעה של זמנכם היקר ועל השיפוט המקצועי. מאד מאד מוערך.
ול @מ. י. פרצמן היקרה ול @ניהול קהילת כתיבה - קצת קשה לי למצוא משפט שמסכם איך האתגרים האלו קולעים ותורמים, ובכל פעם מחדש מצליחים לגלות לנו עולמות חדשים. עבורי באופן אישי- הם נתנו המון. ממש תודה רבה.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה