נסיון העקידה, לשחוט בן, בניגוד לתעמולה של א"א עצמו

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
ראיתי או שמעתי ביאור בנסיון העקידה, שאברהם אבינו הלך לכל עובדי עבו"ז וטען בפניהם תמיד שזה הזוי לומר שצריך להקריב קרבן לאלילים (שכן היה דרכם בזמנם), וכאן השי"ת מבקש ממנו בעצמו שיעשה כן, והיה לו נסיון גדול, שכך 'יפול' כל התעמולה שלו נגד אותם כופרים, וכל 'המוסדות' של חזרה בתשובה וכל יגיעו ילך לריק, שהרי יאמרו אתה בעצמך צבוע, ומקריב את בנך.
האם יודע מישהו על מקור הפירוש?
 

Avshalom05

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לא יודע

אבל יש

קרבן העדה מסכת סוטה פרק ה דף כו עמוד א
שביזה כל בתי עכו"ם בשעה שנעקד ע"ג המזבח שלא יתפארו לאמר שהן עובדין את אלהיהם יותר ממנו שגם את בניהם ישרפו להם באש ואין בעבודת אלקינו כזה שיתנדב אדם נפשו לבורא אבל יצחק בעקידתו התפרסם שאלו יצוה לנו ה' למסור נפשנו לא נעכב וכו'
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כעין זה כתב הגה"ק רבי שמעו'לי מז'עליחוב (משגיח ישיבת יח"ל), נדפס בספר נהרי אש מכתב כג. אלא שבא בקוצר אמרים כדרכו בקודש, יעו"ש. (הוא מתמקד יותר בנקודה שאאע"ה השיג בבירור שאי אפשר שהשי"ת יצוה להקריב אדם, ולא מרחיב לפרט שחשש מה יעלה בגודל מפעלות הקירוב שלו... אבל יכול להיות שזה כבר תוכן צבעוני שיצקו המגידים השונים כדי שלא להוציא הנייר חלק...).
אולי יותר מאוחר אוכל להעלות את תוכן דבריו.
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
לא יודע

אבל יש

קרבן העדה מסכת סוטה פרק ה דף כו עמוד א
שביזה כל בתי עכו"ם בשעה שנעקד ע"ג המזבח שלא יתפארו לאמר שהן עובדין את אלהיהם יותר ממנו שגם את בניהם ישרפו להם באש ואין בעבודת אלקינו כזה שיתנדב אדם נפשו לבורא אבל יצחק בעקידתו התפרסם שאלו יצוה לנו ה' למסור נפשנו לא נעכב וכו'
הרעיון כאן בדיוק ההיפך ממה שכתבתי.
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יש לי את הספר רק בצורה פיזית, לכן אצטרך להגיע לביתי ולצלם אותו ידנית. אקוה שהדבר יקרה בס"ד במשך הלילה.

עוד משהו @שיקול דעת האם אתה בטוח שיש לדבר זה מקור בספרים קודמים, אולי הוא חידוש של אחד מאחרוני זמנינו? האם אתה זוכר היכן שמעת מהלך זה?
 
נערך לאחרונה ב:

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
יש לי את הספר רק בצורה פיזית, לכן אצטרך להגיע לביתי ולצלם אותו ידנית. אקוה שהדבר יקרה בס"ד במשך הלילה.
אני לא מרגיש בנוח על הטירחה בשבילי. זה לא 'בוער' לי, תעשה כשזה הכי נח לך.

@שיקול דעת האם אתה בטוח שיש לדבר זה מקור בספרים קודמים, אולי הוא חידוש של אחד מאחרוני זמנינו? האם אתה זוכר היכן שמעת מהלך זה?
אני ממש לא בטוח, אין לי מושג איפה ומתי שמעתי או קראתי את זה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
י @שיקול דעת האם אתה בטוח שיש לדבר זה מקור בספרים קודמים, אולי הוא חידוש של אחד מאחרוני זמנינו? האם אתה זוכר היכן שמעת מהלך זה?
גם אני שמעתי מהלך זה כבר לפני שנים, אבל לא זכור לי אם ראיתי (בספר/קונטרס/עלון) או שמעתי בדרשה, וממי.
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
הנה תגובה שקבלתי ב'פרטי':
אין לי אפשרות להגיב בפורום
הגר"א אומר זה אני שולח את המקור
כדאי לפרסם
לא היה לי אפשרות להעלות קבצים
זה נמצא בקול אליהו אות יב להגר"א מוילנא
ובליקוטי חבר בן חיים לתלמיד החתם סופר חלק ה דף לה ב בשם הגר"א
והנה צילום של דבריו של הגר"א הק'. וייש"כ גדול לחברים הנפלאים שעזרו למצוא המרגלית היקרה הזאת.
 

קבצים מצורפים

  • קול אליהו - בענין נסיון העקידה.PDF
    KB 279.6 · צפיות: 11

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אשמח אם תוכל להראות מ"מ יותר ממוקד.
ראה מחשבת החסידות, הרב יואל כהן, ח"א עמ' 79.
סביר להניח שהוא הסברו של הרבי זי"ע.

הוא אינו מדבר על כך שהיה זה סתירה לשיטתו שאין להקריב לאלילים,
אלא על כך שהיה בזה הכחדת השיטה, בהכחדתו של יורש בלעדי, במעשה שאין לו פרסום.

שפעמים רבות שאדם מקדם שיטה מסויימת, הוא מגיע לנקודה בה שווה לו להקריב את עצמו בעבור נצחיות השיטה, כדי שהעולם יכיר במעשהו ההירואי למען השיטה ובכך תתקבל שיטתו. כזה היה נסיון אור כשדים שהיה בפומבי.
אולם ניסיון העקידה היה ניסיון חשאי, שאף אחד לא ידע מקיומה, והסכנה להמשך שיטתו של אברהם אבינו היתה מוחשית, מחוסר ממשיך השיטה.

ולכן נסיון אור כשדים הוא נסיון הפוך מנסיון העקדה:
אור כשדים הוא נסיון הגוף, אם יוכל להקריב עצמו בעבור ה' (ובעיני העכו"ם - בעבור השיטה)
העקדה היא נסיון הנשמה, אם יוכל להקריב את השיטה בעבור ה'.
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
ראה מחשבת החסידות, הרב יואל כהן, ח"א עמ' 79.
סביר להניח שהוא הסברו של הרבי זי"ע.

הוא אינו מדבר על כך שהיה זה סתירה לשיטתו שאין להקריב לאלילים,
אלא על כך שהיה בזה הכחדת השיטה, בהכחדתו של יורש בלעדי, במעשה שאין לו פרסום.

שפעמים רבות שאדם מקדם שיטה מסויימת, הוא מגיע לנקודה בה שווה לו להקריב את עצמו בעבור נצחיות השיטה, כדי שהעולם יכיר במעשהו ההירואי למען השיטה ובכך תתקבל שיטתו. כזה היה נסיון אור כשדים שהיה בפומבי.
אולם ניסיון העקידה היה ניסיון חשאי, שאף אחד לא ידע מקיומה, והסכנה להמשך שיטתו של אברהם אבינו היתה מוחשית, מחוסר ממשיך השיטה.

ולכן נסיון אור כשדים הוא נסיון הפוך מנסיון העקדה:
אור כשדים הוא נסיון הגוף, אם יוכל להקריב עצמו בעבור ה' (ובעיני העכו"ם - בעבור השיטה)
העקדה היא נסיון הנשמה, אם יוכל להקריב את השיטה בעבור ה'.
ייש"כ גדול.
אבל אני חיפשתי רעיון שמבטא את הנקודה, שהאדם מוכן לעשות היפך ממה שהוא עצמו הטיף לו כל החיים. משא"כ כאן מתבטא רק החלק שהאדם מוכן לקבור את השיטה שלא יישאר לו זכר ונצחיות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה