ניקוד ספר לימוד קריאה

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
שלום וברכה. קיבלתי עבודה, לנקד סיפורים קצרים ללימוד קריאה. בסיפורים הראשונים יש רק פתח וקמץ, מאיזשהו קו מצטרף גם חיריק וכו'.
הבעיה שבחלק של הפתח וקמץ יש את המילה מחק. המחבר כנראה התכוון להגות מַחַק, אבל למיטב זכרוני צריך לומר מֶחָק, וזה הורס את הקטע שהתלמיד צריך להתאמן רק על A.
או בחלק של חיריק וקמץ-פתח, יש 'איחרה'. איך אומרים, אִחֲרָה או אֵחֲרָה?

ומה עושים עם 'מחק'?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
גם לי היה כזה ספר והמחברת הייתה צריכה לשנות הרבה סיפורים ושמות בגלל זה...
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
ח' לא מקבל תשלום דגש
והנכון הוא מחק בפתח
זה נכון שהיא לא מקבלת תשלום דגש, אבל פה זה לא תשלום דגש. כמו שכתוב "הֶחָגָב", "ויבוא יוסף הֶחָדְרָה" ועוד הרבה.

או שהכוונה בתשלום דגש ל'איחר'? בד"כ אין, אבל בפועל הזה מצינו שכתוב אֵחַר ולא אִחֵר.
ומחק בפתח פתח? אבל בד"כ משקל קֶטֶל הוא מה שיצא מהפעולה, כמו פֶצַע תוצאה של פציעה וכדומה. ולמה שעושה פעולה תמיד מתאים יותר משקל קַטָל, לא?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
1. לפני 50 שנה גרסו 'מַחַק' על משקל 'נעל'. האם שינו זאת מאז?
2. אֵחֲרָה (בהוראות האחרונות - לעת עתה - של האקדמיה, כל צירה שמקורו בחיריק צריך להוסיף לו יו"ד בכתיב חסר הניקוד, לפיכך כנראה כתבה המחברת 'איחרה'.)
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
ומי אמר לך ש'מחק' זה לא אותו משקל כמו 'נעל' וכמו 'מחט'?
הנעל לא נועלת אלא נועלים אותה. אבל המחק כן מוחק, וכך הוא מכונה במשנה (כלים יג ב): "מַכְתֵּב שֶׁנִּטַּל הַכּוֹתֵב, טָמֵא מִפְּנֵי הַמּוֹחֵק. נִטַּל הַמּוֹחֵק, טָמֵא מִפְּנֵי הַכּוֹתֵב".
מַחַק לענ"ד מתאים יותר כדי לתאר את הפירורים שנותרו בסיום המחיקה, בדומה למֶקֶק ספרים.
אדאתינן להכי, מצאתי את מקור המילה כנראה, ב"ב פט: שם מדובר על כלי של מוכרים ליישור אבקה. מעניין שבאבן שושן הם מחלקים: מַחַק זהו גומי שבו מוחקים, ומֶחָק זה הכלי של ישור הקו.
כנראה אצטרך ליישר איתם קו...
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
גם לי היה כזה ספר והמחברת הייתה צריכה לשנות הרבה סיפורים ושמות בגלל זה...
אם אנקד בכל מקום "מֶה עָשְׂתָה" בסגול כדין, היא תזרוק את הספר לפח ותכתוב חדש...
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אם אנקד בכל מקום "מֶה עָשְׂתָה" בסגול כדין, היא תזרוק את הספר לפח ותכתוב חדש...

אתה יכול להשאיר בקמץ כי כך קבעה כבוד האקדמיה ירום הודה
אבל אני באמת שיניתי לה לסגול והיא כתבה הכל מחדש
(בלי קשר, הספר הזה היה הסיוט של החיים שלי בכל תקופת עבודתי בתחום. ראה כאן. זו רק טעימה קטנטנה ממנה)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
(בלי קשר, הספר הזה היה הסיוט של החיים שלי בכל תקופת עבודתי בתחום. ראה כאן. זו רק טעימה קטנטנה ממנה)
וויי, מחניק... זה המקום שבו היהודים כבר צוחקים (ע"ע הצאר ניקולאי והבדיחה היהודית).
איך מקובל לכתוב את השם יָרוֹן, בכתיב מלא או חסר?
מקובל מלא, ואפילו מבחינת דקדוק זה לא טראגי, כי יש כו"כ פעמים בתנ"ך כתיב מלא בעתיד. (לא בדקתי על 'ירון' דווקא, ודוגמא עומדת לי בקצה המקלדת, אבל אין לי פנאי לחכות לה שתקפוץ...)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה