טקסטים ניקוד ספר דקדוק תורני

הנושא בפורום 'קהילת המעמדים' פורסם ע"י סטודיו ישר, ‏26/5/19.

  1. סטודיו ישר

    סטודיו ישר משתמש סופר מקצוען עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏22/1/08
    הודעות:
    2,413
    תודות :
    518
    נקודות:
    243
    לא ידעתי באיזה פורום לשאול את השאלה ....
    אני מעמדת ספר דקדוק תורני (המלמד הגיה נכונה של מילות התפילה)
    מתוך כל הספר החלק של הפסוקים, הדקדוק וכללי הדקדוק וכן שירים מחורזים יהיו מנוקדים.
    הכותב מעוניין שינקדו את הספר לפי הדקדוק התנכ"י
    אני לא מסכימה איתו אני חושבת שרק הפסוקים יהיו מנוקדים לפי התנ"ך וכל השאר לפי הניקוד המקובל בימינו
    אשמח מאד לשמוע חוות דעת ממי שמכיר את הנושא בספרי קודש ויודע מה מקובל

    תודה רבה!
     
  2. חגי פאהן

    חגי פאהן עימוד ספרים מעמד ספרים

    הצטרף:
    ‏29/3/15
    הודעות:
    1,532
    תודות :
    2,203
    נקודות:
    271
    עיסוק:
    מנקד, מעמד ומתכנת
    דף הבית:
    מקובל אצל הרוב לנקד לפי הניקוד המקובל.
    אבל יש פנאטים קיצוניים (שחביבים עלי מאד) שמנקדים הכל לפי התנ"ך (עיין "זריחה בפאתי קדם" ג"כ על ישיבת מיר בזמן השואה). לדוגמה, בסוף משפט "הוֹלָכֶת" במקום הוֹלֶכֶת, וכעזה"ד. קצת משונה, אבל אני לא חושב שהם מפסידים קונים בגלל זה.
    וכבר אמר מי שאמר "הלקוח תמיד צודק".
     
    סטודיו ישר מודה על התגובה.
  3. סטודיו ישר

    סטודיו ישר משתמש סופר מקצוען עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏22/1/08
    הודעות:
    2,413
    תודות :
    518
    נקודות:
    243
    תודה על התגובה !
    הוא פתוח לשמוע ואמר שאם לפחות שני רבנים, ברי - סמכא יסכימו עם זה, ויתנו לו אישור הוא מוכן
    אין לי עניין להתעמת איתו אבל חשבתי שקשה ופחות זורם לקרוא ספר שמנוקד רק לפי התנ"ך

    אני רוצה בטובת הספר נטו
     
  4. אפכא מסתברא

    אפכא מסתברא משתמש סופר מקצוען

    הצטרף:
    ‏28/5/09
    הודעות:
    6,598
    תודות :
    1,573
    נקודות:
    220
    עיסוק:
    כתיבה, ניקוד, עריכה
    מיקום:
    ירושלים
    הדרך שלי בניקוד טקסט תורני היא ממוצעת - ניקוד על פי כללי המקרא אבל בלי שינויים של הפסק המתנגשים בהגיה המקובלת. דוגמאות:
    דִּבְרֵי תוֹרָה (התי"ו רפה בגלל אם הקריאה שלפניה)
    דִּבֶּר, סִפֶּר אבל בהפסק - דִּבֵּר, סִפֵּר
    הַלְוִיִם (בלי דגש בלמ"ד ובלי יו"ד נוספת)
    יִקְחוּ (השמטת הדגש החזק בקו"ף)
    השמטת דגש חזק שאחרי ה"א הידיעה במ"ם שוואית של זמן הווה בבניינים פיעל ופֻעל
    ועוד כיו"ב.
    אבל בהפסק לא אנקד שָׁבַע אלא שֶׁבַע וכד'.
    לטעמי יהיה זה מגוחך לנקד ספר דקדוק תורני (בפרט המיועד להוראת הגייה נכונה בתפילה, אם הוא מכוון להגייה אשכנזית) על פי כללי האקדמיה העדכניים.
    ברור שהפסוקים וקטעי התפילה חייבים להיות מנוקדים בהתאם מוחלט למקור.
     
    אברהם ו-סטודיו ישר מודים על התגובה.
  5. סטודיו ישר

    סטודיו ישר משתמש סופר מקצוען עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏22/1/08
    הודעות:
    2,413
    תודות :
    518
    נקודות:
    243
    תודה רבה על התגובה המפורטת
    התגובות עוזרות לי מאד להקדם
     
    אפכא מסתברא מודה על התגובה.
  6. סטודיו ישר

    סטודיו ישר משתמש סופר מקצוען עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏22/1/08
    הודעות:
    2,413
    תודות :
    518
    נקודות:
    243
    אשמח לתגובות נוספות בנושא
    תודה רבה
     
  7. שמולי

    שמולי תג, רב-טקסט מעמד ספרים

    הצטרף:
    ‏7/12/11
    הודעות:
    52
    תודות :
    3
    נקודות:
    19
    עד שאנו שואלים מה נעשה לך עם נקודות הספר, נשאל מהו סגנון החיבור עצמו: אם המחבר עשה עמודיו שפת חז"ל וכולו רצוף לשון הקודש, הרי בצדק הוא דורש את הנקודה בהתאם. לעומת זאת אם בחר לו המחבר לדבר צחות לשון עברית, חדשים גם ישנים, כדאי יהיה לנקד לפי המקום והזמן.

    יוצא מן הכלל הוא כמובן הפסוקים, שיש לנקדם כהלכתם כפי שציינו כבר, וגם שירים, התלויים במשקל ובחריזה.
     
    סטודיו ישר מודה על התגובה.
  8. אפכא מסתברא

    אפכא מסתברא משתמש סופר מקצוען

    הצטרף:
    ‏28/5/09
    הודעות:
    6,598
    תודות :
    1,573
    נקודות:
    220
    עיסוק:
    כתיבה, ניקוד, עריכה
    מיקום:
    ירושלים
    לענ"ד, ספר תורני (בפרט כזה העוסק בענייני דקדוק/ניקוד כחלק הכרחי מתכנו, שהרי אי אפשר ללמד הגייה נכונה בלי זה) מן הראוי שינוקד הכי קרוב למקורות. אי לכך, ברור שמאחר שאין הספר כתוב בטעמי המקרא אין להכיל עליו כללים הנובעים מטעמים (שינויי הפסק, דגשים של דחיק ואתי מרחיק וכד'), אבל אם גם בספרים תורניים לא ידקדקו על פי דקדוק המקרא, עלולה תורת הדקדוק הנכון והאמתי של לשון הקודש להשתכח ח"ו.
    מה שקורה כיום לפי דקדוקי האקדמיה - יש התרחקות סוחפת מכללי לשה"ק.
     
    סטודיו ישר מודה על התגובה.
  9. סטודיו ישר

    סטודיו ישר משתמש סופר מקצוען עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏22/1/08
    הודעות:
    2,413
    תודות :
    518
    נקודות:
    243
    תודה רבה פה לעולם על ההתיחסות והענות!

    מה אתם עושים עם אותיות בגד כפת אחרי אותיות א ה ו י לפי התורה הן צריכות להיות רפויות ולפי לשון ימינו הן דגושות?
     
  10. ישיר

    ישיר משתמש מקצוען עיצוב גרפי עורך תורני פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏3/9/17
    הודעות:
    733
    תודות :
    1,510
    נקודות:
    183
    עיסוק:
    גרפיקה ותכנות משחקים
    מיקום:
    ירושלים
    גם בתורה זה לא חד משמעי ומשתנה לפי מצבים וכללים מסויימים. ולכן נראה לי לא הכרחי לעמוד על כך וניתן להשאיר דגש (בפרט אם לא מנקדים 100% לפי דקדוק המקרא).
     
    סטודיו ישר ו-אפכא מסתברא מודים על התגובה.
  11. אפכא מסתברא

    אפכא מסתברא משתמש סופר מקצוען

    הצטרף:
    ‏28/5/09
    הודעות:
    6,598
    תודות :
    1,573
    נקודות:
    220
    עיסוק:
    כתיבה, ניקוד, עריכה
    מיקום:
    ירושלים
    ההשמטה של הדגש הקל אחרי אהו"י היא תלוית טעם (כשיש טעם מחבר בין שתי המלים) ועל כן אין הכרח לפעול על פיה, אבל יש ביטויים שבהם זה בכל זאת מתבקש, כמו: יהי כן, אף על פי כן, כמו כן וכיו"ב.
     
    סטודיו ישר ו-ישיר מודים על התגובה.