ניסוח קטע בספר חסידי

Aארי

משתמש פעיל
עימוד ספרים
עריכה תורנית
היכן הייתם מכניסים את "להבדיל אלף אלפי הבדלות" - אשר מתבקש מאד - בקטע הבא:

"שבשבת שקורין בו קיום דברי משה 'מחני נא', בשבת זו יהיו קורין 'תמחה את זכר עמלק'"

1. "שבשבת שקורין בו קיום דברי משה 'מחני נא', בשבת זו יהיו קורין 'תמחה את זכר עמלק', להבדיל אלף אלפי הבדלות"

2. "שבשבת שקורין בו קיום דברי משה 'מחני נא', בשבת זו יהיו קורין, להבדיל אלף אלפי הבדלות, 'תמחה את זכר עמלק'"

או אופציות נוספות
 

#ליבא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
בסוף המשפט לענ"ד
 

מחבר

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
רק 'אלף אלפי' ולא יותר?
לעניות דעתי אין צורך לכתוב יותר מאשר כתבו הראשונים 'להבדיל', ותו לא, כי לפעמים כל המוסיף גורע, בבחינת 'סיימתינהו לשבחיה דמרך' (מגילה כה, א).
הפתגם 'אלף אלפי הבדלות' נראה לי יותר משהו שנכנס לשפה לאחרונה, על ידי מגידים ומספרי סיפורים.
ולגבי רעיון זה עצמו, אם הבנתי נכון לא מדובר בהבדלה שביניהם אלא בהיפך אחד מהשני, שזה יותר מהבדלה.
ואם אכן כך, הייתי מציע נוסח כזה:
'שבשבת שקורין בו הפרשה שנתקיימה בה בקשת משה 'מחני נא', לעומת זה קורין בו פרשת מחיית עמלק, בבחינת 'זה לעומת זה עשה האלקים' (קהלת ז, יד).
 

Aארי

משתמש פעיל
עימוד ספרים
עריכה תורנית
רק 'אלף אלפי' ולא יותר?
לעניות דעתי אין צורך לכתוב יותר מאשר כתבו הראשונים 'להבדיל', ותו לא, כי לפעמים כל המוסיף גורע, בבחינת 'סיימתינהו לשבחיה דמרך' (מגילה כה, א).
הפתגם 'אלף אלפי הבדלות' נראה לי יותר משהו שנכנס לשפה לאחרונה, על ידי מגידים ומספרי סיפורים.
ולגבי רעיון זה עצמו, אם הבנתי נכון לא מדובר בהבדלה שביניהם אלא בהיפך אחד מהשני, שזה יותר מהבדלה.
ואם אכן כך, הייתי מציע נוסח כזה:
'שבשבת שקורין בו הפרשה שנתקיימה בה בקשת משה 'מחני נא', לעומת זה קורין בו פרשת מחיית עמלק, בבחינת 'זה לעומת זה עשה האלקים' (קהלת ז, יד).
אכן הקטע כולו בהרחבה מבאר ענין זה. האמת היא שיותר זורם לכתוב בלי 'להבדיל', ובפרט שכל הקטע מדבר מ'זה לעומת זה'. אבל לבי נוקפי לכתוב את המשפט בלי 'להבדיל'...
 

מחבר

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אכן הקטע כולו בהרחבה מבאר ענין זה. האמת היא שיותר זורם לכתוב בלי 'להבדיל', ובפרט שכל הקטע מדבר מ'זה לעומת זה'. אבל לבי נוקפי לכתוב את המשפט בלי 'להבדיל'...
אכן מי שלבו נוקפו לכגון דא, לו ראוי עבודת קודש כזו בעריכה חסידית!
 

א. נוסבוים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא שייך כלל לכתוב להבדיל על שני פסוקים זה מזה. רק לעומת זה וכדומה.
להבדיל כותבים רק בין קודש לחול, או בין חי למת וכדומה. וכאן ההבדל אינו בין משה לעמלק [לאא"ה], אלא בין מחני נא לתמחה...
 

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
בשביל לנסות לנסח צריך לראות את כל ההקשר, מה הוא רוצה לומר בזה ששתי המחיות - להבדיל- הם באותה שבת.
גם א"א לכתוב 'שבשבת שקוראים' כי לא קוראים את זה עקב מחייתו מהספר.

לכאורה הנוסח צ"ל כך: שבעת שמתקיים מה שביקש משה 'מחני נא מספרך' אז הזמן גרמא לקרות על מחיית עמלק להבדיל, לקחת מכוחו של משה שמחה עצמו מספר התורה בכדי למחות את טומאת עמלק.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה