נושא החודש // סיוון תש"פ // ענווה

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
מתבקש ונדרש, שנושא החודש יהיה "תורה".
אולם אילו היו כל הרקיעים שנבקעו במתן תורה גווילין, אין אנו מספיקין.

אי לכך ננסה להתכנס לאחד מתוך 48 הדברים בהם התורה נקנית: בענווה.
הענווה מתקשרת במיוחד לחודש זה, החל מאגדת חז"ל המוכרת לכל ילד: נתינת התורה על הר סיני דווקא, ועוד.

הבמה שלכם.
 

@Simcha

משתמש מקצוען
קוֹל מְבַשֵּׂר
מְבַשֵּׂר וְאוֹמֵר
חָדַל הִתְיַסֵּר
לֹא נָם שׁוֹמֵר

פֶּתַח כְּמַחַט
יְסוֹד הֻשְׁתַּת
שָׂטָן נִשְׁחַט
עַד תֹּם נִכְתַּת


עֲנָוִים עֲנָוִים
הָיוּ זְמַנִּים
בָּנִים אֲהוּבִים
כָּלוּ יְמֵי מְעֻנִּים


שִׂישׂוּ כְּגוֹן
שִׁיר וָרוֹן
חִדְלוּ מִיָּגוֹן
סָר זַעַף וְחָרוֹן


עֵת פְּדוּת
קֵץ גָּלוּת
לְחָפְשִׁי מֵעַבְדוּת
רַק בּוֹ תְּלוּת
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מאז שהוא זוכר את עצמו הוא היה בצד, רחוק מכל החברים, מכל האקשן, מכל הבלאגן.
באזור שלו תמיד היה שקט.
לא שהוא לא ניסה להתקרב, להתסיס... אפילו היה מוכן להסמיק בשביל מעט הכרה חברתית.
החברים ב'מרכז' היו שמנים, מדושנים ועסיסיים. והוא סתם היה רזה, קצת מצומק ולפעמים מיובש.
בחורף הוא היה זה שחטף את הצלפות הרוח, ספג את ממטרי הגשם, סונוור מאור הברק והתחרש מקול הרעם, חוסך מאחיו שבמרכז את ייסורי הקרה.
בקיץ הוא התייבש מקרני השמש, בעוד כולם שם בפנים נהנים מהצל.
והוא הרגיש עלוב. עלוב ודחוי. דחוי ואומלל.
עד שהגיע בעל הבית עם בנו הקטן לסיור בכרמים. והילד קיבל את רשות אביו לטעום קצת מהיבול הנאה.
ואת מי הוא לקח, אם לא את הענב הקטן והמצומק שגדל בקצה?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ענווה. מידה כל כך נדרשת ונדושה, וכל כך עמומה. רבות התחבטתי בפשרה, הפכתי והפכתי, ולכלל הכרעה ברורה לא הגעתי.

העולם לא מיושב באנשים ברמה שווה. זו עובדה. יש אנשים טובים, ויש רעים. יש אנשים כשרוניים, ויש פחות. יש צדיקים, ויש רגילים.

כמובן שעל כל 'צדיק' שאנו רואים בשוק, ניתן לטעון שהוא רק כלפי חוץ, ומבפנים - מי יודע. כנ"ל לגבי אלו שנחשבים 'רשעים'.

אבל הרי הגן עדן לא שומם מאדם, וגם הגהינום לא סובל מעודף מקום פנוי. יש אנשים שסופם לטוב, ויש שלא.

מסתכל הצדיק האמיתי - זה שכלפי שמיא גליא שיגיע למדור גבוה בגן עדן, על הרשע המוחלט - שיקלע אלפי שנים בכף הקלע. מה הוא צריך לחוש כלפיו? שהוא לא נעלה עליו? שהוא לא עבד אלפי שעות לזכך את מידותיו, ללמוד תורה בדביקות, לקיים מצוות בפרטיהן ודקדוקיהן? שהרשע לא בילה את כל ימיו במילוי תאוותיו הגסות ובהצקה אכזרית לכל הסובבים אותו? האם התורה רוצה שנשקר את עצמנו?

תאמרו - כלפי הקב"ה - הטוב המוחלט - עדיין לא הגיע הצדיק לפסגות שאליהן הוא יכל להגיע? נכון. ומה בכך? עדיין הרשע שלידו אפילו לא התחיל מעט שבמעט, ואילו הוא עושה ככל שביכולתו. למה שלא יחוש הצדיק שהוא נעלה על הרשע?

אלא מאי - ענווה היא צורת התנהגות חברתית. העולם אינו יכול להתנהל באופן שכל אחד יתנהג כנעלה על חבירו. לטובת ההתנהלות התקינה בעולם, על הצדיק להבליע את ידיעותיו המוחלטות על כך שהוא נעלה על כל שמסביבו, ולהתנהג כאילו הוא אדם פשוט. האם אכן זו היא מידת הענווה?
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
להבליע את ידיעותיו המוחלטות על כך שהוא נעלה על כל שמסביבו, ולהתנהג כאילו הוא אדם פשוט. האם אכן זו היא מידת הענווה?
לא להבליע. לדעת לרדת ממקום מושבו ברום הפסגה אל הגמד הקטן ששוכב בצל העץ בתחתית ההר ולדבר איתו (עם הגמד הקטן) בגובה שלו.
גם אם זה דורש לנפות את הכוונות שלי ב13 נפות משי בהכשרה הבד''ץ כדי לוודא ששום ג'וק משתחצן לא חדר לתוכן.
לדעת, להבין ולהאמין שגם אני וגם הגמד בנים של ה'. וה' אוהב אותנו באותה מידה.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אלא מאי - ענווה היא צורת התנהגות חברתית. העולם אינו יכול להתנהל באופן שכל אחד יתנהג כנעלה על חבירו. לטובת ההתנהלות התקינה בעולם, על הצדיק להבליע את ידיעותיו המוחלטות על כך שהוא נעלה על כל שמסביבו, ולהתנהג כאילו הוא אדם פשוט. האם אכן זו היא מידת הענווה?
כיוון שסיימת בסימן שאלה, אכתוב את דעתי.

ענווה היא רגש. היא תחושה. והקל ביותר להסביר אותה, בהיפך מתחושת העליונות.
אדם בעל גאווה, מרגיש שהוא שווה הרבה יותר ממי שאינו בדרגת חכמה/צדיקות/עשירות/או כל מעלה אחרת כמותו, שנקודות הזכות שלו מעניקות לו יתרון על פני אחרים.
לעומתו אדם עניו לא חש שהעבודה שעשה או המתנות שזכה בהן או כל נקודת זכות אחרת שיש לו, מעמידות אותו מעל לחסר אותן, בשום עניין.

ענווה אמיתית, היא בדרך כלל גם תוצר של נסיון חיים עשיר, שנותן לבעליו תחושה עמוקה של כבוד לכל אחד באשר הוא, למאמציו ולדרך שהוא עושה, מתוך הבנה בהירה שלאף אחד אין דרך לשפוט אף אחד, ושלא נפלו ביד אדם מאזני הצדק היכולות לשקול כלל הנתונים כולם למודדם ולהעריכם מי ישפל ומי ירום.

אפשר לומר גם שהענווה היא תוצר של חווית האדם מול אלוקים, כבן יחיד השווה ערך אינסופי ואינו בר השוואה ומדידה כלפי אחרים, מכח היותו צלם אלוקים, הוא מעתיק את החויה הזו גם כלפי אחרים. והוא רוחש להם כבוד כבני אדם, צלם אלוקים כמותו.

אנשים ענווים באמת, וזכיתי להכיר כמה כאלה, הם כמו דבש מתוק. כמו משב רוח רענן בדרכי החיים מלאות האבק. הם מודעים ליכולותיהם, לכשרונם, לעמלם ולהישגיהם, אבל לעולם לא יעשו במעלות אלו שימוש על מנת להקטין מישהו אחר, ולעולם לא ישמחו להבליט מעלתם על פני חסרונם של אחרים.
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אלא מאי - ענווה היא צורת התנהגות חברתית. העולם אינו יכול להתנהל באופן שכל אחד יתנהג כנעלה על חבירו. לטובת ההתנהלות התקינה בעולם, על הצדיק להבליע את ידיעותיו המוחלטות על כך שהוא נעלה על כל שמסביבו, ולהתנהג כאילו הוא אדם פשוט. האם אכן זו היא מידת הענווה?
ענווה אינה התכחשות.
וכבר עתיקים הדברים, שהלוא תמיהה עולה מאליה כיצד כתב משה רבינו על עצמו "והאיש משה עניו מאוד מכל האדם", והלוא לא יתכן שהתכחש לנאמר בפסוק חלילה, וודאי האמין בזה. ובתלמוד מצינו "אל תקרי ענווה דאיכא אנא", ובכך העיד על עצמו שיש בו מעלת הענווה.
ענווה היא ידיעת המעלות והכרה בהן, אך לחוש שאין זה תוצאה של כוחי ועמלי, אלא מתנת שמים. וממילא אין מקום להתנשאות ולחוש 'שווה' יותר מחבריי.
וכל זה כלל הרמב"ן באגרתו הידועה במשפט: הַמִּתְגָּאֶה בְּלִבּוֹ עַל הַבְּרִיוֹת – מוֹרֵד הוּא בְּמַלְכוּת שָׁמַיִם, כִּי מִתְפָּאֵר הוּא בִּלְבוּשׁ מַלְכוּת שָׁמַיִם, ופירש דבריו בהמשך.

ובהקשר למה שכתבה @כנפיים
ענווה היא הן רגש - תחושת ענווה, והן מעשים ופעולות - להתנהג בענווה. וגם זה מבואר באגרתו של הרמב"ן הנ"ל.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
שָׁלוֹם אָדוֹן שַׁדְכָן,
שִׂים לֵב, אַתָּה מוּכָן?

דָּרוּשׁ בָּחוּר לַמְדָן,
חֲכַם וְגַם יַדְעַן.
הַשְׁפִּיץ שֶׁל הַיְּשִׁיבָה,
וְשֶׁל כָּל הַסְּבִיבָה.
יִרְאַת שָׁמַיִם בּוֹ,
וְלֵב זָהָב לִבּוֹ.
מִבַּיִת מְיוּחָס,
שֶׁעַל כַּסְפּוֹ לֹא חָס.
גָּבוֹהַּ וְרָזֶה,
בָּחוּר נָאֶה כָּזֶה.
שֶׁיֹּפִי מַעֲשָׂיו,
נִכָּר מִבֵּין רִיסָיו.
מַקְפִּיד בַּהֲלָכָה,
אַךְ גַּם מָלֵא שִׂמְחָה.
אֶחָד עִם אֹפִי נוֹחַ,
וַחֲרִיפוּת שֶׁל מֹחַ.
כֵּן, כְּלִיל הַמַּעֲלוֹת,
אַבִּיר הַמִּשְׁאָלוֹת.

אָה, יֵשׁ עוֹד תְּנַאי קָטַן,
בִּשְּׁבִיל זֶה הֶחָתָן:
צְנִיעוּת וַעֲנָוָה,
בְּלִי שֶׁמֶץ גַּאֲוָוה.
נְטוּל כָּל יוֹמְרָנוּת,
דְּרִישׁוֹת וְתוֹבְעָנוּת.
עֲבוּר הַהַתְאָמָה,
לַבַּת הַרוֹמֵמָה,
הֲרֵי צָרִיךְ הַפְּלוֹנִי,
לִהְיוֹת עָנָו כָּמוֹנִי - - -
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לעומתו אדם עניו לא חש שהעבודה שעשה או המתנות שזכה בהן או כל נקודת זכות אחרת שיש לו, מעמידות אותו מעל לחסר אותן, בשום עניין.
ולמה? האם בגן עדן הוא לא יהיה מעל חבירו, שלא עבד כמותו?
ענווה אמיתית, היא בדרך כלל גם תוצר של נסיון חיים עשיר, שנותן לבעליו תחושה עמוקה של כבוד לכל אחד באשר הוא, למאמציו ולדרך שהוא עושה, מתוך הבנה בהירה שלאף אחד אין דרך לשפוט אף אחד, ושלא נפלו ביד אדם מאזני הצדק היכולות לשקול כלל הנתונים כולם למודדם ולהעריכם מי ישפל ומי ירום.
שוב, אחזור על מה שכתבתי. מאד קל ליפול לבורות האלו ולומר על אנשים נקודתיים 'יכול להיות שהוא צדיק יותר ממני'. נכון. אבל בוודאי לא תאמרי שכל באי העולם מוצאים את משכנם בגן עדן. יש כאלו שהיה ביכולתם לעבוד על עצמם ולקיים מצוות, ובמקום זאת הם מעדיפים למלאות את כריסם בתאוותיהם. למה הצדיק צריך לכבד אותו?
נחדד את השאלה ונאמר שבורא העולם בכבודו ובעצמו מודיע לצדיק כי כעת הוא עומד ליד הרשע הגדול בעולם, שעשה רעות עד אין מספר, והולך להירקב בגיהינום לנצח נצחים. האם הצדיק צריך לכבד אותו?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ענווה היא ידיעת המעלות והכרה בהן, אך לחוש שאין זה תוצאה של כוחי ועמלי, אלא מתנת שמים. וממילא אין מקום להתנשאות ולחוש 'שווה' יותר מחבריי.
אם הכל מתנת שמיים, ואין לאדם שום בחירה בטוב או ברע, למה הצדיק מקבל שכר על מצוותיו, והרשע מקבל עונש על עבירותיו?
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מקווה שהמנהלים לא יכעסו שאולי הנושא סוטה קצת מלעסוק בכתיבה אודות הענווה, לעיסוק סביב מהותה של הענווה. אך בואו ונחזיק טובה ל@yonatanr כי עד שיעירו לנו על כך נוכל בינתיים להחכים קצת בענין זה.

אם הכל מתנת שמיים, ואין לאדם שום בחירה בטוב או ברע, למה הצדיק מקבל שכר על מצוותיו, והרשע מקבל עונש על עבירותיו?

בא נעשה קצת סדר.
על מי שהוא רשע גמור שיתקלע בכף הקלע כל ימיו, אין כל פגם בגאווה. אדרבה, ויגבה ליבו בדרכי ה', בהחלט יש לחוש כלפיו תחושת עליונות על שאני השכלתי לבחור בטוב והוא ברע.
אך כמה כאלו אנו מכירים? לא הרבה. רוב פושעי ישראל יש אף בהם כמה נקודות אור. אלא שהן נדחקות לפינה מחמת גודל הרוע, ואנו רגילים שלא לשים לב לאותן נקודות.
למשל - חשבת פעם עד כמה קל לאיש אשר כמונו לשמור שבת, ואילו מי שלא חונך לכך מעולם ויעשה פעם אחת מעשה של הקרבה מצידו למען השבת, אין ספק שערכו של מעשה זה רב מאוד. ועוד כהנה וכנה דוגמאות למכביר.

ואכן, על אלו אשר יש בהן נקודות טובות, אלא שאנו חשים יותר מהם מחמת שאנו בדרגה גבוהה מהם, כאן מגיעה מידת הענווה ודורשת מהאדם, אל תסתכל על החלקים הרעים שבחברך, אלא על המעלות שבו. ואל תביט רק על המעלות שבך, אלא אף על החסרונות. ותראה עד כמה דרכך אל השלמות רחוקה.

ואם תאמר, אמנם דרכי ארוכה, אך קצרה היא משל חברי. כאן עליך להבין שגם הדרך אותה עשית, מי שנתן לך את הכוחות לעשות אותה הלא הוא הקב"ה. וכמאמרם "ואילולא הקב"ה עוזרו אינו יכול לו". ואם ישאלך אדם, הלוא אף חברך קיבל את אותן הכוחות להתמודד בהן מול הרע, ובכל אופן לא התמודד. אמת, אך אין זו סיבה לגאווה, כי כאשר אתה מכיר שאף אתה בעצמך לא יכולת להתמודד מול הרע אילולא קיבלת סיוע משמים, ואף אתה לא תמיד ניצלת את אותו סיוע, והראיה שעוד לא הגעת אל השלמות, אם כן במה יתגאה לבך. אדרבה, עליך לחוש שפל על אותן הפעמים שנכשלת ולא השתמשת בכוחות שנתן לך הבורא לכבוש את הרע.

ואמנם יכול בעל הדין לטעון, מה בכך, הלא על פי רוב אני מצליח דרכי, וחברי על פי רוב נכשל. כאן מגיעה מקומה של מידת הענווה - שיבחין בחסרונותיו ובדרכו הארוכה אל השלמות, ומאידך יבחין בדרכו הטובה של חבירו, ויעלים עין מחסרונותיו.

ולהמחשת ענין הענווה, כתב הגר"א (לא זוכר כרגע איפה ואין לי פנאי לחפש) ביאור נפלא על הפסוק "כמים הפנים אל הפנים כן לב האדם אל האדם", וכה דבריו: כאשר אדם עומד מול מראה, הלא רואה הוא את הימין שלו בצד ימין, ואת השמאל שלו בצד שמאל. אך כאשר עומד האדם מול חבירו, רואה את שמאל חבירו כנגד צד ימין שלו, ואת ימין חבירו כנגד צד שמאל שלו.
ובא זה לרמז, שהאדם רואה את הצד הימני שבו - הצד החזק שבו, בימין - בהדגשה והבלטה. ואילו את צד שמאל שלו - הצד החלש שבו, הוא רואה בשמאל - בהדחקה.
תפקיד האדם שיהיה 'לב האדם אל האדם' כעין 'מים הפנים אל הפנים', שיראה את מעלותיו של חבירו בהדגשה, ואילו את חסרונותיו לא יבליט.
מידת הענווה דורשת מהאדם שלא יחוש עצמו נכבד מחבירו, שהרי גם הוא עצמו מחוסר ואינו שלם. מאידך, את חבירו עליו לראות באור חיובי, ולא לשים את מול עיניו דווקא את הצד החלש שבו.

לסיום אומר, שאכן מידת הענווה מורכבת מאוד. יש בה דעות רבות. אני את דעתי קבלתי מהמסילת ישרים בענין (מקווה שהיטבתי לזכור, זמן רב עבר לצערי מהפעם האחרונה שלמדתי את זה). אך כמדומני שיש חולקים וסבורים שמידת הענווה אינה קשורה כלל לשפלות. ואדרבה, יביאו החכמים את מרכולתם בענין.
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר
שְׁנַיִם וָחֵצִי חֲדָרִים
בְּקִרְיַת סֵפֶר.

מָה אֲנִי וּמֶה
לֹא כָּזֶה, לֹא בְּדִיּוּק -
דּוֹמֶה.

עָפָר אֲנִי, בְּחַיַּי.
קַל וָחֹמֶר
וְצוּרָה.

לֹא תֵּל, לֹא תַּלְפִּיּוֹת
לֹא חוֹמָה
בְּצוּרָה.

לֹא כִּשּׁוּרִים, לֹא קְשָׁרִים
אֲפִלּוּ לֹא שֶׁל
עֲנִיבָה.

הַנַּעַר הָיָה וְאֵינֶנּוּ
וַאֲנִי אָנָּא
אֲנִי בָּא.

נִבְעַר מִדַּעַת
וּמִכָּל מִדָּה טוֹבָה
וְאַף גַּם זֹאת חָסַרְתִּי-
עֲנָוָה.
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
איזון
מהו איזון ?!,
מדובר בשאלה המנקרת בראשי במשך
זמן רב ולא נותנת לי מנוח.
האם: גדולה מעלת הזריזות, או שמא עדיף להיזהר מפזיזות,
האם: סוף מעשה רק - במחשבה תחילה, או שמא מטעויות
רק לומדים ואשרי הנחשון.
על מה הדגש: איכות או כמות, בקיאות או עיון.
אשרי אדם מפחד תמיד, או אולי באהבתה ישגה תמיד.
ובעיקר מה מקומה של הענווה ? : "הקנאה התאווה והכבוד
מוציאין את האדם מהעולם" ומתי נאמר "קנאת סופרים תרבה חכמה" ???

 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
איזון
מהו איזון ?!,
מדובר בשאלה המנקרת בראשי במשך
זמן רב ולא נותנת לי מנוח.
האם: גדולה מעלת הזריזות, או שמא עדיף להיזהר מפזיזות,
האם: סוף מעשה רק - במחשבה תחילה, או שמא מטעויות
רק לומדים ואשרי הנחשון.
על מה הדגש: איכות או כמות, בקיאות או עיון.
אשרי אדם מפחד תמיד, או אולי באהבתה ישגה תמיד.
ובעיקר מה מקומה של הענווה ? : "הקנאה התאווה והכבוד
מוציאין את האדם מהעולם" ומתי נאמר "קנאת סופרים תרבה חכמה" ???

אני חדש בפורום לכן אשמח מאוד לכל הערה והתייחסות
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ברוך הבא @שלמה שקד

האם: סוף מעשה רק - במחשבה תחילה,
או שמא מטעויות רק לומדים ואשרי הנחשון.
אני לא רואה כאן סתירה, יתכן שהנחשון חשב הרבה לפני שהחליט להתנחשן.
ומצד שני, יש כאלו שלומדים רק מהטעויות של עצמם, ואפילו שנחשונים רבים לפניהם קפצו למים וניפצו את גולגולתם אל הסלע, הם מנסים גם.

נשמח להכיר אותך יותר, אתה מוזמן להעלות כאן סיפור, אולי את הקטע שאיתו התקבלת לפורום ובטוח שכולנו נהנה.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אִישׁ תָּם/ צבי יאיר

הוּא הָיָה
אִישׁ תָּם.
הוּא הָיָה עָנָו
מִכָּל הָאָדָם.

בַּחֲטוֹא עֲמִיתוֹ -
הוּא נִחַם.
רֵעוֹ כִּי אָשֵׁם -
הוּא צָם.

בִּמְעֹד שְׁכֵנוֹ -
בִּרְכָּיו כָּשְׁלוּ.
אָחִיו כִּי שָׁגָה -
בִּינָתוֹ נְבוֹכָה.

דַּרְכּוֹ כִּי צָלְחָה
הוּא דָאַג;
מִמְּצוּקַת נַפְשׁוֹ
רָצוֹן שָׂבַע.

בְּהַכְרִיעוֹ אוֹיְבָיו
הוּא הִתְעַצֵּב;
בְּנִפְלוֹ לִפְנֵיהֶם
שָׂמַח בְּלִבּוֹ.

כִּי הוּא הָיָה
אִישׁ תָּם
וּשְׁפַל בֶּרֶךְ
מִכָּל הָאָדָם.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אִישׁ תָּם/ צבי יאיר

הוּא הָיָה
אִישׁ תָּם.
הוּא הָיָה עָנָו
מִכָּל הָאָדָם.

בַּחֲטוֹא עֲמִיתוֹ -
הוּא נִחַם.
רֵעוֹ כִּי אָשֵׁם -
הוּא צָם.

בִּמְעֹד שְׁכֵנוֹ -
בִּרְכָּיו כָּשְׁלוּ.
אָחִיו כִּי שָׁגָה -
בִּינָתוֹ נְבוֹכָה.

דַּרְכּוֹ כִּי צָלְחָה
הוּא דָאַג;
מִמְּצוּקַת נַפְשׁוֹ
רָצוֹן שָׂבַע.

בְּהַכְרִיעוֹ אוֹיְבָיו
הוּא הִתְעַצֵּב;
בְּנִפְלוֹ לִפְנֵיהֶם
שָׂמַח בְּלִבּוֹ.

כִּי הוּא הָיָה
אִישׁ תָּם
וּשְׁפַל בֶּרֶךְ
מִכָּל הָאָדָם.
זו ענווה?
יותר שנאה-עצמית, לא?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה