[הסביר לי פעם ירושלמער קשיש מדוע רבים מאנשי ירושלים אינם עובדים. לדבריו, בפטירת מהרי"ל דיסקין הכריזו על 'ביטול מלאכה' אך שכחו לעדכן שאפשר לחזור לעבודה. מאז, המצב די סטטי]
[הסביר לי פעם ירושלמער קשיש מדוע רבים מאנשי ירושלים אינם עובדים. לדבריו, בפטירת מהרי"ל דיסקין הכריזו על 'ביטול מלאכה' אך שכחו לעדכן שאפשר לחזור לעבודה. מאז, המצב די סטטי]
אי אפשר לדעת למה הוא עושה את זה,אני נוכחתי בילד שביקש מאנשים שעמדו בתחנה שינקבו עליו ברב קו וכשלא מצא מישהו ראיתי אותו עולה ומנקב בעצמו ברב קו שלו שהיה טעון כך הוא עושה עד עצם היום הזה... ואני רואה אנשים שנותנים לו פעם חמש שקל פעם עשר וכו' ולפעמים מנקבים עליו.
אבא שלה עשה את זה גם עליהאלי ניגשה בחורה בב"ב לא מזמן וסיפרה שאבא שלה נפטר לפני כמה דקות והיא צריכה כסף למונית לבית שמש משום מה זה לא הריח לי הבנתי מיד במה מדובר, אמרתי לה שאין עלי כסף והמשכתי הלאה, הסתובבתי לראות מה קורה, ראיתי אותה ממשיכה כרגיל כאילו כלום קרה מסתובבת בחנות ומסתכלת על הבגדים, הזדעזעתי שבשביל כסף היא מוכנה "להרוג" את אבא שלה.
במקומו הייתי מציע לו פריטה של שני דולר..סיפר לי תלמיד,
שהוא עמד פעם בתחנת אוטובוס,
נטפל אליו אדם אחד ושאל אותו אם באגד מקבלים דולרים,
כי הוא נתקע בלי כסף.
כשהוא אמר לו שלא,
הוא ביקש ממנו שיתן לו כסף כי הוא צריך לנסוע מחוץ לעיר.
ב"ה, לתלמיד היה קצת שכל,
אמר לו תראה תעלה איתי לאוטובוס, הניקוב ברב קו עלי,
תרד במרכז העיר יש שם הרבה חלפנים...
מפני הכבוד,
לא נפרט כאן את עוצמת הצעקות ותוכנן...
אז רבותי,
המוסר השכל הוא שרמאים היו ולצערנו יהיו,
העיקר שלנו יהיה את החכמה...
רמז: אזור המלחייה של אלוקים
אותו אבא, ביום אחר, כשבנו התעצל ללכת ל'עבודה' (לשנורר כמובן...) דרבן אותו אביו שאם לא יעבוד הוא יצטרך להגיע ל'טובות' של אנשים.. [באידיש זה כמובן נשמע יותר טוב- דו וועסט דארפן אנקומען צו מענטשן...] מכיר אותם די מקרוב... זה החינוך...מעשה שארע בירושלים של מעלה שיהודי קבצן לקח אתו את בנו הקטן ל"סיבוב" בשטיבלאך. כשנשאל על מה ראה לצרף את בנו ל"עבודה", השיב הלה בדברי חז"ל שחייב אדם ללמד את בנו אומנות קלה (ואין לך אומנות קלה מזו).
נימה לא יפה השתרבבה לכאן ליצנות על ציבור שלם אני גם אוהב להתבדח אבל עפעס זה יותר מידי כך אני סבורלא התעמקתי בכל מה שנכתב. אכן אני נתקל בכאלו סיפורים לא פעם. חז"ל כבר אמרו שאנחנו חייבים הכרת הטוב לרמאים אלו, שבזכותם אנו ניצלים מתביעה בשמים לא איננו נותנים צדקה לכל מבקש. בתור הכרת טובה אני בדרך כלל מפרגן לרמאים אלו שקל או שניים, אך בטח לא חמישים ש"ח.
התופעה הזו של ילדים שלומדים לשנורר בערך כשהם לומדים לדבר, מוכרת מאוד מאזור ידוע בירושלים [רמז: אזור המלחייה של אלוקים]. ומעשה שארע בירושלים של מעלה שיהודי קבצן לקח אתו את בנו הקטן ל"סיבוב" בשטיבלאך. כשנשאל על מה ראה לצרף את בנו ל"עבודה", השיב הלה בדברי חז"ל שחייב אדם ללמד את בנו אומנות קלה (ואין לך אומנות קלה מזו).
אני מוצא את עצמי הרבה באזור מתבקש מזאטוט עשר ש"ח לארוחה, פשוט כי הוא רעב. יהודי אני ומשתדל להיות רחמן, ולכן אני מציע לו להיכנס אתי ל'נחמה' ולקנות לו לחמנייה, "קצת" פחות מעשר ש"ח, אך לרוב הנער מסרב.
ידיד ליצן נכנס פעם לחנות פיצה, והתבקש מנער חמד שפאותיו מתבדרות ברוח לפרגן גם לו כמה שקלים לפיצה. דו שיח מעניין התנהל שם -
- אפשר כמה שקלים לפיצה?
- פיצה?! תאוות! אני נותן רק ללחמנייה.
- אבל גם אתה קונה לך פיצה?
- אני עובד עבור הכסף, וזו זכותי המלאה.
- גם אני עובד עבור הכסף.
אישית אני מהרהר לעצמי לא פעם איך מסתכלים על זה. מצד אחד זו התנהגות שפלה ואנטי חינוכית, כאשר ילדה מבקשת מאבא בובה חדשה, והוא אומר לה: אחרי מנחה אעשה סיבוב בשטיבלאך ונראה אם יהיה מספיק גם בשבילך. זה מה שמביא ילדים בני 15 לשנורר חפשי בלי שום בושה עצמית.
מצד שני, זה מקובל שם והם לא אשמים במצב הזה. מן הסתם התופעה נעוצה כבר אי שם בימי הצנע, אנשים שמרנים שם מאוד, מה יש לומר. [הסביר לי פעם ירושלמער קשיש מדוע רבים מאנשי ירושלים אינם עובדים. לדבריו, בפטירת מהרי"ל דיסקין הכריזו על 'ביטול מלאכה' אך שכחו לעדכן שאפשר לחזור לעבודה. מאז, המצב די סטטי].
בכל מקרה, כלפי שמיא בוודאי תיחשב לנו תרומה זו לצדקה. לכן, בינתיים, כל עוד אני מרשה לעצמי לבזבז שקל פה שקל שם על שטויות, אני "מרשה" לעצמי לבזבז גם על כאלו דברים.
אכן, בתור בדחן אל תדבר על זה. אני כתבתי את זה ברצינות.נימה לא יפה השתרבבה לכאן ליצנות על ציבור שלם אני גם אוהב להתבדח אבל עפעס זה יותר מידי כך אני סבור
אכן, בתור בדחן אל תדבר על זה. אני כתבתי את זה ברצינות.
לא זלזלתי בשום ציבור מגזרי. כתבתי ביקורת מאוד עדינה על ציבור לא מוגדר של אנשים אלו, שיכולים להשתייך למגוון רחב של ציבורים. מאחר ולא כיוונתי לציבור מסוים, כמובן שלא הכללתי.אז ברצינות זלזלת בציבור שלם על אף שלא כל הציבור הוא כזה ?! למה ??? בגלל שאתה נולדת לזן מובחר יותר ?! אולי בגלל שמעולם לא היית רעב באמת - בלי שקל בכיס ובלי לחם לאכול...אני באמת מאחל לך שתבין את האנשים האלה לא מתוך מצוקה ח"ו (על אף שזו הדרך הטובה ביותר להבין את האחר - הנמצא במצוקה), אלא מתוך שמחה בריאות ונחת.
תחשוב שוב לפני שאתה מוציא לעז על ציבור שלם.
???לא זלזלתי בשום ציבור מגזרי. כתבתי ביקורת מאוד עדינה על ציבור לא מוגדר של אנשים אלו, שיכולים להשתייך למגוון רחב של ציבורים. מאחר ולא כיוונתי לציבור מסוים, כמובן שלא הכללתי.
אני מכיר כמה אנשים כאלו אישית, ואני בהחלט חושב שהיד על ההדק (כלומר, על הושטת היד) קלה למדי. ולא אאריך בתיאורים. למרות הכל, כתבתי את הדברים באמפתיה וברגישות. זכותך לחשוב אחרת. עד כאן להיום.
אתה חושב שאתה מכיר אותם... או שאתה פשוט רק 'כאילו' מכיר אותם..!מכיר אותם די מקרוב... זה החינוך...
בזמן שאתם מחפשים את החמץ, הלקוחות שלכם מחפשים אתכם בנרות!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט ר'
קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ: