מקורות קדומים למאמרים נודעים

טלשופ

משתמש רשום
עריכה תורנית
ה' צלך - ינהג עמך כפי שתתנהג.
ידוע בשם הבעש"ט [והובא בשמו בספרי תלמידיו. קדו"ל אא"ט].

מובא כבר בתלמידי רבינו יונה.

ראיתי זאת בעבר. אינני מוכשר בחיפוש, ניסיתי כעת ולא מצאתי.
אולי מישהו כאן ימצא.
באמרי שמאי (מרבי שמאי גינזבורג זצ"ל) על שמות ג, יד, מביא וז"ל:
ויאמר אלוקים אל משה, אהיה אשר אהיה:‏
ברמב"ן כאן כתוב בזה הלשון: ועוד אמר, כיוצא בזה במדרש אגדה, מהו אהיה אשר אהיה? כשם שאתה הווה עמי, כך אני הווה עמך, אם פותחים ידיהם ועושין צדקה, אף אני אפתח את ידי, שנאמר (דברים כ"ח י"ב), יפתח לך את אוצרו הטוב, ואם אינן פותחין את ידיהם, מה כתוב שם הן יעצור במים ויבשו (איוב פרק י"ב ט"ו) ע"כ הרמב"ן, היינו ד' מתנהג עם האדם כמו שהאדם נוהג במצוות ד', מדרש הזה אינו בידינו, אולם מעין זה מצינו במדרש תהלים מזמור קכ"א, "הנה לא ינום ולא יישן", וכי יש שינה למעלה חלילה וכו', אלא אלו הצרות הבאות על ישראל בעולם הזה, כביכול הקב"ה עושה כן וכו', וכן הנביאים מתנבאים ובוכים אם אשכחך ירושלים? אלא א"ל הקב"ה בכיתם אתם אף אני בוכה עמכם וכו' כלומר הקב"ה מתנהג עם ישראל כפי שהם נוהגים במצוותיו, כמו שמפרש השל"ה הקדוש בפרשת משפטים בשם המדרש, וז"ל: כמו שאמר במדרש מהו ד' צלך (תהלים קכ"א ה') מה צלך, אם אתה משחק לו הוא משחק לך, ואם אתה בוכה לו הוא בוכה כנגדך, ואם אתה מראה לו פנים זעומות או מסבירות, אף הוא נותן לך כך, אף הקב"ה - צלך, כשאתה הווה עמו הוא הווה עמך, ובהתעוררות התחתון מתעורר העליון, עכ"ל השל"ה ובשערי העבודה מרבינו יונה סימן מ"ב (נדפס בשנת תשכ"ז בבני-ברק מכתב י"ד), מובא מאמר זה.‏

וכן כתב במדרש שמואל על אבות ג יג וז"ל:
ואל זה כוון דהמע"ה במה שאמר ה' צלך על יד ימינך ושמעתי בזה שהוא יתברך כצל לעולם על יד ימינו של אדם כי הצל עושה כל מה שהאדם עושה אם הוא פותח ידו נראה בצל כמו יד פתוחה ואם הוא קופץ ידו נראה בצל ג"כ יד סתומה וכן הוא יתברך הוא צלך על יד ימינך ועושה כל מה שימינך עושה אם אתה פותח יד ימינך לפזר צדקה לעניים אף הוא יתברך פותח ידו לתת לך ואם אתה קופץ ידך מליתן לעניים גם הוא קופץ ידו ואינו נותן לך.
 

איש האשכולות

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
וכן בעירובין כא. בתוס' ובמהרש"א.
באמרי שמאי (מרבי שמאי גינזבורג זצ"ל) על שמות ג, יד, מביא וז"ל:

מורי ורבותי רבנים הנכבדים מאורי ארץ די בכל "אתר ואתר"....
זה ידוע שישנם אמרות רבות דאמרוה רבנן ומטו משמיהו דרבנן, והם המה מפורשים במדרשים ובספרי הקדמונים.
ואם אהיה כרוכלא ליתני וליזיל, הזמן יכלה והם לא יכלו..

ומה שציינתי לדברי רעק"א שנשתמט לו דברי התוס', היא דבר פלא למאוד שכן מסתמא כאשר עבר רעק"א על דברי הגמרא עבר עמו על דברי התוס', ולא יתכן שלא זכרו. ועל כן דבר זה אומר וצווח דרשני.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ומה שציינתי לדברי רעק"א שנשתמט לו דברי התוס', היא דבר פלא למאוד שכן מסתמא כאשר עבר רעק"א על דברי הגמרא עבר עמו על דברי התוס', ולא יתכן שלא זכרו. ועל כן דבר זה אומר וצווח דרשני.
לא צריך להיות רעק"א כדי לראות את התוס' על הדף,
אבל עדיין יש מקום לחלק בין הנכתב בתורת 'גליון' לבין דברים הנכתבים בספר מודפס שמחברו עמל ויגע בו לתקנו,
כדוגמת המהרש"א שציינתי לעיל -
עירובין כא: על ר"ע שלא אכל בבית האסורים עד שנטל ידיו.
תוס' -
מוטב
אמות מיתת עצמי. אף ... על גב דבפ' קמא (ד' יז.) אמר ארבעה דברים פטורין במחנה רחיצת ידים וכל שכן במקום סכנה מחמיר על עצמו היה:
מהרש"א -
בבית
האסורין כך כו' אפשר דבבית האסורים היה פטור מנטילת ידים דלא גרע מיוצא למלחמה במחנה דפטור מנט"י כמו ששנינו ספ"ק אלא שרבי עקיבא החמיר על עצמו וק"ל:
פלאי פלאים.
 

טלשופ

משתמש רשום
עריכה תורנית
מורי ורבותי רבנים הנכבדים מאורי ארץ די בכל "אתר ואתר"....
זה ידוע שישנם אמרות רבות דאמרוה רבנן ומטו משמיהו דרבנן, והם המה מפורשים במדרשים ובספרי הקדמונים.
ואם אהיה כרוכלא ליתני וליזיל, הזמן יכלה והם לא יכלו..

ומה שציינתי לדברי רעק"א שנשתמט לו דברי התוס', היא דבר פלא למאוד שכן מסתמא כאשר עבר רעק"א על דברי הגמרא עבר עמו על דברי התוס', ולא יתכן שלא זכרו. ועל כן דבר זה אומר וצווח דרשני.
רבינו 'איש האשכולות' היקר באמת, כל ה'מורי ורבותי רבנים הנכבדים מאורי ארץ די בכל "אתר ואתר דפרוגא"' מסכימים לדבריך הנכוחים והנבונים כי 'על כן דבר זה אומר וצווח דרשני'.
אך ראיתי לנכון להסב את תשומת לבך לכותרת האשכול 'מקורות קדומים למאמרים נודעים', ולכן הבאנו את מה שהבאנו, ומסתבר (כך אני מקוה) שפותח האשכול לקח בחשבון את זה ש'הזמן יכלה והם לא יכלו'...
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
רבינו 'איש האשכולות' היקר באמת, כל ה'מורי ורבותי רבנים הנכבדים מאורי ארץ די בכל "אתר ואתר דפרוגא"' מסכימים לדבריך הנכוחים והנבונים כי 'על כן דבר זה אומר וצווח דרשני'.
אך ראיתי לנכון להסב את תשומת לבך לכותרת האשכול 'מקורות קדומים למאמרים נודעים', ולכן הבאנו את מה שהבאנו, ומסתבר (כך אני מקוה) שפותח האשכול לקח בחשבון את זה ש'הזמן יכלה והם לא יכלו'...
כ'פותח האשכול' הנכבד אבהיר: הכוונה היתה לכל עניין שיהיה, אם יש בו עניין לציבור.
כנראה שמכאן ואילך הכל כבר ויכוחי טעם וריח.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
המלצה קטנה למען הקל את הקריאה והכניסה לכל שיתוף -
להגדיר במשפט קצר על מה הנושא,
ורק אח"כ להביא את השיתוף.
אני אישית העדפתי בספוילר כמומלץ.
 

טלשופ

משתמש רשום
עריכה תורנית
כ'פותח האשכול' הנכבד אבהיר: הכוונה היתה לכל עניין שיהיה, אם יש בו עניין לציבור.
כנראה שמכאן ואילך הכל כבר ויכוחי טעם וריח.
אני מבין שלא הובנה כוונתי כדבעי, לא התכוונתי ח"ו להתווכח ולומר שמה שנכתב ע"י הרבנים האחרים לא היה אמור להיכתב כאן, אך לאחר שהרב 'איש האשכולות' ביקר בעדינות את עצם מטרת פתיחת האשכול (לפי כותרתו) הערתי אני את הערתי גם היא בעדינות.
 

טלשופ

משתמש רשום
עריכה תורנית
ראיתי לאחרונה ביאור מעניין של בעל ה'אמרי אמת' על התורה בפרשת יתרו שנת תרצ"ב, וז"ל:
איתא בגמרא ברכות הרואה מקום שנעשו בו נסים לישראל אומר ברוך שעשה נסים וכו' מנא הני מילי וכו' דאמר קרא ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל וגו', וקשה הא אין מברכים אלא כשרואים מקום הנס ויתרו לא ראה מקום הנס בעצמו, אולם כתיב ויספר משה לחותנו את כל אשר עשה ה' וגו' ואיתא בספרים ויספר לשון ספר (לגי' אחרות, ספיר/סיפור) שמשה רבינו המשיך הנס והראהו לעיני יתרו כאילו הוא נעשה עכשיו, הרי זה כמו תמונות שעושים כעת ונראה בהם תמיד כמו שהיה בשעת מעשה.

לפי דברי האמרי אמת יוצא שאם רואים תמונות של מקום שנעשו בו ניסים אפשר לברך ברוך שעשה לי/לישראל נס/ניסים וגו'? או שמא (וכך נראה מסתבר) אין כוונתו עד כדי כך.

וכן אשמח לשמוע מקור לספרים אלו שפירשו 'ויספר לשון ספר שמשה רבינו המשיך הנס והראהו לעיני יתרו כאילו הוא נעשה עכשיו'.
 
נערך לאחרונה ב:

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
.
 
נערך לאחרונה ב:

איש האשכולות

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
ומסתבר (כך אני מקוה) שפותח האשכול לקח בחשבון את זה ש'הזמן יכלה והם לא יכלו'...
כ'פותח האשכול' הנכבד אבהיר: הכוונה היתה לכל עניין שיהיה, אם יש בו עניין לציבור.
כנראה שמכאן ואילך הכל כבר ויכוחי טעם וריח.
פתיחת אשכול זה כמו הנפקה בבורסה.. ברגע שהונפק זה עובר לשליטת בעלי המניות....
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה