מזג אוויר מפלס הכינרת - תשפ"א

הכלבויניק

מנהל האתר
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
תמונת מצב להיום:
1604300258548.png

בתחילתו של אשכול עמוס בעדכונים,
בתפילה שתהיה שנה ברוכה וגשומה!

הכנרת
הכנרת היא האגם הגדול ביותר בישראל. הכנרת היא אגם מים מתוקים ומהווה את אחד ממקורות מי השתייה וההשקיה הגדולים בישראל. בעבר האגם סיפק כ-25% מצריכת המים בישראל אך היום בעקבות הפחתת השאיבה מהכנרת והפעלת מתקני התפלה באזורים שונים בארץ, הכנרת מספקת בין 2%-13% מסך הצריכה הכולל של מדינת ישראל. בעבר הסתמכו בעיקר על מי הכנרת לשתיה וחקלאות וגובה מפלס המים תמיד היה מקור לעניין. מאז ועד היום השתרש הביטוי מצב הרוח הלאומי בהקשר של מפלס הכנרת - ככל שהמפלס עולה, גם המצב הרוח הכללי עולה וכולם מאושרים מכך. בשנים האחרונות חלה ירידה במפלס הכנרת אך בחורף 2019-2020 המפלס כמעט הגיע לרף העליון והיה חסר ס"מ בודדים למפלס מלא.


איך מודדים את מפלס הכנרת
בכנרת יש שלושה מדידים שהותקנו ע"י רשות המים וחברת מקורות. חברת מקורות מחזיקה בשניים מהמדידים המותקנים באתר "ספיר". למרות שחברת מקורות מחזיקה במדידים ויכולה לדווח על גובה המפלס היא אינה מורשית לעשות זאת בפועל, מדידה יומית למפלס הכנרת מתבצעת ע"י אנשי רשות המים והיא היחידה שזמינה לציבור הרחב והיא אותה מדידה שאנו מעדכנים בדף זה.


הכנרת בזמן בצורת
לאחר חורפים שחונים מתגלים בכנרת איים שונים. איים אלו נחשפים מעל פני המים בשל ירידת המפלס ולעיתים צומחת עליהם גם צמחיה עשירה. אחד האיים המפורסמים בכנרת נמצא מול קיבוץ מעגן שבמזרח הכנרת.


גאוגרפיה של הכנרת
הכנרת נחשבת לימה המתוקה הנמוכה ביותר בעולם. רום הכנרת נע בין 208.8- לבין 214.87-. הכנרת משתרעת על פני שטח של 168 קמ"ר ועומקה מגיע בשיא ל-44 מטרים. נפח המים בכנרת כאשר היא בשיאה הוא כ-4.3 מיליארד מ"ק.


פתיחת סכר דגניה
סכר דגניה פתוח במקצת במשך כל השנה, זאת על מנת לאפשר למים לזרום לאתר הירדנית הנמצא סמוך אליו. פתיחת סכר דגניה מחייבת לפתוח גם את סכר אלומות, הבנוי מסוללת אפר גבוהה ולכן כל פעולה שינקטו לקראת פתיחת סכר דגניה תדרוש בראש ובראשונה לפתוח את סכר אלומות.

מפלס ים המלח
הדעה הרווחת היא שמפלס ים המלח יורד בעקבות הקמתו של סכר דגניה, הנמצא בחלקה הדרומי של הכנרת ולמעשה מונע זרימה של מים בעוצמה לים המלח. העובדות הן שסכר דגניה אינו הגורם היחיד שמוביל לירידה במפלס ים המלח. שאיבה מוגברת מנהר הירמך הנמצא במשולש הגבולות ישראל-ירדן-סוריה והפעלתם של מפעלי ים המלח תורמות להמשך ירידת המפלס.


מפלס הכנרת בישראל
רום עליון של מפלס הכנרת (הקו האדום העליון): 208.8 מטר מתחת לפני הים.
הקו האדום התחתון: 213.0 מטר מתחת לפני הים.
הקו השחור: 215.0 מטר מתחת לפני הים.
ממוצע המשקעים השנתי מעל הכנרת עומד על: 407 מ"מ.

מפלס הכינרת היום
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
כאן ניתן לצפות במצב הכינרת

 

שלוומי

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
"גדול יום הגשמים כיום שניתנה בו תורה, כיום שנבראו שמים וארץ, גדול יום הגשמים שאפילו ישועה פרה ורבה, אין גשמים יורדים אלא אם כן נמחלו עוונותיהם של ישראל, גדול יום הגשמים שאפילו פרוטה שבכיס מתברכת בו, גדול יום הגשמים כיום קיבוץ גלויות, גדול יום הגשמים שאפילו גייסות פוסקות בו".(תענית ז)
 

פ.נ

משתמש מקצוען
אני מתחילה לחשוש שבאמצע החורף יצטרכו לפתוח את סכר דגניה.........
 

רק לבין הסדרים...

משתמש פעיל
עריכה תורנית
המשתמש נחסם
אם המפלס יתקרב לגובה הזה אכן יפתחו את הסכר
אבל ייתכן שיגדילו את היקף השאיבה עוד לפני כן, כדי לא להפסיד מים
גם אם יגדילו את היקף השאיבה, הוא אמור להתמלאות השנה לגמרי, כמובן אם לא יקרה שום דבר מיוחד. ממוצע העלייה השנתי שלו הוא כ1.5 מטר, בעוד שנכון להיום חסרים לו 1.2 מטר בלבד
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה