מלקות - יחיד או רבים?

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
מלקות - יחיד או רבים?
א. אם רבים, אז מה היחיד של המילה? בחז"ל מצינו שכשכיוונו ליחיד אמרו 'מכת מרדות'.
ב. מתי אומרים 'מלקות' ומתי 'מלקויות'?
במילה 'מלכות' זה ברור: 'מלכות' = יחיד; מלכויות = רבים. וכאן צ"ע.
החכימונו נא.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
יש לי השערה לא מבוססת שיש כאן שני חלקים:
א. יחיד = מַלְקָה; רבים = מלקוֹת (וא"ו חלומה).
ב. מושג שנקרא 'מלקוּת' (וא"ו שרוקה), והרבים שלו - 'מלקויות'.
 

Aארי

משתמש פעיל
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כמדומני שמלקות הוא שם עצם בדברי חז"ל, והוא היחיד. ולכן בד"כ אין אומרים אותו עם מספר, חוץ מ'מלקות ארבעים' שהוא שוב עצם. אבל לא אומרים מאה מלקות, כי אם מאה מלקיות.
(אחר חיפוש בDBS, מצאתי מקום אחד בש"ס שכתוב שלשה מלקות. אמנם מלקיות נאמר גם בלי מספר. אז די הדרא קושיא)
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
יחיד, חד משמעית. וברבים מַלְקֻיּוֹת. לכן תמיד אומרים מלקוּת ארבעים ולא ארבעים מלקות. הפירוש הוא כמו 'הלקאה'. משתמשים ברבים כשמדובר על כמה הלקאות, שיכולות להיות בכל אחת מהן הרבה מכות.
זה אמנם נראה כמו משקל מלכות, אבל זה לא. במלכות המ' שרשית, ובמלקות לא.
אחר חיפוש בDBS, מצאתי מקום אחד בש"ס שכתוב שלשה מלקות.
לא. כתוב שם (סנה' עא: ): "ומלקין אותו בפני שלושה. מלקות בבן סורר ומורה היכא כתיבא?"
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

Aארי

משתמש פעיל
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לא נעים... החיפוש היה רק בשביל זה, אז כנראה שאסור לעשות חיפוש 'צו יוצא זיין' ולרוץ לפרסם...
מזכיר את הסיפור עם רח"ק וכמה פעמים כתוב 'משה' בתורה, והמחשב מצא אחד יותר ממה שרח"ק אמר, 'ואם ימעט הבית מהיות משה'...
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אגב, דוקא מגמרא זו ראיה שמלקות יחיד, שהגמרא שאלה "מלקות היכא כתיבא", ולא "היכא כתיבי". וגם בכתובות לג ב: "ממאי דמיתה חמורה, דילמא מלקות חמור"? סנהדרין י. : "מלקות במקום מיתה עומדת."
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
בדיקה במילון אבן שושן מעלה, כי אכן בלשון חכמים 'מלקות' (וא"ו שרוקה) היא יחיד, ו'מלקויות' - רבים. כמ"ש @חגי פאהן .
מאידך, בספרות החדשה 'מלקה' ליחיד (לא מצוי), ומלקות (וא"ו חלומה) לרבים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כמדומני, שבמקום שכתוב 'מלקות' (חלומה) ולידה מספרן (ברבים), ומפרטים אחת מהן - אין כותבים 'מלקה' אלא מכה. אולי זה מעין המלה 'זמירות', שלא תמצא ביחיד 'זמירה' אלא 'זמר'.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
אולי זה מעין המלה 'זמירות', שלא תמצא ביחיד 'זמירה' אלא 'זמר'.
כעין ולא ממש, כי סו"ס שם זה אותו שורש משא"כ ב'מכה'. אם כי המשמעות זהה.
ואגב, 'זמירה' לא שמענו, 'זִמרה' שמענו.
 

סחלב ענוג

משתמש פעיל
א"א להשתמש במילה 'זמירה'?
אם אתם רוצים לדבר על אחת מזמירות השבת לא תדברו על הזמירה "ברוך קל עליון"?
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
א"א להשתמש במילה 'זמירה'?
אם אתם רוצים לדבר על אחת מזמירות השבת לא תדברו על הזמירה "ברוך קל עליון"?
ברור שאפשר. ולא עוד, אלא ש'זמירה' היא היחיד של 'זמירות', ו'זִמרה' היא היחיד של 'זימרות', אלא שציינתי שלא כ"כ משתמשים ב'זמירה', כי אם ב'זִמרה'.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אלא ש'זמירה' היא היחיד של 'זמירות',
'זמירה' יחיד של 'זמירות'? איפה ראיתם? צורה זו ('זמירות') מופיעה רק ברבים במשמעות של 'זמר' (להבדיל משם פעולה של קל, זמירה של ענפי הגפן). ביחיד אומרים 'זמר' של שבת, לא 'זמירה' של שבת.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
'זמירה' יחיד של 'זמירות'? איפה ראיתם? צורה זו ('זמירות') מופיעה רק ברבים במשמעות של 'זמר' (להבדיל משם פעולה של קל, זמירה של ענפי הגפן). ביחיד אומרים 'זמר' של שבת, לא 'זמירה' של שבת.
לא ראיתי, רק מסתבר ככה. אבל זה שלא 'אומרים' זו לא ראיה.
אדרבה, אם אני טועה אשמח שתתקן אותי.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אם תוכל להביא ראיה הגונה (לא מבני דורנו) ל'זמירה' במשמעות 'שיר', אדרבה. (בספר השרשים לרד"ק הוא כותב אמנם בשולי ערך 'זמר' בין השאר - 'זמירה', אבל אינו מביא אלא בל' רבים.)
אגב, במילון אבן שושן לא תמצא 'זמירה' ביחיד במשמעות 'שיר'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  29  פעמים

לוח מודעות

למעלה