מי יודע מקור/השוואה - שאלה למומחים בחיפוש!

מעיין נובע

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
עריכה תורנית
החתם סופר מפרש בכמה מקומות את מאמר הגמרא בברכות: אמרו מלה"ש היאך אתה נושא פנים לישראל וכו', שהם מדקדקין על עצמן עד כזית ועד כביצה.
שאין הכוונה שהכניסו עצמם לספק ברכה לבטלה בכזית וכביצה [שהרי מדאורייתא צריך כדי שביעה],
אלא שהסתפקו במועט, ואכילת כזית וכביצה השביעה אותם.

על פי זה - ראיתי מי שמביא,
התיר החתם סופר לקדש בבוקר יום השבת על יי"ש פחות מרביעית.
כי שביעה משתנה בכל אדם וכדברי החינוך במצוות ברכת המזון, וכנ"ל בגמ' החמירו על עצמן כזית וכביצה,
וממילא ביי"ש פחות מרביעית הוי כדי שביעה.

שאלתי ובקשתי:
א. מחיפושי ראיתי בספרי ליקוטים כי החתם סופר דווקא לא התיר לקדש על פחות מרביעית? מה נכון?

ב. האם החתם סופר קישר בין רביעית שתיית יי"ש לדברי הגמרא 'והם דקדקו עצמן עד כזית ועד כביצה'?

ג. האם יש מישהו אחר שקישר בין הדברים?


אודה על כל בדל מידע בנושא זה.
תזכו למצוות
 

מעיין נובע

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
עריכה תורנית
יהודי תלמיד- חכם מופלג, ובקי גדול בתורת החתם סופר.
זאת הסיבה שאני לא חותך את זה באבחת חרב העריכה...

ושוב פעם אבקש ממך ומכולם: אנא עזרו לי, כל בדל מידע בנושא יעזור מאוד.
יש למישהו עוד רעיון היכן או אצל מי ניתן לברר דבר כזה?
תודה רבה
 

מעיין נובע

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
עריכה תורנית
אולי טעיתי בכותרת,
השאלה היא לכל מי שיודע פרטים בנושא.
לא דווקא למומחים בחיפוש...
 

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
בהגהות חת"ס לשו"ע סימן ער"ב כתב להדיא שלא מהני פחות מרביעית יי"ש.
וגם בתשובותיו או"ח סימן מ"ט, בסיום דבריו לגבי 'והם דקדק עצמן' כתב להדיא דכל זה אך ורק לגבי ברכת המזון דתלי בשביעה ולא לשאר ענינים התלויים באכילה ושתייה ששיעורם קבוע.
 

כרמי26

משתמש חדש
עריכה תורנית
ממאמר של הרב טאוב מתוך נזר התורה ז. מפרויקט השו"ת. תלמידי החת"ס קידשו על רביעית. לא פתחתי את המקור.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה