דרוש מידע מחפש את פסק ההלכה של הגאון ר' משה שאול קלין

מצב
הנושא נעול.

STBW

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
אפשר להתקשר לבית ההוראה שלו
 

secret

משתמש סופר מקצוען
@יורם של

 

y t

משתמש פעיל
@יורם של

אודה על ציטוט כל הכתבה לטובת החסומים
 

secret

משתמש סופר מקצוען
הפוסק החסידי: ילד שחלה לא ילך להיבדק
מטבע הדברים כל מאורע מושפע ומקבל את ההתייחסות ההלכתית המותאמת למאורע. הגרמ"ש קליין מגדולי הפוסקים בדורנו, בהתייחסות הלכתית מקיפה ונרחבת על שלל ההיבטים ההלכתיים הנגזרים לנו לחיים כהלכה, בצל נגיף הקורונה • מה לעשות כשילד חולה בנגיף, האם צריך לחבוש מסכה, ואיך להתנהג עם הזקנים והאוכלוסיות המוחלשות. וגם, מה העצה שלא לחלות בנגיף?
אהרן מילר, כ"ד אלול תש"פ 13/09/2020 22:04
תגיות:

"תורה מה תהא עליה"
ילדי באבוב יצאו ללימוד על שילוח הקן
ילדי באבוב יצאו ללימוד על שילוח הקןצילום: שוקי לרר

הגרמ"ש קליין, רב שכונת אור החיים בבני ברק, מגדולי תלמידיו של מרן הגר"ש ואזנר זצ"ל, ומגדולי פוסקי ההלכה בדורנו, פרסם מאמר הלכתי מקיף שנחשף לראשונה ב'קו הסקופים', בו הוא מתייחס להיבטים ההלכתיים של החיים היהודיים בעידן הנגיף.
תחת הכותרת 'בואו שעריו בתודה' פותח הגרמ"ש וכותב: "בנידון מה שהתפשט נגיף הקורונה ר"ל ורבים נחלו מזה, וכן יש כמה וכמה מתים מזה, איך צריך להיות ההנהגה בענין תפלה בציבור ובענין לימוד התורה בישיבות וכוללים ובתי חינוך". לאחר הפתיחה המבארת את פרטי וצדדי הספק, פותח הגרמ"ש בהבאת מקורות מהגמ' והפוסקים בדיני 'שלוחי מצוה אינם ניזוקים' והמסתעף. ועובר להתייחסות ההלכתיות האקטואליות הנוגעות לימינו אנו.
"והנה הנהגת הרשויות דאם יש ילד אחד בחידר שנתגלה שיש לו את הנגיף, אז מכניסים את כל הכיתה לבידוד 14 יום ומתבטלים מלימוד התורה כל הכתה הרבה זמן... וע"כ מן הראוי שאם ילד אחד חלה שלא יעשו בדיקות, שעי"ז יתחייבו ע"פ הרשויות לבטל תורה, אלא הילד החולה ישאר בביתו עד שיבריא, וייתכן שישאר עוד שלשה ימים אחר שיבריא, ולא יבטל תורה דאחרים, וכן יעשה באברך בכולל שלא יבטל את כל הכולל על ידו" כותב הגרמ"ש.
בהתייחסות לעטיית מסיכות כותב הגרמ"ש: "הרבה רופאים אומרים שבזמנינו שיש את הנגיף הקורונה יש ללבוש מסיכה על הפה והאף וזה מציל שלא יצא רוק עם הנגיף מאחד לשני, אמנם יש מיעוט רופאים שטוענים שאין המסכה מועלת להציל מההדבקה.. ואף יש קצת נזק מזה מטעם שגורם שהנשימה אינה תקינה כל כך, וגם מתרבים חיידקים הנדבקים במסכה ע"י הנשיפה בזה זמן רב" עוד הוא מוסיף ומדגיש "קשה לומר שרואים חילוק בנדבקים במחלה בין החוגים הלובשים מסכה לבין החוגים שאינם לובשים... משא"כ אלו שאינם עושים עסק מזה עליהם נאמר 'שומר פתאים ה' ומאן דלא קפיד לא קפדינן... ובפרט שלבישת המסכה בזמן התפלה או בשעת לימוד התורה מפריע מאד לעבודת השי"ת, וע"ז בוודאי אמרינן דשלוחי מצווה אינם ניזוקים".
_imagebank_orig_orig_101b1c389415432792a7ca27b701a074.jpg
הגרמ"ש קליין. צילום: שוקי לרר
גם לגבי ההרחקות מהזקנים והאוכלוסיות שבסיכון מתייחס הגרמ"ש במאמרו: "עוד יש לעורר, דיש מהרופאים שממליצים שכיון שהזקנים עלולים יותר לחלות ולהסתכן, ע"כ יש למנוע מהילדים והנכדים לבוא לבית זקניהם, וכן שלא להוציאם לשיעורי תורה ותפלה מחמת סכנה זו, אמנם נראה שמן הנסיון אנו רואים שלאלו הזקנים שהפסיקו את סדר יומם ונתקו אותם מהמשפחה היה להם התדרדרות גדולה הן בבריאות הנפש והן בבריאות הגוף, וע"כ צריך לעשות הכל במשקל הנכון שלא להרבות להביאם לכל מקום, אך גם שלא לנתקם מסדר יומם ומן המשפחה".
עוד הוא מוסיף לכתוב: "עוד יש לדעת שהפחדים שמכניסים באנשים לפחד מהנגיף ע"י כלי התקשורת למיניהם, עושה נזק גדול לנפש, וכבר הרבה חלו בנפשם ע"י הפחדים התמידיים שבכל יום אומרים וכותבים כמה נדבקו מהנגיף וכמה מתים וכמה חולים קשים, ויותר מהתועלת שיש בדברים אלו, יש הרבה נזק בזה".
"והנה המצב כהיום שזה כחצי שנה שיש ביטול בתי כנסיות ובתי מדרשות ובתי חינוך וישיבות וכוללים, ויש ירידה גדולה ברוחניות בהרבה מצעירי הצאן הן על ידי כלי האינטרנט למיניהם והן מחמת שלא היה להם מסגרת לתורה ותפלה וסובבו בחוצות, ותורה מה תהא עליה". כותב הגרמ"ש.
ולתפילה בשטחים ציבוריים הוא מתייחס במאמר "וכן צריך לפתוח שערי תפלה להתפלל כראוי לקיים מ"ש בתהילים (ק"ב) 'פנה אל תפילת הערער ולא בזה את תפלתם תכתב זאת לדור אחרון ועם נברא יהלל י-ה' ולא להתפלל ברחובות קריה".
"והקב"ה ישמע שוועתינו ויקבל תפילתינו לרחמים ולרצון, ויצילנו מכל צרה וצוקה ומכל נגע ומחלה ושנוכל לעבוד את השי"ת בלא שום מפריעים ויחיש פדות נפשנו ויבנה במהרה את בית מקדשינו ושנזכה להיות ממקבלי פני משיח צדקינו במהרה בימינו" מסיים הגרמ"ש בתפילה.
 

Sara10

משתמש פעיל
אולי יש למישהו את מכתבו של הגר"נ קופשיץ שליט"א?
 

secret

משתמש סופר מקצוען
שבוע שעבר שמעתי שיש את הפסק והזכרתי באחד האשכולות פה,
לכן קשה לי להאמין שנעשו שינויים במכתב.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

שמחהלה

משתמש פעיל
קצת מוזר שפתאום כולם נהיו תלמידים שלו...
מי שתלמיד שלו ברור שיעשה מה שהוא אומר.
אבל מי שלא תמיד שומע בקולו, הוא מחמיר מאוד בכל מיני דברים אז שישאל את הרב שלו איך להתנהג.
צודק בהחלט,
אני בתחילת החודש הייתי בבידוד לשבוע, אז היה את הדעות השונות של ששה ימים, שמונה ועשרה ימים,
האמת היא שהלכתי לחומרא על עשרה ימים לגבי מקומות סגורים,
ובא אלי שכן ואמר לי לך תשאל את הרב קליין וכדאי לך לשמוע מה הוא אומר, אז עניתי לו, כמו שלא הייתי שמח שמישהו יבוא וישב לידי אחרי ששהה עם חולה מאומת או שלבן שלי בכיתה יבוא ילד אחרי ששהה עם חולה מאומת, כך אני לא הולך לעשות את זה לאחרים, מבחינת, מה ששנוא עליך אל תעשה לחבירך.
 

M6255

משתמש פעיל
הגאון הרב קליין הוא מחשובי מורי ההוראה בזמנינו בכלל ובציבור החסידי בפרט
עם זאת ידוע שגדולים רבים וטובים חולקים עליו בנושא זה מכל וכל
את הקושיות על דבריו בפן המציאותי וההלכתי ילבנו הת"ח בבית המדרש ולא כאן המקום לעסוק בהן

מה שבוודאות נכון שההוראה היא כלפי פנימה אבל כשאדם נוהג כפי שכתב הגרמ"ש כלפי חוצה במרחב הציבורי הוא מזיק וזה חמור מאד, תלמיד הגרמ"ש סיפר לי שגם הוא הולך ברחוב עם מסיכה וכשהוא נמצא בחברת אחרים שאינם מבני קהילתו הוא חובש מסיכה
 

א. איזראעל

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
ראשית, לא מדובר במכתב או בקול קורא, מדובר בדיון הלכתי (ניתן להתרשם כך מצורת הכתיבה)
דיון זה נכתב על ידו לאחר שהגיעו אליו לא אחת ולא שתיים מקרים קשים של חרדות שהפכו פתלוגיים, סיפורי נשירה כואבים של בחורי ישיבה חסרי ישיבה או של אנשים שהכניסו הביתה אינטרנט 'רק לקורונה' ועוד.
ברגע שהגענו למסקנה שהקורונה הפכה שגרה לתקופה הקרובה, עלינו להתייחס אליה כאל משהו שצריך לחיות איתו ולא לשקוע בו.
ועוד משהו קטן, ואת זה אני יודעת בבירור, הוא עצמו הולך עם מסיכה במרחב הציבורי.
 

קבצים מצורפים

  • קורונה-ספק סכנה בענין תפילה ולימוד-אלול תש''פ.pdf
    KB 105.1 · צפיות: 157
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  25  פעמים

לוח מודעות

למעלה