מה פי' המילים בארמית: "ניער בישא"?

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
בר"ר, עה, ג:
וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב (בראשית לב, ד), רַב הוּנָא פָּתַח (משלי כו, יז): מַחֲזִיק בְּאָזְנֵי כָלֶב עֹבֵר מִתְעַבֵּר עַל רִיב א לוֹ, שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָן אָמַר מָשָׁל לְאַרְכִי לִיסְטִים שֶׁהָיָה יָשֵׁן בְּפָרָשַׁת דְּרָכִים עֲבַר חַד וּשְׁרֵי מְעִיר לֵיהּ, אֲמַר לֵיהּ קוּם לָךְ דְּבִישָׁא שְׁכִיחַ הָכָא, קָם וּשְׁרֵי מְקַפַּח בֵּיהּ, אֲמַר לֵיהּ נִיעַר בִּישָׁא, אֲמַר לֵיהּ דָּמֵיךְ הֲוָה וְעוֹרַרְתַּנֵּיהּ, כָּךְ אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לְדַרְכּוֹ הָיָה מְהַלֵּךְ וְאַתָּה מְשַׁלֵּחַ אֶצְלוֹ וְאוֹמֵר לוֹ בְּהַכְנָעָה כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקֹב. רַבִּי יְהוּדָה בְּרַבִּי סִימוֹן פָּתַח (ירמיה יג, כא): מַה תֹּאמְרִי כִּי יִפְקֹד עָלַיִךְ וְאַתְּ לִמַּדְתְּ אֹתָם עָלַיִךְ אַלֻּפִים לְרֹאשׁ, אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְדַרְכּוֹ הָיָה מְהַלֵּךְ וְאַתָּה מְשַׁלֵּחַ אֶצְלוֹ וְאוֹמֵר לוֹ כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקֹב.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
ניעור [התעורר] ה'רע' (משנתו). לא?
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
לא הבנתי הדו שיח ביניהם, מה אמר הבן אדם לגזלן ומה ענה לו הגזלן.
 

מאיר d

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אֲמַר לֵיהּ קוּם לָךְ דְּבִישָׁא שְׁכִיחַ הָכָא - אמר לו תתעורר כי דבר רע מצוי פה (שודדים)
קָם וּשְׁרֵי מְקַפַּח בֵּיה - התעורר הליסטים והתחיל לגזול אותו
אֲמַר לֵיהּ נִיעַר בִּישָׁא - אמר האיש לשודד: התעורר הרוע
אֲמַר לֵיהּ דָּמֵיךְ הֲוָה וְעוֹרַרְתַּנֵּיהּ - אמר לו השודד: הרוע היה ישן ואתה הערת אותו (כלומר אתה הפסדת בזה לעצמך)

כך אמר הקב"ה ליעקב עשו הולך לדרכו ואתה כביכול מעורר את הרע ע"י שליחת אנשים אליו
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לא כ"כ מסתבר, כי אם זה המשל - מה הנמשל בעשיו?
שזכר את אשר עשה לו, ובא אליו ב-400 איש להכותו אם על בנים ולנשוך אותו בצואר.
אמר פעם מישהו שאף משל לא מתאים 100%. ומה הנמשל בעשיו בכך שהאיש אמר לו "קום, יש פה בישא"?

אגב, סח לי חתן התנ"ך העולמי ששניים אדמונים יש - עשיו ודוד. שניהם הלכו לקראת מישהו עם 400 איש כדי להכותו ואת כל משפחתו, ובסוף חזרו בהם. שאלתי אותו מה זה אומר, ולא השיבני.
 

מאיר d

משתמש פעיל
עריכה תורנית
בודאי שזה אומר, מבו' בספה"ק שדוד הוא תיקון מלכות דקדושה כנגד מלכות הרשעה,

מצ"ב משיעור הר"י גינזבורג [רק בגלל שהוא מפשיט קצת, אך עצם הענין נמצא כבר בספה"ק],

"מה קרה לארבע מאות איש? כתוב "וישב עשו ביום ההוא", הוא חזר הביתה לבד. איפה ה"ארבע מאות איש עמו"? רש"י מביא שהתפזרו, הלכו להם, עזבו את עשו. באנו להלחם ובאו מלאכים והכו בנו עד שאמרנו שאנו שייכים לאח של יעקב – אז הם הרפו ממנו. כתוב שה' נתן להם את שכרם בהמשך התנ"ך. יש בתנ"ך שני "אדמוני" – עשו ודוד. יש אברהם-יצחק-יעקב והרגל הרביעית, המלכות, היא האדמוני, עשו. במהדורה הראשונה מלכות עשו היא מלכות הרשעה. במהדורה המתוקנת – שיעקב כבר רצה לפעול בפרשת השבוע – זהו דוד מלכא משיחא (דוד משלים את עשו לי-ה פעמים הוי' – "בטחו בהוי' עדי עד כי בי-ה הוי' צור עולמים [עולם הזה ועולם הבא]" בגימטריא ביאת המשיח, וד"ל). אותם ארבע מאות איש של עשו חזרו בקדושה אצל דוד המלך. מהם ארבע מאות? "יש לי כל", דווקא הכלים של עולם התיקון, העולם של יעקב".
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בודאי שזה אומר, מבו' בספה"ק שדוד הוא תיקון מלכות דקדושה כנגד מלכות הרשעה,

מצ"ב משיעור הר"י גינזבורג [רק בגלל שהוא מפשיט קצת, אך עצם הענין נמצא כבר בספה"ק],

"מה קרה לארבע מאות איש? כתוב "וישב עשו ביום ההוא", הוא חזר הביתה לבד. איפה ה"ארבע מאות איש עמו"? רש"י מביא שהתפזרו, הלכו להם, עזבו את עשו. באנו להלחם ובאו מלאכים והכו בנו עד שאמרנו שאנו שייכים לאח של יעקב – אז הם הרפו ממנו. כתוב שה' נתן להם את שכרם בהמשך התנ"ך. יש בתנ"ך שני "אדמוני" – עשו ודוד. יש אברהם-יצחק-יעקב והרגל הרביעית, המלכות, היא האדמוני, עשו. במהדורה הראשונה מלכות עשו היא מלכות הרשעה. במהדורה המתוקנת – שיעקב כבר רצה לפעול בפרשת השבוע – זהו דוד מלכא משיחא (דוד משלים את עשו לי-ה פעמים הוי' – "בטחו בהוי' עדי עד כי בי-ה הוי' צור עולמים [עולם הזה ועולם הבא]" בגימטריא ביאת המשיח, וד"ל). אותם ארבע מאות איש של עשו חזרו בקדושה אצל דוד המלך. מהם ארבע מאות? "יש לי כל", דווקא הכלים של עולם התיקון, העולם של יעקב".
יפה מאד, חשבתי על כיוון כזה, אך עניין אותי יותר לדעת האם יש משמעות לחלק הזה:
ובסוף חזרו בהם
מעניין.
אולי אבדוק יותר מאוחר בכתבי הרמ"ד וואלי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט צ'

קלז צַדִּיק אַתָּה יְהוָה וְיָשָׁר מִשְׁפָּטֶיךָ:קלח צִוִּיתָ צֶדֶק עֵדֹתֶיךָ וֶאֱמוּנָה מְאֹד:קלט צִמְּתַתְנִי קִנְאָתִי כִּי שָׁכְחוּ דְבָרֶיךָ צָרָי:קמ צְרוּפָה אִמְרָתְךָ מְאֹד וְעַבְדְּךָ אֲהֵבָהּ:קמא צָעִיר אָנֹכִי וְנִבְזֶה פִּקֻּדֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קמב צִדְקָתְךָ צֶדֶק לְעוֹלָם וְתוֹרָתְךָ אֱמֶת:קמג צַר וּמָצוֹק מְצָאוּנִי מִצְוֹתֶיךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קמד צֶדֶק עֵדְוֹתֶיךָ לְעוֹלָם הֲבִינֵנִי וְאֶחְיֶה:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה