מה פירוש ראשי התיבות את"ד?

הנושא בפורום 'עריכה תורנית' פורסם ע"י תא חזי, ‏2/12/19.

  1. תא חזי

    תא חזי תג, רב-טקסט עימוד ספרים עריכה תורנית עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏26/4/16
    הודעות:
    1,480
    תודות :
    1,049
    נקודות:
    184
    מה פירוש ראשי התיבות את"ד?
     
  2. משה מנחם

    משה מנחם משתמש מקצוען עריכה תורנית עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏28/8/17
    הודעות:
    674
    תודות :
    2,467
    נקודות:
    159
    אולי "אלו תורף דבריו"? (שגיאה לשונית לכאורה, כי צריך לכתוב "זה תורף דבריו")
     
  3. 2u2

    2u2 משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏3/3/14
    הודעות:
    252
    תודות :
    442
    נקודות:
    69
    עיסוק:
    עריכה וביקורת תורנית
    מה ההקשר?
    אם זה שם ספר זה יכול להיות אתוון דאורייתא
     
  4. מוישה

    מוישה Moderator מנהל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏2/1/12
    הודעות:
    1,095
    תודות :
    4,267
    נקודות:
    174
    עיסוק:
    עריכה והפקת ספרים
    מיקום:
    ירושלים
    ראשי תיבות ידועים. אלה תוכן/תורף דבריו.
     
    תא חזי מודה על התגובה.
  5. פסיק

    פסיק משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏10/8/18
    הודעות:
    267
    תודות :
    1,122
    נקודות:
    149
    ?
     
  6. סוגרים שידוך

    סוגרים שידוך משתמש מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏5/3/14
    הודעות:
    1,171
    תודות :
    3,132
    נקודות:
    174
    עיסוק:
    שדכן לספרדים 05832a@gmail.com 0583260583
    מיקום:
    מודיעין עילית
    דף הבית:
    תוכן לשון יחיד
     
    אליהו בן ישראל מודה על התגובה.
  7. פסיק

    פסיק משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏10/8/18
    הודעות:
    267
    תודות :
    1,122
    נקודות:
    149
    הבנתי.
    אמנם זה לא יכול להתפרש גם כך: אלו הדברים המובאים לעיל הם מתוכן דבריו.
    ?
     
    נערך לאחרונה ב: ‏2/12/19
  8. אפכא מסתברא

    אפכא מסתברא משתמש סופר מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏28/5/09
    הודעות:
    6,931
    תודות :
    2,467
    נקודות:
    220
    עיסוק:
    כתיבה, ניקוד, עריכה
    מיקום:
    ירושלים
    א"כ הל"ל 'אמת"ד'...
     
    משה מנחם מודה על התגובה.
  9. מוישה

    מוישה Moderator מנהל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏2/1/12
    הודעות:
    1,095
    תודות :
    4,267
    נקודות:
    174
    עיסוק:
    עריכה והפקת ספרים
    מיקום:
    ירושלים
    יש עוד ראשי תיבות עם שיבוש, כמו למשל זי"ע. אלו ר"ת שנוצרו במרחב שלא דיבר עברית או לשון הקודש.
     
    צפור ו-הדוויג מודים על התגובה.
  10. תא חזי

    תא חזי תג, רב-טקסט עימוד ספרים עריכה תורנית עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏26/4/16
    הודעות:
    1,480
    תודות :
    1,049
    נקודות:
    184
    תודה רבה לכל העונים והמתפלפלים, ולאלה שענו בפרטי....

    [יש לציין כי בלבול בין צורות זכר ונקבה היה נפוץ אצל יהודים דוברי שפות אירופאיות (יידיש או לאדינו) כשפת היום-יום, שכן בשפות אלו בהרבה מקרים אין הבדל בין זכר לנקבה בשמות עצם יחיד או רבים, ומהן זה נעתק בתהליך מסויים (איני זוכר את שמו המדעי) ללשונם העברית בכתיבה. מעברים כאלה קרו בימי הביניים (זה ניכר במיוחד בספרי פילוסופיא מספרד, או בכתבי האר"י, יש שם אלפי חילופים וצירופי לשון זכר ונקבה שכיום נחשבים ללא תקינים, בהשוואה ללשון המקרא והמשנה) - והמשיכו לתוך השפה אף כאשר אותם יהודים חדלו לדבר בשפות אלו (כגון גולי ספרד שהתערבבו עם האוכלוסיה בצפון אפריקה, ארץ ישראל ועירק)]
     
  11. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    1,079
    תודות :
    6,108
    נקודות:
    174
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    גם 'זה לשונו' הוא שגיאה, שהרי 'לשון' היא נקבה, וצריך לומר 'וזו לשונו'...
     
    א. נוסבוים ו-תלמידים מודים על התגובה.
  12. מוישה

    מוישה Moderator מנהל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏2/1/12
    הודעות:
    1,095
    תודות :
    4,267
    נקודות:
    174
    עיסוק:
    עריכה והפקת ספרים
    מיקום:
    ירושלים
    יש להבחין בין לשון אנטומית ללשון אטימולוגית, שגם בעברית יש המתייחסים כזכר, כמו לשון נופל על לשון או תפוס לשון אחרון, ומצוי גם בעברית החדשה (דומני שהכותב התורני היחיד שדקדק ב'זו לשונו' הוא הגר"ע יוסף, וגם אצלו אין אחידות). והדברים עתיקים.
     
    א. נוסבוים, יצחק י. לוי ו-תא חזי מודים על התגובה.
  13. א. נוסבוים

    א. נוסבוים משתמש פעיל עריכה תורנית

    הצטרף:
    ‏15/12/19
    הודעות:
    87
    תודות :
    471
    נקודות:
    59
    וזה אינו מתייחס על הלשון, על צבעה או מראה, אלא על הדברים שנכתבו ומובאים בלשונם, אשר על כן נכון יותר הניסוח וזה לשונו.
     
    קנקן חדש מודה על התגובה.
  14. קנקן חדש

    קנקן חדש משתמש רשום עריכה תורנית

    הצטרף:
    ‏16/12/19
    הודעות:
    32
    תודות :
    34
    נקודות:
    19
    הגם שהציבור העלה פנינים נכבדים, כמדומני שכאשר שואלים שאלה כמו זו, צריך להבין את ההקשר, כמאמר הידוע מהו חמרא? שהתשובה תלויה במיקום החמרא!
    בכ"א בפרויקט השו"ת בר אילן יש מילון ר"ת ובו הועלו ב' אפשרויות א. אלו תוכן דבריו. ב. אשרי תמימי דרך.
     
  15. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    1,079
    תודות :
    6,108
    נקודות:
    174
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    כיצד 'זה' מורה על דברים? אם כן היה צריך לומר 'אלו לשונו'!
     
  16. קנקן חדש

    קנקן חדש משתמש רשום עריכה תורנית

    הצטרף:
    ‏16/12/19
    הודעות:
    32
    תודות :
    34
    נקודות:
    19
    הלשונות הכתובים כוללים בתוכם כמה דברים, לפיכך כאשר נזכיר לשונות אלו בלשון יחיד - כיון שאלו לשונות של מחבר יחיד - נאמר זו לשונו.
     
  17. אפכא מסתברא

    אפכא מסתברא משתמש סופר מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏28/5/09
    הודעות:
    6,931
    תודות :
    2,467
    נקודות:
    220
    עיסוק:
    כתיבה, ניקוד, עריכה
    מיקום:
    ירושלים
    ומנין לכם ש'לשון' במשמעות של שפה היא לשון זכר? במקרא מפורש שגם זו לשון נקבה: בְּלַעֲגֵי שָׂפָה וּבְלָשׁוֹן אַחֶרֶת (ישעיה כח, יא) וְלָשׁוֹן רַכָּה תִּשְׁבָּר גָּרֶם (משלי כה, טו) ועוד הרבה.
     
    חכימא ו-yonatanr מודים על התגובה.
  18. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    1,079
    תודות :
    6,108
    נקודות:
    174
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    אפשר לומר 'אלו לשונותיו' גם כאשר מדובר במחבר יחיד.
     
  19. קנקן חדש

    קנקן חדש משתמש רשום עריכה תורנית

    הצטרף:
    ‏16/12/19
    הודעות:
    32
    תודות :
    34
    נקודות:
    19
    גם הוראותיה של האקדמיה אינם מתקבלות תמיד לרצון אצל העם, אי לכך ודאי שלא נוכל לשנות את כללי הכתיבה, באנו רק להסביר ולבאר מדוע אכן כותבים כך.
     
    חכימא מודה על התגובה.
  20. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    1,079
    תודות :
    6,108
    נקודות:
    174
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    אין צורך לבאר, אפשר להסביר בפשטות, כמו שכתב פותח האשכול, ש-
     
    חכימא ו-תא חזי מודים על התגובה.