מה נדרש כדי לעבוד בהוראה מתקנת ?

חגית קרמר

בניית אתרים ברמה בינלאומית
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
קשיי למידה נגרמים מחסר של התלמיד בתהליך הקליטה או העבודה עם החומר.
כשמורה מלמדת לקרוא היא מתבססת על מיומנויות ו/או ידיעות שברור לה שיש לתלמידות.
ברגע שיש תלמידה בכיתה שלא מסוגלת לבצע את ההשלמות לבד - היא תצטרך הוראה מתקנת.
(זו אגב הסיבה לריבוי ההוראה המתקנת היום. כיוון שמלמדים חומרים קשים מדי לקליטה בכיתות נמוכות, מה שבעבר למדו 2 שנתונים מעל. כלומר, המח עדיין לא בשל לתהליכי למידה מורכבים + לא מסוגל לקלוט ולעבד מידע ברמה גבוהה).

הפתרון לרוב המתקשים הוא ניתוח מדורג של תהליך הלמידה, והקניית אסטרטרגית עבודה נכונה לפי סוג החומר.

ובמילים פשוטות: כדי שתלמידה תדע חומר חדש, צריך לפרק אותו לגורמים לפי קליטת המח האנושי.
זו שיטה שלי שעובדת ב99.99% מהמקרים.

ברור שצריך ללמוד חנ"מ מהיסוד, כולל כל התיאוריה, כדי לעבוד נכון.
אבל, תכלס בשטח - יש לי שיטה אחת. ולא משנה מה רוצים ללמד.
 

nech4

משתמש פעיל
סקרנית יקרה!
כל מורה למתמטיקה הייתה רוצה לדעת יותר על קשיים ופתרונות אפשרים.
קשיים- כדי למנוע אותם עד כמה שניתן ופתרונות- כשכבר יש פערים.
הענין הוא שרוב המורות עדין לא 100% מונחות בהוראת המתמטיקה עצמה ובקשיים של תלמידות "סטנדרטיות", אז הן פשוט לא פנויות לשלב המעמיק יותר- ליקויי למידה בחשבון.
ב"ה אני אחרי 16 שנות הוראה במתמטיקה (בלבד), ומדריכה בבתי ספר למורות, כך שאני פנויה להעמיק את ידיעותי.
ולא, אני לא מתיימרת להחליף את עבודתכן, אין תחליף לעבודה מקצועית, יסודית ומקיפה ויורדת לפרטים.
לצערי המצב הוא ששעות הוראה מתקנת בחשבון בעדיפות נמוכה בהרבה מהוראה מתקנת בקריאה, וכך יוצא שהרבה תלמידות "נופלות בין הכסאות".
מה שאני מחפשת זה באמת סוג של "עזרה ראשונה", כלים מינימליים שמורה "רגילה" תוכל לתת לתלמידים מתקשים.
אבל כדי שאוכל להעניק עזרה ראשונה לתלמידותי ולמודרכות, הייתי רוצה להבין את הנושא קצת יותר לעומק ולא ברמה שטחית.
אז כן, שווה לי להשקיע קורס רציני בזה.
רק אני צריכה "לגלות" היכן הוא נמצא..
אם תדעי לעזור לי- אודה לך מאד!
 

nech4

משתמש פעיל
קשיי למידה נגרמים מחסר של התלמיד בתהליך הקליטה או העבודה עם החומר.
כשמורה מלמדת לקרוא היא מתבססת על מיומנויות ו/או ידיעות שברור לה שיש לתלמידות.
ברגע שיש תלמידה בכיתה שלא מסוגלת לבצע את ההשלמות לבד - היא תצטרך הוראה מתקנת.
(זו אגב הסיבה לריבוי ההוראה המתקנת היום. כיוון שמלמדים חומרים קשים מדי לקליטה בכיתות נמוכות, מה שבעבר למדו 2 שנתונים מעל. כלומר, המח עדיין לא בשל לתהליכי למידה מורכבים + לא מסוגל לקלוט ולעבד מידע ברמה גבוהה).

הפתרון לרוב המתקשים הוא ניתוח מדורג של תהליך הלמידה, והקניית אסטרטרגית עבודה נכונה לפי סוג החומר.

ובמילים פשוטות: כדי שתלמידה תדע חומר חדש, צריך לפרק אותו לגורמים לפי קליטת המח האנושי.
זו שיטה שלי שעובדת ב99.99% מהמקרים.

ברור שצריך ללמוד חנ"מ מהיסוד, כולל כל התיאוריה, כדי לעבוד נכון.
אבל, תכלס בשטח - יש לי שיטה אחת. ולא משנה מה רוצים ללמד.

חגית יקרה!
ממש מיקדת אותי על התהליך של התפתחות הקשיים והמענה עליהם.
אבל זה בדיוק מה שהייתי רוצה ללמוד:
"הפתרון לרוב המתקשים הוא ניתוח מדורג של תהליך הלמידה, והקניית אסטרטרגית עבודה נכונה לפי סוג החומר."
את ניתוח תהליך הלמידה- מה מתרחש במח בלמידת מתמטיקה?
ואת אסטרטגיות העבודה- איך מפרקים את החומר?
זה לא נראה לי רק השלמה של ידע קודם, כי את זה בדר"כ מורה מנסה להשלים. אני נתקלת בקשיים שהם הרבה מעבר לידע קודם. כולל אי תפישה של המבנה העשרוני, אי שימור כמות- אלו דוגמאות לקשיים שלא כ"כ ברור לי על איזה ידע קודם הם יושבים. ואני מאמינה שבהוראה מתקנת כן לומדים על זה.

ואגב, הריבוי של הוראה מתקנת כיום תלוי בעוד גורמים. אני למשל, רואה בעיה שמחנכות א' ב' מלמדות מתמטיקה גם אם הן עצמן חסרות חיבור למקצוע וידע פדגוגי בנושא.
כמו"כ אני רואה מורות לחוצות תחת עול עצום ותחרות רבה בין בתי ספר או בין כיתות, וכשלמורה אין כלים אמיתיים להוראת מתמטיקה ואת התוצאות עליה לספק בכל מצב, היא מוצאת קיצורי דרך שבאים פעמים רבות על חשבון ההבנה המתמטית היסודית.
וכך מוצאים פעמים רבות תלמידות בכיתות גבוהות עם תפיסות שגויות או כלים לא בשלים בלמידת המתמטיקה.

תודה בכל אופן על מה שכתבת, זה חידד לי את ההבנה!
 

חגית קרמר

בניית אתרים ברמה בינלאומית
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
אבל זה בדיוק מה שהייתי רוצה ללמוד:
"הפתרון לרוב המתקשים הוא ניתוח מדורג של תהליך הלמידה, והקניית אסטרטרגית עבודה נכונה לפי סוג החומר."
את ניתוח תהליך הלמידה- מה מתרחש במח בלמידת מתמטיקה?
ואת אסטרטגיות העבודה- איך מפרקים את החומר?
אם תקלטי את הרציונאל - תוכלי להעתיק בקלות להוראת המתמטיקה.

אקח דוגמא מעולם הילדים - כי שם קל יותר לנתח את תהליך הלמידה.
הנה: הגננת מביאה ליהודית בת 5.5 דף עבודה, ומקריאה לה את ההוראה "מתחי קו בין כמות למספר". לאחר 10 דקות הגננת חוזרת ויהודית צובעת את הציורים בדף. כלומר, הילדה לא בצעה את ההוראה.
וכאן אני שואלת למה. כי היא סרבנית? עצלנית? טפשה? עייפה? לא! רוב הילדים בעולם, ברצון הטבעי שלהם, רוצים להצליח ולבצע משימות.
אוקיי, אז למה היא לא בצעה את המשימה? פשוט מאוד - היא לא הבינה.
יהודית לא הבינה מה פרוש המשפט "מתחי קו בין כמות למספר".

זה השלב הראשון בדרך לפתרון: זיהוי הבעיה.

עכשיו צריך לזהות מה גרם ליהודית לא להבין, אח"כ לנתח את כל השלבים שהמח עובר בדרך להבנת הוראות בדף, ואז להקנות את אבני הדרך שלב-אחר-שלב, עד שיהודית תהיה מסוגלת להבין את ההוראה "מתחי קו בין כמות למספר" ולבצע.

מספיק חוסר הבנה אחד בשרשרת - כדי שיהודית לא תוכל לבצע את ההוראה. נניח שהיא יודעת למנות, יודעת לזהות מספרים ולקשר בין כמות למספר. אבל אם היא מתקשה בניתוח ההוראה "מתחי קו" - זה יגרום לה להמנע. מחוסר הבנה.

נגעתי כאן בדוגמא על קצה המזלג. אפשר וצריך להרחיב הרבה מעבר.

אגב, זו לא שיטה שלומדים בקורסים. אבל זו הדרך האמיתית לפתור קשיי למידה והבנה מגיל 0 ועד 120.
 

nech4

משתמש פעיל
אכן, הבהרת!
מה שנקרא: "לשאול שאלה פשוטה יותר"- לפרק את השאלה לתתי שלבים.
אני מסכימה איתך שזה יכול לעזור ולא רק בהוראת המתמטיקה.
אבל בכל זאת אני למשל יכולה לא לדעת שיש קושי למתוח קו..
או : בעבר לא ידעתי שילדים יכולים לדעת למנות אבל מתבלבלים בצורה הגרפית של המספר..
כלומר: עדין יש מה ללמוד על תהליכי חשיבה. תתי השאלות יעזרו לי "לעלות" על המוקש, המעצור מבחינת התלמיד, אבל לא ברור שתמיד יהיה לי את המענה.
בשביל להכיר את כל שרשרת הפעילות במח וכלים לעקוף- יש מה ללמוד.

דבר אחד ברור מדבריך: כל הכלים וכל הידיעות לא יעזרו אם לא ננסה בעצמינו לרדת לשורש הבעיה. ובהרבה סבלנות, נצליח עם כל הילדים. (וגם עם מבוגרים. 0-120..)
 

איילת הוראה מתקנת

משתמש רשום
מנוי פרימיום
כמורה מתקנת כמעט 20 שנה חייבים ללמוד את התחום של הקניית קריאה וחשבון לילדים לקויי למידה, בתור גבר עם כושר הסברה אפשר אולי ללמד מקצועות קודש אך לא ללמד ילדים קריאה. אני עקרונית מכשירה מורות איך להקנות קריאה וחשבון
 

איילת הוראה מתקנת

משתמש רשום
מנוי פרימיום
ללמד קריאה ילדים מתקשים צריך מומחיות , ניסיון וידע רב. זה לא ילדים רגילים שקולטים מיד.
זה לא בגלל שאתה גבר אלא לפי מה שציינת שלמדת זה עדיין לא מקנה לך את המומחיות המתאימה לכך-
אני יכולה לתת הרבה טיפים איך בכלל לאבחן ילד , איך אפשר לזהות פער, ולפי זה מתחילים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה