מה נדרש כדי לעבוד בהוראה מתקנת ?

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
האם מי שלמד הוראה רגילה +חינוך מיוחד במכון למורים ויש לו תעודת מוסמך בכיר יכול לעסוק בזה?
או שצריך הכשרה מיוחדת ?
אשמח לכל מידע
תודה
 

וינטרוב ח.

משתמש רשום
איזה מכון?
אני חושבת שכן. (האם הכניסו לכם את הנושא של הוראה מתקנת? שיטות קריאה שיטות חשבון? הבנת הנקרא?)
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
יש מישהו שיודע ?
ובכלל, האם נדרשת תעודה כל שהיא כדי שזה יקרא הוראה מתקנת ?
או (ברעיון) כל אברך יכול להיות מורֵה להוראה מתקנת ?
 

חגית:)

משתמש פעיל
ברוב המכונים דורשים תעודה של הוראה מתקנת.
בד"כ בלימודים של חנ"מ מכניסים גם שיטות לימוד.

או (ברעיון) כל אברך יכול להיות מורֵה להוראה מתקנת ?

כל אברך שיש לו כישרון להסברה והפשטה יחד עם סבלנות.
מכירה הרבה כאלו שלא למדו כלום, גם לא חנ"מ או במכון למורים...
 

ציפי-ה

נשארתי סקרנית בהחלט...
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
זה נכון שצריך סבלנות והסברה.
אבל גם צריך ידע,
לזהות ממה נובע הקושי של התלמיד
ולהתאים לו דרך עבודה
שמתגברת על הבעיה
או במקרה פחות טוב עוקפת אותה...

לא לחינם יש כל כך הרבה שיטות שמצליחות
כיון שכל שיטה מצליחה על תלמידים אחרים
(ואף אחד לא מספר על התלמידים שזה
לא עבד להם והיו צריכים שיטה אחרת)

מנסיון של 15 שנה בתחום
כשאין כלים מדויקים לעזור לתלמידים
ההתקדמות היא לעיתים איטית מאד מאד
זה מתסכל מאד מאד דווקא את המורים.

אבל, תמיד אפשר להתייעץ/לקחת הדרכה
מאנשים שמומחים בקריאה/חשבון/ הבנת הנקרא וכדו'
גם בלימודי קודש צריך לדעת איך ללמד נכון...
והמלצה שלי: (לאחר שעבדתי ב7 ת"ת בחיי)
אל תקחו הדרכה מכאלו שנקראים
"מפקח קריאה" מטעם התלמוד תורה
לעיתים רבות מדי הם שבויים בשיטה שלהם
ובטוחים שזו "ה"שיטה ועושים קורסים וכדו'.
בגלל שהם רואים את חתך הרוחב של התלמידים הרגילים
 
נערך לאחרונה ב:

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
ברוב המכונים דורשים תעודה של הוראה מתקנת.
בד"כ בלימודים של חנ"מ מכניסים גם שיטות לימוד.

כלומר שמי שנגיד למד הוראה וחינוך מיוחד אז זה כלול בזה גם הוראה מתקנת והתעודה מקיפה גם את זה ??
כל אברך שיש לו כישרון להסברה והפשטה יחד עם סבלנות.
מכירה הרבה כאלו שלא למדו כלום, גם לא חנ"מ או במכון למורים...
נכון שכל אברך שיש לו כישרון להסברה והפשטה יחד עם סבלנות יכול ללמד תלמידים, אבל צריך גם ידע מקצועי בנוסף.
מהניסיון שלי וממה שאני רואה בשטח, אברכים טובים יושבים עם ילדים ומסבירים להם. ומה יוצא - שהוא שמע בבוקר 4 שעות שיעורים, וגם בערב הוא שומע עוד שיעור של 45 דקות.
מורה או אברך טוב זה זה שנותן לילד חכה לדוג ולא נותן לא את הדגים לתוך הסל. כלומר הוא צריך לתת לו כלים איך הוא ילמד לבד ולא להכניס לו את החומר בפה. ואת זה צריך ללמוד איך עושים את זה
הרבה פעמים האברכים מלמדים את הילד ללמוד איך שהוא לומד, והוא לא מבין שבשביל הילד זה חדש וצריך ללמד אותו את כל התהליך מהתחלה. הרבה פעמים הבעיה לא שיש לילד בעיה בהבנה - אלא יש לו בלבול גדול בחומר. כשמסדרים לו את החומר למשל בגמרא - מפה עד פה שאלה, מכאן התשובה. זה מה שגורם לילד הצלחה, הסדר וההבנה איך לומדים
בנוסף, אחד שיש לו ידע מקצועי בנושאי לקויות למידה, קש"ר, המקצועיות שלו והתועלת שהוא נותן עולה עשרת מונים מכל אברך אחר רגיל שילמד עם הילד
 

אלעדית

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
קריאה לא
חשבון כן
הבנת הנקרא אני לא זוכר
בד"כ אצל בנים מה שנדרש בהוראה מתקנת: בכיתות הנמוכות קריאה והבנת הנקרא ובכיתות הגבוהות - גמרא.
לחשבון יש ביקוש מועט מאוד.
מלבד ידע צריך הרבה יצירתיות. אין בעיה אחת שדומה לשניה!!! גם אם כותרת הלקות היא אותה כותרת! (מנסיון של שנים!!! בתחום).
החוכמה היא לקחת מכל שיטה את מה שמתאים לילד הספציפי וליצור תמהיל חדש.
יש צורך בהכרת הלקויות והבעיות השונות. לעיתים חושבים שמדובר בלקות אחת אך מדובר במשהו שונה. (ולדוגמאות אין סוף). אך אם יש בסיס רחב של חנ"מ, לדעתי אפשר לקרוא חומר באופן עצמאי ולהעשיר את ארגז הכלים.
לסיכום:
יש צורך:
1. מאגרי סבלנות!!!
2. יצירתיות
3. אמון
4. ידע נרחב בלקויות השונות.
5. רצון להתפתח.
 

סלט פרות

משתמש פעיל
חשוב לחדד שהוראה מתקנת זה לא בהכרח שיעורים פרטיים,
לשיעורים פרטיים יש חונכים וכו'
הוראה מתקנת זה גם יכול לכלול תיקון קריאה, הקנית אותיות וניקוד וכו' וברגע שאין את הכלים המתאימים ואת האסטרטגיות שיכולות לעזור , נראה לי שזה קשה ומורכב לקדם כך ילד.
אם את לא זוכר שלמדת הוראה מתקנת אז כנראה שלא למדת, כי זה חומר ממש חשוב ובעל משקל,
יש מסלולים של הוראה וחנ"מ שכוללים הוראה מתקנת ויש כאלו שלא- כדאי שתבדוק.
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
אם את לא זוכר שלמדת הוראה מתקנת אז כנראה שלא למדת, כי זה חומר ממש חשוב ובעל משקל,
יש מסלולים של הוראה וחנ"מ שכוללים הוראה מתקנת ויש כאלו שלא- כדאי שתבדוק
האמת שזכור לי שהתחילו ללמד על לשון עברית ולשון הקודש ועל פסיקים אבל זה הפסיק בגלל הקורונה
זה נקרא הוראה מתקנת ?
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
אך אם יש בסיס רחב של חנ"מ, לדעתי אפשר לקרוא חומר באופן עצמאי ולהעשיר את ארגז הכלים.
איפה אפשר לקרוא חומר מקצועי על זה ?
האם יש ספר על זה ?
ואני מתכוין לספר טוב שמסביר על מגוון בעיות יכולות להיות ועל דרכי פתרונם
 

nech4

משתמש פעיל
זה נכון שצריך סבלנות והסברה.
אבל גם צריך ידע,
לזהות ממה נובע הקושי של התלמיד
ולהתאים לו דרך עבודה
שמתגברת על הבעיה
או במקרה פחות טוב עוקפת אותה...

לא לחינם יש כל כך הרבה שיטות שמצליחות
כיון שכל שיטה מצליחה על תלמידים אחרים
(ואף אחד לא מספר על התלמידים שזה
לא עבד להם והיו צריכים שיטה אחרת)

מנסיון של 15 שנה בתחום
כשאין כלים מדויקים לעזור לתלמידים
ההתקדמות היא לעיתים איטית מאד מאד
זה מתסכל מאד מאד דווקא את המורים.

אבל, תמיד אפשר להתייעץ/לקחת הדרכה
מאנשים שמומחים בקריאה/חשבון/ הבנת הנקרא וכדו'
גם בלימודי קודש צריך לדעת איך ללמד נכון...
והמלצה שלי: (לאחר שעבדתי ב7 ת"ת בחיי)
אל תקחו הדרכה מכאלו שנקראים
"מפקח קריאה" מטעם התלמוד תורה
לעיתים רבות מדי הם שבויים בשיטה שלהם
ובטוחים שזו "ה"שיטה ועושים קורסים וכדו'.
בגלל שהם רואים את חתך הרוחב של התלמידים הרגילים



שאלה:
אם יש לך כ"כ הרבה ניסיון בתחום-
אני מעוניינת ללמוד קורס הוראה מתקנת. ידוע לך באיזה מרכז השתלמויות מעבירים את זה הכי טוב?
כמו"כ יש אופציה ללמוד גם במכללות (כיון שהשנה זה דרך הזום). הענין הוא שחשוב לי להכיר גם את הספרים של המגזר החרדי. או שזה לא קשור? והעיקר זה ללמוד את התוכן כמו שצריך והספרים הם ענין שולי?
אודה על עצה טובה, אם יש.
 

אלעדית

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
השאלה היא לא "היכן ללמוד?" אלא "אצל מי ללמוד?" תבררי אצל מורות להוראה מתקנת שאת מכירה ובעיקר אצל הורים שנעזרו, ותבדקי.
 

nech4

משתמש פעיל
השאלה היא לא "היכן ללמוד?" אלא "אצל מי ללמוד?" תבררי אצל מורות להוראה מתקנת שאת מכירה ובעיקר אצל הורים שנעזרו, ותבדקי.
תודה על ההתייחסות לשאלה.
מה הכוונה "אצל מי ללמוד"- הכוונה היא מי המורה המלמדת? או: איזו שיטה? המורות שאני מכירה וותיקות ולמדו בסמינר. לא ברור שהן מכירות את המוסדות המלמדים כיום ומי מחפף ומי לא..
 

אלעדית

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
התכוונתי שאם את עובדת פרטי (ואפילו בכשכירה) יותר חשוב לברר מיהן המורות ומה הידע שלהן, ופחות מהו המוסד הלימודי. לפעמים במקום מוכר ומרשים המורות לא בהכרח יודעות את החומר.
לפני השיטות חשוב שתהיה מורה שתדע להסביר את המנגנונים הקוגנטיביים, מהן הלקויות, כיצד לפתור את הבעיה וכו'. לאחר שאת מבינה כיצד המערכת פועלת תוכלי להתאים את השיטות, לשלב ביניהם ואפילו ליצור בעצמך משהו חדש.
בלי בסיס טוב, לא יועילו כל השיטות. כי לאחד השיטה אולי תתאים ולשני לא!
אולי תבררי אצל מורות מוצלחות היכן הן למדו.
תבדקי את הסילבוס, ותתרשמי.
באופן אישי, למדתי אצל מרצה שסקרה המון שיטות, בלי להתעכב יותר מידי, אבל הבסיס היה מעמיק מאוד!!! עבודה מן השורש!!! וכך עבדנו לסקור את השיטות לפי פרמטרים שונים.
קיבלנו כלים חשובים מאוד שמשמשים אותי בעבודתי, מה שאין להרבה אחרות (שוב. 'קרדיט למרצה. לא לי)
 

nech4

משתמש פעיל
התכוונתי שאם את עובדת פרטי (ואפילו בכשכירה) יותר חשוב לברר מיהן המורות ומה הידע שלהן, ופחות מהו המוסד הלימודי. לפעמים במקום מוכר ומרשים המורות לא בהכרח יודעות את החומר.
לפני השיטות חשוב שתהיה מורה שתדע להסביר את המנגנונים הקוגנטיביים, מהן הלקויות, כיצד לפתור את הבעיה וכו'. לאחר שאת מבינה כיצד המערכת פועלת תוכלי להתאים את השיטות, לשלב ביניהם ואפילו ליצור בעצמך משהו חדש.
בלי בסיס טוב, לא יועילו כל השיטות. כי לאחד השיטה אולי תתאים ולשני לא!
אולי תבררי אצל מורות מוצלחות היכן הן למדו.
תבדקי את הסילבוס, ותתרשמי.
באופן אישי, למדתי אצל מרצה שסקרה המון שיטות, בלי להתעכב יותר מידי, אבל הבסיס היה מעמיק מאוד!!! עבודה מן השורש!!! וכך עבדנו לסקור את השיטות לפי פרמטרים שונים.
קיבלנו כלים חשובים מאוד שמשמשים
אותי בעבודתי, מה שאין להרבה אחרות (שוב. 'קרדיט למרצה. לא לי)
הבנתי מצויין מה את רוצה לומר. ותודה על ההשקעה בכתיבת התגובה.
אז אדרבה-
אם את מעידה על המרצה שהיא טובה, אשמח לשמוע את שמה ואת המקום בו מלמדת.
אני מורה למתמטיקה ורוצה להרחיב את הידע שלי ולתת מענה מושלם עבורן. זה הכל..
אין לי מטרה ל"העביר שעות" או לצבור גמולים. רק ללמוד ולקבל כלים אמיתיים.
תודה!
 

אלעדית

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
דוקא במתמטיקה, הייתי פחות מרוצה מהמרצה... (מרצה אחרת)
 

nech4

משתמש פעיל
אני מבינה.
יש מישהי שיכולה להמליץ על מורה שמלמדת בסמינרים/ הכשרה למורות- הוראה מתקנת בחשבון?
אפשר גם רק שם של מורה עם מס' פלאפון/ טלפון כדי שאצור קשר ללימוד פרטי,
או לחילופין, שם של מוסד לימודים בו מלמדים את זה ברמה טובה?
 

ציפי-ה

נשארתי סקרנית בהחלט...
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
@nech4 יקרה,
(מבחינתי, מורה שמבינה שאפשר
לעזור לתלמידות עם קושי למרות העומס
היא הרבה יותר מיקרה..)

אם המטרה שלך,
היא הקנית מתמטיקה בלבד.

לדעתי האישית
שווה לך יותר לקרוא על קשיים אפשריים
ואיך זה מתבטא במתמטיקה ספציפית
ואח"כ להתאים את החומר הלימודי
באופן שיתן מענה לצורך של התלמידה.

מיותר ללמוד קורס שלם
של הוראה מקדמת גם מבחינת הזמן וגם כספית.

ירבו מורות כמותך בישראל..
אולי תיצרי מהפך שכל המורות
ידעו ללמד כך שכל הבנות יבנו
ואנחנו נצא לפנסיה מוקדמת...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה