מה השורש של "כי ישל זיתך"?

הנושא בפורום 'קהילת כתיבה מקצועית' פורסם ע"י חגי פאהן, ‏24/7/16.

  1. חגי פאהן

    חגי פאהן עימוד ספרים עימוד ספרים

    הצטרף:
    ‏29/3/15
    הודעות:
    1,638
    תודות :
    2,376
    נקודות:
    271
    עיסוק:
    מנקד, מעמד ומתכנת
    דף הבית:
    בעזהי"ת

    נ.ש.ל?
    ש.ל.ל?
    ש.ל.ה?

    אני בוחר ש.ל.ל (ואז הבניין הוא נפעל). אבל מה אתם אומרים?
     
  2. גיטי 123

    גיטי 123 משתמש מקצוען

    הצטרף:
    ‏22/7/13
    הודעות:
    2,258
    תודות :
    678
    נקודות:
    170
    נ.ש.ל
     
  3. דודסטו

    דודסטו משתמש מקצוען

    הצטרף:
    ‏30/6/15
    הודעות:
    1,131
    תודות :
    1,508
    נקודות:
    174
    כי ישל - ישיר פירותיו, לשון (לעיל יט, ה) ונשל הברזל:
    רשי במקום
     
  4. רבנים

    רבנים עימוד ספרים עימוד ספרים עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏18/6/16
    הודעות:
    616
    תודות :
    781
    נקודות:
    119
    סוג מצלמה:
    sx 60 canon
    רש"ר הירש דברים פרק ז

    ונשל השוה: "כי ישל זיתך" (להלן כח, מ): עץ הזית ישיר את פריו בטרם עת;
     
  5. אפכא מסתברא

    אפכא מסתברא משתמש סופר מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏28/5/09
    הודעות:
    6,705
    תודות :
    1,761
    נקודות:
    220
    עיסוק:
    כתיבה, ניקוד, עריכה
    מיקום:
    ירושלים
    'ישל' - שרש נשל, בנין קל עתיד, במשקל אפעַל, כמו יִזַּל מן נזל.
     
  6. שמואל גרינשטיין

    שמואל גרינשטיין משתמש סופר מקצוען צילום מקצועי פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים עיצוב גרפי פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏17/1/10
    הודעות:
    7,971
    תודות :
    2,241
    נקודות:
    240
    סוג מצלמה:
    nikon D300
    מדויק!

    חני
     
  7. חגי פאהן

    חגי פאהן עימוד ספרים עימוד ספרים

    הצטרף:
    ‏29/3/15
    הודעות:
    1,638
    תודות :
    2,376
    נקודות:
    271
    עיסוק:
    מנקד, מעמד ומתכנת
    דף הבית:
    בעזהי"ת

    אבל קשה לי על זה: נשל זה בניין פעיל, כמו "ונשל ה' אלקיך את הגוים האל מפניך", "ונשל גוים רבים מפניך", "וינַשֵל את היהודים מאילות".

    וגם "ונשל הברזל" הוא פעיל - שהוא נשל את החלק מהעץ שניתז והרג בשוגג. זו מחלוקת רבי וחכמים במסכת מכות ז:, המשנה אומרת: "נשמט הברזל מקתו (של הגרזן) והרג, רבי אומר: אינו גולה, וחכמים אומרים: גולה. מן העץ המתבקע, רבי אומר: גולה, וחכמים אומרים: אינו גולה." הגמרא מביאה ברייתא: אמר להם רבי לחכמים: וכי נאמר "ונשל הברזל מעצו"? והלא לא נאמר אלא מן העץ!... אמר רב חייא בר אשי אמר רב: ושניהם מקרא אחד דרשו: "ונשל הברזל מן העץ".
    להבנתי, רבי מפרש נ.ש.ל מגזרת השלמים בבניין פעל, כמו "ונשל ה'" וכו' כדלעיל; וחכמים מפרשים ש.ל.ל מגזרת הכפולים בבניין נפעל (כמו ונסב, נקל ועוד); ועל כך הוא אומר להם: אם היה כתוב "ונשל הברזל מעצו" היה אפשר לומר שהברזל סביל והעץ הוא הקת של הגרזן, אך כיון שכתוב "מן העץ" הכוונה לעץ שהוא מבקע. (לכן דברי רש"י "לשון ונשל הברזל" לא יכולים לעזור פה)

    ואם כן, כולם מסכימים שנ.ש.ל הוא הַפָּעִיל, וש.ל.ל במקרה זה הוא הסביל. ולכן אני שואל: לפי דבריכם היה צריך להיות כתוב "כי יִנָּשֵׁל זיתך"!

    אלא אם אתם מדייקים מדברי רש"י "ישיר פירותיו" - שהוא התכוון דוקא שהעץ יעשה כביכול מעשה פעיל וישיר את הפירות מעליו. ואז הפסוק דיבר בלשון קצרה - "זיתים יהיו לך בכל גבולך, ושמן לא תסוך כי ישל [את הפירות] זיתך".

    אך אם אומרים שזה ש.ל.ל, "כי ישל" לשון שלילה, שהפירות יישללו על ידי נשירה מוקדמת, ואין סתירה מרש"י. כמו "אלכה שולָל וערום", "וסר מרע משתולל" - היינו שולל את עצמו מתוך החברה, שזהו פירוש משתגע שכתבו שם המפרשים. "מוליך יועצים שולל" - ששולל אותם מחכמתם.

    ועכשו אחרי שקראתם את המגילות שלי, אני מקווה שנשאר לכם כח לענות...
     
  8. 63388

    63388 משתמש צעיר

    הצטרף:
    ‏14/12/15
    הודעות:
    327
    תודות :
    56
    נקודות:
    29
    עדיין חושבת ש:נשל הוא השורש הנכון, כפי שחשבו אלו מעלי.
     
  9. ערך רב

    ערך רב משתמש צעיר

    הצטרף:
    ‏6/7/15
    הודעות:
    734
    תודות :
    50
    נקודות:
    39
    מצ"ב העתקה מספר השורשים לרד"ק.
     

    קבצים מצורפים:

  10. אפכא מסתברא

    אפכא מסתברא משתמש סופר מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏28/5/09
    הודעות:
    6,705
    תודות :
    1,761
    נקודות:
    220
    עיסוק:
    כתיבה, ניקוד, עריכה
    מיקום:
    ירושלים
    ייש"כ לערך רב. אכן, כדבריך הרב פאהן, מבחינה דקדוקית הצורה 'ישל' יכולה להיות שורש שלל נפעל עתיד, ועל כן אין לנו אלא לבחון את דברי המפרשים. מעניין אם נמצא פרשן המנתח באופן אחר מאשר הרד''ק. (אין לי פנאי כרגע לחפש)
     
  11. חגי פאהן

    חגי פאהן עימוד ספרים עימוד ספרים

    הצטרף:
    ‏29/3/15
    הודעות:
    1,638
    תודות :
    2,376
    נקודות:
    271
    עיסוק:
    מנקד, מעמד ומתכנת
    דף הבית:
    בעזהי"ת

    תודה על התגובות ועל הרד"ק.
    שאלתי כי קיבלתי לנקד את המשנה בביצה "משילין פירות" והגמרא אומרת שזה מלשון הפסוק "כי ישל זיתך", אז לא ידעתי אם "מַשִּׁילִין" או "מְשִׁלִּין".
     
  12. toichen

    toichen משתמש רשום

    הצטרף:
    ‏24/1/10
    הודעות:
    121
    תודות :
    8
    נקודות:
    19
    למה לא לבדוק בכתבי יד, או במשניות של אלבק.
     
  13. חגי פאהן

    חגי פאהן עימוד ספרים עימוד ספרים

    הצטרף:
    ‏29/3/15
    הודעות:
    1,638
    תודות :
    2,376
    נקודות:
    271
    עיסוק:
    מנקד, מעמד ומתכנת
    דף הבית:
    בעזהי"ת

    יש שם הסבר למה ניקדו בצורה שניקדו?
     
  14. toichen

    toichen משתמש רשום

    הצטרף:
    ‏24/1/10
    הודעות:
    121
    תודות :
    8
    נקודות:
    19
    יש לו כרך שהוא מסביר השיטה שלו.