מה אתם עושים לאחר הדלקת נרות חנוכה? שלחו לי ואני משתפת.

חד וחלק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
עימוד ספרים
הודעה שהועברה



חברות יקרות
גיסתי, כותבת טור קבוע ב"בתוך משפחה", אני מצרפת לכן את הטור שהופיע השבוע:
ישבנו קבוצת נשים בתור לרופא הילדים. חדר ההמתנה היה עמוס. התור ארוך, והילדים חסרי סבלנות.
אחרי שכל אחת ספרה למה היא כאן, והתחרינו במן תחרות סמויה של מי הילד הכי חולה, ומי הפסידה הכי הרבה ימי עבודה, אמרה מישהי "נס שחנוכה באופק..." והוסיפה בחיוך "החופש הזה הוא נס אמתי! נס חנוכה הפרטי שלי."
בתגובה קבלה הגברת מבטים מלאי קנאה מאלו שלא זכו להיות מורות או גננות, ובשבילן מדובר בסיוט של ממש – לצאת לעבודה ולמצוא סידור לילדים שבבית.
נוצר שקט של רגע כמישהי מבוגרת מעט שאלה "מה אתם עושים לאחר הדלקת נרות החנוכה?"
כנראה שהשאלה הייתה במקום. כיון שרוב מוחלט של האימהות סביבי העלו חיוך על הפנים... "אצלנו שרים את מזמורי ההדלקה ורוקדים קצת." ענתה אחת. "אצלנו מקבלים מטבע שוקולד מאבא... זוהי האינטרפרטציה שלנו למושג 'דמי חנוכה'.. פרשנות אברכית משהו..." דייקה.
"אצלנו משחקים במשחקי קופסא, ואוכלים לאטקעס כמובן" אמרה אחרת, ומיד שאלה את הגברת "למה את שואלת? אצלכם עושים משהו אחר?"
"כן." השיבה 'מנחת הערב'. במשך שנים היינו עושים את כל הדברים שציינתן. אבל בשנים האחרונות כבר לא. בשנים האחרונות הדקות שלאחר הדלקת הנר ואמירת הפזמונים, הם רגעים טמירים ונעלים."
האמת? הסתכלתי עליה בדאגה. על מה היא מדברת? איך בדיוק הופכים את רגע ההדלקה למשהו טמיר ומקודש כששבעה או שמונה זאטוטים מקפצים מעלה ומטה, נרגשים מזה שאבא מרשה לשחק באש?
אבל אותה גברת שתפה והסבירה.
"זה התחיל עם הבן השלישי שלי. הוא נכנס למכינה, והתקשה בקריאה. עשינו לא מעט כדי לעזור לו, אבל הילד לא הצליח לקלוט כלום. האותיות התבלבלו, הניקוד לא חדר למוחו. הילד היה במצוקה – וכמוהו, גם אנחנו.
לקחנו אותו לאבחונים, ובדיקת ראיה ושמיעה, אבל לא מצאו שום סיבה שתסביר למה ילד חכם ומוכשר לא מצליח לתפוס את אומנות הקריאה.
כמה ימים לפני חנוכה, הרגשתי שאני מתייאשת. הילד התחיל לדבר על כך שהוא לא חרוץ, ודפוק. ושהוא לא יהיה תלמיד חכם. ראיתי איך הוא שמחת החיים שלו נמחקת...
מתוך צער ועצב אמתי שלחתי את בעלי לאחד מגדולי ישראל. "לך ותבקש ברכה!" וכך היה. בעלי נכנס לבית הרב וביקש ברכה וישועה. הרב שמע את הדברים, ובירך מכל הלב... אבל אז הוסיף ואמר "ימי החנוכה קרבים ובאים.. אז תנצלו את הזמן!"
בעלי שמע ושאל "איך לנצל? מתי? מה לעשות?"
הרב הסתכל אליו בתימהון, לא מבין כיצד בעלי לא יודע... "הרמב"ן..." ניסה להזכיר, ובעלי ביקש הסברים.
"כשמדליקים את הנרות זהו רגע גדול לבקש על לימוד התורה." הסביר הרב. ובעלי הנרגש שב הביתה ועיין ברמב"ן, ואכן כן! הדברים מובאים שחור על גבי לבן!
כשראה אהרן הכהן את חנוכת הנשיאים חלשה דעתו שלא היה עמהם בחנוכה, לא הוא ולא שבטו. אמר לו הקב"ה: "חייך ששלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומיטיב את הנרות." ותוהה הרמב"ן איזו נחמה יש בזה? הרי הדלקת המנורה לא קיימת לעולם, כי לאחר חורבן הבית אין מנורה!.
וכותב הרמב"ן: "אבל ענין אגדה הזו לדרוש רמז מן הפרשה על חנוכה של נרות שהייתה בבית שני על ידי אהרן ובניו. רוצה לומר חשמונאי ובניו. יש חנוכה אחרת שיש בה הדלקת הנרות ואני עושה בה לישראל על ידי בניך ניסים ותשועה וחנוכה שקרויה על שמך. וראיתי בתנחומא שהנרות לא בטלין לעולם – לא רמזו אלא לנרות חנוכת בית חשמונאי שנוהגת אף לאחר החורבן. העניין המיוחד שזכה בו אהרן הכהן בהדלקת המנורה וההארה המיוחדת שהאירה בכח מעשיו, הרי היא ממשיכה בכל דור ודור. וזהו "שלך לעולם קיימת".
(קונטרס בענייני ימי החנוכה – מחיבוריו של רבי חנוך העניך קרלנשטיין זצ"ל)

"באותה שנה," המשכיה הגברת לספר, "נגשנו כולנו להדלקת הנרות מתוך התכווננות ותפילה. לאחר הברכות, אני נעמדתי ללחוש פרקי תהילים, ובעלי הקדיש את חצי השעה ללימוד משותף עם הבן.
שמונה ימים.
שמונה נרות.
שמונה סדרי לימוד.
ונס אחד!!!
הילד תפס את הקריאה, ומאותו הרגע הדביק את הקצב במהירות שלא תתואר!"
ההארה של נרות המקדש היא הארת השגת עומק התורה. ששמן רומז לחכמה, ומנורה בדרום כי הרוצה להחכים ידרים. וכן הארת נר החנוכה בכל דור ודור היא הארה הזו, כלומר שעל ידי נרות חנוכה זוכים להארת השגת עומק התורה. ואף על פי שנר חנוכה הוא רק שמונה ימים, מכל מקום על ידי שמונת ימים אלו זוכים אנו להארת התורה במשך כל ימות השנה.
(שם)

שמעתי את הסיפור המרגש של הגברת, והודיתי לה' שזימן לי לפגוש אותה. מי מאתנו לא מחפשת סגולות? מי לא זקוקה לישועה כזו או אחרת? מי לא מקדישה תפילות ועשייה כדי שהבנים ילמדו טוב. כדי שיהיה להם חשק, כדי שיחוו הצלחה?
הרגיל בנר חנוכה הווי ליה בנים תלמידי חכמים. והשאלה מתבקשת – איך אפשר להיות רגילים בנר החנוכה? הרי ההדלקה היא רק שמונה ימים... אלא הכוונה היא שמעשה ההדלקה משפיע לכל ימות השנה.
שמונת ימי החנוכה לפנינו. הפעם, בנוסף לשיר ולמזמור אצרף תפילות, כי הסופגנייה והלביבה ומטבע השוקולד יכולים להמתין מחצית השעה.
 

עט הדר

משתמש מקצוען
מעניין
בחצרות החסידים יודעים את ה"סוד" הזה שנים רבות
כל ספרי החסידות הקדושים מלאים ברעיון הזה
שהאור שנשפע בימים ההם, נשפע כל שנה מחדש גם בזמן הזה
וכך הוא בכל חג וחג
יציאת מצרים יש בכל שנה
מתן תורה יש בכל שנה
 

ציפופו 1

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
תודה רבה על השיתוף.
אחרי החתונה (התחתנו תחילת כסלו) בעלי תמיד היה יושב מול הנרות, בוכה ומתפלל מעומק הלב. אני הסתכלתי על זה מוזר כי בבית שלנו היה שמח ואז הוא הסביר לי את העניין שזה זמן גדול לבקשות. עם הזמן והילדים הזמן הזה הפך גם אצלנו לזמן יותר שמח ופחות זמן של תפילות. עכשיו הזכרת לי עם השיתוף הזה את עניין התפילה והלוואי ונראה גם אנו ישועה אצל בננו בעניין הלימוד והקריאה.
 

30313

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
יישר כח על השיתוף מחזק ומעורר
ואם אפשר להוסיף:
שכל ימות השנה אסור לבקש ניסים ובחודש כסליו כל החודש מותר לבקש ניסים
שנזכה לגאולה השלמה בקרוב ממש
 

מרשימה

משתמש סופר מקצוען
יש קובץ מקסים של הרבנית ימימה מזרחי, סגולות לחנוכה
אפשר להוריד באתר שלה
 

yochi000

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
אצל החסידים, הזמן הזה הוא תמיד היה גדול.
אצלינו בבית תמיד אחרי נרות חנוכה אנחנו אומרים את תפילת השל"ה וזה הזמן הכי גדול להתפלל על לימוד התורה. כי נר מצווה ותורה אור.
אנחנו משתדלים לשבת עם הילדים ולהסתכל על הנרות ולספר להם שאם מסתכלים על הנרות, שואבים יראת שמיים.
 

קריאת כיוון

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
משתפת במאמרים שיכולים להאיר ולתת כוח.
בואי ונדליק את האור [ושידלק כל השנה]
ומזמינה אותך, אישה יקרה, לקבל חינם:) מהאתר
את סדרת הסרטונים ליצירת אווירה
חנוכה שמח ושנמצה את הרגעים המיוחדים האלו, אמן.
 

קבצים מצורפים

  • הורים מאירים.pdf
    KB 308.6 · צפיות: 54
  • בואי ונדליק את האור!.pdf
    KB 323.4 · צפיות: 38

מי עדן

משתמש רשום
יש חסידיות כמו בעלזא ומכנובקא ששרים בחנוכה תמני אפי את הקיפיטל קי"ט
בניגון מיוחד שמובא שם הרבה על תורה ועוד
כדאי לעשות ולהגיד
חנוכה שמח
 

שלולית

משתמש מקצוען
עיון בדברי הרמב"ן מבהיר שהשורה הבאה היא על דעת מחבר הקונטרס בלבד:

"כשמדליקים את הנרות זהו רגע גדול לבקש על לימוד התורה." הסביר הרב. ובעלי הנרגש שב הביתה ועיין ברמב"ן, ואכן כן! הדברים מובאים שחור על גבי לבן!

אז קצת חבל להמציא דברים בשם מי שלא אמרם, ובפרט אם זה רב קדום וממורי דרכו של עמנו, כמו הרמב"ן.

ועוד נקודה למחשבה - אנחנו צריכים לחנך את הילדים גם דרך זה שיחוו את החגים כשמחים.
לשבת ולהתפלל וללמוד אחרי הדלקת נרות - יכול להיות נפלא, לבתים שזה מתאים להם.
לגבי הרבה משפחות, הנכון הוא בזמן הזה לשיר, לרקוד, לשחק עם הילדים. לתת להם את השעה הזו בצורה כבדה יותר - תהיה טעות.
בטח ובטח שלא להושיב דווקא אז ילדים שמתקשים ללמוד - ללמוד, כאשר זה מעיק על הילד.
חנוכה הוא זמן גדול, אבל את הלימוד והתפילות נכון יותר יהיה לשמור לשעה מאוחרת יותר, בחלק מהבתים.

שכל אחד יעשה את חשבונו, כמובן, אבל בלי לערבב ציטוטים שלא נאמרו.
 

נחל

משתמש מקצוען
רעיון נחמד לאחרי ההדלקה - חבילה מתגלגלת שבתוכה משחק חדש או הפתעה אחרת.
שרים ביחד, אחד הילדים יושב עם הגב לאחרים, וכשהוא מוחא כף, מי שהחבילה אצלו פותח.
אם הוא כבר פתח לפני כן - הוא מעביר לילד שאחריו.
בתוך כל עטיפה פתק שמנחה לפעילות קצרה וקלילה. למשל - תן 'כיף' לארבע ילדים. תעשה 'כוחות' שלש פעמים עם מי שאתה בוחר. תהיה ראשון ב'לצאת ולהכנס בשערים'.
קליל וכאילו כלום, אבל שווה המון לילדים.
ובסופו של דבר יש גם את המשחק החדש, שאפשר לשחק בו יחד.
מתאים יותר לקטנים, אבל אם אבא או אמא או שניהם משתתפים, יתכן שגם הבוגרים יותר ימצאו ענין.
סוג דבר שכל השנה לא מוצאים לו הזדמנות, ובחנוכה יכול להיות שכן.

ומאד מוזר הסיפור והציטוט הנ"ל.
הסיפור מן הסתם לא היה, כי הרב שמופיע בו, ומצטט כאילו בשם הרמב"ן, אומר דברים שלא כתובים ואף לא רמוזים ברמב"ן.
והקביעה הכאילו ברורה, שתפילה ולימוד הופכים את הרגעים הללו לנעלים, הזכירה לי סיפור שמספר הרב יעקובזון, על אדם שהזמן שיכול היה להקדיש לילדו היה מוגבל, והוא היה בטוח שעדיף שיקדיש אותו ללימוד משותף. הרב יעקובזון טען לו שחשוב יותר שילמד עם הילד.
האיש ניגש לרבו, האדמו"ר מבעלזא, ושאל. האדמו"ר הורה לשחק/לשוחח עם הילד בזמן הזה. ללמוד איתו יכול גם מישהו אחר, אבל לקשר הרגשי עם האבא - לא יהיה שום תחליף.

ידוע שרוב הנוער שנופל כיום בצורה זו או אחרת, הקושי שלו נופל על מקום רגשי. החיים עמוסים, ומעטים מתוכנו יכולים לומר שהם מצליחים להקדיש מספיק זמן לילדים. אז לקחת את הזמן הזה ולהושיב בו את הילדים ללמוד? מי אמר שזה נכון?
לא הרמב"ן...
ילד בן שנה צריך שאמא תאכיל אותו, ואם בזמן הזה היא תגיד תהילים, היא תעשה את ההיפך מהתפקיד שלה.
בגיל שלש זה להתפעל ממה שהוא בנה, בגיל שבע זה לעזור בשיעורי בית, ולאורך כל השנים זה להקדיש לו זמן ותשומת לב, ואהבה.
אז נכון שחשוב ביותר להתפלל המון. אבל להציג כאילו כל הדברים הנחמדים שנותנים לילדים הווי משפחתי ותחושה של אהבה, הם פעוטים וחסרי משמעות?
כל כך לא נכון.
 

מנגנת

משתמש מקצוען
התלבטתי אם להגיב כאן, ועכשיו כשאני שומעת דעות לכאן ולכאן אני מרגישה יותר בנוח לשתף.
קראתי את הדברים שהביאה הפותחת וממש רציתי ליישם,
הגיע חנוכה ו- גיליתי שפשוט אי אפשר! זה אמצע היום, הילדים זקוקים לי כמו בכל זמן אחר ואולי יותר, לא מדברת על אוירה... (משתדלים שיהיה גם את זה, זה דוקא די קל) מדברת על ההתעסקות הרגילה, אוכל, טיפול, תעסוקה, צרכים רגילים שממלאים את הזמן של אמא לילדים, בלי שום אפשרות לעצור ולהתפלל!
בקיצור מי שזה רלוונטי עבורו- נהדר וטוב להתחזק,
אבל אמא לילדים אין אצלה הפוגות, לא לתפילות ימים נוראים, לא לעת רצון של חנוכה, בקושי לכמה דקות ריכוז בהדלקת נרות שבת. היא מוקדשת לתפקיד שלה, ופטורה מכל השאר. זהו!
רק אל תבלבלו אותנו, בבקשה...
ובעז"ה שנראה כולנו ישועות וניסים כל אחד בענייניו, כל אחד בתפקידו, כל אחד בהשתדלויותיו.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
אצלנו רוקדים ומספרים סיפורי ניסים,
וקונים בכל יום/ מכינים משהו מיוחד לילדים
זה נשמע הרבה יותר נכון ומחבר את הילדים. את רוב הילדים שאני מכירה, בכל אופן.
ומי שמכיר/ה את מה שהרב שך אמר על ההבדל בין הבית שלו לבית של משפ' דויטש (מי שהיה מנהל החשבונות של ישיבת פונוביז', וזכה לבנים תלמידי חכמים עצומים),
יכול להבין עד כמה זה נכון, וד"ל.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  17  פעמים

לוח מודעות

למעלה