מה אתם אומרים על צורת ניקוד כזו?

תיבת נח

משתמש רשום
נכתב ע"י געוואלדיג;277810:
לא, כי פסול (עם חיר"ק) מלשון פֶּסֶל הוא מבנין הכבד, ומופיע בחיר"ק, דגש ומלאפו"ם, ואילו פסול מלשון שלילה, הוא מבנין הקל, ומופיע בחול"ם וסגו"ל, פֹּסֶל, או בלשון נקיבה פסילה.
חיפשתי ופשפשתי ולא מצאתי כלל מילה בתנ"ך של "פׂסֶל", זו מילה המופיעה רק במשנה ובתלמוד, ומנלן היאך לנקדו??...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא מובן לי מה הבעיה ב"פִּסּוּל" גם למשמעות השניה; אם יש "קישור" - צורת פיעל כשהפועל בקל (לדעתי זה בא במקורות מ"קושר" ולא מ"מקשר"), ו"איסור" מ"אוסר", למה לא יבוא "פיסול" מ"פוסל"? ומה בכך שיש למלה זו שתי משמעויות - וכי היא "בת יחידה" בלשון הקודש?
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י תיבת נח;278054:
חיפשתי ופשפשתי ולא מצאתי כלל מילה בתנ"ך של "פׂסֶל", זו מילה המופיעה רק במשנה ובתלמוד, ומנלן היאך לנקדו??...

על פי חכמת הדקדוק, אם נמצא מלה אחת במקרא אשר מתנהגת כאחד הבנינים, אזי נוכל להקיש ממנה על האב או על התולדה. לדוגמה, אנו אומרים וזדים 'טיבעת'. מלה זו הרי לא נמצאת במקרא, מנין להם לחז"ל שנֹאמר 'טיבעת' ולא 'טבעת' בקמ"ץ הטי"ת? אלא מכיון שמצינו 'טובעו' בים סוף על כן נקיש מזה. - בנין טֻבע תולדה של בנין טִבע. נמצאנו למדים מן התולדה לאב.
אגב, אשמח מאד אם תפנני למקור שמצאת בחז"ל עם מלת פֹסל בחול"ם וסגו"ל (לא בצר"י), זה יחזק את דברי.
 

שג

תג, רב-טקסט
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י געוואלדיג;276276:
תן דוגמא של חירוף וגידוף למשל?

לדוגמא. ברוך אלוקינו שבראנו לכבודו. האומר "שֶבָּרָאנוּ"??!! והרבה אנשים לא מבחינים בזה!
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
בהרבה סידורים ב"אין כאלקינו", נוסף יו"ד הרבים בתואר "כאדונינו", וזה נראה כמתפלל להרבה רשויות, ויש להגיה הסידורים האלה "כאדוננו" - יחיד.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
שבתי וראיתי שלכאורה אין הדברים חמורים כל כך, כי גם יחיד מתארים "אדונים" - "ואם אדונים אני איה מוראי" (מלאכי א, ו).
 

תיבת נח

משתמש רשום
כיון שהאשכול כבר הוקפץ אחזור קצת למעלה [משום מה לא הבחנתי בתגובות שהגיעו לאחר תגובתי]
הגיב גי...
"אגב, אשמח מאד אם תפנני למקור שמצאת בחז"ל עם מלת פֹסל בחול"ם וסגו"ל (לא בצר"י), זה יחזק את דברי"
שבתי וראיתי שאכן טעות בידי, ואכן אין במשנה ובתלמוד מקום שבו פסל מופיע בחול"ם וסגו"ל, כי אם בחולם וציר"י, [חשבתי בתחילה קצת ראיה מגודלת ופוקסת, [שורשה ענין פיקוס] אך התבונתתי שאף פוסלת תופיעה בסגו"ל, כך שאין ראיה.
אינני חזק כ"כ בדקדוק כפי שהנך רואה....
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
דוקא צדקת במקצת, כי השמות של בנין "גודלת" וכן "פוקסת" הם "גֹּדֶל", "פֹּקֶס", (ולא גידול, פיקוס, שזה יצוייר רק אם היה כתוב במשנה "מגדלת" "מפקסת").
מכל מקום אין להקיש מכאן לשרש פ.ס.ל. וצריך לשפוט לפי אופן הופעת בניניו הוא.
 

תיבת נח

משתמש רשום
לא הבנתי מדוע פוקסת שורשה מ פֹקֶס, לכאורה מהמשנה ריש מעשרות משמע שזה פיקוס שהרי משמעות פוקסת הוא בדיוק המשמעות של (פ"א מ"ה) "משיפקסו"
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
תקצר היריעה מלהרחיב כאן על תכונות שבעת הבנינים שבפעלים. ההבדל בין פוקס לפיקוס הוא, שהראשונה מבנין הקל והשניה מהבנין הכבד הדגוש. אם מצינו פעם אחת במשנה פוקסת, אין אנו יכולים לטעות בניקוד של מלה זו, והיא מראה על עצמה ועל כל השורש שלה שהיא מבנין הקל. ולכן אם נמצא פעם אחרת המלה "משיפקסו", ננקד אותה כבנין הקל, דהיינו "מִשֶּׁיִּפְקְסוּ", ולא "מִשֶּׁיְּפַקְּסוּ" או "מִשֶּׁיְּפַקֵּסוּ" שכך מנקדים בנין הכבד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה