מהר"ל: הבדל בין הליכה על קרש על הקרקע לבין באויר

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
ראיתי פעם באחד מספרי המהר"ל (נראה לי באר הגולה, אבל לא בטוח) הסבר מדוע כשהולכים על קרש על הקרקע אף אחד לא יפול ממנו, לעומת כאשר הולכים על אותו עובי ורוחב קרש כשזה באויר, יפלו.
מישהו זוכר מראי מקום מדיוק?
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ראיתי פעם באחד מספרי המהר"ל (נראה לי באר הגולה, אבל לא בטוח) הסבר מדוע כשהולכים על קרש על הקרקע אף אחד לא יפול ממנו, לעומת כאשר הולכים על אותו עובי ורוחב קרש כשזה באויר, יפלו.
מישהו זוכר מראי מקום מדיוק?
יש את הסיפור המפורסם על החזון איש והבריסקער רב.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
מאן דהו זלזל באזני החזו"א בהקפדה המופלגת של הרב על כל איסור דרבנן וכו'.
אמר לו החזו"א - האם אתה נופל מהמיטה בלילה?
- לא.
ואם מיטתך תהיה על קצה צוק, תישן רגוע?
- ודאי שלא!
למה, הרי אינך נופל מהמיטה בלילה?
המשיך החזו"א - אצל הרבריסקער רב כל נדנוד איסור דרבנן הוא כמו ליפול מצוק!
כשתהיה בדרגתו תוכל להביע את דעתך האם זה מוגזם או לא.
 

זרח

משתמש צעיר
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כאן מביא זה בשם מהר"ל אבל לא מצאתי כן בפנים אלא בדומה לזה
 

קבצים מצורפים

  • בשם מהרל.PDF
    KB 178.3 · צפיות: 3

טלשופ

משתמש רשום
עריכה תורנית
בבקשה: (את מראה המקום שמעתי לפני מס' שנים מהרה"צ רבי אלימלך בידרמן שליט"א)
חדושי אגדות מסכת בבא מציעא דף לג.

כל המקיים בעצמו כך בא לידי כך. פי' כי האדם בקל פועל בעצמו יותר ממה שיפעל בזולתו, כי כאשר הוא פועל בעצמו אין דבר מתנגד לו, לא כאשר יפעול בזולתו, כאשר המקבל מתנגד לו אין מניח לפעול בו. וכאשר הוא מתירא מן עניות הרי יתן לעניות מקום לפעול בו ובא אליו הדבר, וכמו שאמר איוב (איוב ג' כ"ה) ואשר יגורתי יבא לי, כי כאשר הוא ירא מן דבר אחד והוא בעצמו מקטין עצמו לפני אותו דבר שהוא ירא ממנו, ובזה פועל בו אותו דבר. ובפרט העניות שהוא ההעדר, וכאשר נותן עצמו אל ההעדר מקבל ההעדר, שהוא רודף אחריו תמיד, ודבר זה ברור. אע"ג דשלו קודם, היינו מצד החיוב, שאינו חייב שיהיה של חבירו קודם, אבל אשר קובע בנפשו כך וזהו כאשר מתירא מן העניות אז הוא בא לידי כך, כאשר הוא בדעתו שהוא מוכן לזה. ואינו דומה למי שהוא מתירא מן הנפילה שיפול, כי אין דבר זה דומה לזה כי הנפילה הוא בשביל מכשול אשר מגיע לו מן החוץ ואינו יכול לפעול המכשול מן החוץ, אבל זה לא הוי רק חסרון והעדר ממון שבא לידי חסרון ולידי מארה, וכאשר ירא מזה דעתו הוא שהוא מוכן לזה, לזה בא לדבר זה. וגם דבר זה עצמו שהוא הנפילה אמרו הראשונים שהיראה מזה מביא לידי זה, כי אם יקח אדם לוח אחד של עץ ומניחו על הנהר לעבור על הנהר מן הקצה אל הקצה קרוב הוא אל הנפילה כאשר עובר עליו, ואם הוא מונח על הארץ לא היה נשמט רגליו ממנו. וזה בשביל כי המחשבה שמחשיב על הנפילה פועל באדם, כי השכל הוא הפועל הגמור, ומכ"ש דבר זה כאשר הוא מתירא שלא יעני, שהמחשבה והשכל הוא פועל באדם ומקבל עניות והבן זה:
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
בבקשה: (את מראה המקום שמעתי לפני מס' שנים מהרה"צ רבי אלימלך בידרמן שליט"א)
חדושי אגדות מסכת בבא מציעא דף לג.

כל המקיים בעצמו כך בא לידי כך. פי' כי האדם בקל פועל בעצמו יותר ממה שיפעל בזולתו, כי כאשר הוא פועל בעצמו אין דבר מתנגד לו, לא כאשר יפעול בזולתו, כאשר המקבל מתנגד לו אין מניח לפעול בו. וכאשר הוא מתירא מן עניות הרי יתן לעניות מקום לפעול בו ובא אליו הדבר, וכמו שאמר איוב (איוב ג' כ"ה) ואשר יגורתי יבא לי, כי כאשר הוא ירא מן דבר אחד והוא בעצמו מקטין עצמו לפני אותו דבר שהוא ירא ממנו, ובזה פועל בו אותו דבר. ובפרט העניות שהוא ההעדר, וכאשר נותן עצמו אל ההעדר מקבל ההעדר, שהוא רודף אחריו תמיד, ודבר זה ברור. אע"ג דשלו קודם, היינו מצד החיוב, שאינו חייב שיהיה של חבירו קודם, אבל אשר קובע בנפשו כך וזהו כאשר מתירא מן העניות אז הוא בא לידי כך, כאשר הוא בדעתו שהוא מוכן לזה. ואינו דומה למי שהוא מתירא מן הנפילה שיפול, כי אין דבר זה דומה לזה כי הנפילה הוא בשביל מכשול אשר מגיע לו מן החוץ ואינו יכול לפעול המכשול מן החוץ, אבל זה לא הוי רק חסרון והעדר ממון שבא לידי חסרון ולידי מארה, וכאשר ירא מזה דעתו הוא שהוא מוכן לזה, לזה בא לדבר זה. וגם דבר זה עצמו שהוא הנפילה אמרו הראשונים שהיראה מזה מביא לידי זה, כי אם יקח אדם לוח אחד של עץ ומניחו על הנהר לעבור על הנהר מן הקצה אל הקצה קרוב הוא אל הנפילה כאשר עובר עליו, ואם הוא מונח על הארץ לא היה נשמט רגליו ממנו. וזה בשביל כי המחשבה שמחשיב על הנפילה פועל באדם, כי השכל הוא הפועל הגמור, ומכ"ש דבר זה כאשר הוא מתירא שלא יעני, שהמחשבה והשכל הוא פועל באדם ומקבל עניות והבן זה:
יופי!! בדיוק את זה חפשתי.
תודה רבה!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה