מהי כתיבה? מהי עריכה? הסבר קצר ודוגמאות

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
בעקבות תגובתי באשכול הזה, קיבלתי בימים האחרונים כמה תגובות שהבהירו לי, אחרי שחשדתי בעניין תקופה ארוכה, כי ההבדל בין שגיאות לשון לשגיאות כתיב אינו מספיק ברור.
אנסה להסביר את ההבדל בקצרה, מקווה שאהיה מובנת.

"במה את עובדת?" "אני כותבת". "אה, כן, גם אני כותבת. רשימות מכולת". "לא, לא הבנת". "אה, את קלדנית? כן, גם אני יודעת שיטה עיוורת".
מה כוללת הכתיבה? ומה כולל הטקסט?

המושג "טקסט", בעצם, כולל בתוכו רבדים רבים. טקסט לא נולד ביום אחד, והוא לא רק אל"ף בי"ת. יש לו הרבה שלבים שעומדים מאחוריו.
אנסה למנות אותם כאן.
א. האל"ף בי"ת הוא השלב הכי בסיסי של הטקסט. הוא זה שיוצר אותו. טקסט מורכב מאותיות.
כהשוואה, נגדיר את האל"ף בי"ת של הטקסט לדרגת דומם.
ב. אחרי שלב האותיות, מגיע שלב המילה. כל כמה אותיות יוצרות ביחד מילה. מילה מורכבת מ: מ, י, ל, ה.
זהו שלב הצומח. למילה יש משמעות אדירה, מכרעת, מילה יכולה לבנות ומילה יכולה להרוג. אך היא עדיין שלב מתחיל.
ג. אחר כך מגיע שלב המשפט. כל כמה מילים שאנחנו שמים אותן ביחד, יוצרות לנו משפט.
זהו שלב המדבר. משפט מסוגל לספר לנו, משפט נושא בחובו אדם חי.
אבל, לאדם הזה עדיין אין אישיות. אנחנו עדיין לא יודעים מי הוא. הוא רק משפט, שנותן לנו אדם, אך אנחנו לא יודעים מה המשפט הזה קשור ולאן.
זה מביא אותנו לשלב הבא, והעצום:
ד. שלב הפסקה והפרק.
השלב הזה, נקרא לו שלב היהודי. זהו השלב הכולל: זה מספר לנו על הטקסט. זה הטקסט.
ואז, מגיע השלב האחרון, שהוא בעצם כולל את כל השלבים ביחד:
ה. שלב הנשמה.
בלי הנשמה - האדם הזה לא חי. בלי התוכן של הטקסט - הוא יכול להיות בלי כלום. אפס.
הנשמה היא המהות.
הרי גם השורה הזאת:
שורה תפוח אידיאלי בלי אין עוד מחר צהוב
גם היא כוללת את רוב השלבים. הרי יש לה את שלב האל"ף בית, ויש לה את שלב המילה, ואת שלב המשפט. אבל היא לא שווה כלום. כי אין לה נשמה.
הנשמה, התוכן, זהו השלב הכי מכריע בטקסט. הוא אומנם לא יכול לבוא בלי כל השלבים הקודמים (למעט ציטוטים, שיש להם נשמה גם בלי שלב הפסקה), אבל זה השלב הכי הכי משמעותי.

עכשיו איך זה מגיע למעיישה.
בעריכת טקסט, יש כמה שלבים. יש את שלב ההגהה, יש את שלב העריכה הלשונית (שזה כולל לעיתים גם עריכה סגנונית), ויש את שלב עריכת התוכן.

שלב ההגהה מתמקד על האות.
ההגהה מאייתת את המילים בצורה נכונה. כל אות שמרכיבה את המילה. היא מתקנת שגיאות כתיב ושגיאות דקדוק, כל מה שקשור למילה עצמה. אם תוך כדי הקלדה הוספנו אות מיותרת, ההגהה תתקן זאת. אם כתבנו בטעות גוף זכר במקום נקבה (תתפלאו כמה זה נפוץ), ההגהה תתקן זאת. אם שמנו רווח לפני הנקודה, ההגהה תתקן זאת.
כי זאת טעות.

שלב העריכה הלשונית מתמקד על המשפט.
העריכה הלשונית תתפוס שגיאות תחביר, תנסח את המשפט נכון יותר, תמקד את הנשוא והנושא. בנוסף, העריכה הלשונית תתקן את הפיסוק (פסיק במקום נקודה, להוריד שלושה סימני קריאה לאחד, להוסיף כאן נקודה.
הוספת מרכאות, לעומת זאת, תהיה שייכת לקטגוריית ההגהה, כיוון שזאת שגיאת כתיב.)
עריכת סגנון לעיתים תדרש גם כן, בהתאם לדרישות הטקסט ולדרישות הכותב.
עריכת הסגנון לא תעבוד עם "כן נכון ולא נכון", כי בסגנון אין שחור לבן. זה לא כמו לכתוב 'לחתוב' עם ח', שזאת שגיאה. בסגנון זה עניין של טעם. אלא שיש טעם נכון יותר, ויש טעם נכון פחות. אם הכותב אינו מרוצה מספיק מהטעם שלו, הוא יכול לשלם לאיש מקצוע שהתמחה בטעם נכון יותר.
דוגמה: איציק אמר: "אתה יכול לבוא אלי?" דן ענה: "למה?" איציק אמר: "כי משעמם לי". דן ענה: "אני אשאל את אמא שלי".
אין בכתיבה הזאת שום דבר לא נכון, אבל יש כאן הרבה שנכונים פחות. עריכה סגנונית של הקטע הזה יכולה להעלות אותו לרמת נכונות גבוהה יותר.

השלב האחרון הוא שלב עריכת התוכן. השלב הזה מתמקד בנשמה, ובשביל זה הוא בדרך כלל משתמש בפסקה/בפרק.
הזזת הפסקה הזאת למעלה וקיצוץ הפסקה השניה, תשנה את התוכן למשהו ממוקד יותר. הוספת פסקת דוגמה תהפוך את התוכן למפורט יותר. והוספת פרק בספר תהפוך את הספר להיות מובן יותר.

הלאה. מה זה קשור אלי, הכותב?
האם הכותב צריך להיות העורך? אולי הכותב הוא בסך הכל הקלדן?
ובכן. במקרה שהכותב הוא בסך הכל הקלדן, הוא לא צריך להתמחות באף אחד מהשלבים הנ"ל.
במקרה שהכותב רק כותב את המילים, הוא לא קשור לתוכן (קורה הרבה אצל סופרי הצללים), הוא צריך להיות בקיא בשלב ב, ג ולפעמים ד'. השלבים האלו מכריעים מאוד, אך ללא קשר לנשמת התוכן.
ברוב המקרים, שלנו לפחות, אנחנו צריכים לבנות את הכתבה/הסיפור/השיר. החל משלב הרעיון ועד לשלב הכתיבה. אם כך אנחנו צריכים לבנות גם את שלב הנשמה, וגם לבחור את השימושים במילה-משפט-פסקה.
אבל זה עדיין לא כולל את שלב האות. את מה שמרכיב את המילה.

אלו השלבים הכלליים בכתיבת טקסט. כמובן שהדברים נכתבו באופן כולל, וכל מקרה נוגע לגופו, אך מקווה שההבדלים בין תפקידי הכותב לתפקידי העורך ברורים כעת יותר.
בהצלחה רבה!
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
איזה מאמר משובח!!!
תודה, העמדת דברים על דיוקם.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
ה. שלב הנשמה.
בלי הנשמה - האדם הזה לא חי. בלי התוכן של הטקסט - הוא יכול להיות בלי כלום. אפס.
הנשמה היא המהות.
הרי גם השורה הזאת:
שורה תפוח אידיאלי בלי אין עוד מחר צהוב
גם היא כוללת את רוב השלבים. הרי יש לה את שלב האל"ף בית, ויש לה את שלב המילה, ואת שלב המשפט. אבל היא לא שווה כלום. כי אין לה נשמה.
יש עוד שלב לפני הנשמה. הגיון או תחביר בעל תוכן למשפט. המשפט המודגש אינו חסר-נשמה כי אם חסר משמעות. הוא אפילו לא פרוזה יבשה. נונסנס. ההגדרה של 'נשמה' יכולה להיות תוספת כשרוצים טקסט ספרותי בעל ערך גבוה יותר מסתם רשימת מכולת.
שלב ההגהה מתמקד על האות.
ההגהה מאייתת את המילים בצורה נכונה. כל אות שמרכיבה את המילה. היא מתקנת שגיאות כתיב ושגיאות דקדוק, כל מה שקשור למילה עצמה. אם תוך כדי הקלדה הוספנו אות מיותרת, ההגהה תתקן זאת. אם כתבנו בטעות גוף זכר במקום נקבה (תתפלאו כמה זה נפוץ), ההגהה תתקן זאת. אם שמנו רווח לפני הנקודה, ההגהה תתקן זאת.
כי זאת טעות.
פורטו כאן למעשה שלושה סוגי הגהות: הגהת הקלדה, הגהת כתיב, הגהת דקדוק. במידה ויש גם מגיה בסיסי וגם עורך לשוני, אז לעתים הסוג האחרון, ואולי גם האמצעי, יוטל עליו.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מסכימה שההגהה אמורה לתקן לדוגמא רווח מיותר לפני נקודה בסוף משפט אבל נניח שיש כותב אשר באופן די קבוע שם רווח לפני נקודה זה קצת בעייתי מעצם היותו כותב, לא?
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
מסכימה שההגהה אמורה לתקן לדוגמא רווח מיותר לפני נקודה בסוף משפט אבל נניח שיש כותב אשר באופן די קבוע שם רווח לפני נקודה זה קצת בעייתי מעצם היותו כותב, לא?
לא.
זה בעייתי לעורך. זה מרגיז אפילו, לפעמים.
בשביל זה משלמים לו.
הוא יכול להגיד לכותב תקשיב, שמתי לב לטעות שחוזרת על עצמה ואולי כדאי שתדע שאין צורך לשים רווח לפני הנקודה. אבל הוא לא יכול לדרוש זאת מהכותב.
עבור הכותב, זה לגיטימי לגמרי. הוא לא צריך לדעת את זה. אומנם הוא "שווה" יותר אם הוא כן יודע את זה, ככל שסופר מתמצא יותר באיות ודקדוק "רמתו" עולה, אבל הוא לא נדרש לדעת את זה.
שוב, כמו בתכנות. מתכנת C שיש לו ידע בSQL הוא מתכנת טוב יותר, מחירו בשוק עולה, אבל הוא לא צריך לדעת את זה.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
לא.
זה בעייתי לעורך. זה מרגיז אפילו, לפעמים.
בשביל זה משלמים לו.
הוא יכול להגיד לכותב תקשיב, שמתי לב לטעות שחוזרת על עצמה ואולי כדאי שתדע שאין צורך לשים רווח לפני הנקודה. אבל הוא לא יכול לדרוש זאת מהכותב.
עבור הכותב, זה לגיטימי לגמרי. הוא לא צריך לדעת את זה. אומנם הוא "שווה" יותר אם הוא כן יודע את זה, ככל שסופר מתמצא יותר באיות ודקדוק "רמתו" עולה, אבל הוא לא נדרש לדעת את זה.
שוב, כמו בתכנות. מתכנת C שיש לו ידע בSQL הוא מתכנת טוב יותר, מחירו בשוק עולה, אבל הוא לא צריך לדעת את זה.
מממ... קשה לי להסכים עם זה.
ודאי שהכותב לא חייב, אבל זה ממש מתבקש...
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
מממ... קשה לי להסכים עם זה.
ודאי שהכותב לא חייב, אבל זה ממש מתבקש...
אני שומעת את מה שאת אומרת. חשבתי על זה קצת בימים האחרונים. אני חושבת שבהחלט יתכן שאת צודקת, ושאפשר לצפות מרוב הכותבים לדעת בסיס דקדוקי הכרחי לכתיבה.
אם הבנתי אותך נכון, מה שאת בעצם אומרת שכותב המתהדר במומחיות המילה, ניתן לדרוש ממנו לטפל בכל ההיבטים שלה.
יש בהחלט צדדים להניח שהדרישה שלך לגיטימית. אני, באופן אישי, מעדיפה כן לתת לכל כותב את האפשרות לכתוב בנוחות ובזרימה וללא כללי דקדוק טכניים, שעלולים לעיתים להגביל אותו.
מצד שני, אין להתעלם מכך ששלל מרכיבי המילה חשובים מאוד והכרחיים לטיב הטקסט, ולכן יתכן שחשוב שהכותב יהיה מודע אליהם.
תודה על הדיוק :)
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אני שומעת את מה שאת אומרת. חשבתי על זה קצת בימים האחרונים. אני חושבת שבהחלט יתכן שאת צודקת, ושאפשר לצפות מרוב הכותבים לדעת בסיס דקדוקי הכרחי לכתיבה.
אם הבנתי אותך נכון, מה שאת בעצם אומרת שכותב המתהדר במומחיות המילה, ניתן לדרוש ממנו לטפל בכל ההיבטים שלה.
יש בהחלט צדדים להניח שהדרישה שלך לגיטימית. אני, באופן אישי, מעדיפה כן לתת לכל כותב את האפשרות לכתוב בנוחות ובזרימה וללא כללי דקדוק טכניים, שעלולים לעיתים להגביל אותו.
מצד שני, אין להתעלם מכך ששלל מרכיבי המילה חשובים מאוד והכרחיים לטיב הטקסט, ולכן יתכן שחשוב שהכותב יהיה מודע אליהם.
תודה על הדיוק :)
זה לא שהכותב חייב להיות מודע לכל הכללים, אבל לפחות לבסיסיים מביניהם.
לא נורא אם הכותב יטעה ויכתוב שני סימני קריאה, אך נורא אם לא יהיה רווח אחרי פסיק לדוגמא (באופן קבוע).
ועדיין, ברור שככל שהכותב טועה פחות הקטע שלו משובח יותר, כמו שאמרת.
בכל אופן, תודה על הפירוט לעיל...
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
עשית לי סדר בראש!
מאמר מצוין!

מה שכן, בתור כותבת עדיין לא 'נרגעתי',
אני תמיד בודקת הלוך-חזור וממש מובכת אם יוצאת לי טעות.
(לא משנה באיזה שלב)
לא תמיד יש הגהה אחרי הכתיבה, כך שהאחריות נופלת על הכותב ירצה או לא.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
וממש מובכת אם יוצאת לי טעות.
אה, בואי לבקר אצלי בימים שלפני ירידת ספר לדפוס.
יעשה לך השראה לספר אימה. :rolleyes:

כל סיפור עובר הגהה (למעט המקרים הטרגיים). אלא שלפעמים מחוסר תקציב זאת הגהה של הכותב.
כלומר: יש מקרים שהכותב ממלא שני תפקידים: גם הכותב וגם המגיה.
אני תמיד אומרת לעמיתים שכירים שעושים את ההגהה בעצמם שיקחו תעריף כפול.
 
נערך לאחרונה ב:

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
זה לא שהכותב חייב להיות מודע לכל הכללים, אבל לפחות לבסיסיים מביניהם.
לא נורא אם הכותב יטעה ויכתוב שני סימני קריאה, אך נורא אם לא יהיה רווח אחרי פסיק לדוגמא (באופן קבוע).
ועדיין, ברור שככל שהכותב טועה פחות הקטע שלו משובח יותר, כמו שאמרת.
בכל אופן, תודה על הפירוט לעיל...
נפגשתי היום עם עמיתות למקצוע ודיברנו בין השאר על הנושא הזה.
לאחר דיון הגעתי למסקנה כי אכן אני טעיתי, ואת צדקת.
באמת מצופה מכותב לערוך לטקסט הגהה בסיסית ראשונית, כדי שיהיה ברמת ראוי להתקנה.
את הבסיס הדקדוקי עליו לדעת, בין אם הטקסט יעבור הגהה מקצועית ובין אם לאו.
גם הערתי בעניין התחקירים לספרים לא הייתה מדויקת: תחקיר עומק לספר הוא באחריות הכותב. העסקת תחקירן מקצועי היא פריוילגיה בפרויקטים בעלי תקציב גדול יותר, ואינה חובה.
מצטערת על ההטעיה, תודה לכולם/ן על הדיוק.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
נפגשתי היום עם עמיתות למקצוע ודיברנו בין השאר על הנושא הזה.
לאחר דיון הגעתי למסקנה כי אכן אני טעיתי, ואת צדקת.
באמת מצופה מכותב לערוך לטקסט הגהה בסיסית ראשונית, כדי שיהיה ברמת ראוי להתקנה.
את הבסיס הדקדוקי עליו לדעת, בין אם הטקסט יעבור הגהה מקצועית ובין אם לאו.
גם הערתי בעניין התחקירים לספרים לא הייתה מדויקת: תחקיר עומק לספר הוא באחריות הכותב. העסקת תחקירן מקצועי היא פריוילגיה בפרויקטים בעלי תקציב גדול יותר, ואינה חובה.
מצטערת על ההטעיה, תודה לכולם/ן על הדיוק.
תודה על התיקון!
מודה ועוזב ירוחם... :)
בכל מקרה, טענתך המקורית רק מעידה על רמת השירות המעולה שאת נותנת!
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  27  פעמים

לוח מודעות

למעלה