מבוקש/יונה ספיר - ביקורת

בעד החזרת ההפי אנד לספרות


  • סה"כ מצביעים
    167

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
ע"ע סלידתו של פנרס מהשלטון.
(כוונתי, היא מייחדת פרקים שלמים לתיאורי הסלידה שלו והבכי שלו על הפיתויים ולמעשה בסיפור היא מספרת רק עד כמה הוא נהנה מזה בסופש"ד ועד כמה זה נצרך. הכל תלוי במילות התיאור.
כן, זה בהחלט מדהים.)
לגבי ההפי אנד-
הפי זה לאו דווקא שהגיבור הראשי התחתן עם הבת של הבוס שלו.
הפי אנד זה בתרגום מילולי סוף שמח.
אם הגיבור מת בדמי ימיו אך הותיר אחריו מורשת או ירושה או מסר לאומה,
הרי שזה נכלל בגדר הפי אנד.
כנ"ל אם הגיבור לא הצליח להשיג את שעמל עליו במהלך העלילה,
אך רכש בדרכו תובנות לחיים ומסקנות נבונות,
הרי שגם זה נכלל בהפי אנד המדובר.
והיום רוב רובם של הסיפורים מסתיימים בהפי אנד הסוג הזה.

אם אנחנו מדברים על סיפורים למתבגרים, הילדה שרצתה מלכתחילה מאד את התפקיד הראשי בהצגה היתה בסיפורי ילדותנו מקבלת אותו בסוף. בספרות המודרנית, היא מבינה בסופו של דבר שבעצם הרבה יותר טוב להיות בתפקיד שולי בהצגה, זה לב הסיפור, וזה יפה מאד כאשר המסר הזה הוא עצם הלוז של היצירה כולה, כי בלעדיו - אין כאן כביכול סיפור (אסור היום לספר סיפור לשם סיפור).
אבל בתחום המותחנים, בהם הדרמה, החשש והמתחים הם לב העניין, את כל המסרים אפשר בהחלט לשמור לגוף העלילה. לסיום יש להפיל איש על צווארי אחיו כדי להביא את הרומן לפסגתו.
במקום זאת, אגב, נוהגים היום הסופרים לעשות אחד משניים, שאותי ממש דוחים:
א. כמתואר לעיל, סוף עצוב מלא תובנות והרהורים ומוסר השכל של בעלי מחשבה.
ב. פשוט חותכים את הספר פרק אחד לפני הסוף. כך תוכל לשער שהסיפור כן נגמר בטוב, אבל לא יפרגנו לך ללקק עם זה את השפתיים וליהנות מהחוויה המיוחדת הזו שבאה אחרי הסיוט הגדול (בסגנון מהללאל בבית בסטיאן אחרי החנינה, לדוגמא). העדינים יותר מספרים את סגירת המעגל בזריזות, מגיעים הישר לסוף הטוב ונחפזים לכריכה האחורית כאילו פתאום הם ממהרים לאיזו פגישה, אחרי 600 עמוד בהם כל שטות של שחקני משנה נותחה לפרקי פרטים (מה שלא מותיר אגב לקורא ברירה אלא לדלג בסתר כמה עמודים[:cool:]). יש לז'אנר המפוקפק הזה דוגמאות למכביר, לא עולות לי כרגע כאלו.
לסיכום, הטענה המרכזית שלי היא אחת, אם אתם סבורים שנכון להשאיר אותנו בפיות פעורים עם לשון בחוץ בנגיעות רוש ולענה - זכותכם כי כאן עדיין דמוקרטיה (היתה בכל אופן. עד חוק הלאום). אבל אם אתם כן חושבים, כפי שנכתב בתגובה הנ"ל, שצריך הפי אנד ושיש לזה חשיבות, תדעו שהמורשת והמסר לאומה וחתונת האבלים הזו הכל שמחת זקנתי. אף אחד לא יוצא באמת שמח מזה, אלא אם כן הוא שכנע עצמו זמן רב שהוא איש רוח. זו פשוט טעות כנראה שרווחת בקרב הסופרים ויפה לשרשה בהקדם.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
אם אנחנו מדברים על סיפורים למתבגרים, הילדה שרצתה מלכתחילה מאד את התפקיד הראשי בהצגה היתה בסיפורי ילדותנו מקבלת אותו בסוף. בספרות המודרנית, היא מבינה בסופו של דבר שבעצם הרבה יותר טוב להיות בתפקיד שולי בהצגה, זה לב הסיפור, וזה יפה מאד כאשר המסר הזה הוא עצם הלוז של היצירה כולה, כי בלעדיו - אין כאן כביכול סיפור (אסור היום לספר סיפור לשם סיפור).
אישית אני בכל זאת אוהב שהאנשים באים על סיפוקם ומקבלים את האוכל שרצו, ולא יועץ רגשי שישכנע אותם שכדאי להם לצום.
 

יוסף שחק

משתמש סופר מקצוען
לטעמי זה לא רלוונטי איך הסיפור נגמר. סיפור צריך להיות פשוט טוב, לפעמים טוב שיסתיים בהפי הנד ולפעמים לא. זה בערך כמו לעשות דיון אם יותר טוב סיפורים שמתרחשים באוקראיינה או עדיף סיפורים מלב ליבה של פריז עם נגיעות בשוודיה.
הסוף של הסיפור לא יכול להוות קטגוריה. (כלומר: "סיפור עם סוף טוב "סיפור עם סוף רע") אם כי, יש ז'אנרים שבהם מתאים יותר סוף רע (אימה), ויש שמתאים יותר סוף טוב ליהודים (סיפורים יהודיים, כמובן.)
 

יונה ספיר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
שלום רב,
תודה, ראשית כל, לכל מי שהתייחס לספרי "מבוקש". זה תמיד נחמד לראות שהספר שלך מעורר אנשים להגיב...
לענייננו, קודם כל ההפי אנד, אשתדל להשיב בקיצור, כי אני די אחזור על מה שענו כאן אחרים. הפי אנד אינו בהכרח הצלחה גורפת. הוא לימוד כלשהו, הבנה, קידום, כל מה שילמד את הגיבור להתמודד עם החיים כמו שהם. ועל הדרך ילמד גם את הקוראים...
לא התכוונתי שיתקשרו כל כך לשמעיהו... הכוונה הייתה בהחלט לאייל, שלמד שעל אף שהוא "כל יכול" ורגיל לשחק בעולם כרצונו, והנה הגיע צעד אחד לפני ההצלחה המסחררת - והקדוש ברוך הוא רצה אחרת. ונכון כתבו כאן, שזה באמת היה הרעיון. לקחת דמות כל יכולה, ולהגיד לה: הי, גם אתה לא כל יכול. יש הקדוש ברוך הוא בעולם.
לעניין השני, של גיבור הרואי ולא מציאותי - הכותב כתב שאינו מכיר סוכני מוסד, אז אני כן. לא אחד ולא שניים ראיינתי לצורך הסדרה. קראתי ספרות על המוסד ועל השייטת (אייל בוגר שיטת 13) כדי להבין איך מתנהלים שם הדברים ולהעביר את רוח הנחישות, האומץ והדבקות במטרה אליה מאומן כל סוכן. להגיד שהם כל יכולים? חס וחלילה. לא ולא. אבל דמותו של אייל, פרי דמיוני, מבוססת על דמויות אמתיות ועל מעשים הרואיים לא פחות שנעשו, נעשים וייעשו עד שירחם עלינו הבורא ולא נזדקק עוד למוסד ולסוכניו. האמירה במוסד היא "אחד מאלף מבקשים מתקבל למוסד, אחד מאלף מסוכני המוסד מתקבל לחוליית כידון".
לכל אורך הסדרה זה בערך מה שקורה: אייל מצליח במשימות, אבל אף פעם לא "עד הסוף". בכל פעם קורה משהו אחר, שגורם לו להרגיש שאינו יכול הכול, שההצלחה, אחרי הכול, בידי שמים.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
שלום רב,
תודה, ראשית כל, לכל מי שהתייחס לספרי "מבוקש". זה תמיד נחמד לראות שהספר שלך מעורר אנשים להגיב...
לענייננו, קודם כל ההפי אנד, אשתדל להשיב בקיצור, כי אני די אחזור על מה שענו כאן אחרים. הפי אנד אינו בהכרח הצלחה גורפת. הוא לימוד כלשהו, הבנה, קידום, כל מה שילמד את הגיבור להתמודד עם החיים כמו שהם. ועל הדרך ילמד גם את הקוראים...
לא התכוונתי שיתקשרו כל כך לשמעיהו... הכוונה הייתה בהחלט לאייל, שלמד שעל אף שהוא "כל יכול" ורגיל לשחק בעולם כרצונו, והנה הגיע צעד אחד לפני ההצלחה המסחררת - והקדוש ברוך הוא רצה אחרת. ונכון כתבו כאן, שזה באמת היה הרעיון. לקחת דמות כל יכולה, ולהגיד לה: הי, גם אתה לא כל יכול. יש הקדוש ברוך הוא בעולם.
לעניין השני, של גיבור הרואי ולא מציאותי - הכותב כתב שאינו מכיר סוכני מוסד, אז אני כן. לא אחד ולא שניים ראיינתי לצורך הסדרה. קראתי ספרות על המוסד ועל השייטת (אייל בוגר שיטת 13) כדי להבין איך מתנהלים שם הדברים ולהעביר את רוח הנחישות, האומץ והדבקות במטרה אליה מאומן כל סוכן. להגיד שהם כל יכולים? חס וחלילה. לא ולא. אבל דמותו של אייל, פרי דמיוני, מבוססת על דמויות אמתיות ועל מעשים הרואיים לא פחות שנעשו, נעשים וייעשו עד שירחם עלינו הבורא ולא נזדקק עוד למוסד ולסוכניו. האמירה במוסד היא "אחד מאלף מבקשים מתקבל למוסד, אחד מאלף מסוכני המוסד מתקבל לחוליית כידון".
לכל אורך הסדרה זה בערך מה שקורה: אייל מצליח במשימות, אבל אף פעם לא "עד הסוף". בכל פעם קורה משהו אחר, שגורם לו להרגיש שאינו יכול הכול, שההצלחה, אחרי הכול, בידי שמים.
שמע: אם הצלחתי לצוד כאן אל האקווריום הביתי, כריש כמו יונה ספיר (או למצער מישהו שמתיימר להיות יונה ספיר) - ההפי אנד כולו שלי, והיה זה שכרי...
 

יונה ספיר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
איך אוכל לשכנע אותך שאני זה אני?
לשלוח קטע מ"מרגל להשכרה" חלק חמישי?...
ראיתי כאן שלא הגבתי לקטע אם סופרים מתחברים לדמויות, ואיך לא אכפת להם.
אז הם מתחברים מאוד-מאוד-מאוד, אבל מתגברים על נטיות הלב והורגים כשצריך...
לא את אייל, אותו אשאיר בחיים, אבל לגבי כל הסובבים אין הבטחה...
ועוד אגב, כתבו כאן על מרי אנטואנט. בניגוד לידיעה המפורסמת, לא היא זו שאמרה את המשפט הידוע "אם אין לחם תאכלו עוגות" (בריוש, במקור) אמרה את זה מריה תרזה, מאה שנים לפניה. היא עצמה הייתה מלכה של חסד יחסית למושגי הימים ההם. אז אל תכפישו בלי לבדוק את ההיסטוריה...
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
קראתי עד כה רק את שני הכרכים הראשונים, אל תקפוץ לחמישי מהר כל כך.
יצויין, שנדירים האנשים, שאני מכיר (למעט סוכני מוסד), שהיו מסוגלים להגיב לְביקורת בענייניות ואובייקטיביות כזו.
הא לכם סוּפֶּר סוֺֹפֵר.
(בעל סופרמניות מופרזת:rolleyes:)
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
@יונה ספיר מברוק על כך שהגבת לנו כאן.
כתבתי בעבר איזושהי ביקורת (טובה) על הספר האחרון שלך, ותסלח לי שאיני זוכר את שמו, אבל אני זוכר שהיתה לשבח.
והבן שלי חולה על הספרים שלך, חשב לשמור על איכות בז'אנר הזה, ייש"כ.
אשמח אם תשתף אותנו קצת מדרך יצירתך, טיפ או שניים לא יזיקו לנו...
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
חפירה בפרטים אישיים של כותבים בין בכללי ובין באישי רק תבריח אותם מהפורום הנפלא והנהדר שלנו, וחבל.
ובכל מקרה הניק:"יונה ספיר" לא עונה לתגובות באישי רק לשיח נאות ומקצועי על גבי הפורום.
 

יונה ספיר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מישהו ביקש טיפים לדרך יצירתי...
זה ארוך, כמובן, וא"א לתמצת בכמה משפטים. אכתוב כאן כמה מילים על דיאלוגים דווקא, כי זה עלה לי מעיון בכמה סיפורי-בראשית בפורום. יש בהם המון דיאלוגים, וזה בסדר, אבל לא "רואים" מה קורה. כשאדם מדבר, הוא לא רק מאדים או מחוויר, הוא בדרך כלל באמצע משהו. שותה קפה, מחזיק מפתח, מניח אותו, מזיז את הראש לשמוע רעש מבחוץ, מתופף על השולחן, מסדר את הניירת, הטלפון מצלצל באמצע והוא משתיק אותו...
תכתבו תוך כדי שאתם ר ו א י ם מה קורה. לא לכתוב רק את המלל שהגיבורים מדברים כי זה מעביר לקוראים את הידע, אבל לא מספיק מחבר. כדי לחבר קורא לסיפור, צריך לתאר לו מה הוא רואה עכשיו. הגיבורים פועלים תוך כדי דיבור, בהנחה שלא קפאו מתדהמה (שאם כן, צריך לכתוב שהוא קפא מתדהמה...)
ועוד משהו שהוא קריטי לדיאלוג: שנינות, ציניות, חדות. בעולם האישי זה לא טוב. דברו בעדינות, היו רכים, סבלניים ומכילים. בעולם הספרות, כמה שהחרבות יותר חדות, הקורא יותר נהנה. לא לכתוב סתמי, אלא חד ושנון. ציניות מלאת הומור הכרחית לדיאלוג.
 

מאיר14

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
בעולם הספרות, כמה שהחרבות יותר חדות, הקורא יותר נהנה. לא לכתוב סתמי, אלא חד ושנון. ציניות מלאת הומור הכרחית לדיאלוג.

כנראה לדעתך זה לא ישפיע על הקורא איך שהוא ביום יום, רק סתם ישאר ככה באויר.
לדעתי, זה לא נכון.

עם כל השאר, אני מסכים, החכמתני.
 
נערך לאחרונה ב:

יונה ספיר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
אני רואה שלא הובנתי עד הסוף.
ברור כשמש, שלא מדובר בדיאלוג בן אם ובנה בן השלוש, או בין בני זוג וכדומה.
אבל כשזה נצרך - זה פשוט נצרך...
חוץ מזה, בין ידידים מספיק להשתמש בהומור, ורק כשמדובר באויבים, להשתמש בציניות.
ההבדל בין הומור לציניות הוא דק וחשוב.
כשאתה מדבר בהומור, כולם מחייכים.
כשאתה מדבר בציניות, כולם מחייכים חוץ מאחד.
 

מאיר14

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
אני רואה שלא הובנתי עד הסוף.
ברור כשמש, שלא מדובר בדיאלוג בן אם ובנה בן השלוש, או בין בני זוג וכדומה.
אבל כשזה נצרך - זה פשוט נצרך...
חוץ מזה, בין ידידים מספיק להשתמש בהומור, ורק כשמדובר באויבים, להשתמש בציניות.
ההבדל בין הומור לציניות הוא דק וחשוב.
כשאתה מדבר בהומור, כולם מחייכים.
כשאתה מדבר בציניות, כולם מחייכים חוץ מאחד.

אמנם את ספרי המתח שיצאו בעשרים שנה האחרונות [מאחרי נישואיי], כבר לא קראתי. פשוט, מאז ב"ה כבר לא השתעממתי..

אך לדעתי, ספר יכול להיות נקי חלק ומוסרי ללא כל ציניות, ועם כל זאת לחבר חזק את הקוראים, רק צריך השקעה ערכית גדולה יותר מצד הסופר, מה שאינו בנמצא כיום בזמנינו.
קח לדוגמא את הספר רב המכר "זעקה ללא מענה" - אחד הספרים ששיגעו אז את המגזר.
שהסגנון שלו נקי חלק ומוסרי ללא ציניות, ואוהו התחברו אליו.
כנראה הספרים של היום, אינם ערכיים מספיק, ומה שכבר יכול למשוך את הקורא, זה רק הציניות האכזרית עם כל הנלוה אליה, אקשן מירבי, ואיזה ידיעות נעלמות מהחלל או משירותי הביון החשאיים וכדו' - שפעמים רבות אין בינם לבין המציאות אף בדל של דמיון.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית

מרחבית

משתמש מקצוען
כשאדם מדבר, הוא לא רק מאדים או מחוויר, הוא בדרך כלל באמצע משהו. שותה קפה, מחזיק מפתח, מניח אותו, מזיז את הראש לשמוע רעש מבחוץ, מתופף על השולחן, מסדר את הניירת, הטלפון מצלצל באמצע והוא משתיק אותו...

חשוב ונכון מאוד.
אך במידה נכונה. ישנם ספרים בהם נראה שהדמות המתוארת היא היפראקטיבית. רוצים לקרוא בנחת ובריכוז מה הוא אומר או חושב, וכל הזמן יש תיאורי פעילות (משעממת, אגב), שקוטעים שוב ושוב את העניין.

ועוד משהו שהוא קריטי לדיאלוג: שנינות, ציניות, חדות. בעולם האישי זה לא טוב.

בכל מקום שבעולם האישי זה לא טוב - גם בספר זה רע...


ברור כשמש, שלא מדובר בדיאלוג בן אם ובנה בן השלוש, או בין בני זוג וכדומה.
אבל כשזה נצרך - זה פשוט נצרך...

בכל מקום שזה נצרך בחיים - לו היתה כזו סיטואציה - זה נצרך גם בספר...
ואם בחיים זה קורה לעיתים מאוד נדירות - ובספר זה קורה לרוב, כדאי לחשוב על זה - מה זה עושה...
 

יונה ספיר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
אני רואה שנפתח כאן דיון לשני נושאים.
1. מה מקומה של הציניות (ואמרתי גם הומור, אבל שכחתם...) בדיאלוגים שבספר, אם בכלל.
2. האם הספרות (המתח דווקא? סתם שאלה) של היום הנה ערכית או מושכת רק בשל היותה מלאת אקשן. אפשר להמשיך לשאול, אם בכלל יש מקום לספרות כזו (מלאת אקשן וציניות, כאמור)
בנוגע למה שהביא מאיר14 על כך שהידיעות מסוכנויות הביון השונות אינן אמתיות אלא בדויות מהדמיון, כבר עניתי לזה. יש אכן מקום רב לדמיון, אבל הבסיס מציאותי+ ונכתב אחרי שיחות ממושכות עם אנשים שהיו שם וקריאת חומר על איך המבצעים הללו קורים בשטח.
תשובותיי לשאלות:
1. לעניות דעתי, יש מקום ליותר שנינות בשיח שבספר מאשר במציאות, בהדגשה לא בין אנשים שראוי שיהיה ביניהם שיח מסוג אחר (הורים, ילדים, בני זוג). בספרים שלי בעיקר, האנשים המדברים אינם אלה שאיתם אתם נפגשים יומיומית, והשיח ביניהם שונה. אפשר לחלוק עליי, כמובן...
2. השאלה השנייה מורכבת יותר, ואענה בצורה הכי בוטה: יש לא מעט אנשים, שצריכים את האקשן הזה. עבורם הוא צורך שאם לא יסופק במסגרת כשרה וחרדית, יחפשו אותה במקומות אחרים. קיבלתי לא מעט ד"שים מבקשים מהורים לבני נוער בעיקר, שסיפרו שהספרים ממלאים צורך של בנם לחוות מעט ריגוש. הבן שלכם לא כזה? אשריכם. אבל יש לא מעט אחרים. התקווה היא להביא ספר מאוזן, שימלא את הדרישות למתח מצד אחד וישמור על הגבולות במידת האפשר מצד שני. אני מקווה שהספרים שלי עונים על הדרישות הללו. הם נכתבים בהרבה זהירות, אבל אולי גם בהם נופלות טעויות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה