שיתוף - לביקורת לרקוד את השכל

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הצלילים התעלו אליו מרחוק, כובשים לרגליו דרך שלא תכנן. שונים כל־כך מהצלילים שאליהם התרגל, שאליהם כמה, מהמוזיקה הזו, המטריפה את החושים ומווסתת את הגוף לנוע כפי רצונה. ובכל־זאת הם משכו אותו. כאילו כבלי קסם חדשים התלפפו בו, חנקו אותו עד כלות הנשימה.

וכמה כלתה הנשימה לאחרונה. וכמה פחד מכלות הנשימה. נסגרו מועדוני המוזיקה, אך גם אם היו פתוחים – לא היה בא בשעריהם. סוכרת הנעורים שלו דאגה לכך.

וכמה מתוקים היו הימים שבהם לא הייתה לו כמעט למכשול. וכמה מסוחררים היו החושים, ולא מן היין שממנו נמנע.

צעד בעקבות הקולות, מסיג ממחשבותיו את הכאב, את הגוף המעוות מחוסר תנועה. הם היו שונים, הקולות, ובכל־זאת הוא כמה כבר להגיע אליהם.



להט של חולצות לבנות, סחרור של קולות שירה משונה, אנשים שאינם נותנים ידיים ובכל־זאת הם בדבוקה אחת. וריח של זעה קלושה, מוכרת וזרה כאחת. הוא התקרב. הם רקדו במעגל, לא כפי שהיה רגיל, ואף תזמורת או להקה לא נראו בצד – השירה כולה בקעה מהגרונות. הם רקדו במעגל, סביב במה קטנה ומשונה, ומפעם לפעם התקרבו אליה אחד או שניים מהם, קראו בקול כמה מילים, נטלו חפץ מגושם עטוף בבד רקום, ושבו אל המעגל מלא־החיים.

בעיניים מבולבלות הוא עקב אחר סחרורם, באוזניים משתוקקות ניסה לעקוב אחר שיריהם המתחלפים. איך הם יודעים בכל פעם מה השיר החדש? איך הם יודעים את הרפטואר העשיר הזה בעל־פה?

כמה שונים היו השירים הללו, כמה שונים היו הריקודים. לא היה בהם טנגו או פולקה, לא היה בהם אפילו סלסה או הורה. ובכל־זאת, למרות אי התיאום, רקדו כולם יחד, והגוף שלהם נראה כל־כך משוחרר, משוחרר יותר ממה שהצליח לחוש הוא אי פעם.

תמיד צחקו עליו שאפילו בריקוד הוא עובד עם השכל. מתאם את הצעדים במדויק עם המוזיקה, כאילו מחשב אותם מתמטית, כאילו הם אחת הסוגיות המתמטיות שבהן הוא מתעמק בלימודיו. תמיד אמרו לו, תשתחרר, תחווה, תזרוק את השכל. אף־פעם לא נתנו לו משהו בתמורה לשכל האמור להיזרק.

ואת התמורה הזו הוא חש עכשיו, מול מעגל הרוקדים, מול החפצים הגדולים הנישאים ביראת אהבה. הוא חש אותה, ולא ידע זאת בתחילה, הוא חש אותה, ולא הבין לאן השכל שלו הלך לטייל. השכל הלך לטייל, וגם רגליו – ובכיוון ההפוך. הן הלכו וקירבו אותו אל הרוקדים.

דתיים! צעק לו הלב את מה שסירב עד כה לעכל. תתרחק! עכשיו! אבל גם הלב הלך בעקבותיו של השכל, ונותרו רק הרגליים, ונותר רק הדבר העמום הזה, שהכניס אותו אל המעגל שבשטח הפתוח, נוגע ולא נוגע בכתפי הרוקדים שלצדו, וחולצתו האדומה בולטת כחוט שני על פני נהר חולצות־כבשים לבנות.

שיר אחד גווע, מניח לרגע את רגליו המנענעות מתחתיו, והאיש שלצדו פצח בשיר אחר, מצרף אליו מהר מאוד את כולם. אז כך זה הולך. וגם את השיר הזה הוא לא מכיר. לא ייאמן כמה שירים הוא לא מכיר. ובתור אחד שחקר את המתמטיקה של המוזיקה מכל הכיוונים, והכיר כמויות של שירים ושל סגנונות, הוא חש את הבושה המזדחלת. כמה אתה לא מכיר. כמה השכל שלך, שנזרק סוף־סוף, חשב שהוא יודע, וכמה הוא לא. אפילו מה החפץ ההוא, שמחזיק כעת האיש שמצדו השני, הוא אינו יודע.

ומי כן יודע? לא הלב, שהתקפל גם הוא. אפילו הרגליים, שמונעות מעצמן, אינן יודעות.

הוא חש בה, מפעמת בכל גופו, ולא ידע מהי. הוא נגע לרגע בקטיפה המרוקמת, וחש איך היא מתלהטת.

"ברוך הבא," לחש לו הגבר האוחז בקטיפה בקול שהתנשא מעל השירה הרמה. "אם יש לך שאלות – אני אהיה כאן אחרי ההקפות. ובינתיים – תן לנשמה להוביל אותך."

והוא נתן. בלי להכיר, בלי לדעת, רק עם התחושה העמוקה שהיא קיימת, ושעוד מישהו שם קיים. והרגליים נעו בזכותה, והלב חזר לפעום, משתוקק שוב לגעת בקטיפה הרקומה, לפתוח את קישוריה, להציץ בנשגבות שבתוכה, לשאוף אותה אל תוכו.

והשכל נותר בינתיים בצד, ממתין לאמונה שתבוא להשתלב בתוך המכלול הזה, של גוף־לב־נשמה־ידיעה.



מוקדש לאבי היקר, שבשמחת תורה לפני שנים רבות החליט סוף־סוף שהוא זורק את השכל, ומניח לאמונה היהודית להשתלט על נשמתו.
 

AtArA R

תוכן. אש.
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
וואו.
אי אפשר לקרוא בלי להיות שם,
ואי אפשר לקרוא בלי להריח שזה אותנטי, לגמרי.
 

יהלום-יצירות מלוטשות

הוצאה לאור שמבינה אותך
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
נפלא!
זורק את הקורא באחת אל תוך המציאות.

כמדומני שיש לדוד זריצקי ז"ל תיאור באחד מספריו גם-כן על חילוני שנסחף אל מערבולת ריקודים דביקה ומזיעה, אבל ממכרת ויפה, כך גם התקרב ליהדות. מעניין.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כמדומני שיש לדוד זריצקי ז"ל תיאור באחד מספריו גם-כן על חילוני שנסחף אל מערבולת ריקודים דביקה ומזיעה, אבל ממכרת ויפה, כך גם התקרב ליהדות. מעניין.
מדהים! אם מישהו ידע לומר לי איפה בדיוק התיאור הזה נמצא - אשמח...
(ורק לדייק בקשר לאבא שלי - הוא התחיל את תהליך התשובה עוד לפני אותו שמחת תורה. אבל בכל הזמן הזה נרתע ולא היה בטוח אם הוא אכן מוכן לעשות את הצעד הזה, שנגד לכאורה את כל ההגדרות השכליות שהכיר עד כה. ואז, בסמינר שבו היה, חגגו את שמחת תורה, והריקודים, שהוא הכיר עוד קודם בצורה שונה וזרה לחלוטין, הם אלה שסחפו אותו להחלטה הסופית: לחזור אל היהדות ולהתחיל לשמור מצוות באמת.
 

יהלום-יצירות מלוטשות

הוצאה לאור שמבינה אותך
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
מדהים! אם מישהו ידע לומר לי איפה בדיוק התיאור הזה נמצא - אשמח...
(ורק לדייק בקשר לאבא שלי - הוא התחיל את תהליך התשובה עוד לפני אותו שמחת תורה. אבל בכל הזמן הזה נרתע ולא היה בטוח אם הוא אכן מוכן לעשות את הצעד הזה, שנגד לכאורה את כל ההגדרות השכליות שהכיר עד כה. ואז, בסמינר שבו היה, חגגו את שמחת תורה, והריקודים, שהוא הכיר עוד קודם בצורה שונה וזרה לחלוטין, הם אלה שסחפו אותו להחלטה הסופית: לחזור אל היהדות ולהתחיל לשמור מצוות באמת.
מרגש!!
אנסה לחפש (אולי זה בספרו 'שימקה') - אבדוק בעז"ה.
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
התחלתי לקרוא, נסחפתי. לא קורה הרבה. (אומרים לי שאני *מאוד* בררנית בקריאה :( מכחישה בתוקף).
היופי כאן, שרואים שזה נכתב מהלב. אחר כך, כשראיתי את מה שכתבת בשורות המטושטשות, הבנתי. פשוט מרגישים את הלב. ומבחינתי, זה א ב בכתיבה.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אחר כך, כשראיתי את מה שכתבת בשורות המטושטשות, הבנתי. פשוט מרגישים את הלב. ומבחינתי, זה א ב בכתיבה.
תודה רבה!
למען האמת הסיפור עלה לי סתם מתוך מחשבה איך אדם מבחוץ יביט על ההקפות, ינסה לפענח את סדר השירים והריקודים. ואז המחשבה הזו התלבשה לי על מישהו שלא שומר מצוות. ורק אז נזכרתי באבא שלי... ועליו ביססתי (קלושות) את הדמות שנכתבה בסוף.
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
סיפור מדהים!

אני אישית ואני בטוח שאני משמש כפה לעוד הרבה, נשמח מאוד לעוד ועוד מהסגנון כתיבה הכל כך יפה הזה. עם המילים המסוגננות, האציליות, אך לא מידי...
שאנחנו זוכים לה בינתיים רק אחת לכמה חודשים.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
שאנחנו זוכים לה בינתיים רק אחת לכמה חודשים.
לצערי לא יוצא לי לכתוב הרבה סיפורים קצרים לאחרונה. (בעיקר סיפורי ילדים או סיפורים ארוכים או שירים, שחלקם אישיים וחלקם לא מוצלחים מספיק).
תודה על התמריץ לחזור לכתיבה הזו...
 

נודד

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אם מישהו ידע לומר לי איפה בדיוק התיאור הזה נמצא - אשמח...
אני משער שהכוונה לסיפור ב"משורר בין ההרים". שם מדובר בפורק עול ש"מן פיזום שכזה מבית אבא שחציו פיזום וחציו אנחה של סתם כך שמתנגנת ונתלשת לה, מן ימבמבם יבם שכזה"(זה לא ציטוט אלא רוח הדברים בסיפור) והריקוד בצוותא עם דבוקת חסידים, החדירו בו הרהורי תשובה, והוא רקד ורקד עד שיצאה נשמתו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה