לקוחות ביחיד זה לוקח

הנושא בפורום 'עריכה לשונית, דקדוק וניקוד' פורסם ע"י חגי פאהן, ‏1/8/19.

  1. חגי פאהן

    חגי פאהן עימוד ספרים עימוד ספרים

    הצטרף:
    ‏29/3/15
    הודעות:
    1,702
    תודות :
    2,534
    נקודות:
    271
    עיסוק:
    מנקד, מעמד ומתכנת
    דף הבית:
    בלשון הגמרא. לוקח במשמעות של קונה. שהרי המילה 'לקוח' לא מופיעה בש"ס במשמעותה היום, של קונה.

    כעת יש לי שאלה: המשנה במסכת שבת אומרת "כסא וסמוכות שלו טמאין מדרס ואין יוצאין בהן בשבת". ולמעשה הכוונה לסומכים של הכסא (או יותר נכון, של היושב על הכסא). השאלה היא: האם זו תהיה טעות מוחלטת לנקד סְמוּכוֹת, וחייבים לנקד סָמוֹכוֹת כי משמעו סומכים=פעיל, כמו לָקוֹחוֹת, שגם הוא משמעו 'לוקחים'? תודה.
     
  2. ספרא וסייפא

    ספרא וסייפא משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏16/5/19
    הודעות:
    144
    תודות :
    194
    נקודות:
    49
    אם אפשר לנקד 'סָמוֹכוֹת', למה לנקד סְמוּכוֹת, שיש לה משמעות נוספת בלשון חז"ל 'אִם הָיוּ סְמוּכוֹת לַמִּטָּה'?
     
    חגי פאהן מודה על התגובה.
  3. אפכא מסתברא

    אפכא מסתברא משתמש סופר מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏28/5/09
    הודעות:
    6,757
    תודות :
    1,920
    נקודות:
    220
    עיסוק:
    כתיבה, ניקוד, עריכה
    מיקום:
    ירושלים
    למה לנקד בינוני פעול? אם הן סומכות - הן אינן סְמוּכוֹת! (כשם שאם הן 'תולות' הן אינן 'תלויות', לתשומת לב כל מי שכותב/אומר 'המעיל תולה' במקום 'תלוי'!)
     
    חגי פאהן ו-ספרא וסייפא מודים על התגובה.