למידה והוראה משמעותית!

הנושא בפורום 'פורום 'חדר מורים'' פורסם ע"י הוא היה אומר, ‏5/8/19.

  1. הוא היה אומר

    הוא היה אומר משתמש מקצוען

    הצטרף:
    ‏28/7/19
    הודעות:
    581
    תודות :
    2,444
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    מורה, פובליציסט, עורך תוכן.
    מיקום:
    גליל עליון
    את יכולה בבקשה למקד איזה מקצועות קודש בדיוק?
     
    מישהו מהצפון, - אסתר - ו-גלילאו מודים על התגובה.
  2. כנפיים

    כנפיים משתמש מקצוען איור וציור מקצועי פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏3/12/18
    הודעות:
    947
    תודות :
    5,621
    נקודות:
    159
    נושא מרתק מאד ומשמעותי..

    הערה אחת:

    החשיבות הגדולה בלמידה משמעותית היא לא דווקא בזכירת החומר לאחר זמן, אלא בעיקר בפיתוח ושימור היכולת ללמוד באופן עצמאי.

    כל הנושא של למידה משמעותית התחיל בגלל שהיום אף ילד בעולם הגדול לא צריך את הידע שלך.
    יש לו את הרשת, ומידע מכל סוג נגיש שם עבורו.

    הוא כן צריך לדעת ללמוד.
    לדעת לברור עיקר מטפל, להבין מילים קשות עפ"י ההקשר, לקרוא קריאה מרפרפת וליטול את מה שהוא צריך לו מתוך הטקסט, להבין את הנקרא, להסיק מסקנות, לנוע לפעולה מתוך הנלמד ועוד ועוד.

    זו המטרה האמיתית של למידה משמעותית.
    הלמידה המשמעותית לא מייצרת תלמידים אלא לומדים עצמאיים.

    אם זוכרים את המטרה המרכזית, הדרכים אליה מגוונות, למרות שהמוטיבים שבהן דומים, ויש גם רווחים נלווים כמו זכירת החומר לאחר זמן, אהבת התלמידים את השיעורים וכו'.

    זהו בין הדברים הבודדים המדידים בלמידה משמעותית ולכן מדובר רבות,
    אבל הסימן האמיתי, בעיניי לפחות, הוא תלמידים שהעיניים שלהם חוזרות להאיר, שחוזרים לחשוב.
    שמאמינים שוב בכוח שלהם להבין ולדעת, לחקור ולהתעניין.
    שהסקרנות שלהם ניצתת .
    שאינם מחכים עוד להאכלה בכפית, אלא הורידו מהמוח את החלודה, והם אקטיביים, מרגישים חלק, ומשמעותיים במקום הזה שנקרא ביה"ס.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏2/12/19
    kshir, יונת123 ו-גלילאו מודים על התגובה.
  3. גלילאו

    גלילאו משתמש חדש

    הצטרף:
    ‏22/10/19
    הודעות:
    6
    תודות :
    7
    נקודות:
    4
    עיסוק:
    כותב ומלחין, מבקר מוזיקה.
    מיקום:
    אזור המרכז
    הרעיון של הלמידה המשמעותית הוא להתמקד בנקודה העיקרית של השיעור ולפתוח אותו בצורה הכי רחבה שאפשר.
    למשל, אם היעור הוא על מכירת יוסף.
    להתחיל את השיעור בכלל אם נושא אחר שמתכתב עם מכירת יוסף.
    לדוגמא,
    הסיפור עם שלושת האחים של שלמה המלך.
    להראות שיש חילוקי דעות בין אחים.
    לחקור עד היכן יכולה הקנאה בין האחים להוביל אותם.
    וכולי וכולי.
    והכל בשיתוף פעולה מלא עם התלמידים.
    יותר נכון,
    לתת להם חכה, הם כבר יבלעו את הפיתיון.
    השיעור יכול להתפתח למקומות בלתי נגמרים.
    אני ניסיתי זאת מספר פעמים,
    זה יוצר חשמל בכיתה.
    רק צריך להיות נורא יצירתיים,
    וזה לא קל.
     
    הוא היה אומר, - אסתר - ו-כנפיים מודים על התגובה.
  4. כנפיים

    כנפיים משתמש מקצוען איור וציור מקצועי פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏3/12/18
    הודעות:
    947
    תודות :
    5,621
    נקודות:
    159
    הקושי העיקרי לדעתי הוא לשחרר.
    לדעת שהשיעור אמנם מנותב על ידך, אבל לא כל מה שיעלה בו אתה יכול לצפות מראש.
    לא לפחד משאלות.
    להיות פתוח לכיווני חשיבה.
    לכבד את הילדים והדעה שלהם.
    אתגר לא קטן, ושווה כל מחיר.
     
    הוא היה אומר, - אסתר -, kshir ומשתמש נוסף מודים על התגובה.
  5. - אסתר -

    - אסתר - משתמש פעיל

    הצטרף:
    ‏21/3/18
    הודעות:
    100
    תודות :
    135
    נקודות:
    49
    תודה לכל המגיבים. יותר מעניין אותי גיוונים מרעננים בלמידה. משהו שלא עושים כל יום. מחפשת בעיקר בשיעורי נביא, יהדות, דינים. תודה.
     
    מישהו מהצפון מודה על התגובה.
  6. הוא היה אומר

    הוא היה אומר משתמש מקצוען

    הצטרף:
    ‏28/7/19
    הודעות:
    581
    תודות :
    2,444
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    מורה, פובליציסט, עורך תוכן.
    מיקום:
    גליל עליון
    את יכולה למקד איזה נושאים ביהדות, בדינים ובנביא?
    זה כל כך רחב...
     
    - אסתר - ו-מישהו מהצפון מודים על התגובה.
  7. סמינר דוד

    סמינר דוד משתמש מקצוען

    הצטרף:
    ‏29/12/15
    הודעות:
    376
    תודות :
    1,038
    נקודות:
    149
    הפיקוח על המקצועות העצמאיים, דורש במקצועות התנך והיהדות מבחנים. לא סתם למידה משמעותית. כי הם איבדו את האמון בזה.
    ואגב, כדי ללמוד איך ללמוד בתנ"ך, (בעיקר בתורה) אפשר ללמוד כמה פרקים בצורה של ניתוח.

    מה קשה בפסוק,
    לחפש את התשובות ברש"י,
    לנסות להבין את רש"י, דרך שפתי חכמים ודומיו. וזה אמנם נרכש ביחידה החמישית בתנ"ך.

    ואחרי שעושים את זה על כמה פרקים רצופים, התלמידות עושות את זה לבד, כשהן קוראות פסוק.

    ובניגוד למי שאמרה כאן שאין עיקר באוסף ידע, ובזכרון החומרים, כי הכל נגיש,
    הנגישות במגזר החרדי, עדיין לא כזו גדולה, וגם, זו לא המטרה של בחינות הבגרות. המטרה היא להבין את החומרים ולזכור אותם.
    אחרת הבחינות היו רק במיומנות, שזה נעשה כבר בכמה מקצועות, כמו הסטוריה, אזרחות, ספרות, שמביאים בבחינת הבגרות מקרים מהחדשות, ומבקשים למצוא את הקשר שלהם לחומרים נלמדים.
     
    - אסתר - מודה על התגובה.
  8. הוא היה אומר

    הוא היה אומר משתמש מקצוען

    הצטרף:
    ‏28/7/19
    הודעות:
    581
    תודות :
    2,444
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    מורה, פובליציסט, עורך תוכן.
    מיקום:
    גליל עליון
    ????
     
    - אסתר - מודה על התגובה.