למה צריך קופירייטר?

מלפפון

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י קינמון;2417173:
כיון שאף אחד לא הואיל בטובו להסביר מה כל כך גרוע במודעה, כנראה שכל מה שגרוע בה זה שגיאות הכתיב.

אם אכן כך, יש לקחת בחשבון את קהל היעד, וכיון שמניסוח המודעה נראה שקהל היעד הם תושבי רמת בית שמש ב' (ואף על פי שראיה לדבר ליכא, רמז לדבר איכא, שהרי מספרי הטלפונים מתחילים בספרה 9), יתכן מאוד שכך צריך לכתוב להם,
אם תכתוב להם בעברית תיקנית וכ''ש עברית מצוחצחת, זה פשוט לא ידבר אליהם,
זה יראה להם איזה משהוא של מודרניים, ה' ירחם.

הבעיה במודעה ממש לא רק הבעיות הלשוניות בה.
אלא שאין בה שום גורם מבדל.
מישהו מראה את המודעה פה הלך לקנות מהם או לפחות לברר היכן הם ממוקמים?
זו פרסומת לא מכירתית בעליל, בעוד המטרה שלה בהחלט למכור.
למה שאבוא אליהם ולא לחנות אחרת?
אם המטרה שלה היתה ליידע אותנו שיש כזה מקום, אוקי.
אבל לא חבל על התשלום לעיתון?
אם היה להם תקציב מכובד, הם היו באמת עושים מודעות תדמית (לא מכרתיות אלא רק מודעות למותג שלהם), ואולי גם משקיעים קצת בטיזרים על הדרך..
כאן המטרה היא למכור, ולא נראה שהגדילו מכירות.
פשוט חבל.

אבל אני לא אוהבת לבקר מודעות אחרות שלא ביקשו ממני לנתח ולחוות דעתי עליהן.
כל אחד עושה מה שנראה לו מתאים, וזו זכותו.
לקופירייטרים יש מספיק עבודה גם ככה.
 

צביזון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י מלפפון;2417285:
הבעיה במודעה ממש לא רק הבעיות הלשוניות בה.
אלא שאין בה שום גורם מבדל.
מישהו מראה את המודעה פה הלך לקנות מהם או לפחות לברר היכן הם ממוקמים?
זו פרסומת לא מכירתית בעליל, בעוד המטרה שלה בהחלט למכור.
למה שאבוא אליהם ולא לחנות אחרת?
אם המטרה שלה היתה ליידע אותנו שיש כזה מקום, אוקי.
אבל לא חבל על התשלום לעיתון?
אם היה להם תקציב מכובד, הם היו באמת עושים מודעות תדמית (לא מכרתיות אלא רק מודעות למותג שלהם), ואולי גם משקיעים קצת בטיזרים על הדרך..
כאן המטרה היא למכור, ולא נראה שהגדילו מכירות.
פשוט חבל.

אבל אני לא אוהבת לבקר מודעות אחרות שלא ביקשו ממני לנתח ולחוות דעתי עליהן.
כל אחד עושה מה שנראה לו מתאים, וזו זכותו.
לקופירייטרים יש מספיק עבודה גם ככה.
סוף סוף מישהו מנסה להסביר כאן מה הבעיה.

אז אם זה הבעיה, כנראה שזה היה העמוד הראשון במקומון ההוא... ולכן העלו בדיוק את העמוד הזה...
איני חושב שזו הייתה המודעה הכי גרועה שם לפי הפרמטרים הנ"ל.

אם נסתכל על בנית המודעה, שנעשתה, לא כדי לגרום למישהו ש'לא צריך כעת פלאפון' לבוא לקנות, אלא לגרום למי ש'כן צריך', 'לדעת' שכאן מוכרים ושכאן יש היצע גדול ויפה, אז בהחלט שזה עושה את העבודה. ויפה.
 

איציק כרמי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י צביזון;2417338:
סוף סוף מישהו מנסה להסביר כאן מה הבעיה.

אז אם זה הבעיה, כנראה שזה היה העמוד הראשון במקומון ההוא... ולכן העלו בדיוק את העמוד הזה...
איני חושב שזו הייתה המודעה הכי גרועה שם לפי הפרמטרים הנ"ל.

אם נסתכל על בנית המודעה, שנעשתה, לא כדי לגרום למישהו ש'לא צריך כעת פלאפון' לבוא לקנות, אלא לגרום למי ש'כן צריך', 'לדעת' שכאן מוכרים ושכאן יש היצע גדול ויפה, אז בהחלט שזה עושה את העבודה. ויפה.

א. המודעה היתה במקומון, וכמוה היו עוד 8 מודעות שמכרו את אותו מוצר בדיוק.
ב. במודעה הזו הועלתה, כיוון שאדם משקיע על עמוד שלם(!) שנראה גרוע, מבחינה עיצובית, טיפוגרפית, עברית וניסוחית. מבחינתי המודעה הזו יותר גרועה מפשקוויל שחור/לבן
ג. אין במודעה הזו שום חשיבה קריאייטיבית
ד. המודעות האחרות טובות יותר
ה.לא מדובר על מקום שלא משקיעים בפרסום.
 

חבדניק

משתמש פעיל
נפשיט קצת את המונחים:
התפקיד של קופירייטר בעסק הוא לא ייעוץ שיווקי, לא בניית אסטרטגיה ולא יעדי מכירה. התפקיד של קופירייטר הוא למצוא הטקסט הכי מתאים לתמהיל השיווקי ולאסטרטגיה השיווקית של העסק בצורה שהמודעה תמלא את תפקידה לפי רצונו ושאיפותיו של בעל העסק.
ולכן, מודעת מכירה צריכה קופירייטר בשביל שהמודעה תמכור: כשלקוח פוטנציאלי רואה מודעה. יש המון דברים שצריכים להיות בה כדי שהיא תגרום לו ללכת לקנות: הטקסט צריך לגרום לו להביע אמון בבית העסק, להבין שהמוצר/שירות שמוכרים לו הם הטובים ביותר עבורו, שהמחירים תואמים את התועלת שהוא יפיק מהמוצר ועוד.
את זה אף אחד לא יכול לתת חוץ מקופירייטר שמבין בתחום ויודע להניע היטב את הלקוח לפעולה.
הגרפיקה של המודעה היא בסך הכל הכלי שגורם לטקסט להיות נוח יותר לעיני הלקוח, אבל היא בהחלט לא העיקר. העיקר הוא "מה המודעה משדרת". לא שאני מזלזל בחשיבות של עיצוב המודעה. הוא חלק חשוב מאוד כי אם העיצוב לא יהיה נעים לעין וישדר על גל אחד עם האסטרטגיה של העסק, המודעה לא תעבוד. אבל זה לא העיקר.
לכן כל בעל עסק שמשקיע שפירסום - לא יכול בשום צורה שהיא לעבוד בלי קופירייטר. כי זה פשוט לא יעבוד. המודעה לא תשדר את מה שהוא רוצה. לפעמים היא רק תזיק לו.
בעל עסק שלא ייקח קופירייטר, זה כמו שהוא לא יבנה תכנית ואסטרטגיה שיווקית. זה כמו שהוא יעצב את המודעה ב'צייר'. זה כמו שהוא יפרסם בתל אביב חנות מקומית בנהריה. זה כמו שהוא ירצה למכור אבל לא יכתוב כתובת של העסק. אני יכול להמשיך לכתוב לנצח, אז אפסיק כאן...
 

רבנים

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
האם כשכרמל מזרחי פרסמה את זה:eek::eek::eek:, נפתח אשכול על כך, פשוט קנו ושתו.
זה רק אנחנו, שכבר התבלבלנו מרוב פרסומות ורק פרסומות כימותרפיה וכו' מעוררים אותנו:eek::eek::eek:.
 

יונה יונה

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
קופירייטרים נכבדים.
קופירייטינג הוא מקצוע ביצועי! אתם אמורים להוריד את האסטרטגיה לרמת המילים.
בדיוק כמו שהמעצב צריך לתרגם אותה לויזואל.

אסטרטגיה ובחירת גישה שיווקית זה תחום ומקצוע אחר לגמרי.
וזה הדבר הכי חשוב כדי ליצר מכירות בשוק תחרותי, יותר מגרפיקה, יותר מתמונה טובה ויותר ממילים נכונות.
 

מלפפון

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י יונה יונה;2423207:
קופירייטרים נכבדים.
קופירייטינג הוא מקצוע ביצועי! אתם אמורים להוריד את האסטרטגיה לרמת המילים.
בדיוק כמו שהמעצב צריך לתרגם אותה לויזואל.

אסטרטגיה ובחירת גישה שיווקית זה תחום ומקצוע אחר לגמרי.
וזה הדבר הכי חשוב כדי ליצר מכירות בשוק תחרותי, יותר מגרפיקה, יותר מתמונה טובה ויותר ממילים נכונות.

אי אפשר להפריד.
כלומר אם לקוח מגיע עם אסטרטגיה מוכנה- מעולה.
הקוםירייטר יסתמך עליה.

הבעיה היא שהרבה לקוחות מגיעים רק לניסוח מודעה/תוכן אתר ואז הקופי עושה גם עבודת אסטרטגיה, ומתחיל לכתוב בריף ולשאול שאלות, כי אחרת, על סמך מה יכתוב?
איך ידע מה המסר שעליו לכתוב לפיו?

ומה שקורה זה שרוב הקוםירייטרים לומדים גם שיווק, כי אין מצב לפעול בלי בכלל.
גם קורס םרסום וקופי בפרוג מביא בעיקר את תורת האסטרטגיה השיווקית, ופחות את תורת הקופירייטינג.

יאיר ויס, קופירייטר מקצועי מאד ומרצה בפרוג אומר שתכלס אין כזה דבר מקצוע של אסטרטגיה. בדיוק מהסיבה שאתה לא יכול להיות קופירייטר בלי להבין בשיווק.
(אחרת הרבה יודעים לכתוב נהדר, אז מה הקטע ללכת ללמוד את זה).
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
נכתב ע"י מלפפון;2423229:
ומה שקורה זה שרוב הקוםירייטרים לומדים גם שיווק, כי אין מצב לפעול בלי בכלל.
גם קורס םרסום וקופי בפרוג מביא בעיקר את תורת האסטרטגיה השיווקית, ופחות את תורת הקופירייטינג.

יאיר ויס, קופירייטר מקצועי מאד ומרצה בפרוג אומר שתכלס אין כזה דבר מקצוע של אסטרטגיה. בדיוק מהסיבה שאתה לא יכול להיות קופירייטר בלי להבין בשיווק.
(אחרת הרבה יודעים לכתוב נהדר, אז מה הקטע ללכת ללמוד את זה).

זה לא רק בפרוג (והא ראיה - יאיר וייס התותח) זה בכל העולם, מי שיעבור על כמה ספרי "קופירייטינג" אמריקאים, למן שנות ה40 של המאה הקודמת למניינם ועד היום, יגלה שכמעט הכל הוא אסטרטגיה שיווקית, שקיבלה שמות חדשים במהלך השנים, כמו NLP לעסקים, מאסטרמיינד וכן הלאה, אבל כל המושג הזה של קופירייטינג כרוך ומולחם עם עניין האסטרטגיה, ומי שיעיין באמת בספרים כמו שכתבתי (האמת שרובם באנגלית, אבל יש כמה טובים מתורגמים ללושן הקויידעש) ימחק מהדיסק את הפיצול הזה ייעוץ<>קופי.
כי רק ברגע שהם באים מאותו מוח, באמת אפשר לכמת את זה ולעשות עם זה משהו, אחרת אין בזה שום טעם, כי למה שמישהו יקבל כסף על המחשבות שלו - כשהוא לא מתרגם את זה למעשה בשטח, ומצד שני כל אחד היום מבריק משפטי מחץ בפרוג, או בפייסבוק טפו, אז מה החידוש?
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
נכתב ע"י רבנים;2423157:
האם כשכרמל מזרחי פרסמה את זה:eek::eek::eek:, נפתח אשכול על כך, פשוט קנו ושתו.
זה רק אנחנו, שכבר התבלבלנו מרוב פרסומות ורק פרסומות כימותרפיה וכו' מעוררים אותנו:eek::eek::eek:.

סתם בקשר לפרסומת הספציפית - מי אמר לך שלא דיסקסו על זה בשטעטל?
דבר שני - הפרסומת הזאת כוללת את רוב המרכיבים שיש בפרסומות טובות כיום: אלמנט מקשר לקהל היעד (כשרות+ציור של אדם מקדש), המלצה של ידוען (באמריקע שחקן, טפו - בארה"ק להבדיל אא"ה הגרצ"פ פרנק זיע"א), ובטוב טעם וסולידיות...
מה אתם אומרים, אם היו עושים לפרסומת הזו רענון קטן ומעלים אותה לדפוס בתשע"ז, יהיה לה אותו פידבק כמו בתשי"ז???
 

מפתח המוח

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
נראלי שנהיה קצת בלאגן

אסטרגיה אינה יעוץ עסקי אלא יעוץ פרסומי!

לפעמים יכולות להיות לאיש קראייטיב הברקות לגבי שינוי במוצר או בעסק שיעזרו בבידול או בפרסום ומן הנכון היה שיתעצו על המהלך עם איש יעוץ עסקי המתמחה במנהל, במידה ויש, וכשאין בעל העסק צריך לעשות את השיקולים שלו. כדאיות מול סיכון.

יעוץ עסקי הינו תחום שונה לחלוטין מלמצוא אסטרטגיה קיימת לעסק או למוצר. אך עדיין כאנשי קראייטיב שמלווים עסקים יש נסיון כלשהו לקופי גם בתחום הזה, ולא מעטים הפעמים שהם מיעצים אף בתחום הזה כמו כל חבר שיכול לייעץ - אך לא מתהדרים שזה מקצועם.
 

ציפורים

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
נכתב ע"י להודות להלל;2415689:
ייעוץ שיווקי זה אחד הכובעים הלא רשמיים שלי...
אפשר לקרוא לזה יותר "מנטור" (ית:)), כתוצאה מהרבה מאד ניסיון בשטח.
הדפסה (צבעונית), של עיתון באיכות מינימלית 8 עמודים - 5,000 עתקים:
לא פחותה מ-4,000 ש"ח - במקרה הזול...
(הלוחות זה הדבר היקר יותר, העותקים זה כבר פחות בעייתי)
אגב, זה צריך להיות עמודים בכפולות 8, ולא 10...
הפצה, עולה כ - 28 אג' לעלון. * 5,000 = 1,400 ש"ח.

ועכשיו תוכלי לזהות את הנקודה של הנפילה:
- לא התייחסת לאלמנט הזמן - גם אם את הגרפיקאית הכל יכולה,
ולא משלמת לגרפיקאית חיצונית, ובו זמנית גם המשווקת הנכונה
(שעושה זאת ב"קלות" רבה),
ובין לבין אולי נושמת קצת, אבל לא אוכלת, ישנה, מגדלת ילדים וכו' -
ובעיקר לא מרוויחה שקל.
מה המשמעות של זה? שאת הולכת להשקיע 4400 ש"ח + מע"מ
(אחרי קיזוז 1000 ש"ח רווח,שתצליחי אולי לגבות עוד שנה, כי את עושה הכל לבד) -
בשביל שבוע אחד, בלי שהרווחת כלום ועבדת עד כלות הנשמה.
ומה קורה שבוע הבא? את עוד לא גמרת להדפיס את הגיליון הקודם,
ואת שקועה בחדש עד הצוואר ומעלה!
ולא מדובר בחודש אחד של השקעה (מינימום 17,600 + מע"מ), אלא חודשים עד שנים!
נראה לך שאפשר לשרוד ככה?
(אלא אם כן עובדים באופן מקצועי, וגם לוקחים מחירים בהתאם...)
- הוצאות נלוות - כיוון שרוב המשקיעים לא עושים בעצמם את העבודה
ולא עובדים מהבית - הם זקוקים לעובדים, שכידוע דורשים משכורת.
צריך גם פלאפון נוסף, מחשב ומי מדבר על משרד עם העלויות המטורפות הכרוכות בו?

בקיצור, לא באתי להחליש את ידי היזמים ובוודאי לא ללעוג לאנשים שרוצים להיטיב עם העולם,
אלא בסך הכל להאיר את עיני בעלי החזון,
לבחון בשבע עיניים את משמעות ההשקעה ועלויותיה המקוריות.

במאמר מוסגר, לגבי המודעה שהועלתה בראש האשכול.
מודעות כאלו מתסכלות מאד את הקופירייטים (ואני בינהם),
וזה לא קשור לשגיאות כתיב שיכולות לצאת גם מהמקלדת השנונה ביותר.
אבל, בעסקים קטנים בני ימינו שאנשים מדדים מהשקעה אחת למשניה,
וחוסכים בדברים הכי קריטיים (כמו לא לקחת משווק ומשרד ולעשות הכל בבית לבד),
מאד קשה לגרום לאנשים להשקיע שקל מעבר למינימום, וא"א לומר שהם לא צודקים.
כלומר, יש הרבה סיכויים שלו היו משקיעים במיתוג וקופי איכותי,
המכירות היו אולי גדולות יותר ובעיקר, היו מחמיאים להם יותר (שאין לזה ערך כלכלי, כידוע...),
אבל הניסיון בשטח (שלרב אין לקופירייטרים), מוכיח שלא תמיד זה ככה...
(מכירים את זה שלקוח כועס שהפרסום לא עבד?)
אגב, כקופירייטית עם ניסיון עסקי רב מאד, אני מתנהלת היום באופן שונה לחלוטין ממרבית הקולגות שלי.
יש כאלו שיראו בפרסומים שלי אולי חוסר חדשנות מסוים, אבל המציאות שהם עובדים בשטח.
הקופירייטים נוטים "להשתעמם" מחזרות קבועות, מניסוחים "שחוקים" וכו'.
אבל האמת צריכה להאמר: עם הברקה יכולים לקבל 100 בהגשת גמר, אבל לא למכור...
בקשר למקומון אכן צריך להשקיע כסף וזמן בהתחלה,
אך הרווחים הגדולים אחר כך מפצים על הכל....
ואני מדבר מידיעה.
אין הרבה עסקים שההכנסות שלהם גבוהות כ"כ לעומת ההשקעה,
שיחסית לרווח בהמשך - נמוכה.
מקומון מצליח של 90 עמודים - כפול ממוצע 500 ש"ח (לא כולל מע"מ) לעמוד = 45000 ש"ח לשבוע
ועכשיו תורידו כמה שאתם רוצים - הרווח מכובד מאוד.
 

מקופלת

משתמש מקצוען
נכתב ע"י ציפורים;2451056:
בקשר למקומון אכן צריך להשקיע כסף וזמן בהתחלה,
אך הרווחים הגדולים אחר כך מפצים על הכל....
ואני מדבר מידיעה.
אין הרבה עסקים שההכנסות שלהם גבוהות כ"כ לעומת ההשקעה,
שיחסית לרווח בהמשך - נמוכה.
מקומון מצליח של 90 עמודים - כפול ממוצע 500 ש"ח (לא כולל מע"מ) לעמוד = 45000 ש"ח לשבוע
ועכשיו תורידו כמה שאתם רוצים - הרווח מכובד מאוד.

כמה מקומונים עם 90 עמודים אתה מכיר?

ואם אני יוריד 40000, עדיין זה שווה? :rolleyes:
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אני מכיר למעלה מ20 מקומונים עם 90 עמ' ומעלה.
ולמה להוריד 40,000?
מי שבקי בעניין יודע היטב שמקומון פרסום הוא סיפור שמניב המון כסף, אם עולים על הגל...
 

yonitimes

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
נכתב ע"י מלפפון;2416498:
מסכימה עם זה שכשמגיעים מבפנים מבינים יותר.
בעיקר בעמותות.
וכתבתי הרבה תכנים לעמותות בכל מיני עיתונים ואתרים.
ראיתי שכדי להכיר לעומק צריך להיות שם ולהתרגש יחד.
הבעיה היא כשהכל נכתב תחת לחץ של זמן, ואז צריך לראיין איזה מתנדב, שלא רוצה להתגאות בפעילות החסד, וכל הזמן מדגיש שזה לא הוא אלא אחרים..
ומזה צריך להוציא יחצ לתפארת לעיתון שיורד לדפוס.

אמנם נח יותר כשמדובר באתרים, אבל גם כאן, מי שמגיע מבפנוכו, רק הוא מכיר את ההיקף האמיתי. כי יש כאן הרבה רגש ודברים שאפשר להתרשם מהם רק בשטח.
לכן אני מציעה לעמותות להביא את הקופירייטר לפעילות שלהם, שיחווה מקרוב, הכל יהיה אחרת לחלוטין.

באותו הקשר, יועץ עסקי חכם מאוד אמר לי פעם
שבניית אסטרטגייה ללא סקר שוק
זהו שרלטנות לכל דבר!

האמת צריכה להיאמר,
אם אין צוות שבונה את האסטרטגייה של המיתוג
(לא משנה מי, בעל העסק, היועץ עסקי, מנהל השיווק וכד')
אי אפשר לבנות מסר אסטרטגי אמיתי שבנוי על אסטרטגיית השיווק,
לרוב זו תהיה ריצה אחר הרוח כמו שכבר האירו כאן לא מעט.

שפטו בעצמיכם, כמה פעמים ראיתם כאן שאלה או חוו"ד כעין זו:
"לדעתכם (הגולשים) מה יחשבו ה'צרכנים' על מסר כזה או אחר..?"
כשלמעשה קהל היעד שלרוב לא נמצא כאן בכלל...
אם זה אסטרטגייה או בדייה דמיונית - תגידו לי אתם!

גם אני כקופירייטר לקחתי דברים שהביאו כאן לתשומת ליבי,
כמו שהזכירה להודות ולהלל בתגובה כאן
ואכן היום אני לא עובד בכלל באותה הדרך שעבדתי בעבר,
והאמת שזה משתנה כמעט כל יום.. כי השינויים בעולם
השיווק הוא לא פחות דינאמי מהשינויים בעולם הטכנולוגי...

נ.ב. אני מוצא את עצמי פעמים רבות מחכים
בלא מעט נושאים שונים מחברי הפורום כאן.
וכמו שכבר אמרו:
'הרבה למדתי מרבותי ויותר מחברי' (הפורום..:rolleyes:)

ניראלי.. ;)
אשריכם!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה