למה יש שוא נע שלא נכנס בכללי אבגד"ה

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
שלום וברכה. נפתח בשבח הפורום, שיזכו להגדיל תורה ולהאדירה.
דקדוק אינו כעיצוב גרפי, עימוד בתג או צילום. הוא דבר הנצרך וייצרך לכל יהודי. כולנו צריכים להתפלל בלשון שתתקבל אצל בורא עולם, וכולנו צריכים להבין את פירוש התורה, שלפעמים תלוי בכללי הדקדוק.

היום י"ב תמוז, יום פטירתו של רבנו יעקב בן הרא"ש, בעל הטורים שמפיו כולנו חיים. לכבודו ולכבוד פתיחת פורום עריכה לשונית, דקדוק וניקוד, אענה על שאלה שנשאלתי אתמול: כתוב בפסוק 'ועשית לֻלְאֹת תכלת'. האם השוא בל' השניה נע או נח? זה בלבל את השואל, כי יש לפניו קובוץ, שהוא תנועה קטנה. ולפי הכללים שלימדו אותו, כללי אבגד"ה המפורסמים, שוא זה צריך להיות נח!
מהם כללי אבגד"ה? כללים מאחד מהקדמונים, שאוספים את המקרים שבהם השוא הוא נע: א - כאשר השוא באות הראשונה במילה. ב - השוא השני מבין שני שואים רצופים. ג - שוא לאחר תנועה גדולה. ד - שוא באות דגושה. ה - הדומות, כגון מתפללים. וכל שוא שאינו אחד מאלה - הוא נח, כך מלמדים.
זה יפה שיש כללים, אך אמרתי לו קודם כל שקיבלנו במסורה שיש מתג בל' הראשונה, ומשמעותו של מתג זה היא שהשוא שאחריו נע. אם כן למה יש שם קובוץ, והרי ראוי להיות שורוק שהוא תנועה גדולה! לא יודע. ככה כתוב בתורה. ושאלה שלישית, מה עם חמשת הכללים?! הכללים הם סימן ולא סיבה. הסיבה היא שבצורת המקור השוא היה תנועה, ולכן הוא לעולם לא יוכל להיות נח, בשום הטיה. כאן מילת המקור היא לֻלָאֹת, בה הל' השניה בקמץ, ולכן גם בהטיה השוא נע.
(יש להקשות על זה מבִּרְכֵּי, אבל לא נערב שמחה בשמחה)
 

NIVDFB

משתמש פעיל
‏‏לכידה.JPG
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יפה הביא @NIVDFB ואף אני אבוא ומלאתי את דבריו - בספר השרשים לרד"ק הוא כותב שהשורש הוא לול, כדלהלן:
לול ספר השרשים 001.jpg


כידוע, במקרא רבות החסרות על היתרות [ואם נלך עפ"י הרוב כי אז הווה של בניין קל היה אמור להיות חסר - קחו לדוגמא תהלים מזמור קמו: עֹשֶׂ֤ה, הַשֹּׁמֵ֖ר, נֹתֵ֣ן, פֹּ֘קֵ֤חַ, זֹקֵ֣ף, אֹהֵ֥ב, שֹׁ֘מֵ֤ר]. כפי שהביא NIVDFB, יש סימנים לדעת (עפי"ר) אימתי אמורה להיות תנועה מלאה ואימתי היא אכן חסרה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה