עזרה למה אומרים מוצאי שבת

  • פותח הנושא kola
  • פורסם בתאריך

שמחהלוי

משתמש פעיל
באופן כללי ניתן להגדיר שהשבת יוצאת בשלבים. זה מובא בהלכה. יש יציאת השבת מדאורייתא אך מדרבנן עדיין שבת, יש אפשרות להוציא שבת ע"י אמירת ברוך המבדיל (בזמן המתאים) אך עדיין לא עושים מלאכה גמורה (יש לזה גדרים) עד אחרי הבדלה, יש את ההבדלה על הכוס שמוציאה עוד את השבת, וכו'.
 

שמחהלוי

משתמש פעיל
יש לשבת כמה יציאות (לא 'מוציאי שבת' אלא 'מוצאי שבת'). לא בטוח שזה המקור לביטוי 'מוצאי שבת'.
 

חושב מחדש

משתמש מקצוען
בספר ארשת שפתינו כתב, שלשון מוצאי שבת הוא משום, שהשעות שאחר השבת עדיין פועם הרגש של שבת בנפש האדם, כמו שכתוב שסעודה רביעית יש לכבד, ועיין שם לשון רש''י[שבת קיט:], שהוא משום כבוד השבת. ומשום כך מוצאי שבת, הינו שהשבת יוצאת אט אט, וכן משמע מלשון הזוהר הקדוש משפטים צח. שכתב לשון בתר דנפיק שבתא.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מוצאי בניקוד ציירה מתחת לצדי =זה יחיד
מוצאי בניקוד פתח מתחת לצדי = זה בלשון רבים
הברקה...
אין לא זה ולא זה, לא הצורות ולא פירושן! יש 'מוצאי' בשווא תחת הצד"י, וזו צורת סמיכות רבים של 'מוצֵא', ויש 'מוצאי' בקמץ תחת הצד"י, וזו צורת סמיכות רבים של מוצָא
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מוצא השבת זה מה שיוצא משבת כמו מוצא שפתיך
מוצאי שבת - זה יציאת השבת
'מוצָאי' זה רבים של 'מוצָא' (בנסמך). 'מוצָא' יכול להיות הן מה שיוצא מ- והן יציאת הדבר, כמו: 'מוצא מים אשר לא יכזבו מימיו'. ההבדל בין שתי הצורות הוא רק יחיד/רבים. 'מוצאי שבת' = יציאות השבת. למה 'יציאות' ולא 'יציאת'? על זה הביאו מקורות לעיל.
 

מיכאל ב.

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
יתכן שהכוונה מוצאי שבת - יוצאים מהשבת, והביטוי הוא גם לשון כבוד שבני האדם הם היוצאים מהשבת ולא השבת יוצאת ... וכן שאפשר להוסיף מקודש לחול ...
המילה מוצאי במשמעות "יוצאים", מופיעה בתנ"ך:
"מוֹצָאֵי בֹקֶר וָעֶרֶב תַּרְנִין" (תהלים סה, ט) - הכוונה למאורות שיוצאים בבוקר ובערב.
וכן ביחזקאל יב,ד: מוצאי הגולה.
וכן ביחזקאל מד,ה: מוצאי המקדש.
 

משה מנחם

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית

שמחהלוי

משתמש פעיל
בספר ארשת שפתינו כתב, שלשון מוצאי שבת הוא משום, שהשעות שאחר השבת עדיין פועם הרגש של שבת בנפש האדם, כמו שכתוב שסעודה רביעית יש לכבד, ועיין שם לשון רש''י[שבת קיט:], שהוא משום כבוד השבת. ומשום כך מוצאי שבת, הינו שהשבת יוצאת אט אט, וכן משמע מלשון הזוהר הקדוש משפטים צח. שכתב לשון בתר דנפיק שבתא.
על זה מברכים: ברוך שכיוונתי ...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה