לימוד תוכנה | תרגילים "סגורים"-או "פתוחים"?

Graphic

משתמש צעיר
בהמשך לשאלה שעוררה TIP X
(http://prog.co.il/showthread.php?p=227468#post227468),
ברצוני לערוך דיון בין חברי הפורום, לשמוע את חוות דעתכם החשובה, בין כמורים ובין כתלמידים לשעבר, בנושא שבוודאי חשוב לכולנו:

כאשר מלמדים תוכנה (בפרט תוכנה גרפית, אך לא רק)- ניתן לתת תרגילים מפורטים ומודרכים, בהם כל התלמידים מגיעים לתוצאה דומה, אין (כמעט) טעויות ואי-הבנות, מהלך השיעור מובנה והיעדים ברורים.

לעומת זאת ניתן לתת תרגילים "פתוחים", חיפוש חופשי של תמונות ועיצוב כיד הדמיון, בתוך מסגרת מאד כוללנית.

איזו שיטה, לדעתכם, יעילה יותר מבחינת ההוראה?
מתי תעדיפו ללמד בשיטה זו או אחרת?
כתלמידים - מה העדפתם, ומדוע?


כיון שהפורום עדיין אינו סגור למורים בלבד, נשמח לשמוע את חוות הדעת של כלל חברי "פרוג", בעיקר לגבי השאלה האחרונה.
 

מאיר14

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
מבחינת ההוראה, ודאי שתרגילים סגורים יותר נוחים למורה ללמד ולבחון את התוצאות. אך כך התלמידים יהיו מרובעים, ולא ידעו להתפתח.

לדעתי, כתלמיד וכמתלמד, השיטה הכי יעילה, היא לתת בהתחלה מעט תרגילים "סגורים", ומאז והלאה תרגילים "פתוחים", כך שכל גרפיקאי מתפתח באופן אישי לפי הכשרונות שלו. אחרת, תמיד הוא יחקה אחרים.

כבר אמרו חכמים, כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות...
 

st28

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
אני חושבת שזאת שאלה מצוינת.
כתלמידה בהווה שסיימה כרגע את לימודי אילוסטריטור.
(ויש לומר שאני שולטת מצוין בתוכנה ולצערי מלימוד עצמי ביחד עם הספר)
אני לא יפרט לך כאן את כל השיקולים..
אבל המסקנה לדעתי ברורה-כדי ללמוד את התוכנה ואת שלבי הביצוע בדרך נכונה יש לקבל שיעורי בית מפורטים ומוסברים.

וכדאי להביא ש"ב נורמליים.כג' להעתיק פרסומת פשוטה ולא ליצור בית ודובונים וכו' וכו'-זה מוריד את כל החשק.

להתפתח-מתפתחים מהשיעורי עיצוב.בהם צריך יצירתיות ומעוף..הרי בסוף הכל מתורגם בביצוע.
 

riki-v

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
מנסיוני, מומלץ להביא קודם תרגיל סגור שלב אחרי שלב כדי להראות לתלמיד את הכלי, וכיצד משתמשים בו. זה מביא להבנה מלאה.
שלב ב' מומלץ להראות דוגמאות, לאו דווקא לעשיה. כיצד לנצל את הכלי, למה כדאי להשמשש בו.
ושלב ג' בד"כ לש.ב. שימוש חופשי בכלי זה תוך מתן מסגרת תוחמת (שלט בנושא מסוים, כרטיס ברכה בנושא x וכד')
 

מירי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
תלוי מאד באיזו תוכנה, אפרט בהמשך
 

משולש

משתמש צעיר
יש למידה ויש תרגול. אם הלמידה טובה - כדאי תרגיל פתוח כדי שהתלמיד יתאמן להגיע לתוצאות בכוחות עצמו ובלי להצמד להוראות. אם הלמידה היא דרך התרגול - צריך משהו סגור יותר, אבל אף פעם לא סגור לחלוטין. דברים שנלמדו בשיעורים קודמים לא אמורים להיות כתובים בפרוטרוט.
וכמובן שאם נותנים תרגיל סגור, צריך לתת לתלמיד להשליך אותו על משהו אחר.
 

נעמי אפשטיין

משתמש צעיר
צילום מקצועי
בתור תלמידה ומורה

צריך את שני סוגי התרגילים
את הפתוח, ליצירתיות ואת התרגיל המוגדר בשביל לדעת להשתמש בכלים של התכנה כאשר מוגדר יעד ספציפי
 

אליעזר ברמן

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
ודאי שיש חשיבות לשני סוגי התירגולים, תרגילים סגורים נותנים יותר תירגול בתוכנות עצמם, ותרגילים פתוחים לעיצוב באופן כללי.
אני חושב שהכי טוב שילוב שניהם יחד.
 

saryoram

משתמש רשום
וגם אני מצטרף לקודמי שאמרו: "אחוז מזה, וגם מזה אל תנח ידך".

תרגיל סגור ללימוד - (לפעמים יכול להחליף הוראה פרונטאלית)
תרגיל פתוח - לתרגול, חזרה ופיתוח כשרונות חבויים.
 

מאיר14

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
אם כך כולכם חושבים... , ייתכן שהצדק אתכם. אחרי רבים...
המעניין הוא, שכולם מבינים שצריך קצת יותר פעילות עצמית מקורית מצד התלמיד, ובקיצור... כולם מתקרבים אל מה שהגבתי.
נחכה עוד קצת.. אולי יבוא מישהו ויקלע בול למטרה...
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
הבעיה בתרגילים הפתוחים, שהתלמיד משתמש בעיקר בפונקציות בהם הוא יותר מתמצא ומזניח חלקים אחרים בתוכנה שאח"כ עקב פחות תרגול בהם הוא כמעט אינו מכיר אותם.

התרגול הסגור מכריח את התלמיד להשתמש בכל הפונקציות ומביא אותו להתמצאות בתוכנה - אבל מונע ממנו את חופש הפעולה והשימוש החופשי והמיומנות שבבחירה העצמאית - של איך אני מבצע בפועל את מה שאני מתכנן בראש.

ולכן לדעתי זה לא סותר ויש לתת משניהם בד בבד.
 

ישראלה

ללמוד תוכנות בכייף :)
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
גם אני מצטרפת לדעה שצריך משניהם:
תרגיל מודרך עם תוצאה סופית, (כמובן שאפשר להשתמש בצבעים אחרים וכד') וגם לא תמיד צריך הדרכה צעד אחר צעד אלא תוצאה סופית לאחר הסבר הנושא על בוריו.
ועל אותו נושא, תרגיל נוסף, שאני מכנה אותו "אתגר", ובו התלמיד נדרש לבצע משהו עצמי, עפ"י דמיונו בכלים שנלמדו.
כך מרויחים את שני הדברים, גם אין התחמקות מהכלים שנלמדו, כי יש דברים שניתנים להעשות בדרכים רבות, וגם בא לידי ביטוי הדמיון, המעוף והיצירתיות.

וכן יש תלמידים שלא מצליחים ליצור אתגרים כיון שהם יותר ריאלים ויש אחרים שקשה להם להתחבר לתרגילים המודרכים, כי הם יותר יצירתיים, כך שכל אחד משקיע יותר בתחום כישוריו אבל כל התלמידים מתנסים בכלים הנלמדים.
 

tusk

משתמש רשום
לדעתי

מהנסיון שיש לי גם כתלמידה וגם כמורה- אסור לנתק את התוכנה מהעיצוב. יש משהו בתוכנה שתוך מעט זמן יכול לגרור לתוך שטיקים של יכולות, ושיכחה מוחלטת של העיצוב.
חשוב מאוד לדעתי, שהמורים של התוכנה יקפידו להראות את הקשר בין העיצוב והתוכנה. כי בסה"כ תוכנה היא כלי, לא המהות עצמה. אין עניין שתלמידים ידעו מעולה את כל רבדי התוכנה, אבל יהיו חסרי אונים כשזה יגיע לעיצוב בתוכנה. וזה בדרך כלל קורה למרבה הצער. עצוב לראות כמה אנשים יודעים תוכנות טוב, אבל מעצבים גרוע...

לכן אני בדרך כלל בהתחלה מלמדת טכניקה, בלי עיצוב ובלי כלום, ואח"כ, כשיש שליטה בכלי, אני מכניסה תרגיל גדול יותר של עיצוב שמשלב כמה כלים שלמדנו ביחד. ככה זה גם חזרה וגם עיצוב.
 

מירי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
בתור מורה לתוכנות מולטימדיה ווידאו, אני נוקטת בשיטה של הרצאה רצופה של יחידת חומר במשך שעה וחצי, והכנת פרויקט סיכום בסוף סידרת שיעורים, תוך כדי עזרה צמודה לתלמידות.
לעומת זאת בתוכנת תלת מימד שאותה אני מלמדת בחרתי בשיטה של תרגילי צעד אחר צעד, לאחר ההסבר בכיתה כי רק כך אפשר להקנות את התוכנה המורכבת מהמון פריטים והגדרות.
 

ציפיש

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
אני בעד שילוב ובעיקר בעד תרגילים פתוחים, למרות חוסר הידע בעיצוב, כי זה מכריח את התלמידה לחשוב אלו כלים יעזרו לה ליצור את מה שהיא רוצה. וזה סטז' בסיסי אמיתי.
כמובן שזה בשלב מתקדם יותר בתוכנה כשיש לה כלים מגוונים.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
בסופו של דבר, לכל יצירה אפשר להגיע בדרכים שונות וכל משתמש בונה לו פרופיל שימוש אחר. תפקיד המורה הוא ללמד את התוכנה, והתלמיד- בסופו של דבר צריך לדעת להשתמש בה על מנת לעצב. אם נגדיר לו מראש מה ואיך לעשות, יתכן מאד וחסמנו אותו.

לכן- צריך ללמוד יסודי את התוכנה, אבל לא לומר "רק כך אפשר להגיע לתוצאה X".
 

mirif

משתמש מקצוען
בתחילת התוכנה כשהתלמידות עדיין מבולבלות אני נותנת אך ורק תרגילים סגורים, עם הזמן כשהן משתפשפות אני נותנת להם גם לתרגל בצורה חופשית יותר. רק שאז לפעמים, מרב שהן התרגלו למשהו מובנה המעבר קשה להן. זה תלוי הרבה באופי של התלמידות. יש כאלו שיותר מתחברות לחלק המעשי ויש יותר יצירתיות שמתחברות לחלק היצירתי ונהנות ממנו יותר
 

טליה שחר

משתמש רשום
עיצוב גרפי
נכתב ע"י tusk;227857:
מהנסיון שיש לי גם כתלמידה וגם כמורה- אסור לנתק את התוכנה מהעיצוב. יש משהו בתוכנה שתוך מעט זמן יכול לגרור לתוך שטיקים של יכולות, ושיכחה מוחלטת של העיצוב.
חשוב מאוד לדעתי, שהמורים של התוכנה יקפידו להראות את הקשר בין העיצוב והתוכנה. כי בסה"כ תוכנה היא כלי, לא המהות עצמה.

אוי כמה שאני מסכימה! כל הכבוד על הניסוח.
אני בד"כ אומרת לתלמידים שלי שהמטרה בסוף היא שהלקוח/צרכן יסתכל על המוצר שלנו ויאמר "איזה יופי" ולא, "יואו איזה מחשב מעולה יש לגרפיקאי".
 

einatnoi

משתמש רשום
גם מזה וגם מזה.
בתור תלמידה היה לי מורה שנתנה תרגילים פתוחים מידיי ליצירתיות, בנות רבות ממש לא הסתדרו עם זה כיוון שנדרשו לשלב גם שליטה בתוכנה וגם יצירתיות ולהצטיין בשנהם לצורך קבלת ציון הרגשנו שיצאנו מקורס שלם בלי לדעת כלום! וזה חזר על עצמו בקורסים נוספים שאותה מורה לימדה.
לעומתה מורה אחרת נתנה תרגילים סגורים ובנות ממש התקדמו במהירות בהבנת התוכנה ונהנו לעשות בה שימוש.
אני בתור מורה עושה תרגילים "סגורים פתוחים" לדוג': בחנוכה כדיי לחזור על נושא השכבות ומקל הקסם הבאתי לבנות מספר תמונות של להבות שונות ומספר תמונות של חנוכיות שונות.
על הבנות הוטלה המשימה "להדליק אור בהיכל" ולשדך בין להבה לחנוכיה בצורה הרמונית- מצד אחד יש מטרה מוגדרת, אך מצד שני יש מקום לדימיון וליצירתיות ע"י הבחירה.
תרגיל נוסף לדוג': כדי ללמוד על מברשות הצבע, הבנות פתחו תמונה של קיר שהבאתי להן וציירו עליו "גרפיטי" בעזרת מברשות הצבע השונות- גם כאן המטרה מוגדרת אך יש מקום לבטא יצירתיות...
 

semel1

משתמש צעיר
השיטה הטובה היא כמה שיותר לנסות לעבד אוביקטים קימים מהשטח (פרסומות מוכרות מעיתון, לוגואים של חברות מפורסמות, חומר עימו מוכר. החיקוי של אוביקטים קיימים הוא השיטה הטובה ביותר ללמידה -הפיצוח של - כיצד עשו את זה? מביא לתוצאות מדהימות!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה