לחיים ולא ...?

משה מנחם

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
תפילת טל וגשם:

לִבְרָכָה וְלֹא לִקְלָלָה:
לְחַיִּים וְלֹא לַמָּוֶת:
לְשׂוֹבַע וְלֹא לְרָזוֹן:

וכאן הבן שואל, למה בתיבת לַמָּוֶת יש פתח ודגש כמשפט ה"א הידיעה, בשונה מהשאר?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אכן, טען לי מישהו שהניקוד הנכון הוא לָמָוֶת!
אכן, כן צריך להיות - לא למ"ד בצירוף ה"א הידיעה. צורת הקמץ מצויה פעמים רבות כשהלמ"ד עומדת לפני הברה מוטעמת, כמו: וִיהִ֣י מַבְדִּ֔יל בֵּ֥ין מַ֖יִם לָמָֽיִם.
 

hershy sh

עיצוב | מיתוג | פרסום
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
אוי. איך רבי אלימלך בידרמן פספס את זה...
אפשר לעשות מזה מטעמים!
מי מדבר בכלל על מוות סתמי...
מתחננים ומבקשים מהשי"ת שיצילנו מהמוות הרוחני בה' הידועה...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אוי. איך רבי אלימלך בידרמן פספס את זה...
אפשר לעשות מזה מטעמים!
מי מדבר בכלל על מוות סתמי...
מתחננים ומבקשים מהשי"ת שיצילנו מהמוות הרוחני בה' הידועה...
מי אני שאבוא אחר המלך, אבל אם לא מדברים על מות סתמי, איך באותה נשימה מדברים על 'חיים' סתמיים??
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
מי אני שאבוא אחר המלך, אבל אם לא מדברים על מות סתמי, איך באותה נשימה מדברים על 'חיים' סתמיים??
טור או"ח תקפב
והר"מ מרוטנבורג היה אומר "לְחיים" בשוא ולא "לַחיים" בפתח, כי "לַחיים" משמע לא חיים, כדאיתא בנדרים יא א: לַחולין כמו לָא חולין.
 

משה מנחם

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
אם הבאת את זה, הסבר נא את דברי הבאר היטב שם:
ודוקא בר''ה קפדינן אבל בכל השנה אומרים השכיבנו לחיים בפת''ח תחת הלמ''ד ע''פ הדקדוק דהיכא שנחסר הה''א ידיעה שהיתה ראוי לכתוב אחר אותיות בכל''ם ונחסר בא הפת''ח מהה''א הידיעה תחת אות בכל''ם כמו בשָׁמַיִם ראוי להיות בהַשָׁמַיִם אלא שנחסר הה''א הידיעה בא הפת''ח תחת הבית להורות על הה''א הידיעה וכן כולם וע' ברש''י פרשת בשלח בד''ה לנחותם וגו' ועמ''א מ''ש בזה בשם ב''ח ומט''מ.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אם הבאת את זה, הסבר נא את דברי הבאר היטב שם:
אתה אומר 'השכיבנו לַחיים'?

(וכמו שאמר הגבאי המתנגד: "כל עוד אני גבאי, לא יהיה פה חיים טובים!!")

עריכה: עכשיו לא קשיא מידי, כי ניתן להסביר שגם מהר"ם עצמו הסכים שמתכוונים לחיים ידועים, אך העדיף למנוע פירוש שלילי.
 

צביבה

משתמש פעיל
הטור ידוע למדקדקים שאומרים למוות עם שוא ולא ח"ו עם פתח אף כל השנה
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה