להתחיל להתאים אקורדים לפי שמיעה

הנושא בפורום 'פורום סאונד ומוזיקה' פורסם ע"י מנגינה, ‏20/6/19.

  1. מנגינה

    מנגינה משתמש פעיל

    הצטרף:
    ‏7/11/16
    הודעות:
    189
    תודות :
    155
    נקודות:
    49
    אני כבר כמה שנים מנגנת על גיטרה בקטע החובבני ליווי וכו'
    אבל תמיד מתוך אקורדים כתובים
    אשמח לקבל הדרכה, מהי הדרך הכי טובה ללמוד לפתח שמיעה ,
    למצב שבו אני אקח את הגיטרה ואנגן אוטומטית ליווי לשיר באופן ספונטאני.
    ?????
     
    נודלס מודה על התגובה.
  2. נתנאל 1

    נתנאל 1 משתמש פעיל

    הצטרף:
    ‏8/4/18
    הודעות:
    344
    תודות :
    748
    נקודות:
    99
    אני חושב שכדאי לתרגל קצת על אורגן

    לשים לב שאקורד פשוט בנוי בעצם מ-3 תוים בלבד, 1, 3 ו-5
    לשים לב שבדרך כלל בצורה בסיסית האקורד יהיה רק מתווי הסולם

    אפשר לחלק את השיר לפעימות לפי הקצב, למחוא כפים תוך כדי שירה, לראות איפה הדגש של הקצב נופל במילות השיר
    לראות איזה תו זה, התו הזה מאוד יכול להיות ה-1 של האקורד
    לפעמים הוא יהיה ה-3 של האקורד במיוחד אם תו לפני זה הו ה-1 או ה-5 של אותו אקורד

    מקווה שכתבתי מובן..
     
  3. הדוויג

    הדוויג משתמש מקצוען כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏21/3/18
    הודעות:
    94
    תודות :
    1,130
    נקודות:
    139
    כדאי גם ללמוד קצת תיאוריה. ולנתח את האקורדים 'הכתובים'
    ישנם מהלכים הרמוניים די קבועים, במיוחד במוזיקה החסידית.
    צריך להבין את המקום של כל אקורד ביחס לסולם ולדעת איך אחד מוביל לשני.
     
    mendis, חזק וברוך!, נוי ו-4 משתמשים נוספים מודים על התגובה.
  4. david juda

    david juda משתמש מקצוען עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏26/1/18
    הודעות:
    327
    תודות :
    571
    נקודות:
    109
    עיסוק:
    נגן גיטרה,מעבד,וטכנאי סאונד.
    מיקום:
    בני ברק
    אני ממליץ על השיטה הבאה:
    1. דבר ראשון להתחיל להבדיל בין סוגי האקורדים, זה די קל, פשוט לנגן או להשמיע אקרוד מינור ומז'ור ולהתחיל לזהות את ההבדל ביניהם, ממולץ ללבקש ממישהו שיבחן אתכם בשמיעה עד שתוכלו לזהות את ההבדל בין מינור למז'ור באופן ברור, זה בסיסי, אח"כ להמשיך ל 7 ו 6, מוקטן מוגדל וכו'
    2. אחרי שאתם מזהים בלי להתבלל בכלל את האקורדים, (בסיסית צריך רק מינור ומז'ור, זה מספיק כדי לזהות את רוב האקורדים גם אם יש להם תוספות) לקחת שיר, להתחיל לשמוע אותו ולנסות לזהות אקורד אחרי אקורד בצורה הבאה:
    לנסות לשיר בפה את הצליל הנמוך ביותר (בקיצור את הבס) שיש באקורד לא חייבים באותה אוקטבה, אפשר להקשיב לתיבה עם האקורד בלופ (אפשר להעזר בכל תוכנה הכי פשוטה לעריכת אודיו או בפונקצית A-B בנגן).
    לאחר מכן לנסות את הצליל הגבוה ביותר (הסופרן) שיש באקורד.
    אחרי שיש לכם את שתי הצלילים האלו או אפי' רק את הבס (פשוט יש מקרים שהבס הוא לא בשורש) צריך רק לזהות אם זה מינור ומז'ור.​

    לאט לאט תלמדו לזהות את רוב הדרגות בסולם בעיקר לפי צליל הבס, לא חייבים לשמוע את הצליל עצמו (מה שכן חייבים בשלב הראשוני שמקשיבים), הצליל פשוט "יצוף" מאליו בגלל ההקשר ההרמוני שלו כמו שכתב הדוויג, ואת האופי שלו (מינור\ מז'ור וכו' ) אתם כבר אמורים לזהות לבד.
     
  5. מנגינה

    מנגינה משתמש פעיל

    הצטרף:
    ‏7/11/16
    הודעות:
    189
    תודות :
    155
    נקודות:
    49
    נראה לי שאני צריכה בסיס יותר:
    אני רוצה לדעת לשמוע צליל, ולומר איזה תו זה
    מהי הדרך הכי טובה ללמוד ולהתאמן?
     
    נודלס מודה על התגובה.
  6. הדוד סם

    הדוד סם משתמש פעיל

    הצטרף:
    ‏30/11/15
    הודעות:
    962
    תודות :
    908
    נקודות:
    99
    אפילו המקצוענים ביותר לא ממש טובים בזה.
     
    מנגינה ו-נודלס מודים על התגובה.
  7. קלאסיקה

    קלאסיקה משתמש פעיל

    הצטרף:
    ‏20/1/16
    הודעות:
    455
    תודות :
    740
    נקודות:
    99
    לזהות צליל מסוים בלי שמיעת צליל אחר זה יכולת נדירה מאוד שנקראת "שמיעה אבסלוטית", זה מצוי אצל אחוזים בודדים בעולם.
    מה שאפשרי וכנראה לזה כוונתך, היא היכולת לזהות צליל ביחס לצליל אחר. כלומר, אם ישמיעו את התו סול - יהיה אפשר לזהות שהוא חמשה תווים מעל ה"דו" ולזהות אותו כ"סול".
    שמיעה כזאת נקראית שמיעה יחסית ואפשרי לפתח אותה מאוד, אבל בשביל זה צריך לדעת לפחות את הבסיס של התאוריה; סולם, מרווחים, דרגות וכד'.
    האימון לזה יכול להיות בהרבה דרכים. למשל: לתרגל מרווח של טרצה גדולה (דו ומי), מנגנים דו ושרים אחריו את התו "מי", עד שהאוזן מזהה את המרווח.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏24/6/19
  8. מרגול3132

    מרגול3132 משתמש מקצוען סאונד ומוזיקה

    הצטרף:
    ‏2/3/19
    הודעות:
    530
    תודות :
    3,230
    נקודות:
    149
    בטוח??
    מה שאני עשיתי בהתחלה, אני לא יודעת אם זה השיטה הכי טובה, אבל אני לקחתי שיר שיש לי את האקורדים שלו, כתבתי לי באיזה אקורדים משתמשים בשיר, ואז התחלתי להתאים, ואח"כ להשוות.
    בהמשך לקחתי גם שיר שיש לי את האקורדים אבל רק בדקתי את הסולם והתאמתי מכל האקורדים שבסולם.
    לי זה מאוד עזר!
    בהצלחה!
     
  9. בן ציון יקר

    בן ציון יקר משתמש צעיר סאונד ומוזיקה

    הצטרף:
    ‏13/11/16
    הודעות:
    33
    תודות :
    100
    נקודות:
    39
    השיטה הפשוטה שלי :
    זה להקליט את השיר באורגן כפלייבק
    ולשנות לסולם הרצוי בגיטרה
     
    נתנאל 1 ו-נודלס מודים על התגובה.
  10. קלאסיקה

    קלאסיקה משתמש פעיל

    הצטרף:
    ‏20/1/16
    הודעות:
    455
    תודות :
    740
    נקודות:
    99
    לפי מה שקראתי בעבר שמיעה אבסלוטית שכיחה אצל אחד מתוך 10,000 איש בממוצע. לא יודע כמה המידע אמין ומבוסס, אבל כך זכור לי.
    שמעתי על מורים שמשתמשים בשיטה הזו, שיטה טובה מאוד.
     
    טנק, חזק וברוך!, מרגול3132 ומשתמש נוסף מודים על התגובה.