לבקיאים באידיש: תרגום המילה ארביז

מציץ מן החרכים

משתמש צעיר
עריכה תורנית
במהלך סיפור נתקלתי בתיאור על אשה ששמה תינוק בארביז.
נסיונות למצוא עזרה בגוגל תרגום נחלו כשלון חרוץ.
אשמח אם תוכלו להאיר את עיני בתרגום המילה.
 

Sofer

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
תכתוב עוד פרטים בסיפור, כך יהיה יותר קל לעלות על זה.
 

מציץ מן החרכים

משתמש צעיר
עריכה תורנית
הנה:
בספר דגל מחנה יהודה בסיפור (פח) בעיר אחת הי' הרב דשם מחוסר בנים כמה שנים וגם הי' שם רופא אחד שהי' ג"כ מחוסר בנים. פ"א נזדמנו הרבנית וגם אשת הרופא באיזה מקום, ואז אמרו זו לזו אם היש"ת יעזור לנו ויפקוד אותנו בזש"ק ולאחת יהי' בן ולהשנית יהי' בת נשדך בינינו ונתנו תקיעת כף זה לזה, וכן הי', והשם פקד אותם. והרבנית ילדה בת ונתמלאה כל העיר שמחה. ובתוך כך באה השמועה שגם אשת הרופא ילדה בן זכר והרבנית כאשר שמעה שאשת הרופא ג"כ ילדה בן נתעלפה מחמת שנתנה תקיעת כף להתחתן עם בן הרופא. ושום איש לא ידע מזה.
אז התחילה הרבנית לדבר על לב המילדת. שתראה להמית את בן הרופא. וסיפרה לה את כל לבה, ולא רצתה המילדת לעשות רצונה להמית נפש ישראל בחנם ובלא דבר. והתחילה הרבנית לדבר עמה קשות כי באם לא תעשה בקשתה, אז תעשה לה משפט חרוץ. שתפקוד על כל אנשי העיר שלא יקחו אותה למילדת. וגם הבטיחה לה מעות בעד זה. ומחמת שנשים דעתן קלות, אזי הבטיחה לה לעשות בקשתה ולהמית את הילד בן הרופא.

והנה כאשר הגיע לילה קודם הברית מילה הנקרא וואכטנאכט עשה הרופא סעודה גדולה כי הי' הבן חשוב אצלו כי חלפו ועברו כמה שנים שלא הי' לו בנים, והנה אחר הסעודה וכל האנשים הלכו לישון. אז לקחה המילדת את הילד, וחתכה ארביז אחד לשנים והניחה הילד בתוכו. ותעטף הילד עם מטפחת של ספר וגם סכין המילה הניחה בתוכו. כי המילדת לא היתה רצונה להמית בידים ע"כ לקחה את הארביז עם הילד שהי' מונח בתוכו וזרקה לתוך הנהר שהיה הולך בהעיר. והמילדת חזרה למקומה על משכבה ושום איש לא ראה. והנה בבוקר ויראו שהילד איננו. ונעשה רעש גדול וחפשו בכל העיר אך לריק היה. מי יכול לשער את הבכיות והיללות שהי' שם. ועתה נחזור לענין הראשון. כאשר המילדת זרקה את הילד שהי' מונח בהארביז לתוך המים. והמים הי' הולכים במרוצה. ונשאו את הארביז עד אור הבוקר כמה פרסאות. עד שהגיע לעיר אחת שהי' שם רב גדול. והי' לו ישיבה וכמה בחורים שהיו לומדים שם. והלכו להנהר לרחוץ עצמם. ותפסו את הארביז ושמעו קול בכיה ופתחו והיו רואים שילד מונח בתוכו וגם המטפחת וגם סכין המילה. והבינו שבודאי היא ילד ישראל.
 

יצחק ג.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
דלעת?
 

Sofer

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
בפוסקים מובא שארביז או ערביז זה סוג קטניות, אך אם כן לא לא כ"כ מסתדר עם המעשה הנ"ל.
ספר מהרי"ל (מנהגים) הלכות אתרוג
אתרוג הבוסר אמר מהר"י סג"ל דהוא כפול הלבן, ור"ל קטנית שקורין ערביז. עלתה חזזית על פני רובו פסול.
אליה זוטא סימן רה
ערביז שוטין בין חיין בין מעושן שקורין גברענטי ארביז שוטין, וכן קטנית כשמבשלין אותן הן במרק שקורין ערביז זופא (אז) [אף] שנימוחין קצת או שאכל.
 

מציץ מן החרכים

משתמש צעיר
עריכה תורנית
בשיחה פרטית היה מי שטען שזה אבטיח, והאמת שלפי הסיפור זה מתאים לדלעת או לאבטיח. תודה לכל המגיבים!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה