עזרה לבוש חסידי- מידע

ידיד

משתמש פעיל
התאוריה של הכפתורים מוזרה, כי בבקעטישע החלקה יש 6 כפתורים ועוד 2 מאחור? וזה מאד פרומער אז איך זה מסתדר?
את שואלת שאלות על הבקיטש'עס של ימינו??
כל הקישוטים זה דבר חדש.., בוודאי הקישוטים שיש היום שזה קרוב יותר לשמלה מאשר ללבוש גברי...

כפתורים מאחור זה לדעתי בוודאי דבר חדש, וכפתורים מקדימה, אני לא בטוח שהיו תמיד שתי שורות
 

חושב מחדש

משתמש מקצוען
אמנם לא חסידי, אבל פעם ישבתי עם יהודי מבוגר שהסביר הכל לפי עניינים גבוהים,
למשל - בזברה של התולדות אהרן, יש 26 חלקים לבגד כדי לזכור בכל רגע שמו יתברך,
וכן הלאה והלאה,
לא חשבתי שפעם יהיה לי שימוש במידע שנתן לי, אז לא זוכר הכל.

עריכה - לא מדובר בזברה, אלא בבגד בצהוב שלהם :)
תודה לירושלמי שתיקן בפרטי.
 
נערך לאחרונה ב:

כוכבית ארבעים ושלוש

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אוטומציה עסקית
את שואלת שאלות על הבקיטש'עס של ימינו??
כל הקישוטים זה דבר חדש.., בוודאי הקישוטים שיש היום שזה קרוב יותר לשמלה מאשר ללבוש גברי...

כפתורים מאחור זה לדעתי בוודאי דבר חדש, וכפתורים מקדימה, אני לא בטוח שהיו תמיד שתי שורות
לא על פרחוני.
על בעקיטשע חלקה או קפיטה ולידעתי זה לא חדש, (בתמונות של סבים שלי יש להם אותו דבר כמו היום).
על החלק אין שום קישקושים. (ובאמת הם יותר יפים מהחלק, אבל זה לא קשור לפה.)
 

כוכבית ארבעים ושלוש

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אוטומציה עסקית
אמנם לא חסידי, אבל פעם ישבתי עם יהודי מבוגר שהסביר הכל לפי עניינים גבוהים,
למשל - בזברה של התולדות אהרן, יש 26 חלקים לבגד כדי לזכור בכל רגע שמו יתברך,
וכן הלאה והלאה,
לא חשבתי שפעם יהיה לי שימוש במידע שנתן לי, אז לא זוכר הכל.
כן, את זה ידעתי.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
תודה לכולם,
גזרת הלבוש גם אני ידעתי.
רק עניין אותי למה יש חסדיות כמו ויזיניץ שהולכים 2 שורות ואילו גור הולכים עם שורה אחת. מאיפה העניין הזה?
וגם איזה חסידויות הולכים עם 2 ואיזה עם שורה.
והכובעים למה ברסלב, גוראים, סאטמר, סלונים (עם קניטש) הולכים עם כובע לבד
ואילו ויזניץ, בעלזא ועוד עם סאמט
בברסלב אין תלבושת אחידה. יש גם סאמעט וגם לבד וגם... בכלל בלי כובע. ושגור בפי הזקנים המשפט מסיפורי מעשיות במעשה מבעל תפילה "ועל בגדים לא היה מקפיד כלל". רק שלא יהיו הבגדים קרועים או מלוכלכים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יש אשה (ציירת/אמנית) בבית וגן בשם גב' צפורה נוסבוים שחקרה את נושא הלבוש החסידי והיא מוסרת על כך הרצאות מעניינות בליווי תמונות.
 

גיטרה

משתמש מקצוען
תודה לכולם,

והכובעים למה ברסלב, גוראים, סאטמר, סלונים (עם קניטש) הולכים עם כובע לבד
ואילו ויזניץ, בעלזא ועוד עם סאמט
סלונים ממש לא עם קנייטש, גור ג"כ הצורה שונה מעט שונה ועגולה יותר מיתר הכובעים החסידיים
 

תפוז סיני

משתמש פעיל
לאדמורי''ם בחול המועד יש פס שחור מקטיפה על הבעקטשע,
כדי לזכור את התפילין.

פס שחור ?
התכוונתם 'סטרוקעס'
מחיפוש קצר ב jdn ניתן לראות אדמורי"ם לובשים 'סטרוקעס' לא רק בחול המועד, אלא גם באירועים ושמחות ולהבדיל גם בלוויות ל"ע.
 

פיגי 122

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
כדי לחלק
הלבוש הירושלמי בנוי על בסיס קבלי וכפי שידוע גם הקפידו על סדר התפירה ומכמה חלקים יורכב הבגד
שאר הבגדים הארוכים בנויים רק על מסורת ואיזור מגורים
לדוגמה חליפה 2 כפתורים שבחול זה מאוד מקובל מי שיגיע לגור בחגים יראה בני חול לובשים את זה אבל פה זה נחשב למדורני ולכן פחות ילכו אם זה
וכן בשאר החסדיות יש קשר בין מקום המגורים לאופי של הלבוש גם הארוך
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בני בראון...
ד''ר אבישי בן חיים הוא כתב לענייני חרדים, אבל אם חרדים לא יודעים להסביר, קל וחומר שחילוניים...
לגבי החליפות אני לא ממש מתמצא, אני אפילו לא יודע מהם שתי שורות או שורה אחת.
לגבי הכובע אני יכול להסביר, פחות או יותר.
קודם כל, צריך לתת רקע היסטורי:
רוב הזמן שבו התפתחה החסידות, היא נשלטה על ידי שתי ממלכות: רוסיה ואוסטרו-הונגריה.
רוב חסידויות פולין, רוסיה, אוקראינה, בלרוס [רוסיה הלבנה], היו תחת השלטון הרוסי, בשלטון משפחת רומנוב 'ירום הודה'.

לעומת זאת, חסידויות גליציה, כמו בעלזא, סדיגורא [לאחר בריחת ר' ישראל מרוז'ין שברוסיה לסדיגורה שבגליציה] וילדיו של ר' ישראל [רחמסטריווקא, טאלנא ועוד], וכן החסידויות ההונגריות [פאפא, סאטמר] וויז'ניץ, שהיתה בבוקובינה, נשלטו על ידי השושלת ההבסבורגית [פרנץ יוזף], ששלטה על הממלכה האוסטרו-הונגרית.

החיים תחת השלטון הרוסי, בה חיו רוב מנין ובנין של עם ישראל, היו נוראים ואיומים. גזירת תחום המושב, גזירת הצבא והקנטוניסטים, כל אלו היו רק תחת השלטון הרוסי. הצאר ניקולאי ויתר הצארים, הצהירו בגלוי על מגמתם ורצונם לבולל את היהודים בקרב העם הרוסי.

כחלק מהמהלך הכולל של הרצון לבולל את היהודים ולהפחית את השונות שלהם מהמון העם הרוסי, ובאדיבותם של המשכילים, יצאה בממלכת רוסיה 'גזירת הלבוש', שעל פיה אסור ללבוש שטריימל, אסור ללבוש בגדים ארוכים, אסור לגדל זקן ופיאות, אסור לנשים ללבוש כיסוי ראש ולגלח את ראשן.
מתוך אתר www.jew.org.il:
כשהגיע גזירת הלבוש לפולין עוררה גם שם סערת רוחות כמו ברוסיה – קצצו גם כאן ליהודים את בגדיהם ברחוב, וגזזו את זקניהם ופיאותיהם. המשטרה אף אסרה את ראש המתנגדים בוורשה, האדמו"ר רבי יצחק מאיר מגור – החידושי הרי"ם, אולם לאחר הפגנה אדירה של כל שכבות האוכלוסייה היהודית בוורשה, שוחרר הרבי מיד והמושל הרוסי שחשש מהתפתחות בלתי נעימה הצטדק שהמאסר נעשה בלי ידיעתו. כעבור זמן הגיעו לידי פשרה ולפיה נתנו ליהודים לבחור או להתלבש בלבוש קצר ולגלח את הזקן כמנהג המשכילים במערב, או להתלבש בלבוש ארוך עם כובע רוסי, מצחייה ומכנסיים בתוך הגרביים ולגדל זקן כמנהג רוסיה המזרחית [הביגוד החרדי של היום]. החסידים כמובן בחרו באפשרות השנייה עם שינויים קלים.

בכל אופן - חסידי פולין, כמו חסידות גור, וחסידי רוסיה, כמו חב''ד וקרלין, שסלונים מסתעפת ממנה, לא יכלו ללבוש שטריימל, ולכן עברו לספודיק או לכובע רגיל, וכן לא הלכו עם פאות מסולסלות בחוץ, וגם לא עם כובע קטיפה,
בשונה מהם, חסידי בעלזא, סדיגורא, וכל יתר החצרות שחיו באוסטרו-הונגריה, נהנו מזכויות מלאות, ללא הגבלה, וכך יכלו להמשיך עם המלבושים החסידיים המסורתיים, של שטריימל, פאות מסולסלות ארוכות, ווייסע זאקן, וכו'.
 

chani581827

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה והפקת סרטים
אוטומציה עסקית
רק מדוע בקפוטה אין אופציה של שורה אחת?
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
לפני השואה, וגם אחריה, לא היה לחרדים 'קוד לבוש' אחיד וחד משמעי.
דוגמא קטנה:
במקרה הבוקר התפרסמה כתבה על ייסודה של בני ברק, בעיתון 'ילדים'. קבוצת המייסדים, קבוצת 'בית ונחלה'. למיטב ידיעתי, כולם יהודים מפולין, מורשא, חסידי גור. הם לובשים כובעים וחליפות אבל מעט שונים זה מזה. שניים עם 'קנייטש' ושפיץ (כנראה היו יותר 'מודרנים'), אחד עם קסקט, שניים עם כובעים שיותר מזכירים (לי) חבדיים, וחאד עם כובע עגול ופאות מסולסלות.
זו דוגמא מקרית שהתגלגלה לידיי הבוקר, אך על אותו עקרון אפשר לראות תמונות של יהודים מארופה שלפני המלחמה, יש קוד לבוש כללי אבל הרבה פחות מדויק ומהודק מהיום.
גם בתמונות של חרדים מלפני 40-50 שנה, כאן בארץ ישראל, תראו שקוד הלבוש מתחיל להיות אמנם יותר חד, אבל עדיין פחות חד משמעי.
איכשהו, בתהליך חברתי לא מוכתב מגבוה, נוצרו כאן בארץ כללים מאד מאד ברורים ומדויקים מי חובש מה ומי לובש מה, כל קהילה ומנהגה.
ומספיק שתגרוב גרב לא מתאימה בשביל שתשדר לכל הסביבה שאתה לא באמת 'משלנו'.


אגב, לגבי הכפתורים שפתחו את האשכל -
שני חובשי הכובעים המחודדים לובשים חליפה קצרה עם שורת כפתורים אחת. כך גם חובש הקסקט. שני אלו שלובשים כובעי קנייטש פחות מודרניים לובשים חליפות ארוכות עם 2 טורי כפתורים. לכאורה ניתן להסיק שנכון ל 1922 2 טורי כפתורים היו פחות מודרניים מטור אחד.
 

ב. ש.

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
בכל אופן - חסידי פולין, כמו חסידות גור, וחסידי רוסיה, כמו חב''ד וקרלין, שסלונים מסתעפת ממנה, לא יכלו ללבוש שטריימל, ולכן עברו לספודיק או לכובע רגיל, וכן לא הלכו עם פאות מסולסלות בחוץ, וגם לא עם כובע קטיפה,
בשונה מהם, חסידי בעלזא, סדיגורא, וכל יתר החצרות שחיו באוסטרו-הונגריה, נהנו מזכויות מלאות, ללא הגבלה, וכך יכלו להמשיך עם המלבושים החסידיים המסורתיים, של שטריימל, פאות מסולסלות ארוכות, ווייסע זאקן, וכו'.

אני לא מספיק מתמצאת,
אבל דווקא קרלין וסלונים הולכים עם שטריימל
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה