בני בראון...
ד''ר אבישי בן חיים הוא כתב לענייני חרדים, אבל אם חרדים לא יודעים להסביר, קל וחומר שחילוניים...
לגבי החליפות אני לא ממש מתמצא, אני אפילו לא יודע מהם שתי שורות או שורה אחת.
לגבי הכובע אני יכול להסביר, פחות או יותר.
קודם כל, צריך לתת רקע היסטורי:
רוב הזמן שבו התפתחה החסידות, היא נשלטה על ידי שתי ממלכות: רוסיה ואוסטרו-הונגריה.
רוב חסידויות פולין, רוסיה, אוקראינה, בלרוס [רוסיה הלבנה], היו תחת השלטון הרוסי, בשלטון משפחת רומנוב 'ירום הודה'.
לעומת זאת, חסידויות גליציה, כמו בעלזא, סדיגורא [לאחר בריחת ר' ישראל מרוז'ין שברוסיה לסדיגורה שבגליציה] וילדיו של ר' ישראל [רחמסטריווקא, טאלנא ועוד], וכן החסידויות ההונגריות [פאפא, סאטמר] וויז'ניץ, שהיתה בבוקובינה, נשלטו על ידי השושלת ההבסבורגית [פרנץ יוזף], ששלטה על הממלכה האוסטרו-הונגרית.
החיים תחת השלטון הרוסי, בה חיו רוב מנין ובנין של עם ישראל, היו נוראים ואיומים. גזירת תחום המושב, גזירת הצבא והקנטוניסטים, כל אלו היו רק תחת השלטון הרוסי. הצאר ניקולאי ויתר הצארים, הצהירו בגלוי על מגמתם ורצונם לבולל את היהודים בקרב העם הרוסי.
כחלק מהמהלך הכולל של הרצון לבולל את היהודים ולהפחית את השונות שלהם מהמון העם הרוסי, ובאדיבותם של המשכילים, יצאה בממלכת רוסיה 'גזירת הלבוש', שעל פיה אסור ללבוש שטריימל, אסור ללבוש בגדים ארוכים, אסור לגדל זקן ופיאות, אסור לנשים ללבוש כיסוי ראש ולגלח את ראשן.
מתוך אתר
www.jew.org.il:
כשהגיע גזירת הלבוש לפולין עוררה גם שם סערת רוחות כמו ברוסיה – קצצו גם כאן ליהודים את בגדיהם ברחוב, וגזזו את זקניהם ופיאותיהם. המשטרה אף אסרה את ראש המתנגדים בוורשה, האדמו"ר רבי יצחק מאיר מגור – החידושי הרי"ם, אולם לאחר הפגנה אדירה של כל שכבות האוכלוסייה היהודית בוורשה, שוחרר הרבי מיד והמושל הרוסי שחשש מהתפתחות בלתי נעימה הצטדק שהמאסר נעשה בלי ידיעתו. כעבור זמן הגיעו לידי פשרה ולפיה נתנו ליהודים לבחור או להתלבש בלבוש קצר ולגלח את הזקן כמנהג המשכילים במערב, או להתלבש בלבוש ארוך עם כובע רוסי, מצחייה ומכנסיים בתוך הגרביים ולגדל זקן כמנהג רוסיה המזרחית [הביגוד החרדי של היום]. החסידים כמובן בחרו באפשרות השנייה עם שינויים קלים.
בכל אופן - חסידי פולין, כמו חסידות גור, וחסידי רוסיה, כמו חב''ד וקרלין, שסלונים מסתעפת ממנה, לא יכלו ללבוש שטריימל, ולכן עברו לספודיק או לכובע רגיל, וכן לא הלכו עם פאות מסולסלות בחוץ, וגם לא עם כובע קטיפה,
בשונה מהם, חסידי בעלזא, סדיגורא, וכל יתר החצרות שחיו באוסטרו-הונגריה, נהנו מזכויות מלאות, ללא הגבלה, וכך יכלו להמשיך עם המלבושים החסידיים המסורתיים, של שטריימל, פאות מסולסלות ארוכות, ווייסע זאקן, וכו'.