כמ"ש הזוהר

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כשמופיע בטקסט קדום "כמ"ש הזוהר", איך יש לפתוח: "כמו שכתב הזוהר" או "כמו שאמר הזוהר"?

לחידוד הענין, אם כתוב "כמ"ש בזוהר" - אני פותח "כמו שאמרו בזוהר".
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
למה לא כמו שמצינו בזוהר? או כמו שכתוב?
כי הוא רק פותח ר"ת, ולא כותב מחדש את הספר הזה.

בכל אופן לענ"ד כדאי לפתוח "כמו שכתב", בסופו של דבר זה ספר כתוב, לא לשון הדיבור שאומרים "אומרת הגמרא"
 

מִדף לְדף

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
בכל אופן לענ"ד כדאי לפתוח "כמו שכתב", בסופו של דבר זה ספר כתוב, לא לשון הדיבור שאומרים "אומרת הגמרא"
בגלל זה הצעתי את הנ"ל... כי אם הוא פותח את הר"ת הוא למה שלא יפתח ככה?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כשמופיע בטקסט קדום "כמ"ש הזוהר", איך יש לפתוח: "כמו שכתב הזוהר" או "כמו שאמר הזוהר"?
אין ספק, 'כמו שכתב'.
הזוהר הוא שם של ספר, לא שם של אדם.
גם 'אומרת הגמרא' הוא לא ממש תקין, מקסימום אפשר לכתוב 'נאמר בגמרא'.
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
חבל שאין איזה אימוג'י מעקם אף....
מה אתה רוצה לעשות, לחנך את המו"לים? היום המצב הוא שיש הרבה הוצאות לאור מחפשות להאכיל בכפית את הלומדים, כדי שהספר יימכר.

יותר בעייתי בעיניי זה כאלה שפותחים ראשי תיבות מסובכים ובעלי משמעויות משתנות (כתב/אמר אלו זוטי-זוטות שבזוטות) בלי לחשוב הרבה לפני כן אם כדאי לעשות את זה או לא, ובמקרים רבים מדי משאירים נזק ממשי לדורות הבאים.
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מה אתה רוצה לעשות, לחנך את המו"לים? היום המצב הוא שיש הרבה הוצאות לאור מחפשות להאכיל בכפית את הלומדים, כדי שהספר יימכר.

יותר בעייתי בעיניי זה כאלה שפותחים ראשי תיבות מסובכים ובעלי משמעויות משתנות (כתב/אמר אלו זוטי-זוטות שבזוטות) בלי לחשוב הרבה לפני כן אם כדאי לעשות את זה או לא, ובמקרים רבים מדי משאירים נזק ממשי לדורות הבאים.
לפעמים גם מדובר בספרים עם קטעים אורכים ומורכבים להבנה, עם מליצות ועניינים, שקיים רצון אמיתי להקל בכל מה שאפשר על הלומד. כל מה שנעשה עדיין לא יאכיל בכפית.
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מה אתה רוצה לעשות, לחנך את המו"לים? היום המצב הוא שיש הרבה הוצאות לאור מחפשות להאכיל בכפית את הלומדים, כדי שהספר יימכר.
אני לא עושה ואני לא מחנך, לעקם את האף גם אסור?
יותר בעייתי בעיניי זה כאלה שפותחים ראשי תיבות מסובכים ובעלי משמעויות משתנות (כתב/אמר אלו זוטי-זוטות שבזוטות) בלי לחשוב הרבה לפני כן אם כדאי לעשות את זה או לא, ובמקרים רבים מדי משאירים נזק ממשי לדורות הבאים.
נכון ביותר!
 

חיים רכניטצר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אני לא רוצה להתייחס לשאלה שפתחה את האשכול, מכיון שכבר הושמעו כאן כל האפשרויות.

אבל באופן כללי, אני רוצה להעלות כאן נקודה למחשבה,

כאשר מחבר ספר בן דורנו כותב בספרו כמ"ש, הרי יודע הוא שהלומד הפשוט יכול לפענח את הר"ת כפי רצונו, מאוויו וחשקו, ובכל זאת לא נמנע מכך, אין הדבר נובע אלא מכך שבאמת איננו מקפיד בדבר, ואכן יש מקרים שניתן לפענח כך או כך, במקרים מסוימים אין שום הבדל בין "כמו שכתוב" לבין "כמו שנאמר".
ולכן כל עורך עָרוּם יעשה בדעת, שבאותם ספרים שכל תיבה (או אפי' כל כוכבית) בהם הם קודש הקדשים, צריך זהירות מיוחדת בפיענוח, או שלא לפענח כלל. ובשאר ספרים ניתן להסתמך על הנקודה שהעליתי לעיל שהמחבר סמך על הלומד, ולכן כל זמן שאין הבדל בין "כמו שנאמר" לבין "כמו שכתוב", ניתן לפענח כך או כך.
 
נערך לאחרונה ב:

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה