דרוש מידע כי אבי ואימי עזבוני - וה' יאספני

progitm

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
זאת שאלה גדולה, התחברתי.

קראתי את התשובות וכלום לא הניח את דעתי....

מה שאני מבינה לא מספק לגמרי אבל יש בו כוון:
מטבע העולם הורים הם המשענת ומקור החיות של הילדים, אך מטבע העולם הם גם עוזבים לפניהם, קרי נפטרים ומשאירים את הילד חשוף.
הרבה פעמים אדם חווה את החשיפה וה'לבדיות' גם לפני שההורים נפטרים בבפועל, הוא מרגיש נטוש בפרט ברבדים היחודיים לנשמתו, אלו רבדים שההורים לא יכולים לספק לו משענת, שם זה התפקיד שלו לעוף, והם 'עוזבים אותו' כדרך העולם ועליו 'לעוף' לבד, כשהוא מתחיל לעוף ומפרפר, הוא פתאום מגלה שהוא לא באמת לבד, שיש פה עוד מישהו שבעצם היה כאן תמיד....
פתאום הוא מבין שההורים שלו היו רק לבוש שמדגים את הנהגת ד' שהייתה פה לפניו ותמשך עוד אחריו...

לפי זה הפסוק מתאר גדילה רוחנית והתפתחות שכולנו רוצים בה, למרות הכאב.

אם קוראים את הפסוק הזה בהקשר של כל המזמור אפשר לומר שהנסיון של דוד אומר כשם שכאשר חוויתי את עזיבת הורי גיליתי תחתם את איסופך כן בשאר הצרות והייסורים אני יודע שתכליתם לטובה וצמיחה.


זה אולי גם מסביר את המילה הפותחת את הפסוק המילה 'כי' כביכול הנסיון שלו מוכיח שכל מה שקשה בסוף מתמתק....

תשובה מאוד יפה עמוקה ומתיישבת ...

אבל אולי אפשר לשאול על זה כך, הרי הקב"ה יצר לנו את הנתיב הזה עם כל קשיו כדי להגיע לצמיחה,
הקב"ה הוא כל יכול...
אז למה הוא לא יכול ליצור לנו נתיב יותר קל ושנוכל לצמוח אתו לאותו מקום?

זה כמו שיש את הסיפור עם אשתו של רבי חנינא והרגל מזהב
שהתפללו לפרנסה והקב"ה הוריד להם רגל זהב מהשמים , כשאשתו חלמה והבינה שזה על חשבון עולם הבא החזירו את הרגל...
וכולם אומרים הנה מזה ניתן ללמוד שאנחנו לא מיבנים למה יש לנו קושי מסוים כי נרוויח או אנחנו מרוויחים מזה משהו אחר
נו אבל ה' יכל להביא להם גם רגל לא על חשבון עולם הבא , אל ממתנת חינם ...
או שיכול היה ליצור משוואה אחרת לגמרי לא זה תמורת זה ...

אז למה דווקא ככה ??
 

גאונה

משתמש מקצוען
אם כן, אפשר שהתשובה פשוטה הרבה יותר,
סיבת הריחוק היא ממידת הדין, אם מפני חטאינו, אם מפני מה שאנו צריכים לתקן בזה העולם, ועל פי מידה זו לא היה מקום לקירוב כל זמן שלא תיקנו את מה שצריך, ועדיין ממידת הרחמים ה' מקרבינו, וזהו חסד גדול שהקב"ה עושה עימנו שלא על פי הדין.
משל למה"ד, ילד שמגיע לו עונש, והוא מקבל אותו, ועדיין אביו עוזרו לקיים את העונש, ומסיר ממנו מניעים מלקיים אותו.
מקווה שהובנתי.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
תשובה מאוד יפה עמוקה ומתיישבת ...

אבל אולי אפשר לשאול על זה כך, הרי הקב"ה יצר לנו את הנתיב הזה עם כל קשיו כדי להגיע לצמיחה,
הקב"ה הוא כל יכול...
אז למה הוא לא יכול ליצור לנו נתיב יותר קל ושנוכל לצמוח אתו לאותו מקום?

זה כמו שיש את הסיפור עם אשתו של רבי חנינא והרגל מזהב
שהתפללו לפרנסה והקב"ה הוריד להם רגל זהב מהשמים , כשאשתו חלמה והבינה שזה על חשבון עולם הבא החזירו את הרגל...
וכולם אומרים הנה מזה ניתן ללמוד שאנחנו לא מיבנים למה יש לנו קושי מסוים כי נרוויח או אנחנו מרוויחים מזה משהו אחר
נו אבל ה' יכל להביא להם גם רגל לא על חשבון עולם הבא , אל ממתנת חינם ...
או שיכול היה ליצור משוואה אחרת לגמרי לא זה תמורת זה ...

אז למה דווקא ככה ??
ראיתי פעם בסוף ספר הכוזרי עם הביאור של הרב נויגרשל מאמר של הרב נויגרשל שבו הוא שואל מדוע ה׳ יצר את המושג נהמא דכיסופא, והסביר שזה בגלל שה׳ הוא הטוב בעצמו, וטבע הטוב להיטיב ואינו מסוגל לקבל, והיות שכולנו חלק אלוק ממעל, ממילא יש בנו את הטוב הזה שחייב להיטיב ולא מסוגל לקבל בחינם, ולכן אם נקבל לחם חסד - זה יהיה לחם בושה.

אמנם גם על זה ניתן להקשות מדוע הקב״ה יצר מצב כזה שבו הטוב שבנו לא יוכל לקבל לחם חסד?
אני חושב שבאיזשהו מקום לא יהיה לזה הסבר שנוכל להשיג בדלות שכלנו. (זו תשובה קלישאתית, אבל אני חושב שמשלב מסוים היא נכונה). אמנם עדיין צריך לחשוב איך אפשר לענות את התשובה (שאנחנו לא יכולים להשיג תובנות מסוימות) באופן שיתיישב על הלב, וזה כבר תלוי בלבו של כל אחד ואחד.
 

בשעות הפנאי

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
אמת. זו אכן השאלה ברובד עמוק יותר.
אמנם אני לא רואה איך התשובות הנ״ל עונות על השאלה הזו.
התשובה לשאלה הזו, בגדול, היא כדי לקרב אותנו אליו.
הוא גורם לנו צרות כדי שנתפלל אליו, ונתקרב אליו. ואז הוא יציל אותנו,

וזה דבר שבהחלט אפשר להודות עליו.
זה שהקירבה שלנו אליו כל כך חשובה לו, עד כדי שהוא מכאיב לנו, כדי שנתקרב אליו.
כמו אבא שעושה ניתוח כואב מאד לבן האהוב שלו, כי הוא יודע שזה מה שיציל את החיים שלו.
 

אחת111

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
אולי אפשר להמשיל את זה לילד שקיבל עונש ובוכה, מי מחבק אותו ומנחם אותו? ההורים שלו למרות שהם אלו שנתנו לו את העונש, גם הדברים הרעים בעולם או יותר נכון, שנראים לנו רע- הם לטובתנו, אבל הקבה כל כך אוהב אותנו ולמרות שהוא יודע שזה לטובתנו הוא מנחם אותנו ועוזר לנו בצרתנו
 

המימד הנוסף

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
תשובה מאוד יפה עמוקה ומתיישבת ...

אבל אולי אפשר לשאול על זה כך, הרי הקב"ה יצר לנו את הנתיב הזה עם כל קשיו כדי להגיע לצמיחה,
הקב"ה הוא כל יכול...
אז למה הוא לא יכול ליצור לנו נתיב יותר קל ושנוכל לצמוח אתו לאותו מקום?

זה כמו שיש את הסיפור עם אשתו של רבי חנינא והרגל מזהב
שהתפללו לפרנסה והקב"ה הוריד להם רגל זהב מהשמים , כשאשתו חלמה והבינה שזה על חשבון עולם הבא החזירו את הרגל...
וכולם אומרים הנה מזה ניתן ללמוד שאנחנו לא מיבנים למה יש לנו קושי מסוים כי נרוויח או אנחנו מרוויחים מזה משהו אחר
נו אבל ה' יכל להביא להם גם רגל לא על חשבון עולם הבא , אל ממתנת חינם ...
או שיכול היה ליצור משוואה אחרת לגמרי לא זה תמורת זה ...

אז למה דווקא ככה ??
זה מסוג השאלות שאני עונה לעצמי:
שתוק כך עלה מלפני...
ו'במופלא ממך אל תדרוש'

יש דברים שהם מחוץ ליכולת שלנו להבין, חוץ כמובן מהתשובה הידועה של 'נהמא דכסופא' שלא כתבתי לך אותה מיד, כי גם עליה אפשר לשאול: למה ד' ברא אותנו באופן שאנו מתביישים ממתנת חינם... וחד גדיא חד גדיא
..
 

אסתי בראון

משתמש מקצוען
ממש תירגמת שאלה שמציקה לי מאד
לכאורה אם מחבל רצח יהודי
אנחנו מתפללים שהשם ינקום במחבל/רוצח או בכל מי שפשע
כיודים מאמינים אנחנו יודעים שהוא רק שליח
אז אם ככה לא הוא אשם ( למרות שיש לו את זכות הבחירה אבל נקבע על אותו אדם נניח שירצח/יפגע/יגנב)
אז למה אנו כועסים על השליח
ואיך הקבה גוזר דברים שהם נגד רצונו כמו רצח ופגיעה וגניבה
לכאורה אלו דברים שהוא אוסר אותם
אשמח להרחבת הנושא- עוקבת אחרי התשובות
 

progitm

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
ממש תירגמת שאלה שמציקה לי מאד
לכאורה אם מחבל רצח יהודי
אנחנו מתפללים שהשם ינקום במחבל/רוצח או בכל מי שפשע
כיודים מאמינים אנחנו יודעים שהוא רק שליח
אז אם ככה לא הוא אשם ( למרות שיש לו את זכות הבחירה אבל נקבע על אותו אדם נניח שירצח/יפגע/יגנב)
אז למה אנו כועסים על השליח
ואיך הקבה גוזר דברים שהם נגד רצונו כמו רצח ופגיעה וגניבה
לכאורה אלו דברים שהוא אוסר אותם
אשמח להרחבת הנושא- עוקבת אחרי התשובות

אני חושבת שצריך לזכור את
מגלגלים חוב על ידי חייב וזכות על ידי זכאי
וגם את בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו

בהקשר של יהודי שמת על קידוש ה'
אפשר להבין זאת כך , אותו יהודי נגזר עליו שימות באותו הזמן אבל זכה והתגלגל שימות על קידוש ה'
אותו גוי רצה להרוג ולשפוך דמים של יהודי וזה החיוב שנתחייב בו נתגלגל שיהרוג את אותו יהודי,
אבל את זה הוא רצה.... (כלומר את זה הוא בחר )
 

ברבור באגם

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
יש כאן תשובות מקסימות,
למעשה בעולם יש טוב ויש רע.
כשמוציאים משחק למשל המנצח הוא המצליח למרות האתגר.
כך בעולמנו המבלבל הטוב אינו ברור כך היצר הרע זה תפקידו לבלבל אותנו
כשאדם נהרג זמנו תם נכון מגלגלים אדם חייב למקום
אין ספק שהדברים מורכבים ואין ספק שאחרי מאה ועשרים שנה נדע יותר
 

shalva

משתמש צעיר
זו שאלה בסיסית באמונה שנוגעת לכל אחד ואחת מאיתנו,
מחילה על האורך וממי שהדברים כבר ידועים וברורים לו:
הרי העולם הזה נקרא "נווה התלאות", ואין בן אנוש בעולם שנחסך ממנו קושי וצער ברמה זו או אחרת,
החיים שלנו מלאים בנסיונות,
אין כל ספק שלקב"ה היתה אפשרות לברוא עולם מושלם ומתוקן, ללא צער וללא כל קושי, ללא התמודדויות רוחניות וגשמיות, ללא נסיונות, ולמלא ולהגשים את כל חלומותינו.
דבר ראשון אפשר לשאול, וגם אם אין תשובה ברורה לחלוטין זה בסדר-כי במקום שנגמר השכל שם מתחילה ונכנסת האמונה, יהודי שרוצה לשאול כדי לשמוע תשובות זה מצוין, וגם יהודי ששואל שאלות מתוך כאב אישי וקושי, זו לא עבירה ובעז"ה דרך זה בסופו של דבר אם ירצה, הוא יגיע לדרגת אמונה יותר גבוהה.
כל ספר התהילים שהוא הבסיס של היהדות ושל התפילה, מלא בפסוקים כאלו-"קלי קלי למה עזבתני", "למה ה' תעמוד מרחוק..", "נפשי נבהלה מאד ואתה ה' עד מתי" , "נסתרות דרכי ה'"ועוד ועוד,
יש על כך המון תשובות רחבות ועמוקות שנידונות בספרי יסוד באמונה בכל הדורות, ומי שרוצה מוזמן לבדוק ולחפש ולעיין ולמצוא את מבוקשו,
רק על קצה המזלג אביא כאן כמה מהן-

-ישנו סיפור ידוע על 2 גדולי עולם ידועים לפני כמה מאות שנים(לא זוכרת כרגע את שמם), הם למדו ביחד והיו להם הרבה שאלות על הנהגות העוה"ז, והם נשבעו אחד לשני שהראשון שיפטר מן העולם ויעלה לשמיים יתגלה בחלום לרעהו כדי לענות לו את התשובות לשאלות, נפטר אחד מהם ולאחר כמה ימים התגלה לרב השני, שאל אותו הרב-"נו, מה התשובות?" ענה לו הנפטר-ברגע שעליתי לכאן לעולם האמת, אין לי שום שאלות, אני מבין הכל הכל, ואני מבין שאנחנו בעוה"ז לא באמת יכולים להבין, אין לי תשובות לענות לך כי אין באמת שום שאלות, ולאחר שתעלה לכאן גם לך לא יהיו עוד שום שאלות ותבין הכל, כל מה שעברת וכל מה שעמ"י עוברים ואת כל מציאות העולם.
בעצם מה שהוא אמר שאנחנו הקטנים לא תמיד יכולים להבין כי כל מציאות העוה"ז היא מציאות שרחוקה מהאמת, וגם כשיש לנו שאלות אנחנו צריכים לזכור את זה שבאמת הכל מכוון ונכון בשבילנו מלמעלה והקב"ה הוא כל יכול וכל רצונו להיטיב עם ברואיו, ולפעמים בעוה"ז עולם החושך-אנחנו לא יכולים לראות מה שרואים למעלה באור האמיתי,
ורבי עקיבא אמר על זה לאחר פטירת 24000 תלמידיו ואותי אישית ממש חיזק לשמוע לאחר אסון מירון-"אם יש אמונה-אין שאלות, ואם אין אמונה-אין תשובות".

-
מעבר לכך, הקב"ה כן ברא עולם כזה מושלם ללא קושי עם אנשים שנבראו מושלמים וזה עולם המלאכים, אבל הוא ידע שבשביל שלמות ותיקון אמיתיים של הנשמה היא צריכה לעבור מסע של שליחות, שרצוף בקשיים ונסיונות, ואז אם תצליח לעלות מתוך הנסיונות והקשיים, היא תגיע למדרגה עצומה מאד, עם כל הקושי שבדבר, יש דרך ומסלול שהיהודי צריך לעבור על מנת להגיע למטרות וייעוד האישי שלו, וכמו שמי שהולך לטיול למסלול הליכה מורכב וכשהוא מגיע לסוף המסלול הוא לא ישאל את המדריך למה לא הבאת אותנו לכאן באוטובוס, כך החיים שלנו הם מסלול הליכה מאתגר, ומי שמצליח להמשיך וללכת בו מגיע להישגים שגם מלאך לא יכול להגיע,כי מלאך לא מתמודד עם קשיים, למלאך אין נסיונות, מלאך הוא כזה בעצם היותו, ולשם כך נברא העולם-כדי שנזכה להתעלות, להוציא את כוחותינו לפועל ונזכה לעלות ולתקן תיקון אמיתי שלא היינו יכולים לעשות למעלה-ירידה זו היא לצורך עליה.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  38  פעמים

לוח מודעות

למעלה