כיצד לדגום כלי (לא תוף) לקורג PA1000

- דוד -

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
אשמח מאוד אם מישהו יוכל להסביר בהקדם האפשרי כיצד לדגום כלי נגינה כלשהו דרך הסמפלר עם כל התווים.
וכן להוסיף משחקים בפיצ' וכו'
תודה מראש
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
סאונד והפקות אולפן
זה קצת ארוך ויש פה מבינים גדולים בזה מן הסתם
אפשר על רגל אחת רק להסביר את ההתחלה
איפה שיש את הmode בד"כ נמצאים על style play אז צריך ללחוץ על כפתור sound ואז ללחוץ על המשבצת הגדולה עם השם של הסאונד, ללחוץ על משבצת ריקה בuser (לא בטוח שחייבים בשלב זה)
אחר כך לוחצים על רקורד ומתחילים להקליט
אם לדוגמה אתה דוגם אורגן אחר אתה יכול לחבר 2 כבלים לכניסןת מאחורה ולהגדיר שזה יקליט line ימין ושמאל
ואז אתה לוחץ על הקלטה - לוחץ על התו באריכות סבירה עוזב ומכבה את ההקלטה, ועושה שמירה לצליל הזה (מומלץ לתת לו שם לדוג' c-1 והבא אחריו d#-1 וכו') לא חייבים לחכות תו תו אלא אפשר לעשות קפיצות מסויימות, לדוג' של טון וחצי כל פעם

חשוב מאוד לפני ששומרים את הדגימה להגדיר את המיקום של המקלדת איפה שכתוב original note נגיד מה שכתוב שם c4 זה התו דו באוקטבה מספר 4 באורגן


אחרי השמירה של הצליל, הצליל הבא וכו'

אחרי שדגמת כמות שמספקת אותך אתה לוחץ על menu ומתחיל לבנות multisample
(אם דגמת קלידים ימין ושמאל, כל פעם שמקליטים צליל הוא שומר 2 בנפרד - אחד ימין ואחד שמאל. ואז צריך לבנות מולטיסמפל לימין בנפרד ולשמאל בנפרד)

נכנס למולטי סמפל ואיפה שכתוב no sample assign ללחוץ ולחפש במספרים את הדגימה הרצויה (כמו בדוגמה - c-1 r ימין)

(אם יש סטים עם מלא מלא דגימות שתופסים הרבה זיכרון, אפשר לעשות מראש גיבוי לסט על האורגן, ואז לעשות פרמוט לאורגן ולעבוד על אורגן ריק, זה הרבה יותר נוח, וגם אחר כך כשהדגימה מוכנה - שומרים אותה כסט נפרד ואז זה שומר רק את הpcm שלה, ואחר כך כשטוענים חזרה את הסט שהיה טעון על האורגן - נכנסים למדיה וטוענים את הסאונד של הדגימה והpcm שלה "נשאב" מה'סט' של הדגימה)

אחרי שהוגדרה דגימה מס' אחת במולטי סמפל לוחצים על G9 ומגלגלים עם הגלגלת עד 2 טונים מעל המיקום של הדגימה (אם הדגימה נשמרה במיקום שלה במקלדת, אם זה לא הוגדר מראש צריך להגדיר בoriginal note על איזה תו במקלדת רוצים שזה ישב)

אחרי שראינו שהדגימה מונחת והשטח האפור מתחיל בערך 2 טונים מעליה לוחצים על ADD וזה מוסיף מקום לדגימה מס' 2
בindex מגלגלים ל2 ומתחתיו בוחרים את הדגימה הבאה בתור (כמובן שאם זה דגם ימין ושמאל ועכשיו עורכים את ימין אז לבחור את הדגימה של ימין הבאה)
בודקים שהדגימה מונחת במקומה במקלדת, מגלגלים את השטח האפור למקומו קצת מעליה בסולם ומוסיפין את הדגימה הבאה וכו'

אחרי שכל המקלדת מלאה שומרים את המולטיסמפל ועוברים למולטיסמפל של שמאל


אם זאת דגימה שיש לה כמה שכבות במקלדת שאותה דוגמים, כדאי בלי קשר לבטל את הטאצ' כדי שהאורגן ישמיע את הצליל הכי חזק שאפשר, ואז גם כשלוחצים חלש זה משמיע בווליום חזק - אבל עדיין כשלוחצים חלש זה משמיע את הצליל הראשון בשכבת הצלילים וכשלוחצים חזק זה משמיע את הצליל העליון בשכבות (כשיש טאצ' הצליל הראשון גם יישמע חלש)

אז אם יש 2 שכבות של צלילים - יוצא 4 מולטי סמפלים



אחרי כל העריכות הנ"ל חוזרים לsound ע"י יציאה מהrecord ושם חוזרים לuser - בוחרים משבצת ריקה, לוחצים על menu ואז basic בוחרים במשבצת הכחולה כמה שכבות רוצים לשים , ואז בלשונית osc מגדירים את המולטיסמפל (צריך להעביר את המקור חיפוש מrom לram ולחפש את השם של המולטיסמפל

המשך יבוא בלנ"ד.. ;)
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
סאונד והפקות אולפן
כן בעיקרון, זה די מהתנסות אישית אז יכול להיות שיש דברים שאולי אני עושה לא בצורה הכי נכונה..
אבל יצאו לי כמה דגימות נחמדות פה ושם ב"ה

אפשר גם לדגום תו תו למחשב ולחתוך במדוייק לרצועות ולהעלות לסמפלר
(רק שבקיובייס צריך לראות באיזה גרסת קובץ מייצאים כי לא את הכל האורגן קורא)
 

- דוד -

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
בעצם אין צורך להקליט כל פעם דגימה ארוכה. אפשר פשוט לעשות LOOP שיאריך את הצליל שיהיה לנצח נצחים.
אגב, אני בטוח שהרוב מעוניינים שאשכול זה ישאר נטו מקצועי לגופו של הנידון ושלא ישתרבבו אליו כל מיני מילים כמו "יאמהה" "מה לקנות לבני" וכו', לעניינים כאלה אפשר לפתוח אשכול חדש ולא לשבור את הרצף...
 

יוסף יצחק פרקש

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הפקות ואירועים
מוזיקה ונגינה
סאונד והפקות אולפן
בעצם אין צורך להקליט כל פעם דגימה ארוכה. אפשר פשוט לעשות LOOP שיאריך את הצליל שיהיה לנצח נצחים.
אגב, אני בטוח שהרוב מעוניינים שאשכול זה ישאר נטו מקצועי לגופו של הנידון ושלא ישתרבבו אליו כל מיני מילים כמו "יאמהה" "מה לקנות לבני" וכו', לעניינים כאלה אפשר לפתוח אשכול חדש ולא לשבור את הרצף...
רק בכלים שיש בהם לופ כמו חצוצרה וכלי נשיפה.
אבל בגיטרה ובפסנתר הצליל הולך ונחלש.
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
סאונד והפקות אולפן
לפעמים יש כלים כמו בפסנתר שיש את האפקט של הנקישה ואז לא תמיד לופ יישמע יפה לכאורה
כמובן שאם עובדים בצורה יסודית ודוגמים כל פיפס בכלי אז יש יותר מקום למשחקים
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
סאונד והפקות אולפן
זה קצת ארוך ויש פה מבינים גדולים בזה מן הסתם
אפשר על רגל אחת רק להסביר את ההתחלה
איפה שיש את הmode בד"כ נמצאים על style play אז צריך ללחוץ על כפתור sound ואז ללחוץ על המשבצת הגדולה עם השם של הסאונד, ללחוץ על משבצת ריקה בuser (לא בטוח שחייבים בשלב זה)
אחר כך לוחצים על רקורד ומתחילים להקליט
אם לדוגמה אתה דוגם אורגן אחר אתה יכול לחבר 2 כבלים לכניסןת מאחורה ולהגדיר שזה יקליט line ימין ושמאל
ואז אתה לוחץ על הקלטה - לוחץ על התו באריכות סבירה עוזב ומכבה את ההקלטה, ועושה שמירה לצליל הזה (מומלץ לתת לו שם לדוג' c-1 והבא אחריו d#-1 וכו') לא חייבים לחכות תו תו אלא אפשר לעשות קפיצות מסויימות, לדוג' של טון וחצי כל פעם

חשוב מאוד לפני ששומרים את הדגימה להגדיר את המיקום של המקלדת איפה שכתוב original note נגיד מה שכתוב שם c4 זה התו דו באוקטבה מספר 4 באורגן


אחרי השמירה של הצליל, הצליל הבא וכו'

אחרי שדגמת כמות שמספקת אותך אתה לוחץ על menu ומתחיל לבנות multisample
(אם דגמת קלידים ימין ושמאל, כל פעם שמקליטים צליל הוא שומר 2 בנפרד - אחד ימין ואחד שמאל. ואז צריך לבנות מולטיסמפל לימין בנפרד ולשמאל בנפרד)

נכנס למולטי סמפל ואיפה שכתוב no sample assign ללחוץ ולחפש במספרים את הדגימה הרצויה (כמו בדוגמה - c-1 r ימין)

(אם יש סטים עם מלא מלא דגימות שתופסים הרבה זיכרון, אפשר לעשות מראש גיבוי לסט על האורגן, ואז לעשות פרמוט לאורגן ולעבוד על אורגן ריק, זה הרבה יותר נוח, וגם אחר כך כשהדגימה מוכנה - שומרים אותה כסט נפרד ואז זה שומר רק את הpcm שלה, ואחר כך כשטוענים חזרה את הסט שהיה טעון על האורגן - נכנסים למדיה וטוענים את הסאונד של הדגימה והpcm שלה "נשאב" מה'סט' של הדגימה)

אחרי שהוגדרה דגימה מס' אחת במולטי סמפל לוחצים על G9 ומגלגלים עם הגלגלת עד 2 טונים מעל המיקום של הדגימה (אם הדגימה נשמרה במיקום שלה במקלדת, אם זה לא הוגדר מראש צריך להגדיר בoriginal note על איזה תו במקלדת רוצים שזה ישב)

אחרי שראינו שהדגימה מונחת והשטח האפור מתחיל בערך 2 טונים מעליה לוחצים על ADD וזה מוסיף מקום לדגימה מס' 2
בindex מגלגלים ל2 ומתחתיו בוחרים את הדגימה הבאה בתור (כמובן שאם זה דגם ימין ושמאל ועכשיו עורכים את ימין אז לבחור את הדגימה של ימין הבאה)
בודקים שהדגימה מונחת במקומה במקלדת, מגלגלים את השטח האפור למקומו קצת מעליה בסולם ומוסיפין את הדגימה הבאה וכו'

אחרי שכל המקלדת מלאה שומרים את המולטיסמפל ועוברים למולטיסמפל של שמאל


אם זאת דגימה שיש לה כמה שכבות במקלדת שאותה דוגמים, כדאי בלי קשר לבטל את הטאצ' כדי שהאורגן ישמיע את הצליל הכי חזק שאפשר, ואז גם כשלוחצים חלש זה משמיע בווליום חזק - אבל עדיין כשלוחצים חלש זה משמיע את הצליל הראשון בשכבת הצלילים וכשלוחצים חזק זה משמיע את הצליל העליון בשכבות (כשיש טאצ' הצליל הראשון גם יישמע חלש)

אז אם יש 2 שכבות של צלילים - יוצא 4 מולטי סמפלים



אחרי כל העריכות הנ"ל חוזרים לsound ע"י יציאה מהrecord ושם חוזרים לuser - בוחרים משבצת ריקה, לוחצים על menu ואז basic בוחרים במשבצת הכחולה כמה שכבות רוצים לשים , ואז בלשונית osc מגדירים את המולטיסמפל (צריך להעביר את המקור חיפוש מrom לram ולחפש את השם של המולטיסמפל

המשך יבוא בלנ"ד.. ;)
2 הערות חשובות

כשמקליטים צליל לוקח כמה מאיות או אפילו שניות עד שלוחצים על הצליל ולכן יש זמן אוויר ריק
אחרי שהצליל הוקלט - כל קליד באורגן ינגן את הפס קול שהוקלט, אפשר לשים לב שלוקח טיפה זמן עד שהוא משמיע כי ההקלטה התחילה לפני זה
לכן ניגשים לאיפה שכתוב start ומגלגלים את המספרים עד שרואים את הפס זז לכיוון התזוזות הראשונות בפס קול של ההקלטה, כדאי לשים לב שזה לא יושב ממש על זה כי אז שומעים מעין 'טיקים' כשלוחצים על הקליד, וכן אם השטח השחור מפסיק לפני הצליל אז לוקח עדיין טיפה זמן עד שהצליל מושמע, לכן כדאי טיפה להשקיע בזה

חוץ מזה, הצליל מוקלט לאורגן לא תמיד ברמת ווליום הכי חזקה, לכן יש כפתור normalize שנמצא בתפריט למעלה שהוא בעצם 'מנרמל' ומגביה את הצליל לרמה גבוהה
צריך לשים לב שזה לא גורם לרעשי רקע - דהיינו כשמקליטים על כבל לאורגן לפעמים מתלווים רעשי רקע ולכן צריך לשים לב שכשמגיעים לווליום גבוה לא מתווספים רעשי רקע (אין הבדל אם עושים את הנורמליזציה ואז שומעים או שמייצאים את הדגימה לשימוש באורגן ואז מגביהים בכל מיני שיטות, הרעש נמצא...)
בכל מקרה אפשר לדגום בלי לנרמל ואחרי שדגימה מוכנה לגמרי אם היא לא מספיק חזקה בכלל אפשר לחזור לרקורד ולנעשות נורמליזציה לכל תו אחד אחד

לגבי איך שהצליל נשמע, שהוא מתחיל חזק מידי ובלי טאצ' זה לטיפול אחר כך, אחרי ששומרים את המולטי סמפל
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
סאונד והפקות אולפן
לגבי המשך הטיפול, זה תחום שקצת נראה יותר מורכב מבחינת האפשרויות ואני לא בטוח שאני יודע ב100% איך זה צריך להיות

אבל בגדול, כשנמצאים במצב sound ולוחצים על menu נפתח התפריט, התייחסנו למשבצת הראשונה בשם basic
שם מגדירים כמה שכבות יש לדגימה שאנחנו רוצים להכין, אם דגמנו מולטיסמפל אחד לימין ואחד לשמאל אז יש לנו 2 שכבות לטפל בהם

בינתים 2 השכבות יישמעו גם בימין וגם בשמאל, עד שנגדיר ששכבה 1 תהיה בימין ושכבה 2 בשמאל

כשיוצאים חזרה לתפריט יש לנו עוד משבצות, filter אני לא כ"כ מבין בו, כנ"ל האפקטים בינתים אני לא מתעסק איתם יותר מידי
יש לשוניות של הpitch ששם אפשר לשחק עם כל מיני הגדרות של הפיץ'
גם בלשונית הזאת וגם ישנה משבצת בתפריט שנקראת lfo
לא מורכחים לגעת בזה יותר מידי אבל ממש בגדול - העיקרון של הlfo זה הרעידות של הצליל, מה שבדרך כלל מקבלים כשמרימים את הפיץ' למעלה
אז יש אפשרות לגרום לכל הצליל להיות ככה מן הסתם וגם לקבוע איזה מהירות רעידה תהיה כשמרימים את הפיץ'

בכל אופן יש את המשבצת התפריט שנקראת amp שם יש כמה הגדרות חשובות
בלשונית הראשונה יש את האפשרות לקבוע האם הדגימה תהיה בצד ימין או שמאל או בשניהם כמובן, אחר כך אני חושב בלשונית השניה אם מרימים את ה-0 ל99 מתחילים להרגיש שנהיה טאצ' - כשלוחצים חזק זה נשמע חזק וכשלוחצים חלש זה חלש

יש לשונית שבה יש משבצת עם פס ארוך, שם כדאי לשחק בארבעת המכוונים שמתחת למשבצת הגדולה, אפשר לשים לב שהראשון מזיז נקודה אחת והשני עוד נקודה והשלישי או הרביעי מזיז קו באלכסון

הראשונים (משמאל) עוזרים להתרככות של הלחיצה יתחיל שהצליל לא יתחיל אחת בשיא הווליום שלו, אלא מרכך את הכניסה, זה די נצרך

האחרון עוזר שהצליל ייגמר בדיוק בדיוק כשהאצבע יורדת מהקליד אלא ייתן כמה מאיות לא מורגשות שמאוד חשובות לצליל שלא יישמע מקוטע


המשך יבוא בלנ"ד ;):D
 
נערך לאחרונה ב:

STUDIO BIT

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
סאונד והפקות אולפן
מקצוענים ביותר... לי יש PA600 ואני מייבא דגימות הנקודה היא שברגע שהגדרתי את הדגימה כל האיכות יורדת מקווה שזה ספציפית בכלי הזה ולא ב1000.... בכל אופן לגבי הסינתזה והצלילים כתבתי בעבר שאשמח למידע אם מישו עבר על זה כי אני לא הסתדרתי זה טיפה מעצבן לעבוד איתו אבל זה נראה סינטי לכל דבר...
 

- דוד -

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
מקצוענים ביותר... לי יש PA600 ואני מייבא דגימות הנקודה היא שברגע שהגדרתי את הדגימה כל האיכות יורדת מקווה שזה ספציפית בכלי הזה ולא ב1000.... בכל אופן לגבי הסינתזה והצלילים כתבתי בעבר שאשמח למידע אם מישו עבר על זה כי אני לא הסתדרתי זה טיפה מעצבן לעבוד איתו אבל זה נראה סינטי לכל דבר...
דגמתי בשישי האחרון על 1000 ויצא יותר ממדהים... אולי נעלה בהמשך הקלטה...
 

אירועים קרובים

ראש פינה

הפרוגיסטים נותנים בראש

לוח דרושים

למעלה