כְּשֶׁאֶחְתֹּר לַמֶּרְחָק, כְּשֶׁאֶחְתֹּר,

הנושא בפורום 'קהילת סופרים מקצועיים' פורסם ע"י שרה מגן, ‏13/6/19.

  1. שרה מגן

    שרה מגן עימוד ספרים מעמד ספרים כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏18/6/15
    הודעות:
    5,781
    תודות :
    23,347
    נקודות:
    255

    כְּשֶׁאֶחְתֹּר לַמֶּרְחָק, כְּשֶׁאֶחְתֹּר,


    כְּשֶׁאֶחְתֹּר לַמֶּרְחָק, כְּשֶׁאֶחְתֹּר,
    בְּלִי סִירָה וּמָשׁוֹט שֶׁנִּטְּלוּ.
    כְּשֶׁאֲנִי בֵּין גַּלִּים בַּמָּצוֹר,
    וּבֵין עֳגָנִים שֶׁנֻּתְּקוּ.
    כְּשֶׁסַּהַר מֵאִיר אֶת הַשְּׁחֹר,
    וְכָל חוֹמוֹת הֲגָנָה כְּבָר נָפְלוּ.

    כְּשֶׁיָּנוּחוּ הַגַּלִּים, כְּשֶׁיָּנוּחוּ,
    וְנָהָר שֶׁל דֶּמַע יַצְחִיחַ.
    כְּשֶׁרַגְלַי עַל הַחוֹל יַעֲמֹדוּ,
    בְּצֵל עֵץ, שֶׁהֵחֵל לְהַצְמִיחַ.
    אָז חַדְרֵי לְבָבִי, כֹּה יֻרְחַבוּ,
    מִיִּעוּד מְרֻחָק שֶׁהִצְלִיחַ.

    כְּשֶׁאֶרְצֶה לְהָבִין, כְּשֶׁאָבִין,
    שֶׁכֵּלִים, שֶׁטּוֹרְדּוּ וְשׁוּמְטוּ,
    הוֹתִירוּנִי בַּדַּד, בְּיוֹדְעִין,
    וּבְדִידוּת, שֶׁהֵטִילָה כָּאן וֵטוֹ,
    פִּתְּחָה בִּי שְׁרִירִים אֵיתָנִים.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏13/6/19
  2. אריאל 1

    אריאל 1 משתמש פעיל כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏12/2/17
    הודעות:
    185
    תודות :
    690
    נקודות:
    99
    מסר אדיר שהולבש בכלי נדיר
    המחשה מדהימה למסר חמקמק ועמוק.

    ביקורת קטנה
    הבית החזק ביותר לוקה בחסר בחלק החריזה
    דווקא משום הרף הגבוה שקבע השיר
    נדרשת חשיבה מחודשת בחריזת שׁוּמְטוּ, עם וֵטוֹ,
    גם המילה בדידות חוזרת על עצמה אחרי "הותירוני בדד"
    לכן
    מציע למחוק לגמרי את השורה הזו
    "וּבְדִידוּת, שֶׁהֵטִילָה כָּאן וֵטוֹ",
    להחליף בשורה מוחצת אחרת שתתחרז עם שומטו
     
  3. שרה מגן

    שרה מגן עימוד ספרים מעמד ספרים כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏18/6/15
    הודעות:
    5,781
    תודות :
    23,347
    נקודות:
    255
    תודה.

    איך זה נשמע עכשיו?

    כְּשֶׁאֶרְצֶה לְהָבִין, כְּשֶׁאָבִין,
    שֶׁכֵּלִים שֶׁטּוֹרְדּוּ וְשׁוּמְטוּ,
    הוֹתִירוּנִי בַּדַּד בְּיוֹדְעִין.
    וַעֲזָרִים שֶׁבַּעֲרָפֶל לוּטוּ,
    פִּתְּחוּ בִּי שְׁרִירִים אֵיתָנִים.
     
    חני גרינשטיין, RACHELIZ ו-אריאל 1 אוהבים את זה.
  4. אריאל 1

    אריאל 1 משתמש פעיל כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏12/2/17
    הודעות:
    185
    תודות :
    690
    נקודות:
    99
    מושלם!
    גם משום החרוז המדויק
    וגם משום המסר המשובח שנוסף כאן
     
    שרה מגן אוהב/ת את זה.
  5. שרה מגן

    שרה מגן עימוד ספרים מעמד ספרים כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏18/6/15
    הודעות:
    5,781
    תודות :
    23,347
    נקודות:
    255
    או:

    כְּשֶׁאֶרְצֶה לְהָבִין, כְּשֶׁאָבִין,
    שֶׁכֵּלִים שֶׁטּוֹרְדּוּ וְשׁוּמְטוּ,
    הוֹתִירוּנִי בַּדַּד בְּיוֹדְעִין.
    וַעֲזָרִים שֶׁבְּעִרְפּוּל כָּאן לוּטוּ,
    פִּתְּחוּ בִּי שְׁרִירִים אֵיתָנִים.
     
    חני גרינשטיין אוהב/ת את זה.
  6. אריאל 1

    אריאל 1 משתמש פעיל כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏12/2/17
    הודעות:
    185
    תודות :
    690
    נקודות:
    99
    ההצעה הראשונה ברורה ובהירה יותר
    פחות לוטה בערפל...
     
    RACHELIZ ו-שרה מגן אוהבים את זה.
  7. יעקב1245

    יעקב1245 משתמש פעיל כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏31/7/17
    הודעות:
    231
    תודות :
    876
    נקודות:
    99
    איזה יופי
    נהניתי מהשימוש הכפול בלשון עתיד, בין תקווה למציאות כאשר זה עצמו נושא השיר
    זה ניקוד של דיקטה?

    והבית השלישי יוצר תחושת אי שיווי משקל, אולי בהשפעת הגלים ;)
     
  8. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    211
    תודות :
    1,114
    נקודות:
    149
    חומות ההגנה, לא?
    בָּדָד
     
    שרה מגן אוהב/ת את זה.
  9. שרה מגן

    שרה מגן עימוד ספרים מעמד ספרים כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏18/6/15
    הודעות:
    5,781
    תודות :
    23,347
    נקודות:
    255
    ניקוד שלי.

    לגבי הבית השלישי, העלתי אופציות נוספות כאן: לבחירה...

    https://www.prog.co.il/threads/כְּשֶׁאֶחְתֹּר-לַמֶּרְחָק-כְּשֶׁאֶחְתֹּר.452660/#post-6555688

    https://www.prog.co.il/threads/כְּשֶׁאֶחְתֹּר-לַמֶּרְחָק-כְּשֶׁאֶחְתֹּר.452660/#post-6555706

    או שיש לכם רעיון אחר?
     
  10. הפקות כתיבה

    הפקות כתיבה משתמש פעיל כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏4/5/18
    הודעות:
    168
    תודות :
    914
    נקודות:
    99
    עיסוק:
    מנגנת וכותבת את החיים.
    מיקום:
    מרכז
    שיר מקסים
    והבית האחרון בכלל, אחרי השיפוץ
    מציעה פה עוד שיפוץ קטון-
    לי אישית מפריע החרוז של המילה "איתנים" אחרי "ביודעין" ו- "אבין".
    (סתם יש לי ש/סריטה עם חרוזים, ואם כבר- על הקצב השירה המודרנית כבר ויתרה, מענין מתי יוותרו על דקדוקי חרוזים...)
     
  11. שרה מגן

    שרה מגן עימוד ספרים מעמד ספרים כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏18/6/15
    הודעות:
    5,781
    תודות :
    23,347
    נקודות:
    255
    תודה.

    אולי,
    מילאו את רוחי אנדרלין.

    או:
    הפכוני מהן בן חורין.

    או שיש לך רעיון אחר?
     
    שני זאת אני :) אוהב/ת את זה.
  12. יעקב1245

    יעקב1245 משתמש פעיל כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏31/7/17
    הודעות:
    231
    תודות :
    876
    נקודות:
    99
    אז למה עגנים מנוקד עם ע' קמוצה, זה לא אמור להיות בחולם?
    מה שהפריע לי אלו לא החרוזים אלא המקצב, הקצב של הבתים הראשונים הוא מאוד ברור, והבית השלישי לא כל כך מסתדר עם הקצב אליו נכנסים מהבתים הראשונים.
    (לפעמים משנים בדווקא לקראת הבית השלישי, אבל איכשהו כאן זה צרם לי)
    אולי הייתי שם מקף אמצעי בסוף השורה הראשונה בבית השלישי.

    תודה על השיר
     
    שרה מגן אוהב/ת את זה.
  13. שרה מגן

    שרה מגן עימוד ספרים מעמד ספרים כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏18/6/15
    הודעות:
    5,781
    תודות :
    23,347
    נקודות:
    255


    תודה על המשוב וההערות.
    כמה תיקוני חריזה ומשקל.
    תהנו.

    ----

    כְּשֶׁאֶחְתֹּר לַמֶּרְחָק, כְּשֶׁאֶחְתֹּר,
    בְּלִי סִירָה וּמָשׁוֹט – הֵם בּוּתְּקוּ!
    כְּשֶׁאֲנִי בֵּין גַּלִּים, בְּמָצוֹר,
    קְרוּעַת עֳגָנִים – הֵם נֻתְּקוּ!
    מֵזַח נָמוֹג אֵל הַשְּׁחֹר,
    וּתְהוֹמוֹת כְחוֹמוֹת לִי נוֹצְקוּ.
    ---
    כְּשֶׁתִּשְׁקֹט הַסְּעָרָה , כְּשֶׁתִּשְּׁקֹט,
    וְנָהָר שֶׁל דֶּמַע יַצְחִיחַ.
    עַל הַחוֹף אָז אַצְלִיחַ לִנְחוֹת
    בְּצֵל עֵץ - שֶׁהֵחֵל לְהַצְמִיחַ.
    אָז חַדְרֵי לְבָבִי - אוּלַמּוֹת
    נוֹכֵחַ אֹפֶק קָרוֹב וּמַבְטִיחַ.
    ---
    כְּשֶׁאֶרְצֶה לְהָבִין, כְּשֶׁאָבִין,
    שֶׁכֵּלִים שֶׁטּוֹרְדּוּ וְשׁוּמְטוּ,
    הוֹתִירוּנִי בַּדַּד בְּיוֹדְעִין.
    תָּמוֹכוֹת שֶׁכֻּסּוּ, עֲזָרִים שֶׁהוּסְטוּ,
    הָפַכוּנִי בְּכָךְ בֶּן חוֹרִין,
    בִּי הִבְשִׁיל פְּרִי כֹּחוֹת שֶׁחָנְטוּ.
     
  14. יוסף שחק

    יוסף שחק משתמש מקצוען כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏21/7/13
    הודעות:
    296
    תודות :
    2,223
    נקודות:
    149
    מדהים, מדהים, מדהים.
    ואני כמובן מדבר על הגירסה הראשונה.

    (בקטנה, השורה האחרונה נשמעה לי אגרסיבית מידי לעומת העדינות המדוייקת של השיר)
     
    נערך לאחרונה ב: ‏14/6/19
    שרה מגן אוהב/ת את זה.
  15. שרה מגן

    שרה מגן עימוד ספרים מעמד ספרים כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏18/6/15
    הודעות:
    5,781
    תודות :
    23,347
    נקודות:
    255
    תודה.

    העלתי שתי אפשרויות נוספות, שהשניה בוודאי מעודנת יותר, נשארתי בהתלבטות כמה כדאי להתאמץ להשוות בין שני הבתים הראשונים שהם של שש שורות.

    האופציות הנוספות:
    - מילאו את רוחי אנדרלין.
    - הפכוני מהן בן חורין.
     
    יוסף שחק אוהב/ת את זה.
  16. RACHELIZ

    RACHELIZ משתמש מקצוען כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏29/1/12
    הודעות:
    920
    תודות :
    3,193
    נקודות:
    149
    לדעתי זה נשמע קצת מתאמץ וגם מפריע לי סימני הקריאה..
    אבל סתם דעה שלי…
     
    שני זאת אני :) ו-שרה מגן אוהבים את זה.
  17. שרה מגן

    שרה מגן עימוד ספרים מעמד ספרים כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏18/6/15
    הודעות:
    5,781
    תודות :
    23,347
    נקודות:
    255
    תודה.

    דעה חשובה בהחלט.
     
    כנפיים ו-RACHELIZ אוהבים את זה.
  18. SC

    SC משתמש מקצוען איור וציור מקצועי כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏5/11/14
    הודעות:
    150
    תודות :
    901
    נקודות:
    109
    כתוב יפהפה, דימויים מביעים ותוכן עמוק שנוגע בלב. עוד צריכה להתעמק בו, אבל בינתיים - תודה!


    מצטרפת לגבי סימני הקריאה. לטעמי בבית המקורי הם היו עדינים יותר ופחות זועקים, והעדינות הזו דווקא תרמה. אם בים עסקינן, הרי אומרים שמים שקטים חודרים עמוק ;)

    אישית, אני חושבת שהקצב מהודק יותר והחרוזים זורמים יותר בגרסה האחרונה שהעלית, אבל משהו בבית האחרון בה מפריע לי. בשני הבתים שלפניו כל שתי שורות השלימו זו את זו, אבל בבית השלישי פתאום הדינמיקה הזו משתנה:
    שלוש השורות הראשונות מרכיבות משפט, אבל השורה הרביעית נפרדת מזו שלפניה, והשורה השישית כבר לגמרי לבדה.
    לדעתי זה טיפה מפר את האיזון והקצב שכבר התבסס אצל הקורא, ואולי אפשר לנסות שהשורה הרביעית תמשיך לתאר את השלישית, ושתי האחרונות יהוו יחידת משפט אחד.
    מה דעתך?
     
    נערך לאחרונה ב: ‏16/6/19
    RACHELIZ ו-שרה מגן אוהבים את זה.
  19. יוסף שחק

    יוסף שחק משתמש מקצוען כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏21/7/13
    הודעות:
    296
    תודות :
    2,223
    נקודות:
    149
    אני לא מדבר על משקלים חרוזים והשוואות, ומי בכלל סופר שורות.
    השיר כולו עדין, נוגע לא נוגע, ופתאום "פיתוח שרירים איתנים"
    קצת הרגיש לי שיטחי אחרי השיר העמוק.

    ואני לא מסוגל לקרא תיקונים של שירים, זה מרגיש לי כאילו משחקים לי בנשמה.
    איש מוזר, מה לעשות.
     
  20. מטאלי

    מטאלי משתמש מקצוען צילום מקצועי פרסום וקופירייטינג איור וציור מקצועי כתיבה ספרותית עיצוב גרפי עריכה והפקת סרטים

    הצטרף:
    ‏29/5/16
    הודעות:
    897
    תודות :
    2,208
    נקודות:
    159
    סוג מצלמה:
    80D
    לעניות דעתי אם היא כזו, המילים "וטו" "אדרנלין" ומושגים כמו "פיתוח שרירים" אינם שייכים לסגנון של השירה העולה כאן, ישנו פער גדול מידי בין הסגנון הכללי שהינו בכיוון מליצי וגבוה לבין מילים עכשוויות ופשוטות אלו.