כְּשֶׁאֶחְתֹּר לַמֶּרְחָק, כְּשֶׁאֶחְתֹּר,

שרה מגן

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כתיבה ספרותית

כְּשֶׁאֶחְתֹּר לַמֶּרְחָק, כְּשֶׁאֶחְתֹּר,


כְּשֶׁאֶחְתֹּר לַמֶּרְחָק, כְּשֶׁאֶחְתֹּר,
בְּלִי סִירָה וּמָשׁוֹט שֶׁנִּטְּלוּ.
כְּשֶׁאֲנִי בֵּין גַּלִּים בַּמָּצוֹר,
וּבֵין עֳגָנִים שֶׁנֻּתְּקוּ.
כְּשֶׁסַּהַר מֵאִיר אֶת הַשְּׁחֹר,
וְכָל חוֹמוֹת הֲגָנָה כְּבָר נָפְלוּ.

כְּשֶׁיָּנוּחוּ הַגַּלִּים, כְּשֶׁיָּנוּחוּ,
וְנָהָר שֶׁל דֶּמַע יַצְחִיחַ.
כְּשֶׁרַגְלַי עַל הַחוֹל יַעֲמֹדוּ,
בְּצֵל עֵץ, שֶׁהֵחֵל לְהַצְמִיחַ.
אָז חַדְרֵי לְבָבִי, כֹּה יֻרְחַבוּ,
מִיִּעוּד מְרֻחָק שֶׁהִצְלִיחַ.

כְּשֶׁאֶרְצֶה לְהָבִין, כְּשֶׁאָבִין,
שֶׁכֵּלִים, שֶׁטּוֹרְדּוּ וְשׁוּמְטוּ,
הוֹתִירוּנִי בַּדַּד, בְּיוֹדְעִין,
וּבְדִידוּת, שֶׁהֵטִילָה כָּאן וֵטוֹ,
פִּתְּחָה בִּי שְׁרִירִים אֵיתָנִים.
 
נערך לאחרונה ב:

אריאל 1

משתמש פעיל
מסר אדיר שהולבש בכלי נדיר
המחשה מדהימה למסר חמקמק ועמוק.

ביקורת קטנה
כְּשֶׁאֶרְצֶה לְהָבִין, כְּשֶׁאָבִין,
שֶׁכֵּלִים, שֶׁטּוֹרְדּוּ וְשׁוּמְטוּ,
הוֹתִירוּנִי בַּדַּד, בְּיוֹדְעִין,
וּבְדִידוּת, שֶׁהֵטִילָה כָּאן וֵטוֹ,
פִּתְּחָה בִּי שְׁרִירִים אֵיתָנִים.
הבית החזק ביותר לוקה בחסר בחלק החריזה
דווקא משום הרף הגבוה שקבע השיר
נדרשת חשיבה מחודשת בחריזת שׁוּמְטוּ, עם וֵטוֹ,
גם המילה בדידות חוזרת על עצמה אחרי "הותירוני בדד"
לכן
מציע למחוק לגמרי את השורה הזו
"וּבְדִידוּת, שֶׁהֵטִילָה כָּאן וֵטוֹ",
להחליף בשורה מוחצת אחרת שתתחרז עם שומטו
 

שרה מגן

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כתיבה ספרותית
מסר אדיר שהולבש בכלי נדיר
המחשה מדהימה למסר חמקמק ועמוק.

ביקורת קטנה

הבית החזק ביותר לוקה בחסר בחלק החריזה
דווקא משום הרף הגבוה שקבע השיר
נדרשת חשיבה מחודשת בחריזת שׁוּמְטוּ, עם וֵטוֹ,
גם המילה בדידות חוזרת על עצמה אחרי "הותירוני בדד"
לכן
מציע למחוק לגמרי את השורה הזו
"וּבְדִידוּת, שֶׁהֵטִילָה כָּאן וֵטוֹ",
להחליף בשורה מוחצת אחרת שתתחרז עם שומטו
תודה.

איך זה נשמע עכשיו?

כְּשֶׁאֶרְצֶה לְהָבִין, כְּשֶׁאָבִין,
שֶׁכֵּלִים שֶׁטּוֹרְדּוּ וְשׁוּמְטוּ,
הוֹתִירוּנִי בַּדַּד בְּיוֹדְעִין.
וַעֲזָרִים שֶׁבַּעֲרָפֶל לוּטוּ,
פִּתְּחוּ בִּי שְׁרִירִים אֵיתָנִים.
 

שרה מגן

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כתיבה ספרותית
מסר אדיר שהולבש בכלי נדיר
המחשה מדהימה למסר חמקמק ועמוק.

ביקורת קטנה

הבית החזק ביותר לוקה בחסר בחלק החריזה
דווקא משום הרף הגבוה שקבע השיר
נדרשת חשיבה מחודשת בחריזת שׁוּמְטוּ, עם וֵטוֹ,
גם המילה בדידות חוזרת על עצמה אחרי "הותירוני בדד"
לכן
מציע למחוק לגמרי את השורה הזו
"וּבְדִידוּת, שֶׁהֵטִילָה כָּאן וֵטוֹ",
להחליף בשורה מוחצת אחרת שתתחרז עם שומטו
או:

כְּשֶׁאֶרְצֶה לְהָבִין, כְּשֶׁאָבִין,
שֶׁכֵּלִים שֶׁטּוֹרְדּוּ וְשׁוּמְטוּ,
הוֹתִירוּנִי בַּדַּד בְּיוֹדְעִין.
וַעֲזָרִים שֶׁבְּעִרְפּוּל כָּאן לוּטוּ,
פִּתְּחוּ בִּי שְׁרִירִים אֵיתָנִים.
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
איזה יופי
נהניתי מהשימוש הכפול בלשון עתיד, בין תקווה למציאות כאשר זה עצמו נושא השיר
זה ניקוד של דיקטה?

והבית השלישי יוצר תחושת אי שיווי משקל, אולי בהשפעת הגלים ;)
 

שרה מגן

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כתיבה ספרותית
איזה יופי
נהניתי מהשימוש הכפול בלשון עתיד, בין תקווה למציאות כאשר זה עצמו נושא השיר

זה ניקוד של דיקטה?

והבית השלישי יוצר תחושת אי שיווי משקל, אולי בהשפעת הגלים ;)
ניקוד שלי.

לגבי הבית השלישי, העלתי אופציות נוספות כאן: לבחירה...

https://www.prog.co.il/threads/כְּשֶׁאֶחְתֹּר-לַמֶּרְחָק-כְּשֶׁאֶחְתֹּר.452660/#post-6555688

https://www.prog.co.il/threads/כְּשֶׁאֶחְתֹּר-לַמֶּרְחָק-כְּשֶׁאֶחְתֹּר.452660/#post-6555706

או שיש לכם רעיון אחר?
 

הפקות כתיבה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
שיר מקסים
והבית האחרון בכלל, אחרי השיפוץ
מציעה פה עוד שיפוץ קטון-
לי אישית מפריע החרוז של המילה "איתנים" אחרי "ביודעין" ו- "אבין".
(סתם יש לי ש/סריטה עם חרוזים, ואם כבר- על הקצב השירה המודרנית כבר ויתרה, מענין מתי יוותרו על דקדוקי חרוזים...)
 

שרה מגן

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כתיבה ספרותית
שיר מקסים
והבית האחרון בכלל, אחרי השיפוץ
מציעה פה עוד שיפוץ קטון-
לי אישית מפריע החרוז של המילה "איתנים" אחרי "ביודעין" ו- "אבין".
(סתם יש לי ש/סריטה עם חרוזים, ואם כבר- על הקצב השירה המודרנית כבר ויתרה, מענין מתי יוותרו על דקדוקי חרוזים...)
תודה.

אולי,
מילאו את רוחי אנדרלין.

או:
הפכוני מהן בן חורין.

או שיש לך רעיון אחר?
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
ניקוד שלי.
אז למה עגנים מנוקד עם ע' קמוצה, זה לא אמור להיות בחולם?
או שיש לכם רעיון אחר?
מה שהפריע לי אלו לא החרוזים אלא המקצב, הקצב של הבתים הראשונים הוא מאוד ברור, והבית השלישי לא כל כך מסתדר עם הקצב אליו נכנסים מהבתים הראשונים.
(לפעמים משנים בדווקא לקראת הבית השלישי, אבל איכשהו כאן זה צרם לי)
אולי הייתי שם מקף אמצעי בסוף השורה הראשונה בבית השלישי.

תודה על השיר
 

שרה מגן

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כתיבה ספרותית
מסר אדיר שהולבש בכלי נדיר
המחשה מדהימה למסר חמקמק ועמוק.

ביקורת קטנה

הבית החזק ביותר לוקה בחסר בחלק החריזה
דווקא משום הרף הגבוה שקבע השיר
נדרשת חשיבה מחודשת בחריזת שׁוּמְטוּ, עם וֵטוֹ,
גם המילה בדידות חוזרת על עצמה אחרי "הותירוני בדד"
לכן
מציע למחוק לגמרי את השורה הזו
"וּבְדִידוּת, שֶׁהֵטִילָה כָּאן וֵטוֹ",
להחליף בשורה מוחצת אחרת שתתחרז עם שומטו
איזה יופי
נהניתי מהשימוש הכפול בלשון עתיד, בין תקווה למציאות כאשר זה עצמו נושא השיר

והבית השלישי יוצר תחושת אי שיווי משקל, אולי בהשפעת הגלים ;)
שיר מקסים
והבית האחרון בכלל, אחרי השיפוץ
מציעה פה עוד שיפוץ קטון-
לי אישית מפריע החרוז של המילה "איתנים" אחרי "ביודעין" ו- "אבין".
(סתם יש לי ש/סריטה עם חרוזים, ואם כבר- על הקצב השירה המודרנית כבר ויתרה, מענין מתי יוותרו על דקדוקי חרוזים...)


תודה על המשוב וההערות.
כמה תיקוני חריזה ומשקל.
תהנו.

----

כְּשֶׁאֶחְתֹּר לַמֶּרְחָק, כְּשֶׁאֶחְתֹּר,
בְּלִי סִירָה וּמָשׁוֹט – הֵם בּוּתְּקוּ!
כְּשֶׁאֲנִי בֵּין גַּלִּים, בְּמָצוֹר,
קְרוּעַת עֳגָנִים – הֵם נֻתְּקוּ!
מֵזַח נָמוֹג אֵל הַשְּׁחֹר,
וּתְהוֹמוֹת כְחוֹמוֹת לִי נוֹצְקוּ.
---
כְּשֶׁתִּשְׁקֹט הַסְּעָרָה , כְּשֶׁתִּשְּׁקֹט,
וְנָהָר שֶׁל דֶּמַע יַצְחִיחַ.
עַל הַחוֹף אָז אַצְלִיחַ לִנְחוֹת
בְּצֵל עֵץ - שֶׁהֵחֵל לְהַצְמִיחַ.
אָז חַדְרֵי לְבָבִי - אוּלַמּוֹת
נוֹכֵחַ אֹפֶק קָרוֹב וּמַבְטִיחַ.
---
כְּשֶׁאֶרְצֶה לְהָבִין, כְּשֶׁאָבִין,
שֶׁכֵּלִים שֶׁטּוֹרְדּוּ וְשׁוּמְטוּ,
הוֹתִירוּנִי בַּדַּד בְּיוֹדְעִין.
תָּמוֹכוֹת שֶׁכֻּסּוּ, עֲזָרִים שֶׁהוּסְטוּ,
הָפַכוּנִי בְּכָךְ בֶּן חוֹרִין,
בִּי הִבְשִׁיל פְּרִי כֹּחוֹת שֶׁחָנְטוּ.
 

יוסף שחק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מדהים, מדהים, מדהים.
ואני כמובן מדבר על הגירסה הראשונה.

(בקטנה, השורה האחרונה נשמעה לי אגרסיבית מידי לעומת העדינות המדוייקת של השיר)
 
נערך לאחרונה ב:

שרה מגן

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כתיבה ספרותית
מדהים, מדהים, מדהים.
ואני כמובן מדבר על הגירסה הראשונה.

(בקטנה, השורה האחרונה נשמעה לי אגרסיבית מידי לעומת העדינות המדוייקת של השיר)
תודה.

העלתי שתי אפשרויות נוספות, שהשניה בוודאי מעודנת יותר, נשארתי בהתלבטות כמה כדאי להתאמץ להשוות בין שני הבתים הראשונים שהם של שש שורות.

האופציות הנוספות:
- מילאו את רוחי אנדרלין.
- הפכוני מהן בן חורין.
 

SC

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
כתוב יפהפה, דימויים מביעים ותוכן עמוק שנוגע בלב. עוד צריכה להתעמק בו, אבל בינתיים - תודה!


מצטרפת לגבי סימני הקריאה. לטעמי בבית המקורי הם היו עדינים יותר ופחות זועקים, והעדינות הזו דווקא תרמה. אם בים עסקינן, הרי אומרים שמים שקטים חודרים עמוק ;)

אישית, אני חושבת שהקצב מהודק יותר והחרוזים זורמים יותר בגרסה האחרונה שהעלית, אבל משהו בבית האחרון בה מפריע לי. בשני הבתים שלפניו כל שתי שורות השלימו זו את זו, אבל בבית השלישי פתאום הדינמיקה הזו משתנה:
כְּשֶׁאֶרְצֶה לְהָבִין, כְּשֶׁאָבִין,
שֶׁכֵּלִים שֶׁטּוֹרְדּוּ וְשׁוּמְטוּ,
הוֹתִירוּנִי בַּדַּד בְּיוֹדְעִין.
תָּמוֹכוֹת שֶׁכֻּסּוּ, עֲזָרִים שֶׁהוּסְטוּ,
הָפַכוּנִי בְּכָךְ בֶּן חוֹרִין,
בִּי הִבְשִׁיל פְּרִי כֹּחוֹת שֶׁחָנְטוּ.
שלוש השורות הראשונות מרכיבות משפט, אבל השורה הרביעית נפרדת מזו שלפניה, והשורה השישית כבר לגמרי לבדה.
לדעתי זה טיפה מפר את האיזון והקצב שכבר התבסס אצל הקורא, ואולי אפשר לנסות שהשורה הרביעית תמשיך לתאר את השלישית, ושתי האחרונות יהוו יחידת משפט אחד.
מה דעתך?
 
נערך לאחרונה ב:

יוסף שחק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה.

העלתי שתי אפשרויות נוספות, שהשניה בוודאי מעודנת יותר, נשארתי בהתלבטות כמה כדאי להתאמץ להשוות בין שני הבתים הראשונים שהם של שש שורות.
אני לא מדבר על משקלים חרוזים והשוואות, ומי בכלל סופר שורות.
השיר כולו עדין, נוגע לא נוגע, ופתאום "פיתוח שרירים איתנים"
קצת הרגיש לי שיטחי אחרי השיר העמוק.

ואני לא מסוגל לקרא תיקונים של שירים, זה מרגיש לי כאילו משחקים לי בנשמה.
איש מוזר, מה לעשות.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
פרסום וקופירייטינג
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
לעניות דעתי אם היא כזו, המילים "וטו" "אדרנלין" ומושגים כמו "פיתוח שרירים" אינם שייכים לסגנון של השירה העולה כאן, ישנו פער גדול מידי בין הסגנון הכללי שהינו בכיוון מליצי וגבוה לבין מילים עכשוויות ופשוטות אלו.
 

אירועים קרובים

ראש פינה

הפרוגיסטים נותנים בראש

לוח דרושים

למעלה