תיארתי לעצמי, אבל למה אני לא מוצא מילה זו לא במילון של בבילון ולא במילון של גוגל?מוחמא
לא נראה לי שקיימת מילה לזה.תיארתי לעצמי, אבל למה אני לא מוצא מילה זו לא במילון של בבילון ולא במילון של גוגל?
'מחמיא' זו לא מילה מומצאת...? ממציאים כפי הצורך לא? אם יש מי שמחמיא חייב להיות גם מי שהוחמא... (-לפי ה'מילוג' הנ"ל).לא נראה לי שקיימת מילה לזה.
מיד עלה לי מוחמא, אבל נראה לי שזאת מילה מומצאת.
(בגלל זה הוספתי סימן שאלה)
אמרתי את זה לפני שראיתי את זה במילוג.'מחמיא' זו לא מילה מומצאת...? ממציאים כפי הצורך לא? אם יש מי שמחמיא חייב להיות גם מי שהוחמא... (-לפי ה'מילוג' הנ"ל).
אני לא מבין, איך הייתם אתם מנקדים. אני מעצמי חשבתי שזה הוא הניקוד.'מחמיא' ו'מוחמא' הן פעלים חדשים על בסיס המלה 'מחמאות' ('חלקו מחמאות פיו', תהלים), ואם כי במקור יש לה משמעות שלילית, בשימוש כיום התהפכו היוצרות...
אם מנקדים 'מוחמא' בשורוק ובחטף פתח הרי זה מהחידושים המוזרים, כמו משועמם (באותה צורת ניקוד - נתוודעתי לזה לאחרונה ונדהמתי). זה נראה סוג החלטה של 'שבשתא כיון דעל, על' - ''אם כולם מדברים כך בלאו הכי - בואו נזרום'' (לא בדקתי בהחלטות האקדמיה את ההסבר, אבל כזה הוא, מסתבר).
אכן, כך נשמע לי שנכון לנקד את המילה הזו.אם 'מחמיא' הוא בבנין הפעיל, הסביל שלו הוא בבנין הופעל. לבנין הופעל שתי צורות: בקובוץ או בקמץ קטן בתחיליות: אפשר סביל של 'משכיל' גם מֻשכל וגם מָשְׂכָּל, שתי הצורות נכונות. ברם, כאשר פ"א הפועל גרונית, יש רק אפשרות אחת לתחיליות: קמץ קטן! לכן מה שמעלימים הוא מָעֳלָם, מה שמחריבים הוא מָחֳרָב (לפעמים יכולה החי"ת לקבל שווא נח ולאו דווקא חטף קמץ), ולפי זה צ"ל מָחֳמָא או מָחְמָא.
אי אפשר כבר לערוך את ההודעה הזו - רציתי לתקן משהו: כאשר החי"ת בשווא אפשר שיבוא קובוץ לפניה, כמו במלה מֻחְלָט, אבל לא יבוא חטף-פתח אחרי הקובוץ.אם 'מחמיא' הוא בבנין הפעיל, הסביל שלו הוא בבנין הופעל. לבנין הופעל שתי צורות: בקובוץ או בקמץ קטן בתחיליות: אפשר סביל של 'משכיל' גם מֻשכל וגם מָשְׂכָּל, שתי הצורות נכונות. ברם, כאשר פ"א הפועל גרונית, יש רק אפשרות אחת לתחיליות: קמץ קטן! לכן מה שמעלימים הוא מָעֳלָם, מה שמחריבים הוא מָחֳרָב (לפעמים יכולה החי"ת לקבל שווא נח ולאו דווקא חטף קמץ), ולפי זה צ"ל מָחֳמָא או מָחְמָא.
ואחר כך התלמידות הללו אמורות לנקד ספרות משלנו על פי הכללים המחרידים האלה? שומו שמיים!הכלל ע"פ האקדמיה ללשון:
בבניין הופעל התחילית הבאה לפני אהח"ע מנוקדת בקמץ קטן (ופ' הפועל מנוקדת בחטף קמץ או בשווא) או בקובוץ (ופ' הפועל בחטף פתח או בשווא), כגון הָעֳמַד, הֻעֲמַד.
דוגמאות הנטייה: הָעֳמַד הָעָמְדָה, מָעֳמָד מָעָמְדֵי־, יָעֳמַד יָעָמְדוּ; הֻעֲמַד הֻעַמְדָה, מֻעֲמָד מֻעַמְדֵי־, יֻעֲמַד יֻעַמְדוּ.
המנקד הֹעֲמַד הֹעַמְדָה, מֹעֲמָד מֹעֲמָדִים אינו משתבש.
ולכן: מחמא- קובוץ שווא או חטף או קמץ קטן חטף קמץ קטן.
(ובמקום כזה אני אומרת לתלמידותי: את דוברת עברית,
בחרי באפשרות הנשמעת לך טובה ביותר
כולן מתקבלות)
"וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹשָׁפָט הָרִאשֹׁנִים וְהָאַחֲרֹנִים הִנָּם כְּתוּבִים בְּדִבְרֵי יֵהוּא בֶן חֲנָנִי אֲשֶׁר הֹעֲלָה עַל סֵפֶר מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל" (דה"י ב כ לד)ואחר כך התלמידות הללו אמורות לנקד ספרות משלנו על פי הכללים המחרידים האלה? שומו שמיים!
זו דוגמא קלאסית (להוציא מה שהדגשתי בבולד) איך האקדמיה מרחיקה את העברית מלשון הקודש ת"ק פרסה. עולה על כולנה מה שהדגשתי באדום.
אודה על האמת, הוכיתי בתדהמה למראה הפסוק הזה, ומצאתי בקונקורדנציה עוד שני פסוקים ובהם חריגים כמותו ועוד חריג אחד במתכונת שונה:"וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹשָׁפָט הָרִאשֹׁנִים וְהָאַחֲרֹנִים הִנָּם כְּתוּבִים בְּדִבְרֵי יֵהוּא בֶן חֲנָנִי אֲשֶׁר הֹעֲלָה עַל סֵפֶר מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל" (דה"י ב כ לד)
אכן, פעם כלל זה נלמד כחד משמעי,הדוגמאות הנ"ל עומדות בסתירה (מצלצלת) לכלל החד משמעי שלמדתי בשעתי בכללי פ"ג לבנין הָפעל מתוך ספר 'הדקדוק העברי השמושי' (מאת פרופ' משה גושן-גוטשטיין, זאב ליבנה, שלמה שפאן) וז"ל: אותיות השמוש שלפני פה"פ א' ע' מנֻקדות בקמץ קטן, וא' ע' - בחטף קמץ: הָעֳבַר, מָעֳמָד, יָאֳרַךְ. פה"פ ח': הָחְלַפְתֶּם - הֻחְלַפְתֶּם.
אל תחמיצו!!!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכב
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ: