שיר ירושלים // תקותי נכזבה

@Simcha

משתמש מקצוען
גּוּפִי נִכְנַס בֵּין חוֹמוֹת

נַפְשִׁי מַפְסִיגָה רוֹמֵמוֹת


לִבִּי הוֹלֵם בִּפְרָאוּת

דַּעְתִּי עֲמוּסָה הִשְׁתָּאוּת


בַּאֲוִיר נִיחוֹחַ קְדֻשָּׁה

הָאָרֶץ זוֹעֶקֶת כְּבוּשָׁה


בַּסִּמְטָאוֹת פּוֹסֵעַ עוֹרֵג

שָׁקֵט מִפְּנֵי הוֹרֵג


חוֹזֶה בַּקִּיר, נִרְגָּשׁ

בַּחֲשָׁשׁ אֵלָיו נִגַּשׁ


הַר הַבַּיִת בְּיָדֵינוּ

הִדְהֲדָה הַזְּעָקָה בְּעַמֵּנוּ


בַּמְּסִלָּה הַתְּלוּלָה עוֹלֶה

לֹא עוֹד גּוֹלֶה


צוֹעֵד עוֹד וּמִתְקָרֵב

בֵּית הָאֱלוֹקִים חָרֵב


מָה גְּדוֹלָה הָאַכְזָבָה

תִּקְוָתִי הַכְּמוּסָה נִכְזְבָה


מְהַלְּכִים בָּהּ שׁוּעָלִים

מְרַקְּדִים עָלֶיהָ יִשְׁמָעֵאלִים


נִקְרַע בְּתוֹכִי לִגְזָרִים

מִשְׁתַּפֵּךְ בִּבְכִי תַּמְרוּרִים


סְתָם הָיִיתִי נָאִיבִי

צָרִיךְ לִהְיוֹת אַקְטִיבִי


עָמֹק בִּתְשׁוּבָה לְהִזְדַּכֵּךְ

קַשְׁיוּת הָעֹרֶף לְרַכֵּךְ


נִמְלָא אֲנִי בִּשְׁאִיפָה

אֲנַעֵר אֶת נַפְשִׁי הָעֲיֵפָה


אֶת הָאֱלוֹקִים אֵדַע

אֶת הָרֹעַ אֶגְדַּע


אַקְדִּישׁ עַצְמִי לְעוֹלָה

אוּלַי תָּבוֹא הַגְּאֻלָּה


הַאַצְלִיחַ לְהַגְשִׁים אֶת יִעוּדִי

לְהַצְדִּיק אֶת הֱיוֹתִי יְהוּדִי


הַאֶשְׁמַע אֶת בּוֹא יִנּוֹן

הַאֶרְאֶה בְּשׁוּבוֹ לְצִיּוֹן
 
נערך לאחרונה ב:

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
מיוחד!
מְרַקְּדִים עָלֶיהָ יִשְׁמַעְּלִים
ישמעאלים
יש לך את זה!
הייתי רוצה לראות אותך מלהטט במילים, בתבניות חריזה פחות בסיסיות ויותר מעניינות ומיוחדות.
level 2 - @Simcha בדרך!
חזק ואמץ!
 

רינתיה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
ואו!!!
כרגיל...
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אהבתי!
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מאד מאד מאד יפה!!


השורות האלו-
סְתָם הָיִיתִי נָאִיבִי

צָרִיךְ לִהְיוֹת אַקְטִיבִי
קצת הפריעו לי בהיותן לועזיות ולקוחות כאילו מעולם אחר בתוך ההתפייטות הזו.

מרגיש שנכתב מתוך החוויה ממש!
 

@Simcha

משתמש מקצוען
קצת הפריעו לי בהיותן לועזיות ולקוחות כאילו מעולם אחר בתוך ההתפייטות הזו.
תודה על הביקורת! (וגם על המחמאות!)

אשמח לפתוח את זה לדיון.
מבנה השיר מתחיל בתחושות מרוממות ומתפייטות, באמצע ישנה נפילה כואבת אל תוך המציאות הדואבת (כאן נכנסות להן המילים הלועזיות והמודרניות..) ואז הנפש מתרוממת חזרה בתקווה לגאולה. על כן אולי בכל זאת השימוש בסגנון המילים הללו משתלב עם רוח הכותב, או שמא בכל זאת עדיף לשמור על סגנון ניסוח אחיד?
חוות דעתכם בבקשה.
אחר הדברים הנוקבים באשכולות סמוכים חושש אני מלהביע דעתי כנגד הביקורת, אך בכל זאת..


מרגיש שנכתב מתוך החוויה ממש!
כל השבילים מובילים לירושלים. ירושלים שבלב.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אחר הדברים הנוקבים באשכולות סמוכים חושש אני מלהביע דעתי כנגד הביקורת, אך בכל זאת..
מצהירה בזאת שאפשר תמיד לדון בביקורת שאני כותבת. אין לי שום בעיה עם זה. גם אם לא תמיד אני זוכרת להדגיש, תמיד זו דעה אישית שלי. לפעמים בטוחה יותר ולפעמים פחות, אבל שלי.

בנושא הנידון, ניסיתי לחשוב איזו משמעות יש לזה שבחרת מילים אלו דווקא, ולא הרגשתי את זה. עדיין, לא אומר שלא נכון להשתמש בהן. מעניין לשמוע עוד דעות.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בנושא הנידון, ניסיתי לחשוב איזו משמעות יש לזה שבחרת מילים אלו דווקא, ולא הרגשתי את זה. עדיין, לא אומר שלא נכון להשתמש בהן. מעניין לשמוע עוד דעות.
שנינו באותה דעה.
אבל נראה לי ש @קופי 100 ייטיב להסביר את הצד השני, יש לו חיבה למילים לועזיות מנוקדות, אַי אֵם רַיְט?
 

@Simcha

משתמש מקצוען
קצת הפריעו לי בהיותן לועזיות ולקוחות כאילו מעולם אחר בתוך ההתפייטות הזו.
שנינו באותה דעה.
תודה למבקרים ולמחכימים!

חלף:
סְתָם הָיִיתִי נָאִיבִי

צָרִיךְ לִהְיוֹת אַקְטִיבִי

אמור מעתה:
הֻשְׁלַכְתִּי מִשָּׁמַיִם אֶרֶץ

תְּקוּמָה לְעָמֵל בְּמֶרֶץ



גּוּפִי נִכְנַס בֵּין חוֹמוֹת

נַפְשִׁי מַפְסִיגָה רוֹמֵמוֹת

לִבִּי הוֹלֵם בִּפְרָאוּת
דַּעְתִּי עֲמוּסָה הִשְׁתָּאוּת

בַּאֲוִיר נִיחוֹחַ קְדֻשָּׁה
הָאָרֶץ זוֹעֶקֶת כְּבוּשָׁה

בַּסִּמְטָאוֹת פּוֹסֵעַ עוֹרֵג
שָׁקֵט מִפְּנֵי הוֹרֵג

חוֹזֶה בַּקִּיר, נִרְגָּשׁ
בַּחֲשָׁשׁ אֵלָיו נִגַּשׁ

הַר הַבַּיִת בְּיָדֵינוּ
הִדְהֲדָה הַזְּעָקָה בְּעַמֵּנוּ

בַּמְּסִלָּה הַתְּלוּלָה עוֹלֶה
לֹא עוֹד גּוֹלֶה

צוֹעֵד עוֹד וּמִתְקָרֵב
בֵּית הָאֱלוֹקִים חָרֵב

מָה גְּדוֹלָה הָאַכְזָבָה
תִּקְוָתִי הַכְּמוּסָה נִכְזְבָה

מְהַלְּכִים בָּהּ שׁוּעָלִים
מְרַקְּדִים עָלֶיהָ יִשְׁמָעֵאלִים

נִקְרַע בְּתוֹכִי לִגְזָרִים
מִשְׁתַּפֵּךְ בִּבְכִי תַּמְרוּרִים

הֻשְׁלַכְתִּי מִשָּׁמַיִם אֶרֶץ
תְּקוּמָה לְעָמֵל בְּמֶרֶץ

עָמֹק בִּתְשׁוּבָה לְהִזְדַּכֵּךְ
קַשְׁיוּת הָעֹרֶף לְרַכֵּךְ

נִמְלָא אֲנִי בִּשְׁאִיפָה
אֲנַעֵר אֶת נַפְשִׁי הָעֲיֵפָה

אֶת הָאֱלוֹקִים אֵדַע
אֶת הָרֹעַ אֶגְדַּע

אַקְדִּישׁ עַצְמִי לְעוֹלָה
אוּלַי תָּבוֹא הַגְּאֻלָּה

הַאַצְלִיחַ לְהַגְשִׁים אֶת יִעוּדִי
לְהַצְדִּיק אֶת הֱיוֹתִי יְהוּדִי

הַאֶשְׁמַע אֶת בּוֹא יִנּוֹן
הַאֶרְאֶה בְּשׁוּבוֹ לְצִיּוֹן

 

קופירייטה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
לא מספיק הבנתי מה השיר בא לומר.
הוא מתאר נפילה מזה בית המקדש עוד לא בנוי, אבל אין הסבר מה היתה התקווה לפני.
הרי גם לפני כן בית המקדש לא היה בנוי?
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
מצטרף למחמאות וגם להערה של @דיונון על מבנה החריזה. חסרה לי קצת מלודיה וזרימה בשיר שנקטע כל כמה מילים. לתוכן דווקא מאוד התחברתי.
בנוגע למילים לועזיות ומה שאמרתי על כך בעבר, הכוונה לשימוש טריקי במילים שלא רגילים לראות אותן כתובות בעברית, בוודאי לא מנוקדות
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה