ביקורת ספרות יוזבד מול איסתרק ומהללאל

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בקורת מדהימה. יותר ממעולה, מהודקת וסגורה היטב, בקורת שרק עליה ראוי לכתוב בקורת... לבושתי ולשמחתי הרבה ניתן לציין שמושגים רבים במהלך הקריאה שלחו אותי שוב ושוב לגוגל...
הייתי שולחת אותה ישר למיה קינן, ולכור ההיתוך של פדהאל שאנחנו מחכים לו כבר הרבה יותר מדי זמן...
לאורך כל הבקורת ניתן לומר שישבתי ופשוט הנהנתי והנהנתי בהסכמה. (למעט החלקים בהם התעמקו ביוזבד קצת יותר מדי - אומנם את מהללאל שהוא אכן הספר המנצח של כל הזמנים אני בהחלט מכירה בעל פה, אבל יוזבד שאכזב אותי מאוד, זכה לקריאה שתיים ולא מעבר. )

אם יורשה לי לחלוק. כמה שניתנה ההצצה במהללאל לתוך גאלן, התרשמנו מבנאדם עוצמתי, יודע לשלוט ולנער אנשים ומקושר במקומות הנכונים, תאוותן בדיוק במידה הנכונה בשביל לרצות לקבל קצת יותר מיקוד... מסוג הדמויות שהפגישה המחודשת מחזקת את הרושם הראשוני בהחלט, נותנת צבע וריח, אם כי לא מוסיפה הרבה חידוש ועומק מעבר לאיפיון המוכר... לא רואה בזה שום פן נלעג.
V
ממש דרכת לי על הפצעים!!! זה אחד הדברים שעד היום מדריכים את מנוחתי, לגבי הסדרה המופלאה הזאת. הדבר הנוסף והקטן הוא מתוך מהללאל - איך פגע האביר מקאן בתליון של מהללאל, אם זה הפקיד אותו ברוב דרמטיות בידיו של אמציה כאשר הלכו לצפות בתחרויות עול מצוות, ומעולם לא קיבל אותו בחזרה? ולשם מה התבצעה הפקדה דרמטית זו? וצ"ע. כנראה שארית מגרסא קודמת של מהללאל שנגנזה ועקבותיה לא טושטשו היטב...
וואו!
מחאה גדולה וחריפה מאוד! אולי בחיים באמת אנשים לפעמים נאלצים ללכת עד הסוף עם התכונות שלהם וגם לא מצליחים לבחור בטוב לאורך זמן. אבל ספר מציג אמונה מסויימת מאחורי הסיפור התמים שהוא מגיש (או במילים מצוחצחות יותר - נרטיב). ואם האמונה הזאת אומרת לי, הקורא, שגם כשיגייס בחור צעיר ומוכשר את כל כוחות נעוריו ויבקש לעשות טוב בכל דרך שעומדת לרשותו, ואם מתעמקים בהחלט קשה לפספס את המאמצים הנואשים והרבים שמשקיע יקוואל בנסיון למצוא את דרכו בחיים, עד שמשתכנע הקורא שזה בדיוק מה שהיה עושה הוא, לו היה חי במקומו. ואם בכל זאת הסוף אליו מובילה הסופרת - הוא מוות במדי צבא הפריצים של גאלן, בלי כבוד ובלי אמת, או למצער סיכוי לתשובה ושינוי, אלא אם כן נצרף גורמים כמו תחיית המתים - אז מה שנשאר זה טעם מר של פחם, מסר שלא הייתי רוצה לאמץ בשום פנים ואופן וקהל קוראים מאוכזב שמוכן (כמעט) לרגום את הסופרת בעגבניות מרקיבות וביצים סרוחות...
פעם-פעם ספרים היו נגמרים ב'והם חיו באושר ועושר עד אחרית הימים',
איפשהו באחת המהפכות שהעולם עבר בשנות ה60-70-80 הקטע הזה נגמר.
ומאז זה פשוט לא אכיל. ב"ה.
אז אמנם אפשר לסיים ספר בנימה חיובית, ואפילו רצוי, כי בסופו של יום כולם אוהבים שקורים דברים טובים.
אבל צריך לחלק בין 'סיומת של ספר', לבין 'חזרה לחיי דמות'.
כמו שבתוך הספר לא נרצה לקבל סיפורי תותים-עם-שמנת שהכל בהם הולך כראוי וכנכון, כי זה משעמם ולא אמיתי -
אותו דבר כשבוחרים להציץ חזרה לחיי הגיבור אחרי שהספר נגמר - 'חיו באושר ובעושר' נמצא מחוץ לחוק!
הייתי שולחת אותה ישר למיה קינן, ולכור ההיתוך של פדהאל שאנחנו מחכים לו כבר הרבה יותר מדי זמן...
אני מהמר שהיא כבר נחשפה לבקורת.
יהיה מעניין לקבל תגובה לקהל הקוראים הנאמנים.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ממש דרכת לי על הפצעים!!! זה אחד הדברים שעד היום מדריכים את מנוחתי, לגבי הסדרה המופלאה הזאת. הדבר הנוסף והקטן הוא מתוך מהללאל - איך פגע האביר מקאן בתליון של מהללאל, אם זה הפקיד אותו ברוב דרמטיות בידיו של אמציה כאשר הלכו לצפות בתחרויות עול מצוות, ומעולם לא קיבל אותו בחזרה? ולשם מה התבצעה הפקדה דרמטית זו? וצ"ע. כנראה שארית מגרסא קודמת של מהללאל שנגנזה ועקבותיה לא טושטשו היטב...
מהללאל רק הראה את התליון לאמציה, לא הפקיד אותו בידיו.
 

אנטיפטרוסה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
פעם-פעם ספרים היו נגמרים ב'והם חיו באושר ועושר עד אחרית הימים',
איפשהו באחת המהפכות שהעולם עבר בשנות ה60-70-80 הקטע הזה נגמר.
ומאז זה פשוט לא אכיל. ב"ה.
אז אמנם אפשר לסיים ספר בנימה חיובית, ואפילו רצוי, כי בסופו של יום כולם אוהבים שקורים דברים טובים.
אבל צריך לחלק בין 'סיומת של ספר', לבין 'חזרה לחיי דמות'.
כמו שבתוך הספר לא נרצה לקבל סיפורי תותים-עם-שמנת שהכל בהם הולך כראוי וכנכון, כי זה משעמם ולא אמיתי -
אותו דבר כשבוחרים להציץ חזרה לחיי הגיבור אחרי שהספר נגמר - 'חיו באושר ובעושר' נמצא מחוץ לחוק!
בין 'חיו בעושר ואושר' להריגת הגיבור באופן כה מביש יש עוד הרבה שבילי אמצע. ובשביל גיבור דרמטי שמשחק תפקיד כל כך משמעותי - גם מבחינת מסר, וגם נטו מצד 'זמן עלילה' שהוא מקבל על הבמה - מוות שכזה הוא בלתי אכיל. אם היה מת עם קצת כבוד, בדרך אל הטוב והנכון, או לפחות בכיוון - היה מותו קל יותר לעיכול.
מהללאל רק הראה את התליון לאמציה, לא הפקיד אותו בידיו.
אומנם לא כתוב בפירוש שמהללאל נתן אותה בידי אמציה, אבל איני מוצאת שום דרך אחרת בה ניתן להבין מה טעם יש בבקשה שמבקש מהללאל מאמציה, וכיצד היא תוכל להתבצע אם התליון נותר תלוי על צווארו של מהללאל...
(להקלת עיונם של מעיינים פוטנציאליים - הסיטואציה מתרחשת בעמוד 795)
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אומנם לא כתוב בפירוש שמהללאל נתן אותה בידי אמציה, אבל איני מוצאת שום דרך אחרת בה ניתן להבין מה טעם יש בבקשה שמבקש מהללאל מאמציה, וכיצד היא תוכל להתבצע אם התליון נותר תלוי על צווארו של מהללאל...
טוב, אז זו כבר קושיא אחרת.

לא שאין חורים בספרים האלה, אבל עדיין קטנים ומעטים, בוודאי ובוודאי יחסית לעלילות מורכבות כאלה ולספרים אחרים שמסתובבים בשוק.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בין 'חיו בעושר ואושר' להריגת הגיבור באופן כה מביש יש עוד הרבה שבילי אמצע. ובשביל גיבור דרמטי שמשחק תפקיד כל כך משמעותי - גם מבחינת מסר, וגם נטו מצד 'זמן עלילה' שהוא מקבל על הבמה - מוות שכזה הוא בלתי אכיל. אם היה מת עם קצת כבוד, בדרך אל הטוב והנכון, או לפחות בכיוון - היה מותו קל יותר לעיכול.
אם הוא היה הדמות היחידה הייתי מסכים.
אבל כשיש כ"כ הרבה דמויות עומק - וכולם בסוף מתייצבים בשורה אחת עם סוף טוב... זה פחות אמין.
היה צריך להרוס למישהו את החיים כדי שהספר לא יהיה צפוי ובנאלי.
כן, אני יודע, זה נשמע רע.
 

מסוגל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אם יורשה לי לחלוק. כמה שניתנה ההצצה במהללאל לתוך גאלן, התרשמנו מבנאדם עוצמתי, יודע לשלוט ולנער אנשים ומקושר במקומות הנכונים, תאוותן בדיוק במידה הנכונה בשביל לרצות לקבל קצת יותר מיקוד... מסוג הדמויות שהפגישה המחודשת מחזקת את הרושם הראשוני בהחלט, נותנת צבע וריח, אם כי לא מוסיפה הרבה חידוש ועומק מעבר לאיפיון המוכר... לא רואה בזה שום פן נלעג.
אם יורשה לי לחלוק, גאלן מ'מהללאל' לא יכול להיות גאלן מ'יוזבד' הן מצד אופי והן מצד המציאות. נכון, גם גאלן של 'מהללאל' הוא תאוותן, אבל יש בו ממד בטלני. ובעיקר - יש לו אופי של חתול שגונב מהשמנת, האיש הנכלולי והקטן שיושב מהצד, צוחק על כל הגדולים שמנהלים את המשחק ומנסה לגנוב כמה סוסים מהאורווה. בקיצור, האנשים שחושבים שהם חכמים בכך שהם צוחקים על הפוליטיקה, ולא אלו שנוטלים בה חלק. זו גם בדיוק הצורה שהוא עצמו מציג את משנת חייו ב'מהללאל'.

והוא פשוט כזה גם מצד המציאות - מבלה את חייו עם אבא הגדול (כל הדרך שוחח אבא הגדול וכו'.. שבע שנים קודם הוא כבר מוצג כשותף העסקי המרכזי של יערן אלמוני ובודד מסוף כוזר שמאלה) ומנסה להשיג ארבעה שועלים מלכותיים בגניבה. כי, כאילו, במסע השוד הבא שלו הוא לא יכול לגנוב עשרה שועלים, או לדרוש מאחד הפיקודים שלו להביא לו כאלה. הוא פשוט חייב שמהללאל יעשה לו את העבודה.

חוץ מזה, אין לי מושג איפה ב'מהללאל' רואים שגאלן יודע לשלוט ולנער אנשים (הוא מקיים אינטראקציה עם שני אנשים בדיוק לאורך כל הספר. היחס בינו לאבא הגדול שווה לחלוטין, ומהללאל בלאו הכי נרמס בידי כולם). ב'מהללאל' הוא עוצמתי מהסוג של החברים העוצמתיים שלכולנו יש, אבל ב'יוזבד' הוא מנהיג עוצמתי, וזה כמה רמות מעל.

'יוזבד' מודע לשאלות האלו, ומנסה לחפות עליהם בתירוצים, (נהנה לשוחח עם האיש הנרגן..) ולהשתמש במשפט שהוזכר כבדרך אגב ב'מהללאל' (דמה יותר לשודד דרכים..). אבל לדעתי זה לא עובד, ודי ברור לי שהתוספת הזו לדמותו נוספה רק לאחר צאתו של 'מהללאל', אגב ניסיונות להכניס את הפיל בקוף המחט למפרע.

מקווה שהיא חשה באהבה של כל המגיבים כאן מבין ובתוך השורות:) מחמאה גדולה לספר שכל כך חי בלבבות של הקוראים שלו.
אמת, ובהקשר לכך:
עושה שימוש מצוין בשפה וברוח של הספר עצמו (ובכך בעצם מוכיחה את האהבה הגדולה לספר, למרות הביקורת).
שכחתי להתייחס לכך בתגובה קודמת, אבל - נכון! נכון מאוד, זו הייתה המטרה העיקרית בסגנון הכתיבה הזה, ושמחתי לראות שהמסר עבר.
 

אנטיפטרוסה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
טוב, אז זו כבר קושיא אחרת.
זה מחזיר את הקושיה המקורית והקשה למקומה...
ודווקא מיעוט החורים גורם למעטים הקיימים להיות מטרידים במיוחד.
אם יורשה לי לחלוק, גאלן מ'מהללאל' לא יכול להיות גאלן מ'יוזבד' הן מצד אופי והן מצד המציאות. נכון, גם גאלן של 'מהללאל' הוא תאוותן, אבל יש בו ממד בטלני. ובעיקר - יש לו אופי של חתול שגונב מהשמנת, האיש הנכלולי והקטן שיושב מהצד, צוחק על כל הגדולים שמנהלים את המשחק ומנסה לגנוב כמה סוסים מהאורווה. בקיצור, האנשים שחושבים שהם חכמים בכך שהם צוחקים על הפוליטיקה, ולא אלו שנוטלים בה חלק. זו גם בדיוק הצורה שהוא עצמו מציג את משנת חייו ב'מהללאל'.

והוא פשוט כזה גם מצד המציאות - מבלה את חייו עם אבא הגדול (כל הדרך שוחח אבא הגדול וכו'.. שבע שנים קודם הוא כבר מוצג כשותף העסקי המרכזי של יערן אלמוני ובודד מסוף כוזר שמאלה) ומנסה להשיג ארבעה שועלים מלכותיים בגניבה. כי, כאילו, במסע השוד הבא שלו הוא לא יכול לגנוב עשרה שועלים, או לדרוש מאחד הפיקודים שלו להביא לו כאלה. הוא פשוט חייב שמהללאל יעשה לו את העבודה.
אם מתייחסים לסיטואציה בה הוא משמש כמרגל עבור יוסף דיאלידן, מתקבלת התחושה שהאיש בהחלט מקושר במקומות הנכונים, ועוד נכון לו תפקיד מרשים בהמשך... אולי לא תפקיד רב כבוד ויוקרה, אלא יותר משהו בסגנון מגפיים מלוכלכים, אבל עדיין...
ונימת הדיאלוגים שלו עם אבא הגדול ומהללאל מריחה פטרונות, של אחד שרגיל לשלוט ולנהל אנשים בהינף אצבע, באותה קלילות שבה אנשים אחרים סביבו מתעטשים.
אבל מבחינתי אפשר לסיים את הדיון בהבנה שיש פה אי הסכמה מסוימת, קורה :)
 
נערך לאחרונה ב:

efratLit

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
טוב, בלי לקרוא את כל התגובות הקודמות (זה היה ארוך לי מדי...),
הביקורת אלופה. מהממת.
ולקרוא אותה אחרי כמה שנים מקריאת הספר (כן, אותו לא הצלחנו לקרוא יותר מפעמיים...) זה פשוט תענוג.
האמת שהכתיבה שלכם מורידה לי את הביטחון העצמי -
כי על הרבה דברים חשבתי בעצמי, אבל לכתוב אותם ככה - זה כבר לא בליגה שלי...
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ממש דרכת לי על הפצעים!!! זה אחד הדברים שעד היום מדריכים את מנוחתי, לגבי הסדרה המופלאה הזאת. הדבר הנוסף והקטן הוא מתוך מהללאל - איך פגע האביר מקאן בתליון של מהללאל, אם זה הפקיד אותו ברוב דרמטיות בידיו של אמציה כאשר הלכו לצפות בתחרויות עול מצוות, ומעולם לא קיבל אותו בחזרה? ולשם מה התבצעה הפקדה דרמטית זו? וצ"ע. כנראה שארית מגרסא קודמת של מהללאל שנגנזה ועקבותיה לא טושטשו היטב...
נקודה שהתמיהה גם אותי, אך בקריאה נוספת (ליתר דיוק, לאחר 3 נוספות), קיבלתי תשובה.
אני משערת שהשורה שאומרת שמהללאל נרגע כי אמציה יעשה הכל כדי לקיים את הבטחתו, יכולה לרמוז לכך שהוא סומך על אמציה שיצליח למצוא את התליון גם אם הוא נותר בידיו שלו.
(מה שלא כל כך מופרך, אם עונשם של מורדים במלכות הוא מוות וירושתם עוברת למלך... אמציה יכול להסתדר עם איסתרק.)
 
נערך לאחרונה ב:

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
האמת שהכתיבה שלכם מורידה לי את הביטחון העצמי -
כי על הרבה דברים חשבתי בעצמי, אבל לכתוב אותם ככה - זה כבר לא בליגה שלי...
אותי לימדו שכל כותב טוב היה פעם כותב מתחיל...
הייתי שמחה לראות כאן כתיבות שלך מתפרסמות, ולו רק כדי להעשיר את הפורום הנהדר הזה בעוד כיוון, בעוד רעיונות שאפשר לפתח וללכת לכיוונם.
 

מסוגל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זה מחזיר את הקושיה המקורית והקשה למקומה...
לא, זה לא. קודם כל, לא מופקע שניתן יהיה להשיג את התליון גם אם מהללאל יוצא להורג, אבל מה שחשוב יותר - הגיוני מאוד שמהללאל, שלא יודע איך הדברים מתנהלים באמת, יחשוב שזה לא מופקע. וזה העניין היחיד שבאמת משנה כדי שהאמירה הזו תהיה הגיונית.
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה

אז קראתי את יוזבד2... אשריי:)
שמחה לחזור בי מכמה דברים שנכתבו- בעיקר אודות מנרם. הוא אכן לא יועד להצטייר כפרוש וסגפן המתבודד בין ההרים ללא קשר לעולם, ועל אף שהאכילו את יוזבד עצמו כל חייו באותה קלישאה הרי שבסוף מתברר לבן היקר שלאביו יש את שיקול הדעת הנכון והמעשי ביותר, דווקא בגלל שזו דעת התורה. מזל שיוזבד עצמו לא נתקע ביוזבד1, אחרת הוא לא היה מגלה את האמת הזו אודות אביו, ואודות דעת תורה בכלל.
הייתי מוסיפה עוד משהו שייתכן שחשוב לנו לדעת ככותבים. קורא צריך דמות אחת להיקשר ולהיזדהות איתה, וזו כמובן אמורה להיות הדמות הראשית. אבל, כפי שכבר ציינו כאן, יוזבד עצמו הוא אכן טוב, ישר ומושלם מדיי מכדי שרוב האנשים יוכלו לחוש כלפיו הזדהות. יש ספרים שקראתי שהייתה בהם את הנקודה הזו, ונוצר בהם אפקט אחר: הייתה בהם דמות משנה שהייתה מעניינת, מורכבת וכריזמטית יותר מהדמות הראשית, וזה גרם לכך שהקוראים חיכו בעיקר לסצינות שבהן היא מופיעה... אבל ביוזבד גם זה לא קרה, ואני חושבת שהסיבה היא שלא הייתה לנו דמות אחרת להיקשר אליה באמת ובתמים- לא שלוואן, שהיה עייף ומפוחד רוב הספר, לא יקוואל- שהיה קשה להזדהות עם רוב בחירותיו, ולא אף אחד אחר מדמויות המשנה. לעבור ספר שלם מבלי שהלב קשור לדמות כלשהיא והולך בעקבותיה ובעקבות התהליך שהיא עוברת, גם אם העלילה טובה, זו חוויה לא שלימה.
אבל שוב- הספר עצמו אכן טוב מאד, ואני שמחה שקניתי וקראתי. מוסרת מכאן תודה חמה לסופרת מיה על סדרה שהיא קלאסיקה אמיתית ונדירה.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
שלא הייתה לנו דמות אחרת להיקשר אליה באמת ובתמים
אני דווקא באמת הכי נקשרתי בספר הזה לשלוואן (ולליאה אשתו), וחיכיתי לקרוא עליו. הוא באמת הדמות הכי מורכבת - לא טובה מדי ולא "רעה" מדי (כמו יקוואל) - בספר הזה.
גם אלרון הוא טיפוס מעניין בספר הזה. ולפי הפרק הראשון שמיה שחררה לקהילת הקוראים שלה - הוא יקבל מקום משמעותי יותר בפדהאל... אני מקווה...
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
גם אלרון הוא טיפוס מעניין בספר הזה. ולפי הפרק הראשון שמיה שחררה לקהילת הקוראים שלה - הוא יקבל מקום משמעותי יותר בפדהאל... אני מקווה...
אמן!
יש לו פוטנציאל מדהים.
א. כי הוא פחות מחויב לכללי הנימוס, ולכן התהליכים שלו יכולים לקבל פנים עשירות יותר.
ב. כי הוא לא כוזרי, ובזה יש לו יחודיות מובנת על כל דמות אחרת.
ג. כי הוא אלרון. על כל כישוריו, ביטוייו, הלך מחשבתו וצלקותיו. דמות מהסוג ששוה להקדיש לה ספר.


יש פרט, שמעניין אותי האם רק לי הוא מרגיש ככה. ישנן מסקנות שרק גיבור אחד בספר מקבל, והאחרים כבר מתנהגים כאילו הם עברו איתו את התהליך.
למשל, חיבוטי הנפש של שלוואן - האם ניתן לסמוך על מנרם. מרגע שהוא מחליט לסמוך עליו, גם עבור יוזבד ושאר הידידים ברור מאליו שניתן לסמוך על הרב. או, לדוגמא, ברגע שיוזבד מחליט לשחרר ומבין שאין לו דרך לשלוט במצב - כל שאר הנוכחים עוברים לדום ומנטרלים את הצורך בשליטה ללא הסבר מספק (בעיניי). אפילו אולה.
לעומת מהללאל, שם כל דמות מגיעה למסקנות דומות בדרך משלה, ובקצב משלה - כאן הייתה לי תחושה כאילו הדמויות מבצעות מרוץ שליחים של תובנות.
רק לי היה נדמה כך?
 

יהלום-יצירות מלוטשות

הוצאה לאור שמבינה אותך
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
סדרה הזויה!
קורא ומתפעם שוב ושוב.
אבל - אין על איסתרק... על החיבוטי נפש שלו; על הבחירה שהיה צריך להחליט - בחירה שקיימת היום בענק; ההתפצלות בין כוזר לכוזר-החדשה, שמביאה עמה שוב בחירה, בין הטוב והישן לנעים והמפתה. קו שחוזר על עצמו, מכמה כיוונים שונים, בכל הספר.
הכתיבה מהממת וממכרת, סגנון אחיד ויפה.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
וַיְחִי קֵינָן שִׁבְעִים שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת מַהֲלַלְאֵל: וַיְחִי קֵינָן אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת מַהֲלַלְאֵל....

(ספר בראשית פרק ה')
כבר מוכר וידוע...
רק חבל שאותו קינן לא הוליד גם את פדהאל - כך היינו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שהספר הזה יצא כבר לאור סוף סוף!...
 

מצפה ופועל לישועה

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אם אורו של ספר סטנדרטי זורח לתקופה קצרה וביקורת עליו צריכה להיכתב זמן קצר ככל הניתן מהוצאת הספר כדי שתיגע בעניין הציבורי, הרי שזמן החיים של בלוג בפורום הוא קצר הרבה יותר. במידה וההודעה האחרונה בו היא מלפני יותר מיומיים הרי שבד"כ חבל על המאמץ והכתיבה.
אבל מיניה וביה אבא, מהחרגתו של מסוגל@ לסדרת ממלכה במבחן, אלמד אף אני להחריג מן הכלל את ביקורתו המאלפת, שבהשראתה נכתבה פסקה שלימה (!) בויקיפדיה, וארשה לעצמי להניח שלא אבד ולא יאבד עליו הקלח, וארשה לעצמי להגיב אי אלו מילין

מלחמות השושנים בבריטניה כללו כמה פיתולים מרתקים שלא היו מביישים כל ספר מתח, מלחמת מאה השנים יכלה לפרנס מדף בספרייה, ומלחמת העולם השנייה היא כמעט ז'אנר ספרותי. ספרים על מלחמות נכתבו ונכתבים לאורך השנים, אבל שני הצדדים הלוחמים ב'ממלכה במבחן' הציעו משהו אחר לגמרי. בעלילה שהיא על סף האלגוריה הוטחו אנשי כוזר והקוראים אל הבחירה בין טוב לרע; בין כוזר לפלאט; בין עבודת השם לעבודת הכרס; בין גזר ללפת, שאף פעם לא צומחים באותו גבעול..
"הממלכה במבחן" לחשו אנשיו של רובן מן הגי לעם שבכפרים, "אל תפסחו על שתי הסעפים" הזכיר להם הנסיך מן היערות. בעלי מוסר לא היו מנסחים את זה טוב יותר. אפיות יהודית בהתגלמותה, מה יש לומר.

אבל איפה המועמד הטרי למלוכה מנרם בנטיליאן משתלב במשוואה הבינארית הזו? ומה עם ברכיהו? למה בעצם אמור להיות אכפת לקורא מי יהיה בסופו של דבר מלך כוזר מבין שלל מתחרים, רק כי איסתרק הוא עלם חמודות תכול עיניים וגיבור הספרים? יכה שאלתיאל את הזבדיאל, ואנו מה לנו בזה.
ברגע בו הופכים קרבות הירושה בכוזר למלחמת כל-בכל, מאבדת הסדרה את המאפיין המרכזי שלה, וצודקת ויקיפדיה שמגדירה את הסדרה 'מותחן פוליטי'. על קרבות בין שלל תאבי שלטון אנחנו יכולים לקרוא בכל ספרי ההיסטוריה. על מלחמה רוחנית הייתה לנו רק סדרה אחת. לא חבל לאבד גם אותה?

אז זהו.

לדעתי דווקא כאן ישנו מסר חזק ביוזבד, שעלול להתפספס קצת בספרים הקודמים, ואכן חבל שאף כאן לא הושחז הוא די הצורך.

כשבצד אחד עומד לו אדם מושחת ותככן כיוסף דיאלידאן, המשתמש בצדקנותו ובחסדיו על מנת לקדם את האינטרסים שלו. אדם שעבור מעט כוח, כסף וכבוד מוכן הוא לשלוח אנשים עם חיוך אל המוות, ואף לחנוק אותם בידיו מידי פעם - הרי שלא צריך להיות אצילי במיוחד בשביל לבחור לאיזה צד להשתייך. אולי צריך להיות בקיאים מעט בעובדות.

אך כשמגיע ברכיהו, שלא ידוע כנבל במיוחד, ורצונו הוא לכאורה בסך הכל להחזיר את השלום, השקט והשלווה למדינה. מתחילים קצת להתבלבל...

אז למה לא בעצם?

והתשובה היא ברורה: כי בבסיס מאבקו וערכיו לא עומדת התורה הקדושה!

כאשר בצד אחד עומד שלטון שבבסיסו והנהגתו עומדת ערכי וציוויי תורתנו הקדושה, שלטון שכפוף לחלוטין להוראות רבני וגדולי התורה. הרי גם אם בו ישנם אי אלו תככים, האנשים בו רחוקים ממושלמות ואין הוא נקי מבעיות - הרי ליהודי ברור מאוד לאיזה צד הוא משתייך. גם כאשר בצד השני ניצב שלטון קורץ שנראה שיעניק חיים שלווים על מי מנוחות.

בזווית נוספת - בחירתו של מנרם שלא להעניק את ברכתו לשלטון החדש, אינה סיבה רק ליוזבד שלא לעמוד בראשותו. אלא מהווה גם סיבה עצומה עבורנו הקוראים לנער חוצנינו ממנו לחלוטין ולהבין את הסכנה העצומה הטמונה בו. כי שלטון שלא מכפיף כל קומתו לגדולי התורה, לא התייעץ איתם לפני שהעלה את הרעיון להיווצרותו, אין לו כל מקוםאצל יהודי המאמין.

אם נרצה נגדיר זאת, שאדם הגון ואמיתי יבחר באיסתרק ולא בדיאלידאן. אך יהודי אמיתי יבחר באיסתרק ולא בברכיהו, ללא כל היסוס.

אמת. ללא כל ספק יוסף דיאלידאן משחק תפקיד חשוב, בהציבו מול העיניים את התהומות הפעורות אליהם יכול להתגלגל מי שהתורה ומצוותיה מהווים חלק בחייו (בלי משמעות מיוחדת למספר האחוזים...), ולא את עצם מציאותו, הוויתו ומעשיו (גם אם לא בפועל כך, אזי לפחות שאיפה לכיוון). המתוודע לאישיותו של יוסף ידע ברור: המנסה להשכין בביתו וליבו שתי גבירות, ימצא עצמו מהר מאוד כבול לגברת אחת בלבד השוכנת במעמקים. אמנם, יחד עם זאת חשוב להדגיש, כי גם אם לעיני המתבונן הרים נישאים הם שניצבים למולו, על הבחירה להיות ברורה, ואת מסר זה משמש יוזבד בנאמנות.

בעלילה שהיא על סף האלגוריה הוטחו אנשי כוזר והקוראים אל הבחירה בין טוב לרע; בין כוזר לפלאט; בין עבודת השם לעבודת הכרס; בין גזר ללפת, שאף פעם לא צומחים באותו גבעול.

אז זהו, שגם אם ניחוחות הפלאט לא מורגשים, האידואלוגיה אינה עבודת הכרס, ומי אמר שזה רע בכלל. הרי המדד הוא מאוד פשוט: אם זה לא נראה כמו גזר כנראה שזה לפת. אם זה לא מריח בדיוק כמו כוזר אז זה פשוט פלאט. ואם זה לא טוב צרוף, ברירת המחדל היא היא רע. וטוב וכוזר וגזר משמעותם היא היצמדות מוחלטת לתורה ולנושאי דגלה.

[יוער: יתכן בהחלט וסביר להניח שלמען המחזת העניין הקצנתי את הדברים ממה שם. ברור הדבר שלאורך כל בחירותיהם של איסתרק ומהללאל, לא רשעותו של יוסף היא שהנחתה אותם, אלא האמת הפנימית-אלוקית והיחידה, זאת שלא מאפשרת להוליד יצורי כלאיים מגוונים. ביחד עם זאת, המסר דלעיל מחודד יותר בספר זה האחרון כנתבאר].

בתקווה שהובנתי...

אלרון הוא ידידו הנאמן והקרוב ביותר של שלוואן, קרוב כל כך עד שמלבד שתי שיחות קצרות ורדודות הוא לא מלווה אותו מקרוב במשברי חייו הקשים ביותר, ומפציע לפתע שנתיים לאחריהם.
כמו כן, אלרון הוא בחור ירא שמיים, נבון וחד לשון, איך לנסח זאת? יש לו כבוד מקצועי. אך רק שנתיים קודם לכן הוא מדבר בלשון עממית וזולה, נשבע לשקר ומתבטא בשטחיות עלובה. חסד השם הוא שזכה להשתנות בצורה כה מפליאה תוך שנתיים בלבד, ועל זה כבר אמר אדונו הנסיכותי, 'ברצות הבורא, גם עוף מבושל ידאה'.

אישיותו של אלרון אכן היתה אחד הדברים שהציקו לי ביותר במעבר החד שחל בהם בין מהללאל ליוזבד. אך למרות זאת נראה שכן יש פה אפיון מסויים.

אלרון הוא אדם טוב בטבעו, בטבעו ימשך הוא אל האמת, אם תציב אותו לבדו הוא ידע על הרוב מהו הצד הנכון והצודק. הבעיה היא ש(לפחות עד אותו רגע שקם והלך למסור לידי מנרם את המדליונים כמעט ללא שלוואן) הוא אדם נגרר לחלוטין שלא יקום ויטול אחריות. ואיני מתכוון רק לאחריות מעשית, אלא גם אחריות מחשבתית.

אם הסובבים אותו מתנהגים בקלות דעת, וסוברים שהחיים נועדו כדי להנות מהם, הרי הוא יצטרף למעגל הזה ויאמר ויתנהג בדיוק באותו צורה (ראה תגובתו לסיפורו של פילאק). למרות שהוא יודע את תככי יוסף ומעלליו הוא יבכר לשתוק ולזרום. איך הגדירה זאת קינן: "להסתגל למציאות ולהתאים את דעותיו והשקפותיו אליה" (מהללאל, ע' 444), גם אם זה כולל שבועה לשקר. טוב, זה כבר אולי קיצוני מידי, ולא מתאים בשום כיוון ליראת שמיים של אלרון מיוזבד.

אופי של עבד אולי? לא רק עבד 'במעשה', אלא גם בשיגו ומחשבותיו

נדייק יותר - עבד ממעמד האצולה. לאמיתו של דבר הוא נבון, פיקח, חד ובהיר מחשבה. הוא יודע את הנכון. אך בתור עבד, שחונך לשתוק ולעשות את מה שיאמרו לו, לא תמצא אותו מגיב, מביע דעה או נסחף ליותר מידי דיוני עומק עם שלוואן אם כי בתור אחד ממארגני ערבי ההתעוררות אולי כן היו כאלה:rolleyes: אך לאמיתתו של דבר האש תלהט במסתרים עד שתפרוץ.

מחד הוא עצמאי מחשבתית, ולכן הוא מבין שדיאלידאן הוא דמות הכי לא ראויה לחיקוי, אך לאידך העצמאות המחשבתית שלו אינה לגמרי עצמאית והיא כבולה לדעות אדוניו. לא מדובר דווקא במשהו מודע לחלוטין. יתכן שבמודע הוא אכן יאמין שמטרת בריאתו הוא להנות לחלוטין, אך מרבית הסיכויים שגם אם במסתרי ליבו יחשוב הוא הפוך לחלוטין לא ימצא בזה משמעות מעשית לדידו, כי סוף-סוף בכל הנוגע לחיי החברה שלו וסביבתו הוא צריך להתאים עצמו אליהם.

זה אולי יותר נשמע תיאור של של אלרון ממהללאל?

אולי. אבל
לאלרון שכזה ישנו פונטנציאל גדול, שביום בו ינתן דרור למחשבותיו ורעיונותיו, ביום בו ישתחרר מכבלי העבדות, שכובלת אותו פיזית ומחשבתית. הרי באותו יום תתפרץ במלא עוזו מחשבותיו ואמיתו הפנימית עד שיהפך לו לראש דוברי האמת ואף ידע להוכיח את שלוואן על שפלותו ועל כך שלא הי' לו האומץ אף פעם לבחור בטוב אם לא מפני ההכרח. - הוא בעצמו? הוא בסה"כ הי' עבד, אין מה להאשים אותו.

האש שליהטה לה במסתרים, פרצה במלא עוזה. ואז, יש לו הרבה מה לומר לשלוואן.

ועוד ו(כנראה ה)עיקר: יאמר ברורות, לאחר כהנ"ל ברור שאלרון השתנה בהחלט מ'מהללאל' ל'יוזבד'. אבל גם שלוואן שמסתובב באחוזת בנטליאן אינו אותו נסיך כוזרי עליז וגס, המוני ומחוספס שניהל ערבי התעוררות. אבל זה לא מפתיע אותנו כלל ועיקר, שהרי היינו שותפים לכל התהליך ומסעו הפנימי. לא יתכן שעבדו הנאמן עבר תהליך דומה בשנים אלו?

בפרט שכנ"ל - הוא עבר תהליך ששינה אותו רבות. מעבד כנוע, לאדם עצמאי.

זאת סיבה גם לשינוי שחל בו ביר"ש. כשברור שחלק גדול מאי היר"ש שלו לשעבר היא מפני מצב היר"ש של סובביו. כששלוואן שלו משתנה הוא משתנה ג"כ. עד שנהי' לו עצמאי שמוכיח את שלוואן.

ועצ"ע.

הוספה לאחר זמן: כשאני קורא את מה שכתבתי לפני השליחה, לא נראה לי שהגדרתי את הברים ברור ומדוייק. אבל מוחי עייף כרגע כדי להתבונן בדברים ולנסחם.

תמיד ידעתי שאני פילוסוף חסר תקנה. לא תמיד ידעתי עד כמה

אפילו סיפור יחסיהם הרגישים של רובן מן הגי וגיסו המלכותי נסגר באותה מהירות פתאומית בה נפתח, והופך נרטיב עם פוטנציאל מעניין לכזה שנוח לו שלא נברא משנברא.

מי שיקרא את יוזבד לבדו, ברור שחלק זה מיותר לחלוטין. אך לדעתי חלק בלתי נפרד מספר שמהווה נדבך בסדרה הוא בכך שישנם חלקים בו שאינם מעניין הספר עצמו ומטרתם לסגור מעגלים מספרים אחרים, או לפתוח מעגל לספרים הבאים. באופן אישי, במהלך כל 'מהללאל' הציק לי נעדרותו של רובן לאחר פועלו הרב ומעורבותו ב'איסתרק', חושבני שתרומתו של רובן לאומה הייתה משמעותית יותר ולוותה בבחירה עצמית והקרבה משהו עם שבועה אולי?הרבה יותר מפנרס שבסך הכל קיים את הוראתו של רעואל המנוח שיחליף אותו בתפקיד המלוכה (ובל נשכח שבתוכו ג"כ פיעמה קצת אותה אש זרה...), בנוסף לכך הוא גיסו של המלך. אך בעוד שפנרס זוכה בתפקיד המשנה רובן נעלם כליל. התפנית ביוזבד הקלה על ליבי משמעותית.

והשני הוא ידרת הי, שטרח ושלח גרזן וצדפות, והיווה איום משמעותי (שנאמר: מה כוחם של גדודים מזוינים אל מול לוחם גרילה נחוש אחד וגו') אך לבסוף מת באופן אגבי כמעט, כשהוא לוקח עמו אלי קבר את התשובה לשאלה למה רמזו שבעה עשר זרעוני החרדל. אולי לגילו של איסתרק, אולי לשל מהללאל או יוזבד, אולי דווקא לזה של פדהאל. מי יודע?

רנה העלתה השערה שדודו של הרך הנולד מקציב לו 17 חודשים, זמן הגיוני לפי תוכניות ברכיהו וידרת שאתיל תהיה כבר בידיהם. כך נראה לי.

יש עוד הרבה מה לכתוב ולהאריך אך הזמן נושף בעורפי.

בציפיה לגאולה.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  24  פעמים

לוח מודעות

למעלה