טרקטור, לילה טוב!

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הסיפור מוקדש לסיפור הכמעט אחרון בספרו השני של חיים ולדר, למי שזוכר. שנתן לי את ההשראה לספר לילדי סיפורי טרקטורים.

וזה סיפור הטרקטורים הראשון שניסיתי לכתוב.

בבקשה.
(רק מצטער שלא יכולתי להעביר את האינטונציות בכתב...)

©

הטרקטור שרצה להיות מטוס


פעם אחת היה טרקטור שהלך כל בוקר לעבודה.

יום אחד, החליט הטרקטור שכבר נמאס לו להיות טרקטור, הוא רצה להיות מטוס

גדול

ולבן

ולעוף גבוה בשמים למעלה עם כל הציפורים.


הוא סיפר לכל החברים שמחר הוא יהיה מטוס, אבל החברים צחקו עליו:

טרקטור! אתה לא מטוס, אתה רק טרקטור.

אבל הטרקטור מאוד נעלב, 'אתם תראו שאני אהיה מטוס' אמר הטרקטור.


הטרקטור הצהוב הלך לחנות צבעים וקנה צבע לבן. הוא החזיק את הצבע עם הכף הגדולה שלו ושפך את כל הדלי מעל הגג, עד שכל הטרקטור נהיה בצבע לבן, והלך לישון.

למחרת קם הטרקטור מוקדם בבוקר, וכשכל החברים התארגנו לנסוע למגרש, הוא קרא בקול 'ראיתם, עכשיו אני כבר מטוס'.

הוא התחיל להפעיל את המנוע, אממממ, אנננננננ, גגגגגג', הרים את הכף גבוה לשמים –

אבל-

אבל, הוא לא הצליח לעלות ללמעלה, וכל הטרקטורים התחילו לקרוא בקול

טרקטור! אתה לא מטוס, אתה רק טרקטור.


הטרקטור נעלב מאוד, וגם כעס, הוציא המון עשן מהצינור למעלה וצעק, 'אתם עוד תראו שאני אהיה מטוס'!

כל החברים הלכו לעבודה, והטרקטור הלך למוסך.

הוא ראה שהמטוסים בשמים הם בלי גלגלים ולכן הוא רצה להסתיר גם את הגלגלים שלו. הוא הרכיב לעצמו כיסוי לגלגלים הענקיים, ומעכשיו אף אחד לא יוכל כבר לראות את הגלגלים של הטרקטור.

'הוא יהיה, ממש כמו מטוס! בצבע לבן ובלי גלגלים' חשב לעצמו.

והלך לישון.


למחרת קם הטרקטור מוקדם בבוקר, עוד לפני שהשמש התעוררה, וכשכל החברים התארגנו לצאת למכרה החול, הוא קרא בקול 'תסתכלו, עכשיו אני כבר ממש מטוס!'.

הוא הדליק את המנוע, אמממממ, אננננננ, גגגגגגגגג'. וניסה עוד הפעם, ולחץ יותר חזק, ובקושי הצליח לעצור לפני הבור.

כל הטרקטורים התחילו לצחוק בקול:

'טרקטור! אתה לא מטוס, אתה רק טרקטור.


הטרקטור התעצבן והתפרץ, העיף המון חול עם הגלגלים המתחבאים שלו, וצעק בקול: 'אתם תראו, אני יצליח להיות מטוס, ורק אתם תשארו כאן למטה'!

כל החברים הלכו לעבודה והטרקטור נשאר בחניה.

הוא חשב וחשב, מה אפשר לעשות? כיצד הוא יוכל להפוך למטוס?

ואז הוא נזכר, למטוס, אין כף מקדימה, רק מקור, ממש כמו לציפור.

הוא נסע מהר למוסך ופירק את הכף הגדולה, במקומה הוא חיבר את הדחפור, והפך אותו למקור, ממש כמו ציפור.

וקם מוקדם בבוקר לפני שהשמש זרחה, וכשכל החברים התארגנו לצאת ולחפור, הוא קרא בקול 'תסתכלו טוב, נכון שעכשיו אני כבר מטוס'?

הוא הדליק את המנוע הכי חזק, הוא לחץ על הדוושה בכל הכוח, הוא כיוון את המקור קדימה כמו הציפור, נסע מהר מהר,

ב-ו-ם,

הוא התנגש בגדר של החניון.

הטרקטור קיבל מכה חזקה, הוא הוריד את המקור למטה והתחיל לבכות.

'רציתי להיות מטוס'

'רציתי לעוף בשמים'

והטרקטורים התחילו לקרוא בקול

'טרקטור טרקטור, אתה לא מטוס אתה רק טרקטור'

הטרקטור נעלב עוד יותר והמשיך לבכות בקול.


עד שהגיע הטרקטור הגדול, שיודע הכל. וקרא לו בקול.

'טרקטור'!

'קום קום'!

'טרקטור, אתה לא מטוס, אתה טרקטור'


מה, המטוס יכול לחפור באדמה? שאל הטרקטור הגדול.

אם הוא ינסה לחפור עם המקור שלו, מה יקרה? הוא ישבר!

מה, המטוס יכול להרים חבילה של אבנים ולהכניס לבנין? לא, 'הוא יתנגש בבנין ויתפוצץ'! ענה הטרקטור שניסה להיות מטוס.

המטוס יכול לתת מכות לקיר ולשבור אותו? 'לא, זה מידי נמוך בשבילו'! השיב הטרקטור בחיוך.


'טרקטור טרקטור' אמר הטרקטור הגדול, 'אל תהיה עצוב, אתה לא רק מטוס, אתה טרקטור'!
 

הפקות כתיבה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
מדהים
לדעתי צריך לחוקק כאן תקנה,
האומרת שכל אחד המעלה יצירה צריך לכתוב בסופה מה גרם לו ליצור אותה. ללדת אותה.
(נכון שכיף לפרשן לבד, אבל אחרי זה צריך את הרקע)
לא ככה?
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופירייטינג
כתיבה ספרותית
ממש יפה!

הלך לישון.

למחרת קם הטרקטור מוקדם בבוקר, וכשכל החברים התארגנו לנסוע למגרש, הוא קרא בקול 'ראיתם, עכשיו אני כבר מטוס'.
החזרתיות מאד אהובה על הילדים, ובחרת שורות יפות וקליטות לחזור עליהן.
היו קצת הבדלים בין המשפטים, אולי היה כדאי להיצמד לגרסה אחת ולחזור עליה במדויק.
 

כנפיים

משתמש מקצוען
פרסום וקופירייטינג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עוד לא קראתי, ולכן גם לא לייקתי, וגם לא ראיתי שום תגובה. אבל קודם כל- תודה על שהעליתם סיפור לילדים!!!!!
מקווה לעשות את זה גם כן בקרוב!
הלכתי לקרוא.
 

כנפיים

משתמש מקצוען
פרסום וקופירייטינג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
טוווב, זה מצוין ומעולה וממש כיף!
מותר לספר לילדים?
והאם היתה בהגשה גם הזמנת הערות? אם כן יש לי כמה, אבל בקטנה, בקטע הלשוני.
יופי של דבר!
 

שב נא הסופר

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עיצוב גרפי
מדהים
לדעתי צריך לחוקק כאן תקנה,
האומרת שכל אחד המעלה יצירה צריך לכתוב בסופה מה גרם לו ליצור אותה. ללדת אותה.
(נכון שכיף לפרשן לבד, אבל אחרי זה צריך את הרקע)
לא ככה?
את זה נשאיר לכם הקוראים, תתאמצו קצת.
לא הבנתי, רוצים הכל מוכן בכף מזלג וסכין...
רק התלוננתם על זה מקודם
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
סיפור מקסים!

החרוזים פה ושם, החזרתיות, המסר החשוב, והשפה הנגישה!
הילדים שלי היו מרותקים, ואפילו ניהלנו דיון מעניין בעקבות הסיפור...

נדרשים אי אלו תיקונים תחביריים ודקדוקיים קלים, וגם לא בטוחה שהשימוש בדחפור מספיק מובן לילדים.
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
שלום לכל המגיבים והקוראים
ראשית, שכחתי לכתוב שאני מעוניין בביקורת, בין מבחינה לשונית ותחבירית, בין מבחינת המקצב הנכון של הסיפור, ובכלל, כל הערה תתקבל בתודה.

החזרתיות מאד אהובה על הילדים, ובחרת שורות יפות וקליטות לחזור עליהן.
היו קצת הבדלים בין המשפטים, אולי היה כדאי להיצמד לגרסה אחת ולחזור עליה במדויק
מה אומרים על זה המומחים כאן?
לטעמי היה נראה שהשינויים הקלים מגוונים את הקריאה וגם השתדלתי שהם יגרמו למקריא לנגן את המשפט לפי מיקומו הנכון בקצב הסיפור. אבל באמת שאין לי מושג מבחינה מקצועית

נדרשים אי אלו תיקונים תחביריים ודקדוקיים קלים, וגם לא בטוחה שהשימוש בדחפור מספיק מובן לילדים.
אכן, דחפור מובן לילדי שגדלים ליד אתרי בניה.
אשמח להערות דקדוקיות, תחביריות וספרותיות
תודה
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני מנסה לדמיין את זה כספרון ילדים מאוייר, זה בערך 20 עמודים, וזה ממש יפה. כולל המסר.
במקצב הייתי משפר טיפה לכיוון של סיפור בפה. שאמא/אבא מספרים, למשל,
טרקטור טרקטור, אתה לא מטוס, אתה רק טרקטור.
באוזן זה נשמע לי יותר מוזיקלי.
וכדאי לספר את זה תוך כדי כתיבה, כדי להיכנס לאווירה של אמא יושבת על הספה וזאטוטיה סביבה ותולים בה עיניים, ובאיור של המקור נדחף באדמה...
 

כנפיים

משתמש מקצוען
פרסום וקופירייטינג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
בע''פ בוודאי.
ברור שכוונתי היתה בע"פ. כלומר להקריא. (כן? אחרת יצא העוקץ) תודה!
ושוב קראתי ונהניתי מאד!
מה אומרים על זה המומחים כאן?
לא מומחית, אבל מתוך נסיון עשיר בהקראת וסיפור סיפורים לילדים, הם מאוהבים בחזרתיות! ודווקא כן באותו הנוסח בדיוק, שמאפשר להם להשלים את המשפטים ופשוט 'לחבק' אותם.

ולהערות:) מבחינת התוכן, וזו כמובן דעה אישית שכל הרוצה לחלוק, מוזמן.
קצת הפריע לי שבסוף החברים צדקו בלעג שלהם, וכל הנסיונות שלו היו לשווא. הייתי רוצה שילדיי יעזו לחלום למרות לעג הסביבה, ולא ישימו לב לקולות מחלישים. מבינה שכתבתם ככה כדי ללמד אותו (ואותם) לשמוח במה שהם, וזה כשלעצמו חשוב מאד.
נראה לי שהיה אפשר להשיג את שתי המטרות, אם הלעג שלהם היה מכוון לנסיון שלו להיות מה שהוא לא, ולא לזלזול במאמציו.
גם בסוף:

טרקטור, אתה לא מטוס, אתה טרקטור'

מה, המטוס יכול לחפור באדמה? שאל הטרקטור הגדול.

אם הוא ינסה לחפור עם המקור שלו, מה יקרה? הוא ישבר!

מה, המטוס יכול להרים חבילה של אבנים ולהכניס לבנין? לא, 'הוא יתנגש בבנין ויתפוצץ'! ענה הטרקטור שניסה להיות מטוס.

המטוס יכול לתת מכות לקיר ולשבור אותו? 'לא, זה מידי נמוך בשבילו'! השיב הטרקטור בחיוך.
אתה לא רק מטוס, אתה טרקטור'!
נראה לי חבל שההתמקדות היא במה שהמטוס לא יכול לעשות, במקום במה שהטרקטור כן יכול. העצמה בכיוון שלי תמיד עדיפה על הקטנת האחר.

תודה על הסבלנות




 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כלומר להקריא. (כן? אחרת יצא העוקץ) תודה!
בודאי שאפשר. זה משמין...

תודה על ההערות, כבר התחלתי לחשוב איך אפשר לשפץ ולהועיל. (אולי כדאי להמתין עם ההקראה לילדים;))
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
סיפרתי לתאומים שלי. מהזיכרון. חבל שלא הדפסתי...
הם ממילא רק בני שלוש, אבל למדו להגיד שהטרקטור לא מטוס...
וכמו שאמרו כאן המושג דחפור לגי לא משספיק נגיש, אולי כשיהיו איורים.
ואז, כשיהיו איורים, הוספתי עוד עמוד באש, הכנפיים שהוא ניסה, להרים את המעמידים שלו, אלו שיוצאים הצידה... הוא ניסה להרים אותם למעלה ולעוף. תמצא לזה שם, אבל זה יצטייר מקסים.
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
סיפרתי לתאומים שלי. מהזיכרון. חבל שלא הדפסתי...
הם ממילא רק בני שלוש, אבל למדו להגיד שהטרקטור לא מטוס...
כמה טוב לשמוע
הכנפיים שהוא ניסה, להרים את המעמידים שלו, אלו שיוצאים הצידה
מקסים

נו אז יש פה מאייר/ת שרוצה לקחת ולהפוך את זה לספר?:rolleyes:;):p:o
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
נראה לי חבל שההתמקדות היא במה שהמטוס לא יכול לעשות, במקום במה שהטרקטור כן יכול. העצמה בכיוון שלי תמיד עדיפה על הקטנת האחר.
ראשית תודה על ההערה הנאה
טוב, ניסיתי לחשוב ולהפוך בדברים, אבל ממש לא הצלחתי להפוך את זה לכיוון החיובי. כלומר, הבעיה היא שהמבט הבסיסי של הטרקטור היה לחשוב שהמטוס הוא פסגת השלימות כביכול והוא מחפש את האושר בתפקידיהם של אחרים כשהוא לא מבין שהוא עצמו מכיל יחודיות שאותה אין למטוס.
יש לך/או למישהו אחר רעיון איך אפשר להעביר את היחודיות כשהיא לא נשענת על החסר של המטוס?

בכל מקרה שיניתי מעט את הסיום אולי זה מועיל קצת ואשמח מאוד בהערות ובעצות


עד שהגיע הטרקטור הגדול, שיודע הכל. וקרא לו בקול.

'טרקטור'!

'קום קום'!

'טרקטור, נכון, אתה לא מטוס, אבל אתה טרקטור'


מה, המטוס יכול לחפור באדמה? שאל הטרקטור הגדול.

אם הוא ינסה לחפור עם המקור שלו, מה יקרה? הוא ישבר!

מה, המטוס יכול להרים חבילה של אבנים ולהכניס לבנין? לא, 'הוא יתנגש בבנין ויתפוצץ'! ענה הטרקטור שניסה להיות מטוס.

המטוס יכול לתת מכות לקיר ולשבור אותו? 'לא, זה מידי נמוך בשבילו'! השיב הטרקטור בחיוך.


'טרקטור טרקטור' אמר הטרקטור הגדול, 'אל תהיה עצוב, נכון, אתה לא מטוס, אבל אתה טרקטור'!
 

מבחר הקורסים המקצועיים של פרוג באונליין!

פְּרוֹגְלַיין | לוח אירועים

למעלה