טעויות ושגיאות בעיתונים ובמגזינים

כתיבה וסיפורת >> תוכן מקצועי

הצעה לסדר - פרק 5
פרק 5 "שב, ניצן. מה בפיך", גיא אלון אוחז כוס תה מעלה ניחוח תערובת צמחים. "מצאתי פרטנר. מדובר במיכה מאירי, אדם חרדי, עוזר של ח"כ צביאלי. אומר לך...
השד יצא מן המעיין
בסד 'אמא, אני יוצאת למעיין השדים'. רנה מתכופפת ונושקת על הלחי הצמוקה. 'את בטוחה? יש לך מספיק כוח?' ריסיה הכהים של האם מעפעפים פעם ופעמיים. הגיל...
להופיע על במה בלי לעלות עליה! טעם חדש של כתיבה יצירתית.
ב"ה. להופיע על במה בלי לעלות עליה! טעם חדש של כתיבה יצירתית. אם אתם בעלי חגורה כתומה, מן הסתם יש לכם ניסיון רב בכתיבת סיפורים ושירים. היעד...
זן נכחד
(רקע וקריינות נוסח נשיונל גיאוגרפיק) במדבריות החמים של ארץ ישראל והגלילות, התקיימו במשך שנים רבות צורות חיים שונות. ומשונות. זנים של קופים...

מוישה

משתמש מקצוען
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אין ספק שיש שיפור ב-JDN אבל תמיד מוצאים דברים נחמדים...
צפה בקובץ המצורף 497548
כנופייה של ארבעה חשודים?
הם היו חשודים לפני ההכאה, או שרק אחריה נהיו חשודים?
ואם הם רק חשודים, מי אמר שהיו ארבעה, אולי רק שלושה?
לא מתאים אולי להרחיב כאן, אבל אתה מזכיר לי שבצעירותי שאלתי על דברי רש"י (ב"מ כה) שמדבר על כך שאם אבדה מסוימת תישאר באשפה, "יטלנה נכרי או ישראל חשוד". הרי חשוד זו מילה יחסית, כלומר, בעינינו הוא חשוד כי איננו יודעים אם הוא גנב או אדם ישר, אבל כאן הרי לא מדובר שידוע לנו מיהו, אלא מתארים מצב שיבוא אדם (אולי גנב) ויטלנה, ולא מתאימה כאן המילה 'חשוד'. הבנתי אז ש'חשוד' זה סוג של בנאדם, ולא רק שחפותו מוטלת בספק, ובישיבישערית "הוא חפצא של חשוד"...
 

yonatanr

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
לא מתאים אולי להרחיב כאן, אבל אתה מזכיר לי שבצעירותי שאלתי על דברי רש"י (ב"מ כה) שמדבר על כך שאם אבדה מסוימת תישאר באשפה, "יטלנה נכרי או ישראל חשוד". הרי חשוד זו מילה יחסית, כלומר, בעינינו הוא חשוד כי איננו יודעים אם הוא גנב או אדם ישר, אבל כאן הרי לא מדובר שידוע לנו מיהו, אלא מתארים מצב שיבוא אדם (אולי גנב) ויטלנה, ולא מתאימה כאן המילה 'חשוד'. הבנתי אז ש'חשוד' זה סוג של בנאדם, ולא רק שחפותו מוטלת בספק, ובישיבישערית "הוא חפצא של חשוד"...
בעגה תלמודית 'חשוד' הוא לא אדם שיש לו חזקת חפות עד שתוכח אשמתו בבית המשפט, אלא הוא אדם שידוע בתור מועד לפשע, בין אם הוא חשוד על נטילת אבידה בלי להשיבה, ובין אם הוא חשוד למשל למכור בהמה גסה לגוי.
כאן לא מדובר על סוגיא תלמודית.
 

מוישה

משתמש מקצוען
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
בעגה תלמודית 'חשוד' הוא לא אדם שיש לו חזקת חפות עד שתוכח אשמתו בבית המשפט, אלא הוא אדם שידוע בתור מועד לפשע, בין אם הוא חשוד על נטילת אבידה בלי להשיבה, ובין אם הוא חשוד למשל למכור בהמה גסה לגוי.
כאן לא מדובר על סוגיא תלמודית.
ברשותך נעצור כאן...
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
סליחה על הבורות, האם הגילוח בתער ע"י משה לא היה חד פעמי?
האמת שחזרתי לבדוק, (תמיד היו זכור לי כטענה) וזו לא באמת טענה כל כך גדולה, אם כי על פניו מדובר בהפרש של כשלושה חודשים. מניסן לתמוז, כמובאר בראשדונים. כך שכזה גודל זקן לא אמור להיות אבל זו בהחלט לא טע נה כל כך גדולה.
 

yonatanr

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
האמת שחזרתי לבדוק, (תמיד היו זכור לי כטענה) וזו לא באמת טענה כל כך גדולה, אם כי על פניו מדובר בהפרש של כשלושה חודשים. מניסן לתמוז, כמובאר בראשדונים. כך שכזה גודל זקן לא אמור להיות אבל זו בהחלט לא טע נה כל כך גדולה.
היכן נתבאר בראשונים שמעשה קורח היה בתמוז של אותה שנה שגילחו את הלויים?
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
היכן נתבאר בראשונים שמעשה קורח היה בתמוז של אותה שנה שגילחו את הלויים?
ברשי על חצרות כתוב ששם היתה מחלוקתו של קורח. (אמצע סיון)
ברמבן כתוב שזה במדבר פארן (בניגוד לראב"ע שזה בזמן שמשה חילק את הנשיאים - במדבר פארן) מדבר פארן זה מעשה המרגלים, שמתחיל ארבעים יום קודם לתשעה באב. (סוף סיון). אמנם אין לנו תיארוך מתי יצאו משם.
 

yonatanr

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
מצד שני ברש''י על הפסוק בפרשת קורח (במדבר טז ד) 'וישמע משה ויפול על פניו', מפרש 'מפני המחלוקת, שכבר זה בידם סרחון רביעי, חטאו בעגל (שמות לב, יא) ויחל משה, במתאוננים (במדבר יא, יב) ויתפלל משה, במרגלים (שם יד, יג) ויאמר משה אל ה' ושמעו מצרים, במחלוקתו של קרח נתרשלו ידיו'. ומבואר שמחלוקת קורח היתה רק אחרי מעשה המרגלים, שמעשה המרגלים אירע במדבר פארן, כמו שנאמר בפסוק (במדבר יב טז) 'וְאַחַר נָסְעוּ הָעָם מֵחֲצֵרוֹת וַיַּחֲנוּ בְּמִדְבַּר פָּארָן' ולאחר מכן נאמר על המרגלים (שם יג ג) 'וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה מִמִּדְבַּר פָּארָן עַל פִּי ה' כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה'. וכן מפורש בסדר עולם רבה (פ"ח) 'אחר מרגלים היתה מחלוקתו של קורח ובליעתו, שנאמר 'אף לא אל ארץ זבת חלב ודבש' וגו''.
ונמצא שבכל אופן מעשה קורח לא היה מיד לאחר הפרשת בני לוי, שבוודאי היתה עוד במדבר סיני, לפני שנסעו משם בכ' אייר, כמו שנאמר (שם י יא-יב) 'וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּעֶשְׂרִים בַּחֹדֶשׁ נַעֲלָה הֶעָנָן מֵעַל מִשְׁכַּן הָעֵדֻת: וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְמַסְעֵיהֶם מִמִּדְבַּר סִינָי וַיִּשְׁכֹּן הֶעָנָן בְּמִדְבַּר פָּארָן'.
ונמצא שבוודאי עברו כשלשה חדשים בין גילוח הלויים למעשה קורח ועדתו, ולכאורה אין אפשרות לדעת בבירור באיזה שלב בארבעים השנים שהיו במדבר אירע מעשה קורח.
 

הגשש

משתמש מקצוען
נראה לכם הגיוני להקיש מהקשה להכשה בלי כלי הקשה?

נס של ממש התרחש אתמול (שלישי) בשעות הבוקר בקמפוס ישיבת 'מאור יצחק' הנמצאת בלב המושב "חמד". בשעה 07:00 בבוקר, קצת לפני שבחורי הישיבה התעוררו לתפילת שחרית, החל "המעורר" - הבחור שאחראי להעיר את הבחורים בישיבה, להסתובב בין החדרים הנמצאים בקומת הקרקע בפנימייה, הנקראת בפי הבחורים - "המוקטעה". לפני כניסתו אל אחד החדרים הבחין "המעורר" בנחש גדול המפלס את דרכו אל כניסת אחד החדרים. שניות ספורות לפני שהנחש נכנס אל החדר, אזר הבחור אומץ וזרק על הנחש אבן גדולה שגרמה למותו של הנחש. לאחר נטרול הנחש, הגיע אדם המומחה לנחשים וקבע שהנחש נחשב לארסי מסוג מסוכן ולולי הנס שהתרחש והתושייה שגילה "המעורר", יכל הנחש להביא חלילה להקשתם של הבחורים ולהביא לפציעתם הקשה. לאור הנס הגדול, לאחר תפילת שחרית, אמרו הבחורים "נשמת כל חי" בכוונה ובהודאה עצומה לקב"ה על הנס הגדול שהתרחש.
 

yonatanr

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
נס של ממש התרחש אתמול (שלישי) בשעות הבוקר בקמפוס ישיבת 'מאור יצחק' הנמצאת בלב המושב "חמד". בשעה 07:00 בבוקר, קצת לפני שבחורי הישיבה התעוררו לתפילת שחרית, החל "המעורר" - הבחור שאחראי להעיר את הבחורים בישיבה, להסתובב בין החדרים הנמצאים בקומת הקרקע בפנימייה, הנקראת בפי הבחורים - "המוקטעה". לפני כניסתו אל אחד החדרים הבחין "המעורר" בנחש גדול המפלס את דרכו אל כניסת אחד החדרים. שניות ספורות לפני שהנחש נכנס אל החדר, אזר הבחור אומץ וזרק על הנחש אבן גדולה שגרמה למותו של הנחש. לאחר נטרול הנחש, הגיע אדם המומחה לנחשים וקבע שהנחש נחשב לארסי מסוג מסוכן ולולי הנס שהתרחש והתושייה שגילה "המעורר", יכל הנחש להביא חלילה להקשתם של הבחורים ולהביא לפציעתם הקשה. לאור הנס הגדול, לאחר תפילת שחרית, אמרו הבחורים "נשמת כל חי" בכוונה ובהודאה עצומה לקב"ה על הנס הגדול שהתרחש.
מקור?
 

הגשש

משתמש מקצוען
זה לא פשוט...

יש מקור? (על מי הביקורת?)
לא הבנתי את הקטע הזה. למה צריך לדעת היכן המקור? למה זה טוב?

לדעתי, לאשכול זה יש שתי מטרות.
1. להפוך אותנו לטובים יותר כשנראה כמה גרוע יכול להיות שגיאים וטעותים.
2. לתקן את הראוי לתיקון באופן שאם יש כאן מאלה שיכולים לתקן ו/או למנוע את הטעות הבאה שיעשו זאת.

אם נלך ונמנה כרוכלים את הטועים לא נגיע בזה לידי חשש/אבק לשון הרע?
מישהו כאן רואה אחרת את הדברים?
 

yonatanr

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
בלי מקור, כל אחד יכול להעתיק איזה קטע מאיזה אתר שהוא רוצה, להכניס טעות או שתיים בקטע, והנה יש לו שגיאה לדוגמה.
לא שמישהו חשוד על כך, אבל מראש כך נבנה אשכול זה, על 53 עמודיו.
ולגבי טענה 2 - איך ידעו היכן לתקן, אם לא ידעו היכן מצויה הטעות?

לדעתי אין חשש לשון הרע כשמביאים קטע שנועד מלכתחילה לפרסום, ומציגים אותו בגדר 'יראה הקהל וישפוט'.
 

עכביש

משתמש סופר מקצוען
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים
הריכוז של השגיאות בא במרוכז.

upload_2019-6-30_17-8-52.png

ואני שמעתי, לפני איזה חודש-חודשיים, שראש הממשלה אמר לפני איזה חודשיים-שלושה, שאם תוך ארבעה-חמישה חודשים המצב הבטחוני לא משתפר, תוך שמונה-תשעה חודשים יחליטו אם לדחות את זה בעשרה חודשים.
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
הריכוז של השגיאות בא במרוכז.

צפה בקובץ המצורף 500735

ואני שמעתי, לפני איזה חודש-חודשיים, שראש הממשלה אמר לפני איזה חודשיים-שלושה, שאם תוך ארבעה-חמישה חודשים המצב הבטחוני לא משתפר, תוך שמונה-תשעה חודשים יחליטו אם לדחות את זה בעשרה חודשים.
זאת טעות מהותית או דקדוקית?
לא יכול להיות שהיתה תכנית שהתבטלה, ויש ביטול על הביטול והיא חוזרת לעצמה?
 

עכביש

משתמש סופר מקצוען
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פיתוח / אפיון / עיצוב אתרים
דווקא האחריות לשגיאה זו אינה תולה בג'יידיאן, אלו מילותיו של מרכנסת בכבודו.
אך נהניתי הנאה מרובה מהנחתן של שתי הפנינות זו לצד רעותה. הביטול והדחייה.

אכן, הייתי ממליץ למר יולי-אוגוסט אולי להתנבאות בסגנון "תכנית ביטול הבחירות טרם ירדה מן הפרק" או כדומה.
ביטול אי אפשר לבטל, אפשר להשיב את התכנית על כנה. לענ"ד.
 

yonatanr

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אני דוקא לא רואה טעות באמירה ש'הביטול טרם בוטל', דהיינו 'תוכנית ביטול הבחירות טרם בוטלה'. אין טענה על אדם שמדבר כלשון בני אדם, ואין טענה על אתר שמביא דברים כלשונם.
 
למעלה