טכניקות ליוו בפסנתר

yonatan gafri

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
אשמח לשמוע מכם אני מחפש לחמוד טכניקות חיווי בפסנתר.
כל ימיי ניגנתי על מה שנקרא אורגן וקצת חבל. כי הדרך הקצרה לפעמים ארוכה.
האם אתם מכירים ספר שאפשר ללמוד ממנו טכניקות מעניינת לליווי. אני מדבר על סגנון שירים החסידי שלנו בעיקר.
ובמיוחד אם יש בספר הזה גם טכניקות ליווי מעניינות (של אקורדים מיוחדים) של ג'אז .
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
לא יודעת אם זה נקרא טכניקה,
אבל הרבה פעמים יפה לנגן ככה:
יד ימין מנגנת מלודיה / מלודיה בשילוב תווים מהאקורדים,
ויד שמאל מנגנת בס נמוך ואז קופצת אוקטבה מעל ופשוט 'מקשקשת' שם על הקלידים ששייכים לאקורד,
עד שמתחלף אקורד / עוברים תיבה ואז צריך לנגן שוב בס.

רק חשוב להקפיד שהבס יהיה הרבה יותר חזק מה'קשקושים' שאחריו, שהם אמורים להיות יותר תוספת ברקע.
 

בשבילי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
רק חשוב להקפיד שהבס יהיה הרבה יותר חזק מה'קשקושים' שאחריו, שהם אמורים להיות יותר תוספת ברקע.
וואו נהניתי מהמילה מקשקשת חשבתי שחוץ מהאקורדים (אני מתכוון לבס) אני סתם מבלבל את/ה רוצה להגיד לי
שככה זה עובד
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי

בשבילי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
לא נראה לי שיש משהו ש'עובד'...
זאת פשוט דרך נחמדה (ואולי גם נפוצה?) לליווי:)
[/QUOTE]
אני יסביר למה אני מתכוון:
איך זה בתווים לדוגמא : בהופעה כשמכינים לפסנתרן תווים
הוא מנגן מה שרשום בתווים או רק רושמים לו את האקורדים והוא מוסיף מעצמו?
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
אני יסביר למה אני מתכוון:
איך זה בתווים לדוגמא : בהופעה כשמכינים לפסנתרן תווים
הוא מנגן מה שרשום בתווים או רק רושמים לו את האקורדים והוא מוסיף מעצמו?
באמת שאין לי מושג...
כמו שהגדרת קשקושים, (כמובן רק צלילים של אותו אקורד)
הבנתי.
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
מע
איך זה בתווים לדוגמא : בהופעה כשמכינים לפסנתרן תווים
הוא מנגן מה שרשום בתווים או רק רושמים לו את האקורדים והוא מוסיף מעצמו?
מעניין לדעת את זה.
אולי יש כאן מישהו שיודע?
 

בשבילי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
[QUOTE="ALESIS, post: 9873823, member: 608

מעניין לדעת את זה.
אולי יש כאן מישהו שיודע?
[/QUOTE]
מצטרף !
 

horseman

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אין מילים !
תעלה קישור לשיעור הקודם שלו (כך הוא אומר)
אין לי
אבל הנה קישור לאתר שלו
[/QUOTE]
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
אגב מישהו יכול להסביר האם מהלכי אקורדים באים לפי מרווחים קבועים בין התווים או לפי המעוף של המעבד....
לא לפי מרווחים קבועים,
אבל הם כן צריכים ליצור מעגל פונקציונאלי כלשהו, שזה אומר - תהליך שכולל התחלה, אמצע וסוף...

ובהסבר מקצועי יותר -
לכל אקורד (דרגה) בסולם יש 'פונקציה'.

יש 3 סוגי פונקציות: טוניקה, דומיננטה וסובדומיננטה.
טוניקה - נותנת תחושה של 'בית', התחלה, בסיס. (לדוג' - Am בסולם לה מינור)
דומיננטה - נותנת תחושה של שאלה. (E7 בסולם לה מינור)
סוב דומיננטה - נותנת תחושה של עניין, קצת יציאה מהרגיל. (Dm בסולם לה מינור)

מעגל פונקציונאלי הוא מהלך שכולל חלק / את כל הפונקציות הנ"ל.
יש 3 סוגי מעגלים פונקציונאליים, שאת השמות שלהם אני לא זוכרת אבל את הפונקציות שקיימות בהם - כן...
בראשון יש את כל הפונקציות, ז"א שהוא נראה כך - טוניקה, סוב דומיננטה, דומיננטה, טוניקה.
בשני יש טוניקה, דומיננטה, טוניקה.
ובשלישי יש טוניקה, סוב דומיננטה, טוניקה.

כל מעגל צריך להתחיל ולהיגמר בטוניקה, כי היא דרגת הבסיס, הדרגה הראשית של הסולם.
(למרות שיש יוצאים מן הכלל: לדוג' - השיר 'הוא יבנה' של פריד, אם מנגנים אותו בלה מינור, מתחיל ב-Dm, שהיא סובדומיננטה).
יש גם מעגלים שנגמרים בדומיננטה (שאלה), אבל זה חייב להיות באמצע שיר, ושאח"כ - בקטע או בשורה הבאה - תהיה טוניקה. שהשיר לא יסתיים בשאלה.


כל שיר מורכב בעצם מהמון מעגלים פונקציונאליים; כל הזמן יש תהליכים קצרים שמתחילים ומסתיימים.
שימו לב שבכל שיר חסידי מצוי יכול להיות מהלך כזה, למשל -
Am, Dm, E, Am
שהוא מעגל פונקציונאלי שלם (כמו המעגל הראשון שכתבתי).

אז יוצא שבהלחנת שיר - אמנם יש המון מקום למעוף ולרצון של המלחין, אבל הוא עדיין צריך להיצמד לכללים מסוימים, כמו למשל - להקפיד שבשיר יהיו מעגלים פונקציונאליים תקינים.

המהלך שרואים בסרטון הנ"ל, למשל - Am, F, C, G - הוא בעצם מעגל פונקציונאלי תקין...

מקווה שזה מובן...
יש עוד הרבה מה להרחיב בנושא. אם יהיה ביקוש אני יכולה לכתוב...
אפשר לשאול שאלות:)
 

horseman

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
יש עוד הרבה מה להרחיב בנושא. אם יהיה ביקוש אני יכולה לכתוב...
אפשר לשאול שאלות:)
תודה על המענה המורחב.
אני מתכוון יותר למהלכי אקורדים שיוצאים מהסולם הרגיל כמו בשיר הנני רופא לך בקטע הראשון בפעם השניה כה אמר יש מעבר לA במול - בסולם AM
או בשיר שמע בני של מבד יש בקטע תתנהג תמיד
 

בשבילי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
תודה על המענה המורחב.
אני מתכוון יותר למהלכי אקורדים שיוצאים מהסולם הרגיל כמו בשיר הנני רופא לך בקטע הראשון בפעם השניה כה אמר יש מעבר לA במול - בסולם AM
או בשיר שמע בני של מבד יש בקטע תתנהג תמיד
הם אקורדים מפורקים לא?!
וא"כ אז זה לא בעייתי (היינו שזה לפי הכללים ) כך לדעתי
 

horseman

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מפורק זה אותם תוים של האקורד בכל מיני סדרים פעם הגבוה ופעם הבס וכו'.
ובמהלכי אקורד באקורד Aבמול שבא אחרי AM מחליפים את ה-מי במי במול וה-לה בלה במול זה סוג של הרמוניה כי לה במול הוא לא מסולם AM ועל זה ועל עוד דברים ברעיון אני מברר.
 

בשבילי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
ובמהלכי אקורד באקורד Aבמול שבא אחרי AM מחליפים את ה-מי במי במול וה-לה בלה במול זה סוג של הרמוניה כי לה במול הוא לא מסולם AM ועל זה ועל עוד דברים ברעיון אני מברר.
כשעושים Aבמול עוברים לאותו רגע לסולם - לה הרמני ומיד חוזרים לסולם - לה מינור
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
אני מתכוון יותר למהלכי אקורדים שיוצאים מהסולם הרגיל כמו בשיר הנני רופא לך בקטע הראשון בפעם השניה כה אמר יש מעבר לA במול - בסולם AM
זה מהלכים הרמוניים / מלודיים...
את המהלך הזה ספציפית, אפשר להכניס בכל מקום שיש בו Am ארוך ואחריו Dm או F.
 

בשבילי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
בוא ננתח את 3 הפונקציות:
טוניקה
דומיננטה
סובדומיננטה
מסכימים ?...
טוניקה - נותנת תחושה של 'בית', התחלה, בסיס. (לדוג' - Am בסולם לה מינור)
@ALESIS אפשר לפרט /להסביר ?
 

horseman

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
זה מהלכים הרמוניים / מלודיים...
את המהלך הזה ספציפית, אפשר להכניס בכל מקום שיש בו Am ארוך ואחריו Dm או F.
מה זה מהלך הרמוני - מלודי יש לו כללים?
מצאתי את זה......
אקורדים מסורתיים יכולים להופיע כ power-chords (אקורד חסר) א גם כמשולשים/מרובעים/היפוכים זה שלעצמו נותן המון אפשרויות. לא רע, אבל מה אם רוצים מהלך יותר אקזוטי? השאלה מודאלית יכולה להיות הפיתרון! אנחנו יכולים להשאיל הרמוניות מסולמות פארלליים- סולם פארללי הוא בעצם סולם שמתחיל באותה הטוניקה למשל דו מג’ור ודו מינור כמו כן ניתן להשאיל כל אקורד מכל מודוס של דו (יוני, דורי,פריגי, לידי,מיקסולדי,אאולי, לוקרי). מה יקרה אם “נשאיל” הרמוניה מסולם אחר (למשל מדו מינור) לתוך מהלך במגו’ר?האפשרויות מרובות.
השאלה מודאלית תייצר לנו אופציה ל”הכליא” אקורדים מתוך סולם מסורתי (דו מג’ור לדוגמא) עם אקורדים המושאלים מסולם אחר אך חייב להתקיים ביניהם קשר. קשר פראללי paralelic וסמיכות טונאלית. לצורך ההסבר: דו מג’ור ודו מינור חולקים טוניקה (דו) כך גם כל המודוסים של דו.
את ההשאלה המודאלית ניתן לעשות בחופשיות,אף על פי שהשאלות מסויימות נהוגות יותר (לראיה, הטקסטים שפורסמו ביצירות שונות).
הרמוניה מודאלית מול השאלה מודאלית
הרמוניה מודאלית מול הרמוניה פארללית (סולם מינורי)
ניתן למשל להשאיל דרגה הרמונית מסולם מינורי של דו אל תוך הרמוניה של דו מג’ור ובכך ליצור מנעד רחב יותר של אפשרויות והרמוניה אקזוטית יותר. כמו כן ניתן לגשת למודוסים של דו, ולהשאיל מהם דרגות שלא קיימות בדו מג’ור. הדרגות האלו יתנו פילפל וצבע חדש למהלך המקורי אותו רצינו לרענן. בנוסף, אם נרצה להלחין מלודיה לאותו מהלך שהרכבנו, נוכל להשתמש בחלוקה לשני איזורים: חלוקה לסולם המג’ורי (או המקור בו בחרנו לטפל) וחלוקה לאקורד המושאל בו נשתמש בצלילי הסולם ממנו הוא הושאל.
מלודיה
איך נדע באיזה מלודיה להשתמש אחרי שהכנו מהלך הרמוני?
יש המון אופציות, אבל לשם הדוגמא ניתן להיצמד למודוס, בו האקורד “פועל” ואם יש דרגות ממודוס מקבילים – נשתמש בסולם בו השתמשנו.
מכאן
כאן ידע
 

קבצים מצורפים

  • השאלה מודלית.pdf
    KB 336.9 · צפיות: 66
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה