ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
שוטרים יקרים / ראש לשועלים

היה היום עליהום גדול, ואני חושב שהוא לא מוצדק.

חסרה רק מעט הסברה.

כמו שיש חסר חמור בהסברה בציבור החרדי (שמורגש בפרט בקופות היומונים), כך נדרשת יותר הסברה לדוברות המשטרה. ובמקום שאין אנשים, אתנדב אני להסביר:

קיים כשל יסודי באופן שבו אתם – בדוברות המשטרה – תופסים את החיים במדינת ישראל. עליכם לשנות את ההבנה הבסיסית הזו באופן מידי, ואז אולי תבוא לנו הרווחה.

כאשר אזרח, יהא השר למשאבי המים, או להבדיל אדמו"ר חשוב, נתקל בשוטרים – הוא לבד. אף אחד לא עומד מאחוריו, והוא אינו מייצג אף אחד. שום מעשה שעשה אזרח אחר לפניו לא מצדיק פגיעה בו, גם אם אותו אזרח היה אחד מחסידיו, עבדו האישי, או מנהל רשות המים, ושום מעשה נואש שיבצע האח"מ כעת – לא יחפה על תג מחיר שתגבה המשטרה לאחר מכן.

לעומתו, השוטר, לעולם אינו עומד על משמרתו כאדם בודד. השוטר הוא שוטר, נציג המשטרה, החוק, השלטון והממשלה, לא משנה הסדר. אני מבין שהמשוואה הזו ממש מקוממת ומפלה, אבל היא אמיתית.

כשתגמרו להבין את זה, אולי נפסיק לשמוע תגובות בסגנון 'השוטרים פועלים בזירות תוך סיכון חיים מול מתפרעים ואנשים איומים ונוראים', פשוט משום שהן נטולות הקשר לוגי. העובדה שהשוטרים חוטפים מאזרחי ישראל/מחרדים/מדוסים תושבי אילת/מנערות צעירות, לא מתירה את דמם של אנשי הקבוצות הנ"ל, ולא משחררת אף רסן חוקי או מוסרי מפעילות המשטרה. כל אזרח הוא איש בפני עצמו, שמחיצות פרספקס תקניות מבדילות בינו לבין יתר האזרחים. עוונותיהם לא עולות לחשבון עוונותיו, והתנהגותם המופתית לא משפרת את עמדתו. מוזר לי שצריך לומר את זה.

באופן הזה, ייתכן שדוברות המשטרה גם תחדל להחזיק בתפיסה הפסימית ששולטת בה. אותו מבט עגום, לפיו המשטרה ואלפי שוטריה המסורים בצד אחד של המתרס, ומן העבר השני מיליוני אזרחים חמומי מוח ושונאי שוטרים - כולל עיתונאים, פוליטיקאים, ילדים וילדות קטנים ומיוחדים יותר ופחות, ואישי ציבור נוספים - שחברו יחד לנהל 'קמפיין הסתה שקרי' על גבה של המשטרה המדוכאת במטרה ברורה 'להחליש ולרסק את שלטון החוק והאמת'. וכמובן 'לא ניתן לזה יד'.

רגשי נחיתות מעין אלו הן כיפת ברזל לביקורת מכל סוג. תשתית פורה להדיפה חד-משמעית של כל ניסיון קל שבקללות להעיר, להציע שיפור, להתלונן על תקלה. כלום. מהרגע שאתה אינך אתה, יצחק ציניגראפטען, אלא זרוע עלובה של התמנון הגדול והרשע, אויב המשטרה מדור דור – מה לנו ולך. מי אתה שתפנה אלינו בכלל. הרי אתה צעקת שבוע שעבר על שוטרת, לא אתה? לא חשוב. אתם. אתם האזרחים הרעים, שאין להם טיפת הכרת הטוב למשטרה הטובה והאימהית. איכס.

כך גם מגמדים כל אירוע, ומנסים להכניסו להקשרו המדומה:
'בניגוד מוחלט לנטען', האזרח סך הכל היה אולי תמים יחסית, אבל השוטר רק דחף, חבר שלו כולה הוציא גז פלפל, נהג שעבר וצילם קיבל רק בוקס קטן בראש, לא יודעים איך המצלמה נשברה, זהו פחות או יותר, אולי קצת אלימות לפה ולשם. לא עידכנו אותנו מי פינה את הבחור לבית חולים. אין לנו מושג. המצלמה נתקעה באותו רגע (אירוע אילוסטרציה, למען הסר ספק). אז למה עושים עסק? סתם סיפור קטן. אולי נקרא לשוטר שנה הבאה, ונתדרך אותו על טכניקות נכונות לפעולה במצבי לחץ.

למה באמת עושים עסק. כי השוטר הזה הוא לא פלוני פלוניהו מגבעת טוריהו, הוא המשטרה. לֹא עַל הַמֶּלֶךְ לְבַדּוֹ עָוְתָה וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה כִּי עַל כָּל הַשָּׂרִים וְעַל כָּל הָעַמִּים. 'מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו'. השוטר לא בא בכוחות עצמו ולא קיבל את ההכשרה, הציוד והלגיטימציה לפעילות שלו מאיחוד האמירויות. הוא פועל כנציג החוק עלי אדמות, ומבחינת האזרח, מדינת ישראל כולה עמדה ובעטה בו ברחובה של עיר לעיני כל ישראל. האם הבעיטה מוצדקת או לא? ניתן לדון בכובד ראש. אבל השאלה שעל השוטרים לשאול את עצמם לפניה היא, האם ראוי האזרח המוטל על הארץ לקבל בעיטה שלימה מהמדינה המכובדת והחלמאית שלנו.

זאת ועוד, האפקט הציבורי הוא עצום, ובצדק. כי כאשר שוטר פועל שלא כשורה, ציבורית הייתה זו המשטרה שביצעה את מעשיו אחד לאחד. אין כאן מקרה נקודתי, ואבדן האמון במשטרה כמערכת צפוי ובלתי נמנע. בשונה מהותית מאדון שיפטרקרויס, שאפילו אם הוא ביצע פשעים נגד האנושות/תקף שוטר, מעשיו אינם משליכים על הציבור החרדי, על קהילתו, ואפילו לא על בני משפחתו הגרעינית, כמה שזה נשמע מוזר. לא ייאמן.

בפרק הבא נרחיב עוד טיפה, ונלמד אתכם גם על בדיקת עובדות נאותה, ודרכים קלות להימנע מהיתפס בשקרים שקופים ומסרטונים מכחישים.

להתראות.
 
נערך לאחרונה ב:

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
חד וחלק!


כאשר אזרח, יהא השר למשאבי המים, או להבדיל אדמו"ר חשוב, נתקל בשוטרים – הוא לבד. אף אחד לא עומד מאחוריו, והוא אינו מייצג אף אחד. שום מעשה שעשה אזרח אחר לפניו לא מצדיק פגיעה בו, גם אם אותו אזרח היה אחד מחסידיו, עבדו האישי, או מנהל רשות המים, ושום מעשה נואש שיבצע האח"מ כעת – לא יחפה על תג מחיר שתגבה המשטרה לאחר מכן.
אמנם יש לדייק ולחדד פרט קטן, שלפעמים פעולותיו של אזרח ספציפי כן נגזרות מציבור רחב יותר. לא הגיוני ולא נכון לצאת מנקודת הנחה שמחבל פלסטיני פעל על דעת עצמו בלבד, אלא המושכל הראשון הוא שהוא נגזר של חברה קלוקלת שהביאה אותו לזה (אלא אם יתברר אחרת). והוא הדין לפעולות מסוימות של יחידים מסוימים הבאים מקהילות מסוימות.

כמובן שיחד עם זאת בשום אופן לא ניתן להשליך מעשה של יחיד על ציבור שלם, וקל וחומר שאין היגיון להעניש ולהיטפל לאדם על מעשה שלא עשה, בגין מעשה שאדם אחר עשה, וכפי שכתבת.
 

וי שלוק

מהמשתמשים המובילים!
מוזיקה ונגינה
אמנם יש לדייק ולחדד פרט קטן, שלפעמים פעולותיו של אזרח ספציפי כן נגזרות מציבור רחב יותר. לא הגיוני ולא נכון לצאת מנקודת הנחה שמחבל פלסטיני פעל על דעת עצמו בלבד, אלא המושכל הראשון הוא שהוא נגזר של חברה קלוקלת שהביאה אותו לזה (אלא אם יתברר אחרת). והוא הדין לפעולות מסוימות של יחידים מסוימים הבאים מקהילות מסוימות.
כוונת הרב הכותב, שגם אם מעשה האזרח נובעת מהאידאולוגיה הקהילתית \ מגזרית \ חברתית, עדיין אינו נציג שלה בעצם הפעולה, משא"כ בשוטר משטרת ישראל.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כוונת הרב הכותב, שגם אם מעשה האזרח נובעת מהאידאולוגיה הקהילתית \ מגזרית \ חברתית, עדיין אינו נציג שלה בעצם הפעולה, משא"כ בשוטר משטרת ישראל.
ועל כך טענתי
שלפעמים פעולותיו של אזרח ספציפי כן נגזרות מציבור רחב יותר.
ולכן
המושכל הראשון הוא שהוא נגזר של חברה קלוקלת שהביאה אותו לזה
וממילא הגיוני להאשים את המגזר במחדל.
אבל כמובן שא"א להיטפל לאדם ספציפי בגין מחדלי מגזרו, כל עוד האדם הספציפי הלז לא עשה בפועל שום דבר.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
וממילא הגיוני להאשים את המגזר במחדל.
אבל כמובן שא"א להיטפל לאדם ספציפי בגין מחדלי מגזרו, כל עוד האדם הספציפי הלז לא עשה בפועל שום דבר.
המגזר הוא חברה בע"מ? חיה בפני עצמה?
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
זה טוב.
מזכיר את "לשר אוצרי" של אפריים קישון.
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
לא הביישן למד.
אם כשר הדבר, יעלו נא את האוצר, וניהנה גם פשוטי העם.
אם כשר הדבר - קטונתי.
ולהעלות אותו מתוך הדף הצבהבהב שעליו הוא מודפס מתוך מכונת כתיבה - גדול עליי.
אבל בינתיים נראה שחוסר ההיכרות לא פוגם בתוצר, אולי להיפך.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
כמו שיש חסר חמור בהסברה בציבור החרדי (שמורגש בפרט בקופות היומונים)
חזק!
כאשר אזרח, יהא השר למשאבי המים, או להבדיל אדמו"ר חשוב, נתקל בשוטרים – הוא לבד. אף אחד לא עומד מאחוריו, והוא אינו מייצג אף אחד. שום מעשה שעשה אזרח אחר לפניו לא מצדיק פגיעה בו, גם אם אותו אזרח היה אחד מחסידיו, עבדו האישי, או מנהל רשות המים, ושום מעשה נואש שיבצע האח"מ כעת – לא יחפה על תג מחיר שתגבה המשטרה לאחר מכן.

לעומתו, השוטר, לעולם אינו עומד על משמרתו כאדם בודד. השוטר הוא שוטר, נציג המשטרה, החוק, השלטון והממשלה, לא משנה הסדר. אני מבין שהמשוואה הזו ממש מקוממת ומפלה, אבל היא אמיתית.
אבחנה כל כך יפה.
רק מוסיף שגם אצלנו, כל חרדי מזוהה כחלק מכולם.
בעיני השוטר, לא חמום מוח אחד זרק טיטול גדוש בסחורה ריחנית עליו, אלא כל תושבי מאה שערים כאלו. כולם הרי לבושים אותו דבר. הזורק הוא נציג נבחר של כל תושבי השכונה.
כשתגמרו להבין את זה, אולי נפסיק לשמוע תגובות בסגנון 'השוטרים פועלים בזירות תוך סיכון חיים מול מתפרעים ואנשים איומים ונוראים', פשוט משום שהן נטולות הקשר לוגי. העובדה שהשוטרים חוטפים מאזרחי ישראל/מחרדים/מדוסים תושבי אילת/מנערות צעירות, לא מתירה את דמם של אנשי הקבוצות הנ"ל, ולא משחררת אף רסן חוקי או מוסרי מפעילות המשטרה. כל אזרח הוא איש בפני עצמו, שמחיצות פרספקס תקניות מבדילות בינו לבין יתר האזרחים. עוונותיהם לא עולות לחשבון עוונותיו, והתנהגותם המופתית לא משפרת את עמדתו. מוזר לי שצריך לומר את זה.
נו נו. שמאלנים אומרים זאת שנים ביחס לאלימות מול הפגנות הערבים, כולנו לא מאוד מסכימים איתם, בלשון עדינה.
באופן הזה, ייתכן שדוברות המשטרה גם תחדל להחזיק בתפיסה הפסימית ששולטת בה. אותו מבט עגום, לפיו המשטרה ואלפי שוטריה המסורים בצד אחד של המתרס, ומן העבר השני מיליוני אזרחים חמומי מוח ושונאי שוטרים - כולל עיתונאים, פוליטיקאים, ילדים וילדות קטנים ומיוחדים יותר ופחות,
היטבת להגדיר. זאת בדיוק התפיסה שלהם.
כך גם מגמדים כל אירוע, ומנסים להכניסו להקשרו המדומה:
'בניגוד מוחלט לנטען', האזרח סך הכל היה אולי תמים יחסית, אבל השוטר רק דחף, חבר שלו כולה הוציא גז פלפל, נהג שעבר וצילם קיבל רק בוקס קטן בראש, לא יודעים איך המצלמה נשברה, זהו פחות או יותר, אולי קצת אלימות לפה ולשם. לא עידכנו אותנו מי פינה את הבחור לבית חולים. אין לנו מושג. המצלמה נתקעה באותו רגע (אירוע אילוסטרציה, למען הסר ספק). אז למה עושים עסק? סתם סיפור קטן. אולי נקרא לשוטר שנה הבאה, ונתדרך אותו על טכניקות נכונות לפעולה במצבי לחץ.
חחחחח

@ראש לשועלים מאמר נפלא ומרתק. תודה רבה.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
חזק!

אבחנה כל כך יפה.
רק מוסיף שגם אצלנו, כל חרדי מזוהה כחלק מכולם.
בעיני השוטר, לא חמום מוח אחד זרק טיטול גדוש בסחורה ריחנית עליו, אלא כל תושבי מאה שערים כאלו. כולם הרי לבושים אותו דבר. הזורק הוא נציג נבחר של כל תושבי השכונה.

נו נו. שמאלנים אומרים זאת שנים ביחס לאלימות מול הפגנות הערבים, כולנו לא מאוד מסכימים איתם, בלשון עדינה.

היטבת להגדיר. זאת בדיוק התפיסה שלהם.

חחחחח

@ראש לשועלים מאמר נפלא ומרתק. תודה רבה.
הלא תבוש.
במקום לשקוד עם הג'ינג'י על הכנת הפרק הבא, לרווחת הציבור המדוכא -
אתה קורא את השטויות שלי.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

efrat1

משתמש סופר מקצוען
לא הביישן למד.
אם כשר הדבר, יעלו נא את האוצר, וניהנה גם פשוטי העם.

הועלה ע"י
@סערצע באשכול סמוך.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מאמרים לא הוחרגו עד כה מהמגבלות, ואלה ב"ה אוסרות לזכות את הרבים יותר מפעם אחת בשבוע.
במאמר מוסגר, נראה לי שחרגנו בכלל מכוונת המחוקק, שיסד את המקדם 'מאמר' כדי לקדם מאמרים העוסקים במקצוע הכתיבה, ולא במשטרת ישראל. נס שאין פה משטרת מחשבות.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
מאמרים לא הוחרגו עד כה מהמגבלות, ואלה ב"ה אוסרות לזכות את הרבים יותר מפעם אחת בשבוע.
במאמר מוסגר, נראה לי שחרגנו בכלל מכוונת המחוקק, שיסד את המקדם 'מאמר' כדי לקדם מאמרים העוסקים במקצוע הכתיבה, ולא במשטרת ישראל. נס שאין פה משטרת מחשבות.
ברוך השם או בעוונותינו הרבים?
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה