שיר חמק עבר

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
קוֹל דּוֹדִי קָרָא אֵלָי,

לְתוֹךְ חֲלוֹמוֹתַי.

קוּמִי. עוּרִי.

סָעַר וְסוּפָה בַּחוּץ,

קְפוּאוֹת שְׂפָתָי.

וַאֲנִי –

רַק נָמָה.



שׁוּב דּוֹדִי קוֹרֵא אֵלָי,

מִבֵּין הָעַרְפִלִּים.

אָנָּא, עוּרִי.

בִּרְסִיסִים רֹאשִׁי רָחוּץ,

הַטָּל בַּתַּלְתַּלִּים.

וַאֲנִי –

עַצְלוּת בְּעַצְמוֹתַי נִמְסֶכֶת.



חֹם הַכְּסָתוֹת,

צִנַּת הַמִּרְצֶּפֶת.



דּוֹפֵק דּוֹדִי הוֹ רַחֲמִי עָלַי,

קוֹלוֹ סְדָקִים.

נֶפֶשׁ, עוּרִי.

בַּגְּשָׁמִים לְבָד בַּחוּץ,

רַעַם וּבְרָקִים.

וַאֲנִי –

תֵּכֶף קָמָה.



הֵד דּוֹדִי כִּמְעַט וּבָא אֵלָי,

נִכְנָע לָרוּחַ הַשּׁוֹרֵק.

דַּי כְּבָר, עוּרִי!

תָּאֳרוֹ אֶל הַזְּגוּגִית לָחוּץ,

עֵינָיו כְּאֵשׁ יוֹרֵק.

וַאֲנִי –

שַׁלְהֶבֶת בְּגוּפִי חוֹרֶכֶת.



אֶל הַדְּלָתוֹת,

הוֹמָה שׁוֹצֶפֶת.



הֵן דּוֹדִי מַמְתִּין עָלַי,

מִן הָעֵבֶר הָאַחֵר.

עַיִן שׁוּרִי.

אַף אֶחָד כְּבָר לֹא בַּחוּץ,

שׁוֹכֵחַ אוֹ זוֹכֵר.

וַאֲנִי –

זוֹעֶקֶת - לָמָּה?



אסם - זה טוב.
בקורת - יותר טוב:)
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
תנוכי סגולים מהכבוד... ועוד מ @Angular הדגולה...
יש מצב לקבל הסבר קצר על בנייה של דבר כזה?
אני לא יודע האם הכוונה למבנה השיר הזה ספציפית או באופן כללי.
בכל זאת, אולי כמה תובנות אישיות לגבי לשירה.
א. חריזה אינה בהכרח שירה. שיר הוא כזה שנותן תחושה אחרת, מחשבה, רוממות מסוימת.
ב. כמובן שהחרוז הוא אבן התמך של השיר, אבל חשוב עוד יותר (בעיני) - הקצב.
הצליל של המילים. איך זה נשמע באוזן. אם זה נושא רגוע, הצליל צריך להיות רגוע, סופטי, עם הרבה ווווו'. כמו 'רוח שנושב ומסובב את השבשבת'. ולא כמו 'פצפוצי תירס בצלחת' - אלו צלילים ששייכים לשיר אחר, קצבי יותר, אקשני.
ג. הברות פתוחות או סגורות. שימי לב לרכות ההברות בשיר למעלה. ומאידך לחדות ולסגירות של הברות השיר 'למה צחקת' שכתבתי לאחרונה (אין לי מושג איך עושים קישור. מישהו יכול לעזור?:rolleyes:).
ד. חוץ ממבנה חרוז הבסיס - אין גבול למה שאפשר להוסיף, לקשר בין הבתים וכו'. ולאו דווקא בחרוזים. אפשר מילים דומות, תבנית שחוזרת על עצמה וכו' .
ה. מילים יפות! תנכיות, מעניינות. לא בררה...
ו. משחקי לשון.
ז. לדעת מה הולכים לכתוב. לא להיאבד בשיר שמתחרז ומתחרז ואז לצאת עם (לצורך העניין) יחסי 'שאלה - תשובה' לא מאוזנים. בשיר הזה פתחתי ופרשתי את התיאור שבשיר השירים על הרעיה שעד שהיא נזכרת סוף סוף לעשות מה שצריך, היא כבר פספסה את ההזדמנות...
ולכן זה מחולק לחמשה בתים. ארבעה של הדוד ואחד של הרעיה, שם הפאנץ'.
מתחיל בקור-טל-גשם-כאוס. וכן הקריאה אליה מתחזקת יותר ויותר.
חֹם הַכְּסָתוֹת,

צִנַּת הַמִּרְצֶּפֶת.
את זה הוספתי בלי תכנון מראש. זו היתה אתנחתא נעימה מהקצב של השיר. כמו רגע של שאיפת אויר.
בבית האחרון מגיעה הנשמה בנאיביותה אל הדלת ומתרגשת כבר לגלות את דודה מאחוריה... בעצם, בפסוק ההרגשה הזו מתוארת טוב יותר. (חלילה שלא ישמע מדברי כאילו מגילת שיה"ש שהיא קודש קדשים היא איזו יצירה ספרותית שדנים בה).
הלוואי ונזכה לפתוח את הדלת בזמן.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
חלילה שלא ישמע מדברי כאילו מגילת שיה"ש שהיא קודש קדשים היא איזו יצירה ספרותית שדנים בה
מרגישים את שיר השירים, אבל אם תרצה זה גם משל לחודש אלול ועשרת ימי תשובה.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
מרגישים את שיר השירים, אבל אם תרצה זה גם משל לחודש אלול ועשרת ימי תשובה.
זה לא אותו דבר? כלומר, שיר השירים עוסק בקשר שלנו עם הקב"ה. על כל זויותיו.
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
תודה רבה, הסבר מצוין.

הצליל של המילים. איך זה נשמע באוזן. אם זה נושא רגוע, הצליל צריך להיות רגוע, סופטי, עם הרבה ווווו'. כמו 'רוח שנושב ומסובב את השבשבת'. ולא כמו 'פצפוצי תירס בצלחת' - אלו צלילים ששייכים לשיר אחר, קצבי יותר, אקשני.
לדעת מה הולכים לכתוב. לא להיאבד בשיר שמתחרז ומתחרז ואז לצאת עם (לצורך העניין) יחסי 'שאלה - תשובה' לא מאוזנים. בשיר הזה פתחתי ופרשתי את התיאור שבשיר השירים על הרעיה שעד שהיא נזכרת סוף סוף לעשות מה שצריך, היא כבר פספסה את ההזדמנות...
ולכן זה מחולק לחמשה בתים. ארבעה של הדוד ואחד של הרעיה, שם הפאנץ'.
מתחיל בקור-טל-גשם-כאוס. וכן הקריאה אליה מתחזקת יותר ויותר.
את אלו היה ממש מרתק להבין.

והשאלה שהכי מסקרנת (אותי לפחות) -
הכל - הקצב, המשקלים, הצלילים, ההברות - בתכנון מראש?
או שקודם כותבים ואז משפצים?



(ובשביל לינק צריך לתפוס את המילה הרצויה שלחיצה עליה תוביל ללינק, לעשות Ctrl + K ולהכניס את הלינק בשדה "כתובת אינטרנט").
 
נערך לאחרונה ב:

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בתכנון מראש?
או שקודם כותבים ואז משפצים?
פעם הייתי משפץ, היום זה בא ביחד.
לדוגמה-
דּוֹפֵק דּוֹדִי הוֹ רַחֲמִי עָלַי,

קוֹלוֹ סְדָקִים.

נֶפֶשׁ, עוּרִי.

בַּגְּשָׁמִים לְבָד בַּחוּץ,

רַעַם וּבְרָקִים.

וַאֲנִי –

תֵּכֶף קָמָה.
אופציה א' היתה: 'קולו סדוק'.
הרצתי את אופציות השלמת החריזה וירדתי מזה לפני שנכתב.
כבר חשבתי על מילים אחרות לחלוטין, אבל מאד אהבתי את ה'סדק' בהקשר הקול של הדוד. אז הלכתי על 'סדקים'. שבמבט ראשוני זו הזמנה לחרוז דפוק ובנאלי. נו באמת, נגמר ב-'קים'?! אחרי זה יבוא - ירוקים, חרקים, מרקים...
ואז בא - 'ברקים'. שבשום צורה לא נכתב פה 'מאולץ' ולצורך החריזה בלבד, אלא הוא בשר מבשרו של השיר ו'מאזן' את חולשת החרוז. וכבר לא שמים לב שיש פה חרוז 'חלש'.
(אם לא הובנתי - חלש, קרי מילים שטווח החריזה שלהם מאד גדול, כמו סיומות 'ים' או 'ות'. חרוזים פשוטים ולא 'מתאמצים').
בכל אופן, אין ממה לחשוש לכתוב שורה - לחפש את ההמשך שלה - וכשלא מוצאים - לשנות. גם אם זה כולל שינוי של כל השורה ולא רק של המילה האחרונה, או לחילופין שינוי של צורת ההגשה.
(ובשביל לינק צריך לתפוס את המילה הרצויה שלחיצה עליה תוביל ללינק, לעשות Ctrl + K ולהכניס את הלינק בשדה "כתובת אינטרנט").
ספסיבה.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אני קוראת את ההסבר ובא לי לתת לייק נוסף לשיר... פשוט מקסים!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
קולו נסדק מתחרז עם רעם וברק
דק - רק?
אני פחות מחובר.
אלא אם כן כשההברות דומות.
כמו באותיות מסוימות מאותו מוצא -
פ' רפויה וב' רפויה למשל.
או ל' ונ' לפעמים.
וכן בשיר למעלה -
הֵן דּוֹדִי מַמְתִּין עָלַי,

מִן הָעֵבֶר הָאַחֵר.

עַיִן שׁוּרִי.

אַף אֶחָד כְּבָר לֹא בַּחוּץ,

שׁוֹכֵחַ אוֹ זוֹכֵר.
אחר - זוכר.
אף על פי שאינן מאותו מוצא (אימוג'י של פרצוף מתחכם).
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
מקווה שזה בסדר לשאול עוד כמה שאלות... פשוט הנושא תמיד סקרן אותי

1. יש רשימה סגורה של הברות דומות, או שמבינים לבד לפי צליל?
2. המבנה של החריזה בשיר הזה הוא מבנה מוכר או פשוט סימטריה לפי החלטה אישית?
3. משקלים בודקים לפי האוזן או ממש בודקים עבור כל שורה האם המשקל שלה מסתדר? (ואולי זה כבר בא ביחד?...)

תודה!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בכיף לשאול. ממילא אני עונה לפי איך שאני מבין ולא מתוך למידה מקצועית. כך שזה פרו בונו.
1. לדעתי, לפי הצליל. לא חושב שיש כללים כלשהם. אבל נראה לי שהכל כבר קיים בשירים.
חריזה 'מעניינת' נוספת שנתקלתי בה (לא זוכר עכשיו איפה) היא שנוספת אות בסוף המילה בצורה שלא משנה את תחושת ההתאמה. כמו - ת' בסוף מילה שיש לה נוכחות המאפילה על הת'. אין לי דוגמה כרגע.
2. אישי לחלוטין.
בבית השני סיימתי אחרת מהבית הראשון, אבל בגלל שאני טיפטיפה מרובע - הייתי חייב לסגור את הקצוות וכך זה נהיה סימטרי.
ככלל, לא נראה לי שיש מבנים קבועים. בוודאי לא בימינו כשהכל יוצא מהקופסה.
ואם כבר מבנים, יש את 'שירי מכות מצרים' של אלתרמן עם 80+ בתים. מדויקים לגמרי. יצירה לא מהעולם הזה... ראיתי פעם אחת והייתי רוצה לראות שוב. אבל עכשיו אני לא מצליח למצוא אותה. רק מאמרים שדנים בה.
3. לא הבנתי.
וכאן מצורף קישור לשיר הנפלא של @kiwi תגובה 4#.
 
נערך לאחרונה ב:

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
חריזה 'מעניינת' נוספת שנתקלתי בה (לא זוכר עכשיו איפה) היא שנוספת אות בסוף המילה בצורה שלא משנה את תחושת ההתאמה. כמו - ת' בסוף מילה שיש לה נוכחות המאפילה על הת'. אין לי דוגמה כרגע.
נזכרתי -
במערות אשר בסלע, מיללות רוחות. ואין יורד אל ים המלח, בדרך יריחו. מתוך 'ירושלים של זהב' של שמר.
כשבדקתי את המשפט המדויק, הופתעתי לראות שהשיר שם מלא בחרוזים 'לא מדויקים', כמו למשל סלע - מלח.
אף פעם לא חשבתי שזה מתיימר להתחרז, אבל זה ממש חוזר על עצמו לכל אורך השיר.
חריזה של הברות. גאוני.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה